Gå til innhold

Laktoseintoleranse


Surriball

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat innsett at jeg nok er laktoseintolerant, ettersom jeg har plagdes i flere år med oppblåst og løs mage. Er det flere her som har det problemet?

I og med at jeg har spist melkeprodukter i lykkelig uvitenhet/benektelse om at jeg ikke tåler melk, syns jeg det er litt vanskelig å komme på ting jeg faktisk kan spise. Noen gode råd? Hva har dere på brødskiva? Noen gode middagsoppskrifter? Begynner nemlig å bli en smule lei makrell i tomat og peanøttsmør :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også laktoseintolerant, men har ingen problemer med det da jeg bruker laktosefri melk i matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hei! Jeg har akkurat innsett at jeg nok er laktoseintolerant, ettersom jeg har plagdes i flere år med oppblåst og løs mage. Er det flere her som har det problemet?

I og med at jeg har spist melkeprodukter i lykkelig uvitenhet/benektelse om at jeg ikke tåler melk, syns jeg det er litt vanskelig å komme på ting jeg faktisk kan spise. Noen gode råd? Hva har dere på brødskiva? Noen gode middagsoppskrifter? Begynner nemlig å bli en smule lei makrell i tomat og peanøttsmør :gjeiper:

Kjøttpålegg? Fast gulost (mange laktoseintolerante tåler gulost)? Sjokade (har bare spor av melk og tåles av de fleste)? Spesiallagde søtpålegg uten laktose? Ellers er vel de fleste typer leverpostei uten laktose, og verken majones eller kaviar har laktose. For ikke å snakke om egg og laks! Namnam! Det finnes da masse laktosefrie pålegg! Ellers til matlaging finner man flere laktosefrie melkeprodukter i tillegg til flere typer havre/ris/soya-produkter som kan erstatte vanlige melkeprodukter.

Kjæresten min har laktoseintoleranse, og det eneste han virkelig savner å spise som han må holde seg unna er melkesjokolade. Selv om det finnes sjokolade uten laktose, er det ingen som kan erstatte ekte melkesjokolade. Og så må han selvsagt følge med på ferdigprodukter at de ikke inneholder laktose. Etter at Tine kom med fløte, rømme og youghurt uten laktose er det ikke stort de laktoseintolerante ikke kan lage og spise av god mat. Det finnes også margarin uten melk (Melange uten melk og salt). Jeg følger vanlige oppskrifter og bytter ut melkeprodukter med laktosefrie alternativer når jeg lager mat til min kjære. Jeg synes det er verre å lage glutenfri mat til min venninne med cøliaki...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Ellers er vel de fleste typer leverpostei uten laktose,

De fleste leverposteier er laget med melk, dessverre. Men Gilde go og mager er ikke det, så den brukes her i huset.:)

Ellers så finnes det produkter som erstatter laktaseenzymet, og som kan tas før du spiser laktoseholdig mat. KeruTab, Laktrase og noen varianter på helsekost. Med KeruLac dråper kan man selv laktoseredusere for eksempel kremfløte, mens vi venter på en laktosefri variant her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins alt, Flowers :)

http://www.tine.no/produkter/flote/254672.cms?tine-laktosefri-kremflote

Her står det om flere laktosefrie produkter og råd ved laktoseintoleranse. Det er selvfølgelig skrevet i litt melke-pushing-vri, siden det er Tine sine sider, men det er da en liten oversikt! :)

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bare husk at der er andre ting enn laktose man kan reagere på i melken. Melkeprotein er det mange som reagerer på. Det finnes også melkefett og melkesyre, men jeg er er usikker på om det er vanlig å reagere på dette også.

Det er altså vitkig å prøve seg frem på hva man kan spise. Er det laktose man reagerer på kan man spise mange prokukter som lakrosefrie alternativer, en del oster etc. Men reagerer man på et av de andre stoffene er også disse utelukket.

For meg tok det ca et år, og en del mista kilo som jeg allerede hadde for lite av, før jeg klarte å få et normalt kosthold igjen. Jeg reagerer ikke på laktose (eller kanskje på det også, holder meg unna ALLE former for melkeprodukter) og må holde meg unna mye. Etter et år med prøving og feiling, kom jeg inn i et normalt kosthold med en del omlegginger. Jeg har funnet mange gode alternativer, gode erstattningsmiddel (Oatly havrefløte er fantastisk, samt Odense som gir pisket krem) og lært meg hva jeg må unngå. I dag tar ikke maten så mye lenger tid å lage eller finne, og jeg har gode oppskrifter på melkefrie kaker og snacks. Jeg orker desverre ikke legge ut om all infoen. Det er nok også slik at det jeg liker, ikke er det samme som du liker. Mange liker soyaprodukter feks, som ikke jeg er så glad i, så du må egentlig bare prøve deg frem

Men det rådet jeg har å gi deg er å ikke ha fokuset på alt du ikke kan spise, men fokuser på å finne ut og ha en oppdagelse av alt du faktisk kan spise enda. Frukt og grønnsaker gjør en hver dag bedre, og det kan du spise til du blir blå. Det er mange gode retter du kan finne ut av og oppdage, og rett og slett ha et eksperiment på kjøkkenet med alt det du fremdeles kan spise. Se på det som en utfordring, og vær glad for at det enda er en hel masse du kan spise. Gled deg over alle de tingene du kan spise fremdeles, heller enn å lengte etter alt du ikke kan spise. (en diarefri hverdag gjør det i alle fall verdt det for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare synd disse laktosefrie variantene er så utrolig dyre, koster jo over 30 kr for en halvliter med laktosefri melk og omtrent det samme for de små med fløte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er flere av oss som kan få i seg noe melkeproteiner per dag uten å få reaksjon :)

Jeg føler egentlig ikke noe stort tap til nå.

Det eneste jeg ergrer meg over er at jeg ikke har funnet laktosefri rømme i butikk enda.

Vafler med rømme ... MMmmmm!

Og ja, matbudsjettet ble litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er flere av oss som kan få i seg noe melkeproteiner per dag uten å få reaksjon :)

Jeg føler egentlig ikke noe stort tap til nå.

Det eneste jeg ergrer meg over er at jeg ikke har funnet laktosefri rømme i butikk enda.

Vafler med rømme ... MMmmmm!

Og ja, matbudsjettet ble litt større.

Melkeproteiner er ikke det laktoseintolerante reagerer på altså, men melkesukker.

Laktosefri rømme har jeg funnet på så og si alle butikker etter at den ble lansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Laktosefri rømme har jeg funnet på så og si alle butikker etter at den ble lansert.

Hm, kanskje både den og den laktosefrie kremfløten kun er lansert i deler av landet? Jeg har ikke sett noen av dem noe sted. Nå kan det hende jeg bare ikke har sett godt nok etter, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare synd disse laktosefrie variantene er så utrolig dyre, koster jo over 30 kr for en halvliter med laktosefri melk og omtrent det samme for de små med fløte

Ikke en halvliter, men en hel liter :) Og hvis du tåler litt laktose kan du kjøpe laktoseredusert som er billigere, litt over 20 kr literen. Og den er så gooood! :rodmer: Når man har vent seg til smaken, vel og merke. I begynnelsen syns jeg den smakte som sukra melk. Men nå syns jeg den er kjempegod, og det er praktisk på ting man vil søte opp litt, müsli eller kaffe, for man får den søte smaken uten å tilsette sukker. Melka er jo søt pga at melkesukkeret er spalta, så kroppen slipper å gjøre det (eller noe...?). Uansett, da får man søt smak uten sukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! :) Jeg blir nok nødt til å eksperimentere en del, men det er jo ikke nødvendigvis en dum ting... Og kanskje jobbe litt ved siden av studiet, for å kompensere for økt matbudsjett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tusen takk for svar, alle sammen! :) Jeg blir nok nødt til å eksperimentere en del, men det er jo ikke nødvendigvis en dum ting... Og kanskje jobbe litt ved siden av studiet, for å kompensere for økt matbudsjett ;)

Huff... nå mista jeg et langt innlegg. Men kan forsøke å ta det igjen...

Matbudsjettet behøver ikke å bli så mye dyrere. Det du ikke lenger kan kjøpe er billige poseprodukter eller farseprodukter som pølser (finnes alternativer uten, med de er litt dyrere), fiskekaker og div karbonader etc. Men det finnes også masse billig mat som er god. Rema har billig svinekjøtt, karbonadedeig,kyllingkjøttdeig og svinekjøttdeig. Det eneste jeg et som gjør kosten min dyrere er litt dyrere erstattningsprodukter (havrefløte, soyamelk, rismelk) men disse bruker jeg ikke så veldig mye av. Det finnes også sjokolade uten melk så man kan bake det man vil selv, det finnes smør uten melk og diverse dressinger (igjen en type på Rema) og aioli som man kan spise. Til lunch kan du, som alle andre spise knekkebrød med kjøttpålegg (med melkefritt smør feks) eller ta med middagsrester. Dette trenger på ingen måte å bli dyrere, soyajoghurt med kornblandinger er også godt eller havregrøt på rismelk. Du sparer også en del penger fordi du ikke lenger kan kjøpe det du vil av mat i kantiner/kafeer og må ta med hjemmenfra. (men det er også mulig å finne ved hjelp av sørviceinstillt personell ting på kafeer også)

Eks på mat som ikke trenger å bli dyrere.

pastasaus på glass vs bokser med tomat som man kryddrer selv (som også er langt sunnere)

gryterett i poser vs boks med bønner, tomater på boks og evnt litt soyamelk/havrefløte for å runde av smaken

karri på glass vs kokosmelk og karripasta (til gjennbruk trenger lite om gangen)

sauser vs kraft fra det man steker blandet med litt vann/buljong/apelsinjuice etc. og jevner + det krydderet man vil ha i

taco (trenger nå ikke rømme og ost)

pizza (lag selv og dropp ost, ta på litt ekstra tomatskiver og rucola evnt også hvitlksressing)

Andre eksempler på billig mat

omelett (ekstra godt med litt peperoni i eller litt aioli/hvitløksdressing fra rema for å dekke opp for manglende ost), havregrøt, pasta i alle varianter, wokretter med saus til ca 12 kroner, hjemmelaget hamburgere på karbonadedeig til 32 kr (tar et min ekstra å forme før man steker, men er kjappere å steke enn mange andre varianter), lapskausblanding med svinekøjtt (16 kr foe 300 gram på rema) og hvitløk, kyllingsalat med helgrillet kylling (igjen rema til rundt 30 kr), gryreretter laget fra bunnen av, stekt kjøtt (om man finner det billig eks på salg) med ovnsbakte poteter.

Jeg legger ved et par av de linkene jeg har liggende på bokmerkene mine for oppskrifter jeg skal lage snart.

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Kj%C3%B8tt/Svin/Sesamfr%C3%B8stekte-skinkebiffer-med-couscous/%28tid%29/ti (billigere kjøtt som koteletter på salg kan brukes)

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Ovnsbakt-fisk-med-vintergr%C3%B8nnsaker

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Ovnsbakt-torsk-med-pinjekjerner-og-s%C3%B8tpotet (brukte solsikkekjerner heller enn pinjekjerner da det er så mye billigere)

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Fet-fisk/Laks-i-wok/%28tid%29/tyve (laks med skinn finner man billig i frysedisken, annen fisk er også ok å bruke)

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fj%C3%A6rkre/Kylling/Kyllingfilet-med-gr%C3%B8nne-epler/%28tid%29/tyve (Oatrly havrefløte finnes i de fleste Menybutikker og er god å bruke som alternativ til fløte)

http://www.greteroede.no/oppskrifter/middag/hvittkjtt/1234351.o2.html (kutt ut de grønnsakene som blir for dyre, erstatt med det du vil. Tomat er ok billig sammen med gulerot, paprika og løk)

Det tar tid å legge om kosten. Særlig når man må lese bakpå alle pakkningsvedlegg (husk at myse og kasein også er melk) og hele tiden tenke ut nye retter. Men etter hvert går det seg helt inn og man behøver ikke bruke særlig mer tid eller penger. Jeg var også irritert i starten da jeg hele tiden ble påminnet alt jeg ikke kunne spise, men etter hvert vet je nå hvilke produkter jeg ikke trenge rå gå til og vet nøyaktig hvilket produkt på hylla som jeg kan spise

Det er mye herlige oppskrifter på nettet. Jeg og mannen bruker i dag ca 800 på mat i uka, når vi var studenter holdt vi oss til ca 600. Da spiser vi mye grønnskaer og en god del kjøtt og føler at vi spiser godt. Det er ikke mye dyrere å lage mat fra bunnen av, men det krever litt mer planlegging. Hva med å lage dobbelt opp hver gang og frys ned? Vårt matbudsjett er altså på samme nivå som alle andre voksnes, selv om jeg må holde meg unna mange produkter og kjøper litt ekstra på erstattningsprodukter (men jeg tror ikke det utgjør mer enn max 20 kr i uka)

Lykke til med utprøvingen. Du kan spise det meste som alle andre, bare med justeringer og litt erstattningsprodukter. Kos deg med å utvikle deg på kjøkkenet og oppdag nye matretter du kan nyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

bare synd disse laktosefrie variantene er så utrolig dyre, koster jo over 30 kr for en halvliter med laktosefri melk og omtrent det samme for de små med fløte

Jeg kan ikke spise noen av disse produktene, og har et godt kosthold likevel. Dersom dere velger å spise de produktene må dere også regne med at de er dyrere. Det koster selvsagt mer å produsere det som er i mindre kvanta.

Men igjen, det er fullt mulig å velge vekk disse dyrere alternativene. Havrefløte (som ikke kan piskes) er fullt brukelig i matlaging og smaker som fløte og koster det samme som vanlig fløte. Soyamelk, havremelk og rismelk koster ca 20 kr for en halvliter. Ingen av disse tingene er heller et must i kostholdet. Selv bruker jeg dem en gang inn i mellom.

Jeg syntes det er dumt at biff også er så dyrt, og and... men jeg kan selv velge om jeg ønsker å kjøpe disse produktene eller ikke. Det er faktisk ikke slik at matbudsjettet behøver å øke om man har melkeintoleranse, man kan velge vekk de dyreste erstattningsproduktene og leve helt fint uten. Mange gjør akkurat det. Dersom matbudsjettet øker der det fordi man selv tar valget om å kjøpe de dyrere produktene, som strengt tatt ikke er helt nødvendige for et godt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men igjen, det er fullt mulig å velge vekk disse dyrere alternativene. Havrefløte (som ikke kan piskes) er fullt brukelig i matlaging og smaker som fløte og koster det samme som vanlig fløte. Soyamelk, havremelk og rismelk koster ca 20 kr for en halvliter.

Liter mente jeg selvsagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff... nå mista jeg et langt innlegg. Men kan forsøke å ta det igjen...

Matbudsjettet behøver ikke å bli så mye dyrere. Det du ikke lenger kan kjøpe er billige poseprodukter eller farseprodukter som pølser (finnes alternativer uten, med de er litt dyrere), fiskekaker og div karbonader etc. Men det finnes også masse billig mat som er god. Rema har billig svinekjøtt, karbonadedeig,kyllingkjøttdeig og svinekjøttdeig. Det eneste jeg et som gjør kosten min dyrere er litt dyrere erstattningsprodukter (havrefløte, soyamelk, rismelk) men disse bruker jeg ikke så veldig mye av. Det finnes også sjokolade uten melk så man kan bake det man vil selv, det finnes smør uten melk og diverse dressinger (igjen en type på Rema) og aioli som man kan spise. Til lunch kan du, som alle andre spise knekkebrød med kjøttpålegg (med melkefritt smør feks) eller ta med middagsrester. Dette trenger på ingen måte å bli dyrere, soyajoghurt med kornblandinger er også godt eller havregrøt på rismelk. Du sparer også en del penger fordi du ikke lenger kan kjøpe det du vil av mat i kantiner/kafeer og må ta med hjemmenfra. (men det er også mulig å finne ved hjelp av sørviceinstillt personell ting på kafeer også)

Eks på mat som ikke trenger å bli dyrere.

pastasaus på glass vs bokser med tomat som man kryddrer selv (som også er langt sunnere)

gryterett i poser vs boks med bønner, tomater på boks og evnt litt soyamelk/havrefløte for å runde av smaken

karri på glass vs kokosmelk og karripasta (til gjennbruk trenger lite om gangen)

sauser vs kraft fra det man steker blandet med litt vann/buljong/apelsinjuice etc. og jevner + det krydderet man vil ha i

taco (trenger nå ikke rømme og ost)

pizza (lag selv og dropp ost, ta på litt ekstra tomatskiver og rucola evnt også hvitlksressing)

Andre eksempler på billig mat

omelett (ekstra godt med litt peperoni i eller litt aioli/hvitløksdressing fra rema for å dekke opp for manglende ost), havregrøt, pasta i alle varianter, wokretter med saus til ca 12 kroner, hjemmelaget hamburgere på karbonadedeig til 32 kr (tar et min ekstra å forme før man steker, men er kjappere å steke enn mange andre varianter), lapskausblanding med svinekøjtt (16 kr foe 300 gram på rema) og hvitløk, kyllingsalat med helgrillet kylling (igjen rema til rundt 30 kr), gryreretter laget fra bunnen av, stekt kjøtt (om man finner det billig eks på salg) med ovnsbakte poteter.

Jeg legger ved et par av de linkene jeg har liggende på bokmerkene mine for oppskrifter jeg skal lage snart.

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Kj%C3%B8tt/Svin/Sesamfr%C3%B8stekte-skinkebiffer-med-couscous/%28tid%29/ti (billigere kjøtt som koteletter på salg kan brukes)

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Ovnsbakt-fisk-med-vintergr%C3%B8nnsaker

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Ovnsbakt-torsk-med-pinjekjerner-og-s%C3%B8tpotet (brukte solsikkekjerner heller enn pinjekjerner da det er så mye billigere)

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Fet-fisk/Laks-i-wok/%28tid%29/tyve (laks med skinn finner man billig i frysedisken, annen fisk er også ok å bruke)

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fj%C3%A6rkre/Kylling/Kyllingfilet-med-gr%C3%B8nne-epler/%28tid%29/tyve (Oatrly havrefløte finnes i de fleste Menybutikker og er god å bruke som alternativ til fløte)

http://www.greteroede.no/oppskrifter/middag/hvittkjtt/1234351.o2.html (kutt ut de grønnsakene som blir for dyre, erstatt med det du vil. Tomat er ok billig sammen med gulerot, paprika og løk)

Det tar tid å legge om kosten. Særlig når man må lese bakpå alle pakkningsvedlegg (husk at myse og kasein også er melk) og hele tiden tenke ut nye retter. Men etter hvert går det seg helt inn og man behøver ikke bruke særlig mer tid eller penger. Jeg var også irritert i starten da jeg hele tiden ble påminnet alt jeg ikke kunne spise, men etter hvert vet je nå hvilke produkter jeg ikke trenge rå gå til og vet nøyaktig hvilket produkt på hylla som jeg kan spise

Det er mye herlige oppskrifter på nettet. Jeg og mannen bruker i dag ca 800 på mat i uka, når vi var studenter holdt vi oss til ca 600. Da spiser vi mye grønnskaer og en god del kjøtt og føler at vi spiser godt. Det er ikke mye dyrere å lage mat fra bunnen av, men det krever litt mer planlegging. Hva med å lage dobbelt opp hver gang og frys ned? Vårt matbudsjett er altså på samme nivå som alle andre voksnes, selv om jeg må holde meg unna mange produkter og kjøper litt ekstra på erstattningsprodukter (men jeg tror ikke det utgjør mer enn max 20 kr i uka)

Lykke til med utprøvingen. Du kan spise det meste som alle andre, bare med justeringer og litt erstattningsprodukter. Kos deg med å utvikle deg på kjøkkenet og oppdag nye matretter du kan nyte.

Omnomnom, dette så jo kjempegodt ut! Når jeg tenker meg om er det jo en del av rettene jeg allerede pleier å lage som er melkefrie... Er veldig glad i hjemmelaga spaghettisaus, kyllingwok og fisk i ovnen.

Er det noen som vet hvor lenge soyamelk, rismelk og lignende holder seg i forhold til melkeprodukter? :)

Det blir litt trist å ikke spise noe særlig med melkesjokolade. :( Jeg får spise litt mer ikke-sjokolade-godteri i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det noen som vet hvor lenge soyamelk, rismelk og lignende holder seg i forhold til melkeprodukter? :)

Jeg har opplevd at det er lenger levetid på disse. Det står vel på pakkene at det holder i opp til en uke, men jeg bruker i alle fall mine i to uker etter åpning. Har vel opplevd en eneste gang at en var blitt dårlig, og da tror jeg den hadde stått i nesten en måned.

Jeg bruker mest soyamelk i dag, men likte ikke den noe særlig i starten. Da gikk det mest i havremelk til matlaging, havrefløte til fløte og rismelk til frokostblandinger og grøt. Man får også kjøpt mindre kartonger (1/4 liter eller mindre) slik at man kan åpne det lille man trenger der og da. De andre har holdbarhet i mange måneder uåpnet. I dag har jeg vennt meg til soyamelk og bruker besten bare den, men sverger til Oatly havrefløte til fløterstattning.

Det jeg nå sparer inn på melk, ost, rømme etc bruker jeg på disse melk/fløte erstattningene ut over det har jeg lite ekstra utgifter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det blir litt trist å ikke spise noe særlig med melkesjokolade. :( Jeg får spise litt mer ikke-sjokolade-godteri i stedet...

Kom på en ting til. En del butikker, særlig Meny etc., har melkefri sjokolade som smaker ganske likt melkesjokolade. De kan også være smaktilstatt med mint eller appelsin. Mmmm

Det eneste jeg savner i den verdenen er egentlig sjokolade med rennende karamellfyll. Men jeg finner erstattninger i annet snop som jeg liker godt. En del med melkeallergi kan også spise after eight og Lorengrien (skrives det slik???) er også melkefri. Selv har jeg aldri likt sjokolade noe særlig, siden jeg alltid ble ufattelig kvalm av det, så for meg er ikke dette det værste tapet. Men jeg er alltid på utkikk etter smakstilsatt sjokolade som kan være melkefri. En sjokoladebutikk her hos meg sier at det bare er billig sjokolade som er tiltatt melk (selvsagt fyll da), så det skal være fullt mulig å finne gode sjokolader uten melk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange laktoseintolerante (også meg), kan spise små mengder laktose innimellom. Du må prøve deg fram.

Jeg reagerer med diaré, kvalme og sterke magesmerter så jeg er veldig forsiktig med hva jeg spiser. Men så lenge jeg holder meg unna store mengder melk (grøt, pannekaker/vafler o.l) så kan jeg spise pålegg med melk for det er såpass små mengder.

Hvis jeg er flink å holder meg unna i en periode så kan jeg spise litt is en dag, men ikke for mye!

Trikset er egentlig bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...