Gå til innhold

Hvor skal vi feire

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt enig med de andre her jeg også, det er mest logisk å feire hos hans foreldre på grunn av barna hans.

Jeg skjønner at julaften er viktig for mange, men hvorfor lage en konflikt av fire-fem timer én dag i året? Jula inneholder dessuten flere dager, kan dere ikke dra til hans foreldre på julaften og til dine 1.juledag da for eksempel?

Tror nok at dine foreldre forstår at særkullsbarna hans må komme i første rekke denne julaftenen, dette handler vel mer om at du ikke vil bryte dine tradisjoner. For å dra alene med babyen til dine foreldre synes jeg er helt bak mål. Da viser du klart og tydelig ovenfor din svigerfamilie at uansett så setter du deg selv først, og skylder på at dine foreldre er besteforeldre for første gang - det er de hver dag ellers i året også.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg er tidlig ute, men av natur må jeg forberede meg tidlig.

Sambo har to barn fra før og vi får snart vårt første felles. Jeg spurte han om hvor vi skulle feire jul det første året med jenta vår. Jeg var innstilt på å være hos oss eller hjemme hos mor og far da vi er flere der som feirer jul og dette er dems første barnebarn. Sambo mente at hos oss er det for liten plass og siden vi skulle ha barna denne julen MÅTTE vi være hos hans besteforeldre og at julen ville bli ødelagt for moren og besteforeldrene om tradisjonen ble brutt. Det siste synes jeg er helt bak mål. Men det er min mening. Jeg har da bestemt meg for at om vi ikke skulle bli enige så tar jeg med meg frøkna og feirer med min familie. Er dette sært gjort? Hva ville evt dere gjort??

Ts, hvorfor er det helt bak mål at svigerfamilien synes det er leit om deres tradisjoner blir brutt, men samtidig helt ok at alt av hensyn tas til deg og dine foreldre, men ingen hensyn tas til samboer, hans foreldre, besteforeldre og barn?

Ser du seriøst ikke at du er egoistisk?

Du har vel ikke fått ett eneste svar der noen syns det er ok at du ødelegger samboers og barna hans sine tradisjoner. Det burde ringe noen bjeller da.

Lurer også på om det er så ille å feire sammen med svigers.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det faktisk slik at ungene ønsker å feire jul hjemme hos oss.

Hvor er hjemme hos oss? Er det hos dine foreldre eller er det i din, samboers og barnas hjem?

Skrevet

Et par spørsmål til deg, Lille Lure:

- ønsker du at dere skal feire hos dine foreldre akkurat i år, eller hvert år? Dersom du er innstilt på at det blir annethvert år til dine og hans foreldre, råder jeg deg til å være taktisk og være hos hans foreldre i år. Fordi

1) i år vil barnet være for lite til å ha noe glede av jula. Neste år er barnet 1 1/2, og vil, som ei over her sier, synes at alt er mye mer stas.

2) dersom dere er hos dine foreldre i år, havner dere i utakt i forhold til når samboeren din har særkullsbarna sine. Ergo vil dere få samme krangel neste år.

Dersom du faktisk ser for deg å feire hos dine foreldre hvert bidige år, bør du fortelle samboeren din om dette NÅ, slik at han har mulighet til å skygge banen før du har blitt noe mer av en selvsentrert kontrollfreak enn du hittil har vist deg som.

Du må gi og ta i et forhold, og samboeren din har verdier, ønsker og tradisjoner som oppleves som like viktig for ham, som det dine tradisjoner er for deg.

Og btw: At barna hans ønsker å feire hos dine foreldre, er strengt tatt irrelevant. De er ikke barnas besteforeldre, og det er ikke opp til å barna å være sammen med sine favoritter. Pappaens foreldre har langt

større rett på, og behov for, kontakt med barnebarna sine enn det dine foreldre har (med stebarnebarna, altså). Det er for all del flott at særkullsbarna har et godt forhold til dine foreldre også, men dette forholdet bør pleies til andre tidspunkt enn akkurat juleaften.

Mener jeg.

Jeg har kanskje vært litt utydelig,eller kanskje ikke

1: jeg ønsker å feire jul hjemme hos samo og memed min familie og hans familie. Dvs besteforeldre osv. Det samme ønsker barna da dette er et nytt hjem

2: sambo vil ikke dette

* dårlig plass

* han må være med å lage mat

3: siden det er da ikke skjer, ønsker jeg (og min fam) å innvitere HELE familien hans hjem til mor og far. Dette fordi det er babyens første år, og det ønsker vi fordi vi ønsker å ha første jul hos dem og ikke hos svigers.

4: dette skal ikke skje hvert år med barna hans, men et unntak i år hadde vært veldig koselig for fam min. Om to år er vi selvsagt hos fam hans og fortsetter slik annhver jul.

Vet ikke om jeg ble forstått bedre nå, men håper det lar seg gjøre. Ingen blir utelatt, vi bytter sted den ene dagen i år

Skrevet

3: siden det er da ikke skjer, ønsker jeg (og min fam) å innvitere HELE familien hans hjem til mor og far. Dette fordi det er babyens første år, og det ønsker vi fordi vi ønsker å ha første jul hos dem og ikke hos svigers.

Hvis det er plass til alle hos dine foreldre virker jo dette som et godt alternativ? Hva sier kjæresten din, og hans foreldre, til dette?

Dersom det av forskjellige grunner ikke lar seg gjøre, synes jeg du bør ta med deg frøkna til hans foreldre på julaften. Så tar dere det annenhvert år. Det kommer alltids en 1. og 2. juledag, hvorfor ikke være hos dine foreldre da?

AnonymBruker
Skrevet

Sambo har to barn fra før og vi får snart vårt første felles. Jeg spurte han om hvor vi skulle feire jul det første året med jenta vår. Jeg var innstilt på å være hos oss eller hjemme hos mor og far da vi er flere der som feirer jul og dette er dems første barnebarn. Sambo mente at hos oss er det for liten plass og siden vi skulle ha barna denne julen MÅTTE vi være hos hans besteforeldre og at julen ville bli ødelagt for moren og besteforeldrene om tradisjonen ble brutt. Det siste synes jeg er helt bak mål. Men det er min mening. Jeg har da bestemt meg for at om vi ikke skulle bli enige så tar jeg med meg frøkna og feirer med min familie. Er dette sært gjort? Hva ville evt dere gjort??

Vet du hva ts, jeg skjønner ikke hvorfor du spør her. Du har uansett bestemt deg for hvor du og babyen skal feire jul, å du har på ingen måte tenkt å ta hensyn til hverken sambo, svigerforeldre eller sambo's barn.

Utifra alle svarene du gir så prøver du hele tiden å rettferdiggjøre dine valg. Ser ikke noen steder at du har tanke for hverken samboer elle hans barn.

Du var sikkert bare ute etter medhold for dine valg, men selv du ser vel av svarene hva normale oppegående mennesker gjør i lignende situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er plass til alle hos dine foreldre virker jo dette som et godt alternativ? Hva sier kjæresten din, og hans foreldre, til dette?

Dersom det av forskjellige grunner ikke lar seg gjøre, synes jeg du bør ta med deg frøkna til hans foreldre på julaften. Så tar dere det annenhvert år. Det kommer alltids en 1. og 2. juledag, hvorfor ikke være hos dine foreldre da?

Er ikke sikkert det er så enkelt at ts kan omrokkere på svigerforeldrenes tradisjoner.

Vi vet jo ikke om de har flere barn og barnebarn som også skal feire jul sammen med de i år. Det virker ihvertfall som om samboerens besteforeldre plaier å feire jul hos ts sine svigerforeldre.

Nei, jeg synes ts er sær og egoistisk som bare har tanker for seg og sine foreldre. Hun tenker ikke på samboer, hans barn eller svigerforeldrene.

Skrevet

Frøkna du skal ta med deg og feire hos din familie - er det deres felles ufødte barn du snakker om? :klø:

Du vet at hans foreldre er like mye besteforeldre til denne frøkna som det dine foreldre er?

For meg høres det lurt ut at dere feirer jul med din familie når barna hans er hos mamman sin, også feirer dere jul med hans familie det året han har alle barna. Da blir det heeelt likt, annethvert år, frøkna di får være sammen med begge besteforeldreparene sine og søsknene sine, og din familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kanskje vært litt utydelig,eller kanskje ikke

Vet ikke om jeg ble forstått bedre nå, men håper det lar seg gjøre. Ingen blir utelatt, vi bytter sted den ene dagen i år

Nei, du ble ikke bedre forstått.

Du har forresten skrivefeil i siste setningen, den skal lyde sånn;

Ingen blir utelatt, jeg har bare bestemt meg for at alle skal legge sine tradisjoner og behov til side denne ene dagen i året sånn at jeg får det som jeg vil. Har jeg først klart det en gang så er det sikkert enkelt å gjøre det sammen neste jul, å neste der igjen osv...

• Liker 2
Skrevet

Nei, du ble ikke bedre forstått.

Du har forresten skrivefeil i siste setningen, den skal lyde sånn;

Ingen blir utelatt, jeg har bare bestemt meg for at alle skal legge sine tradisjoner og behov til side denne ene dagen i året sånn at jeg får det som jeg vil. Har jeg først klart det en gang så er det sikkert enkelt å gjøre det sammen neste jul, å neste der igjen osv...

Hvorfor i all verdens navn og rike skal jeg gjøre dette alle årene fremover? Vi snakker om det første året hvor min side av fam vil synes at det er kjempe stas og ha alle hos seg når det første barnebarnet dems blir født

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verdens navn og rike skal jeg gjøre dette alle årene fremover? Vi snakker om det første året hvor min side av fam vil synes at det er kjempe stas og ha alle hos seg når det første barnebarnet dems blir født

Fordi at du ikke har tanker for andre enn deg selv og dine foreldre.

Du tenker overhode ikke på at dette barnet også er barnebarn til dine svigerforeldre, du tenker ikke på at dette barnet er et søsken av dine stebarn, du tenker ikke på at dette barnet er oldebarn av din samboers besteforeldre.

Du tenker som sagt kun på deg selv og dine foreldre...

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke egoistisk av han å tenke kun på sin familie, som har opplevd første jul med 3 barnebarn allerede?

Hvis det er så ufattelig viktig for deg at foreldrene dine får oppleve sitt første barnebarns jul, så burde du vel ha ventet til neste år med å få barn?

Samboeren din kommer til å ha særkullsbarna sine annenhver jul, og det er ikke naturlig at rulleringen rokkes om på fordi han har får et nytt barn. Hva hvis dere får flere barn? Skal man da skyve på juleferingen igjen? Hva hvis særkullbarnas mor får flere barn? Osv.

Å reise alene til foreldrene sine på julaften høres utrolig egoistisk ut. Hva med samboeren din? Er det ikke så viktig for ham å få oppleve sitt nye barns første jul?

Nei, her håper jeg virkelig at du tar til vettet.

• Liker 2
Skrevet

Men er det ikke egoistisk av han å tenke kun på sin familie, som har opplevd første jul med 3 barnebarn allerede?

For familien din kommer jo ikke til å få oppleve jul med barnebarn uansett? Spiller da ingen rolle for dem om det er NÅ eller til nesteår.

Voks opp og feir jul hos samboeren dins familie, så kan dere ta din familie neste år. Er ikke sikkert hans familie har lyst til å feire sammen med din familie, de er jo trossalt ganske fremmed for hverandre regner jeg med. Da blir det kleint å være gjest i noen andre sitt hus, på julaften hvor alt burde vært naturlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For familien din kommer jo ikke til å få oppleve jul med barnebarn uansett? Spiller da ingen rolle for dem om det er NÅ eller til nesteår.

Voks opp og feir jul hos samboeren dins familie, så kan dere ta din familie neste år. Er ikke sikkert hans familie har lyst til å feire sammen med din familie, de er jo trossalt ganske fremmed for hverandre regner jeg med. Da blir det kleint å være gjest i noen andre sitt hus, på julaften hvor alt burde vært naturlig.

Å det er ikke bare samboerens foreldre + kanskje søsken, men også hans besteforeldre som da må feire jul hos ts sin familie.

Virker for meg ganske kleint ja...

• Liker 1
Skrevet

Å det er ikke bare samboerens foreldre + kanskje søsken, men også hans besteforeldre som da må feire jul hos ts sin familie.

Virker for meg ganske kleint ja...

Fam er ikke fremmed for hverandre. Feiret 17 mai sammen så det går helt fint.

Om det skulle være problem for dem å være med til min fam så kan jeg og frøkna være der. Og møtes senere på kvelden. Da er vi hos hver vår fam. Værre er det ikke

Skrevet

Fam er ikke fremmed for hverandre. Feiret 17 mai sammen så det går helt fint.

Om det skulle være problem for dem å være med til min fam så kan jeg og frøkna være der. Og møtes senere på kvelden. Da er vi hos hver vår fam. Værre er det ikke

Hva om pappan tar med "frøkna" til sine foreldre? Tror du ikke de og de andre barna også har lyst til å være sammen med den nye babyen, og at faren har lyst til å være sammen med alle barna sine når han har sjangsen (to år til neste gang, liksom...)

Syns du høres veldig ego ut, og du høres ut som den type mamma som tror at barna er mer hennes eiendom enn pappans.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt. Men da kan vi være hos sambo og meg.

Skrevet

Alle andre steder enn hos svigers, altså?

Skrevet

Er det et spesielt poeng for deg at dere IKKE skal være hos foreldrene til sambo?? Tipper dere ender hos dine foreldre jeg, både i år og neste år, og året etter der igjen har det vel blitt en "tradisjon" som frøkna har blitt så knyttet til, så da blir det vel dine foreldre videre og...

• Liker 1
Skrevet

Er det et spesielt poeng for deg at dere IKKE skal være hos foreldrene til sambo?? Tipper dere ender hos dine foreldre jeg, både i år og neste år, og året etter der igjen har det vel blitt en "tradisjon" som frøkna har blitt så knyttet til, så da blir det vel dine foreldre videre og...

Vi er mange flere fra vår side og har bedre plass. Det blir myr lenger for enkelte i familien å reise hjem igjen samme kveld. De skal bort dagen etter. I fjor feiret sambo og jeg jul der fordi svigers så ikke poeng i å feire jul om sambo ikke var der.

Min mor har sosial angst og synes i grunn det er grusomt med mye mennesker, men føler seg trygg i sitt hjem.

Fra sambo sin side er det 6 stk inkl ungene. Fra min side er 12 stk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...