Gå til innhold

Jeg er faktisk feit, hva gjør jeg?


Gjest notty

Anbefalte innlegg

Gjest notty

Jeg har slitt med maten i maaange år, vekten har gått opp og ned nå er den opp.

Jeg er 155 cm og 72 kg, er ganske ok proporsjoner men er absolutt feit.

Men jeg får ikke til å kutte ut all den usunne maten. Jeg er der at jeg spiser vekk alt vondt (sliter mye psykisk)

Jeg eier ikke sult/metthetsfølesle grunnet medisiner og lang tids rot med lite/mye mat.

Jeg vil bare komme i gang med trening og sunne rutiner. Jeg er virkelig lei av dagens situasjon.

Jeg vet ikke hva jeg trenger, men en dytt er absolutt nødvendig.

Dette er håpløst! Vil bare bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kan du finne en treningskamerat? Hvis du trener samme med noen i omtrent samme situasjon så kan dere pushe hverandre og utveksle erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge BMI'n din lider du av fedme.

Skal du gni det skikkelig inn nå eller? Idiot. Hun sier jo selv at hun er feit. ER DET MULIG?????

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise mindre og bevege seg mere er nøkkelen til vektnedgang. Energi inn = energi ut.

Finn en treningsform du liker, legg deg opp i et tempo som passer deg. Viktig å finne et opplegg som du trives med, for da fortsetter du treningen. Gå tur/svømming/sykling/jogging og eller meld deg inn i treningsstudio og ta fellestimer der med f.eks Zumba, det er kjempegøy! Dans som trening.

Uansett hvilken treningsform du velger, så er det viktig å få opp pulsen for at det skal ha helsemessig gevingst.

Lykke til, og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi inn = energi ut.

= vekta står stille.

Energi inn < energi ut = vektnedgang

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Istedet for å ha vekkeklokken på om morgenene så kan du ha den på om kvelden. Hmmm. la oss si at du setter den på ring klokken 2130. Når klokken ringer så går du å legger deg. Sov nok om natten vær uthvilt om morgenen.

Fysisk aktivitet er det folk som oftest unngår mest. Det er sunt å bli svett. Ta trappa istedet for heise, gå en busstopp eller to forbi den nærmeste. Få deg en sykkel?

Det er bare små justeringer som skal til for å komme seg i bedre form. Men det jeg mener er den viktigste delen av et sunnere liv er økt aktivitet fremfor å gå til gnagerstadiet å bare spise sponplater og grønnplanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

= vekta står stille.

Energi inn < energi ut = vektnedgang

Eventuelt så kan man gjøre fettet om til muskler og beholde en høy vekt men ha en sunn og strak kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så kan man gjøre fettet om til muskler og beholde en høy vekt men ha en sunn og strak kropp.

Det er ikke mulig å gjøre fett om til muskler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Det er ikke mulig å gjøre fett om til muskler.

Men det er mulig å forbrenne fett mens man bygger muskler. Ergo kan man fortsatt ha et høyt inntak av kalorier dersom man forbrenner fettet. Resultatet blir da ofte økt muskelmasse som er kroppens motangrep på økt fysisk belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med maten i maaange år, vekten har gått opp og ned nå er den opp.

Jeg er 155 cm og 72 kg, er ganske ok proporsjoner men er absolutt feit.

Men jeg får ikke til å kutte ut all den usunne maten. Jeg er der at jeg spiser vekk alt vondt (sliter mye psykisk)

Jeg eier ikke sult/metthetsfølesle grunnet medisiner og lang tids rot med lite/mye mat.

Jeg vil bare komme i gang med trening og sunne rutiner. Jeg er virkelig lei av dagens situasjon.

Jeg vet ikke hva jeg trenger, men en dytt er absolutt nødvendig.

Dette er håpløst! Vil bare bli fornøyd.

Men du vet jo hva du må gjøre. Du vet jo selv hva som er galt, og hva som må fikses :)

Hvis du likevel trenger at noen skriver det dobbelt opp for deg, kan jeg gjerne gjøre det:

- Trening (finn en treningsform du trives med)

- Psykolog/terapi/les gjerne bøker om trøstespising, det finnes mange bra der ute, og da blir du gjerne mer bevisst på ting

- Selvdisiplin, det er ingen som tvinger deg til å spise feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymousTranine

Først ville jeg anbefalt deg en tur til lege jeg.

Få hjelp med problemene dine. Deretter ville jeg meldt meg på et kurs om livsstilsendrig. De fleste treningssentere av kvalitet har dette. Ikke la baugen og ordet treningssenter avskrekke deg. Det er ikke som før (positiv ment) på treningssentere litt lengre.

Der vil du få kostholdsveiledning, treningsveiledning og pyskisk/fysisk støtte.

Du vet hva som må til, men du trenger støtteapperat rundt deg.

Og ikke minst, du må VILJE det selv. Se for deg målet ditt. Se alltid for deg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med maten i maaange år, vekten har gått opp og ned nå er den opp.

Jeg er 155 cm og 72 kg, er ganske ok proporsjoner men er absolutt feit.

Men jeg får ikke til å kutte ut all den usunne maten. Jeg er der at jeg spiser vekk alt vondt (sliter mye psykisk)

Jeg eier ikke sult/metthetsfølesle grunnet medisiner og lang tids rot med lite/mye mat.

Jeg vil bare komme i gang med trening og sunne rutiner. Jeg er virkelig lei av dagens situasjon.

Jeg vet ikke hva jeg trenger, men en dytt er absolutt nødvendig.

Dette er håpløst! Vil bare bli fornøyd.

Flere undersøkelser viser at trening hjelper mot depresjoner. Foreløpig bruker du spising som et middel mot depresjonene, og det ser du jo selv er en dårlig løsning. Jeg vet det kan være hardt, men prøv heller å sett deg på sykkelen i stedenfor å spise. Ta en tur på en avsides landevei og nyt naturen.

Du skal få opp pulsen, ikke tråkk så sakte at du ikke anstrenger deg i det hele tatt, men du skal heldigvis ikke sykle så fort at du kjenner blodsmaken i munnen. Det kan du heller prøve på når du kommer i bedre form.

Trening gjør også at sultfølelsen fungerer bedre.

Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene to lange og harde økter i uka. Sykkelen er optimalt for tunge folk, fordi man ikke får så tung belastning på leddene, forutsatt at man velger lette nok gir. Du skal holde rundt 80 tråkk i minuttet, dvs. litt over en omdreining per minutt, blir det under 70 bør du skifte til et lettere gir.

Nylig leste jeg i et magasin som har blitt delt ut i seks byer som offisielt er sykkelbyer (Sandefjord, Notodden, Kongsberg og noen til) om en kar som hadde veid 175 kg. Han brukte 20 minutter på å gå 200 meter. Han hadde begynt å sykle, hadde gått ned 60 kg og sykla miniutgaven av Styrkeprøvern, Lillehammer-Oslo, 19 mil.

Det er nok ikke sånn at alle dine problemer forsvinner om du setter deg på sykkelen, men det ville vært et stort første steg. Husk å kjøpe sykkelflaske og flaskeholder, og fyll den med vann. Et væsketap på 1% kroppsvæske gir 10% reduksjon i ytelsesevnen. Drikk et par gode slurker hvert kvarter.

For min egen del kan jeg si at om det er ting jeg sliter med i hverdagen, så forsvinner de tankene som dugg for sol når jeg er ute og sykler, særlig utover i sesongen når formen begynner å bli virkelig god. Det er en nytelse å kunne tråkke til i motbakker og virkelig gi jernet. Det kan nok ikke du for øyeblikket, men du kan komme dit, tro det eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...