Gå til innhold

Hvor viktig er det å spise sunt?


Gjest Lebewesen93

Anbefalte innlegg

Gjest Lebewesen93

Ja, hvor viktig er det egentlig å spise riktig ?

Jeg har ikke spist kjøtt / fisk / kylling på over 10 år ( var veldig glad i dyr da jeg var liten, siden har det bare blitt en vane) Jeg drikker ikke melk, spiser ikke yogurt, egg, brød / knekkebrød, frokostblanding eller frukt. Ting som egentlig er viktig ? Av grønnsaker spiser jeg blomkål og gulrøtter, kanskje 1 gang i uken. Er jo ikke mye, men litt da.

Jeg tar ikke noen vitaminpiller, har kjøpt noen forskjellig greier men glemmer alltid å ta det.

Jeg VET jeg er håpløs, men jeg eier ikke motivasjon til å skjerpe meg. Jeg vet at kostholdet mitt er ille, men jeg vet ikke om det egentlig har så mye å si, bortsett fra at jeg kan bli overvektig og få diabetes f.eks ? Skal uansett prøve å skjerpe meg, vet bare ikke hvordan jeg skal få det til. Jo, jeg vet hva jeg burde spise, er bare så vanskelig å gjøre noe med det.

Jeg er forresten aldri syk, og de få gangene jeg er det går det over etter en dag. Ellers jeg ganske trøtt og sånt, men døgnrytmen min er elendig, så det har vel sin forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørn82

Ja, hvor viktig er det egentlig å spise riktig ?

Jeg har ikke spist kjøtt / fisk / kylling på over 10 år ( var veldig glad i dyr da jeg var liten, siden har det bare blitt en vane) Jeg drikker ikke melk, spiser ikke yogurt, egg, brød / knekkebrød, frokostblanding eller frukt. Ting som egentlig er viktig ? Av grønnsaker spiser jeg blomkål og gulrøtter, kanskje 1 gang i uken. Er jo ikke mye, men litt da.

Jeg tar ikke noen vitaminpiller, har kjøpt noen forskjellig greier men glemmer alltid å ta det.

Jeg VET jeg er håpløs, men jeg eier ikke motivasjon til å skjerpe meg. Jeg vet at kostholdet mitt er ille, men jeg vet ikke om det egentlig har så mye å si, bortsett fra at jeg kan bli overvektig og få diabetes f.eks ? Skal uansett prøve å skjerpe meg, vet bare ikke hvordan jeg skal få det til. Jo, jeg vet hva jeg burde spise, er bare så vanskelig å gjøre noe med det.

Jeg er forresten aldri syk, og de få gangene jeg er det går det over etter en dag. Ellers jeg ganske trøtt og sånt, men døgnrytmen min er elendig, så det har vel sin forklaring.

Soe.. hva blir egentlig spørsmålet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Forstår jeg deg riktig når jeg tolker deg slik at du er en vegetarianer, som heller ikke spiser kornprodukter og frukt, og spiser veldig lite grønnsaker?

Hva spiser du da?

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser ikke..:

Kjøtt

Fisk

Kylling

Egg

Yoghurt

Melk

Frukt

Knekkebrød

Brød

Frokostblandinger

Du spiser blomkål og gulrøtter kanskje en gang i uken?

Jeg må bare spørre, hva er det egentlig du spiser? Beskriv et dagsinntak av mat, for deg.

Jeg vet du spiser/spiste enorme mengder sjokolade da, er det det du lever på om dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva spiser du egentlig? Hadde jeg tatt bort de tingene du listet fra mitt eget kosthold så hadde det jaggu ikke vært mye igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte ;o Har endelig skaffa meg vitamin piller nå da som jeg spiser, tenkte å legge om kostholdet, men er litt vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir faktisk litt sjokkerte over dere som bare stapper i dere drittmat og har et ekstremt mangelfullt kosthold. Nå vet jeg ikke om ts har det, om du fyller ut mangelen på næring fra kjøtt og melkeprodukter med erstatninger som feks linser og kikerter for proteiner, og du spiser annet frukt og grønt. Likevel er det trist at man ikke skal ta seg sammen og gjøre noe med kostholdet.

Det er litt vanskelig? Hva er det som er vanskelig? Det er ikke vanskeligere enn at du går på butikken, erstatter sjokolade, junkfood, drittmat med rene ferske råvarer som kjøtt eller annet med protein i, grønnsaker frukt og bær, fisk og kylling en gang i blant for de som kan og vil spise det, egg. Frosne bær og grønnsaker er ofte sunnere enn de i disken om de ser litt dvasne ut, fordi de blir fryst på et tidspunkt de er helt ferske på.

Dere kan stappe i dere så mye vitaminpiller som dere bare vil, sannheten er at dere aldri vil greie å dekke det tapet dere konstant går rundt med fordi dere ikke spiser rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Oi, er kanskje litt dårlig på å formulere meg bra ;P

Det jeg egentlig spør om, er hvor viktig det er å få i seg riktig mat.

Hører jo så mye snakk og greier om hvor viktig det er å leve sunt, men kan ikke si jeg har hørt så mye om HVA som kan skje om man ikke lever sunt.

Jeg er aldri syk, ikke er jeg overvektig, men lever ikke akkurat sunt. Spiser mye dritt, beveger meg fint lite og ja...jeg har i det siste begynt å tenke på om jeg kanskje burde legge om kostholdet, FØR jeg kanskje kan bli syk på et vis ? Jeg har så lite greie på akkurat det der. Men jeg er blitt mye mer lat i det siste og fortsetter jeg med det kostholdet jeg har nå, så vil jeg tro at jeg kommer til å legge på meg en del, noe jeg ikke har så lyst til. Derfor, trenger jeg et spark bak. For jeg VIL av hele mitt hjertet omtrent skjerpe meg, men når jeg er så sykt kresen og ikke drikker vann en gang så er det ikke lett. Jeg vet som sagt hva som er sunt og hva som ikke er sunt, men jeg mangler motivasjon til å faktik gjøre noe med det. Jeg er dessuten " avhengi" av sjokolade, har prøvd krom, men det funket ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også veldig mye på hva i all verden du egentlig spiser?!

Forresten, et sunt kosthold er undervurdert. Ingen mennesker vet absolutt alle virkningene et sunt kosthold har på kroppen fordi det er så utrolig mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det jeg egentlig spør om, er hvor viktig det er å få i seg riktig mat.

Hører jo så mye snakk og greier om hvor viktig det er å leve sunt, men kan ikke si jeg har hørt så mye om HVA som kan skje om man ikke lever sunt.

Jeg er aldri syk, ikke er jeg overvektig, men lever ikke akkurat sunt. Spiser mye dritt, beveger meg fint lite og ja...jeg har i det siste begynt å tenke på om jeg kanskje burde legge om kostholdet, FØR jeg kanskje kan bli syk på et vis ? Jeg har så lite greie på akkurat det der. Men jeg er blitt mye mer lat i det siste og fortsetter jeg med det kostholdet jeg har nå, så vil jeg tro at jeg kommer til å legge på meg en del, noe jeg ikke har så lyst til. Derfor, trenger jeg et spark bak. For jeg VIL av hele mitt hjertet omtrent skjerpe meg, men når jeg er så sykt kresen og ikke drikker vann en gang så er det ikke lett. Jeg vet som sagt hva som er sunt og hva som ikke er sunt, men jeg mangler motivasjon til å faktik gjøre noe med det. Jeg er dessuten " avhengi" av sjokolade, har prøvd krom, men det funket ikke.

Hørse ut som en ond sirkel. Når du ikke får i deg ordentlig mat så er det jo ikke rart om du blir dvask og giddaløs. Så det kan jo høres ut som at det allerede er "noe som skjer" med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Oi, er kanskje litt dårlig på å formulere meg bra ;P

Det jeg egentlig spør om, er hvor viktig det er å få i seg riktig mat.

Hører jo så mye snakk og greier om hvor viktig det er å leve sunt, men kan ikke si jeg har hørt så mye om HVA som kan skje om man ikke lever sunt.

Det er veldig viktig å spise riktig mat, i riktig mengde, hvis ikke er du utsatt for mangelsykdommer.

Dette er ikke noe som viser seg i løpet av et kort tidsrom, men noe du kan få plager med i senere år. Jeg tenker da spesielt på osteoporose / beinskjørhet, kolesterolproblemer, problemer med mage/tarm grunnet lite fiberinntak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lebewesen93

Jeg er ikke vegetarianer egentlig, spiser bare ikke rent kjøtt og sånt.

Spiser pizza ( uten kjøtt...)

Chips

Pasta...

Tomatsuppe

Potetstappe

Pannekaker...

Ja, ikke så mye mer fakisk...jeg vet som sagt at jeg er dum og alt det der, men jeg liker omtrent ikke brød. Ikke korn greier heller. Jeg har så lyst til å skjerpe meg, tro meg, men har prøvd så mange ganger. Jeg blir bare sur og irritert om jeg ikke har sjokoladen min.

Men jeg har i det siste begynt å tenke. Jeg vil ikke bli ordentlig syk, jeg vil ikke legge på meg masse, jeg vil ikke få masse hull i tenna som jeg hadde.

Er det noen som har klart å skjerpe seg ? Og som kan fortelle meg hvordan du gjorde det ? Jeg vil, og jeg skal gjøre det. Men hjelper ikke å slutte å kjøpe inn drittmat. Eller, jo det hjelper. Men det er ikke bare bare det heller. Herregud, jeg er håpløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsatt spise sjokolade. Bare sjokolade + alle de tusen andre tingene du bør få i deg (korn, grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk, osv).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med å begynne i det små og legge inn litt av de tingene du ikke liker? Og drikke litt vann. Det er kanskje for optimistisk å legge om hele kostholdet omgående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe av det aller viktigste du, drikk MASSE vann hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du ikke har hørt hva som skjer om man spiser veldig mangelfullt/feil/usunt lurer jeg på hvor du har lett etter informasjon?

Noen store trekk:

*hvis du spiser for mange kalorier i forhold til aktivitetsnivå og forbrenning -> overvekt etter hvert.

*hvis du spiser for få kalorier i forhold til aktivitetsnivå og forbrenning -> undervekt

*hvis du ikke får i deg nok av nødvendige mineraler og vitaminer -> ulike mangelsykdommer med ulike konsekvenser. Anemi, slapphet/utmattelse, depresjon, kramper, beinskjørhet, manglende konsentrasjon og dårlig hukommelse, hudproblemer, økt risiko for kreft osv.

Bildet er selvfølgelig mer komplisert og omfattende. Du er fortsatt ung, hvis tallet i nicket ditt er fødselsåret, derfor merker du ikke nødvendigvis så mye til symptomer ennå. Og litt av de essensielle stoffene får man nok ofte i seg selv om man spiser usunt, så det tar tid å utvikle veldig alvorlige mangelsykdommer på linje med fattige i u-land etc som kun spiser ensidig kost. Men siden symptomene er snikende og ofte ganske vage, er det sannsynlig at allmenntilstanden din er preget av kostholdet ditt - og at du f eks ville vært i bedre humør og hatt mer energi om du spiste sunnere.

Som de andre her lurer jeg også på hva du egentlig spiser. Prøv å introdusere mer av ulike grønnsaker og korn i kosten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Ja, jeg kan det. Men det er så vanskelig å forklare, jeg ser ikke vitsen i å spise en brødskive, den gir meg null glede og smaker sandpapir. Jeg har vurdert å bestille en time hos noen sånne kostholdsfolk, men de kommer vel bare til å " skjelle" meg ut ? Be meg skjerpe meg osv...? Jeg vet jo godt at det er det jeg må gjøre, jeg vet bare ikke hvordan som sagt. Jeg er ikke glad i å gå ute med masse folk osv, men jeg skal kjøpe en tredemølle til uken, så jeg satser på at den kan være til hjelp for motivasjonen ? Kanskje jeg får mer lyst til å spise sunnere når jeg trener også. Jeg spiste litt bedre for et pr år tilbake (epler, bananer og litt sånt) og da trente jeg hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...