Gå til innhold

Hvor skal vi feire

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg er tidlig ute, men av natur må jeg forberede meg tidlig.

Sambo har to barn fra før og vi får snart vårt første felles. Jeg spurte han om hvor vi skulle feire jul det første året med jenta vår. Jeg var innstilt på å være hos oss eller hjemme hos mor og far da vi er flere der som feirer jul og dette er dems første barnebarn. Sambo mente at hos oss er det for liten plass og siden vi skulle ha barna denne julen MÅTTE vi være hos hans besteforeldre og at julen ville bli ødelagt for moren og besteforeldrene om tradisjonen ble brutt. Det siste synes jeg er helt bak mål. Men det er min mening. Jeg har da bestemt meg for at om vi ikke skulle bli enige så tar jeg med meg frøkna og feirer med min familie. Er dette sært gjort? Hva ville evt dere gjort??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å vente en stundt med å planlegge jula. Du skal jo føde dette barnet først. Når man har barn er det ikke så lett å planlegge som når man ikke har barn.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hvis dere IKKE blir enig så tar du med deg frøkna og feirer der du har lyst? Hørtes egoistisk ut om du spør meg.... Dere får være såpass voksne at dere tar enten blir enige eller tar lodd trekning for hvor dere skal være.

gnålskælle! hehe... Go Jul!! :gjeiper:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere ikke blir enige så hadde jeg feiret jul hjemme. Det er uansett det mest praktiske med tanke på barn. Hvor var dere i fjor og hvordan fordeler dere det i jula. Annenhver gang hos hvem?

• Liker 1
Skrevet

Den første jula er ikke så stas for en liten baby på 6mnd.... Som mormor ville jeg heller hatt jul nr to, med en ivrig 1,5 åring som er aktiv og med når julenissen kommer etc...

Denne julen er det dine samboers barn som står i fokus, da de sikkert er mer med, feir med samboers familie :)

Vi feirer forøvrig ofte to ganger vi julaften hos svigers med familie og pakker, 1. Juledag hos mine foreldre med litt annen mat og åpning av gaver... (bytter på annethvert år) ellers tar det for lang tid og blir for mye stress om vi skulle åpne alle pakker på en gang...

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Siden de andre barna er hos dere i år, er det jo naturlig at det feires hos hans foreldre, som jo er besteforeldrene dems. Hos dine foreldre kan dere jo være neste år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden de andre barna er hos dere i år, er det jo naturlig at det feires hos hans foreldre, som jo er besteforeldrene dems. Hos dine foreldre kan dere jo være neste år.

Helt enig.

Din samboers foreldre synes sikkert det er stas å feire julen sammen med hans barn når han først har de i jula - noe han sikkert har annenhvert år.

Når du har en samboer med særkullsbarn så må du faktisk innimellom ta hensyn til stebarna og samboers samværsavtale.

Du må også skjønne at stebarna dine helt sikkert synes det er stas å feire julen med sine besteforeldre å at for de så kommer besteforeldrene foran dine foreldre.

Ja, jeg synes du er egoistisk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det virker nesten som om du har bestemt deg for hvor dere skal feire ts.

Hvis ikke samboer tar med seg sine barn og feirer jul hos din familie tar du med deg deres felles barn til dine foreldre.

Kan jo hende at din samboer like gjerne tar med seg deres barn til sine foreldre, du har ikke enerett på barnet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler fakyisk ikke at det er egoistisk av meg. Vi kan feire hjemme hos oss, be familien hans til min familie eller at jeg er hos min familie ned frøkna. Han fam. Har 3 barnebarn fra før og min familie har ingen

Skrevet

Einig i dette. Så kan de vara hos hans familie dei åra han har sine særkullsbarn, og hos din familie dei åra de berre har fellesbarnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler fakyisk ikke at det er egoistisk av meg. Vi kan feire hjemme hos oss, be familien hans til min familie eller at jeg er hos min familie ned frøkna. Han fam. Har 3 barnebarn fra før og min familie har ingen

Syns du er superegoistisk. Du tenker bare på deg og din familie.

Når du skaffer deg familie så kan du ikke bare ture fram sånn som du ønsker. Du må regne med at mannen også har familie og tradisjoner.

Du har også innledet et forhold med en mann som har barn fra før, å de barnas relasjoner og tradisjoner skal også ivaretas.

DET ER IKKE BARE DEG, DEG, Å ATTER DEG LENGER....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere IKKE blir enig så tar du med deg frøkna og feirer der du har lyst? Hørtes egoistisk ut om du spør meg.... Dere får være såpass voksne at dere tar enten blir enige eller tar lodd trekning for hvor dere skal være.

gnålskælle! hehe... Go Jul!! :gjeiper:

Jeg tror nok ts mener at hvis ikke mannen feirer jul hos ts sin familie så tar hun barnet deres med til dem å feirer jula der uansett...

Å, jeg tenker himmel :roll: Her er det stor uenighet om viktige ting allerede FØR barnet er født... hvordan vil det bli etter at barnet er født...

Skal barnefar bare være nødt til å dilte etter ts sine meninger og ønsker og skyve bort sine egne og særkullsbarnas behov og ønsker :tristbla:

Skrevet

Jeg tror nok ts mener at hvis ikke mannen feirer jul hos ts sin familie så tar hun barnet deres med til dem å feirer jula der uansett...

Å, jeg tenker himmel :roll: Her er det stor uenighet om viktige ting allerede FØR barnet er født... hvordan vil det bli etter at barnet er født...

Skal barnefar bare være nødt til å dilte etter ts sine meninger og ønsker og skyve bort sine egne og særkullsbarnas behov og ønsker :tristbla:

Men er det ikke egoistisk av han å tenke kun på sin familie, som har opplevd første jul med 3 barnebarn allerede?

Skrevet

Men er det ikke egoistisk av han å tenke kun på sin familie, som har opplevd første jul med 3 barnebarn allerede?

Han tenkjer vel helst på ungane sine, som sikkert vil feire jul med besteforeldra sine, og ikkje dine foreldre?

• Liker 1
Skrevet

De får feire med besteforeldrene og fam til sambo. Samt min familie.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes ikke det er egoistisk av han å ville feire jul hos sin familie de gangene han har sine særkullsbarn.

Neste jul når særkullsbarna er hos sin mor så kan dere feire med din familie.

Velkommen til de voksnes verden med dine, mine og våre barn. Da må man faktisk også ta hensyn til de barna.

Å når vi snakker om særkullsbarna, tror du ikke de foretrekker å feire julen de er hos far hor hans foreldre framfor hos dine?

• Liker 1
Skrevet

Nei, synes ikke det er egoistisk av han å ville feire jul hos sin familie de gangene han har sine særkullsbarn.

Neste jul når særkullsbarna er hos sin mor så kan dere feire med din familie.

Velkommen til de voksnes verden med dine, mine og våre barn. Da må man faktisk også ta hensyn til de barna.

Å når vi snakker om særkullsbarna, tror du ikke de foretrekker å feire julen de er hos far hor hans foreldre framfor hos dine?

Nå er det faktisk slik at ungene ønsker å feire jul hjemme hos oss.

Skrevet (endret)

Et par spørsmål til deg, Lille Lure:

- ønsker du at dere skal feire hos dine foreldre akkurat i år, eller hvert år? Dersom du er innstilt på at det blir annethvert år til dine og hans foreldre, råder jeg deg til å være taktisk og være hos hans foreldre i år. Fordi

1) i år vil barnet være for lite til å ha noe glede av jula. Neste år er barnet 1 1/2, og vil, som ei over her sier, synes at alt er mye mer stas.

2) dersom dere er hos dine foreldre i år, havner dere i utakt i forhold til når samboeren din har særkullsbarna sine. Ergo vil dere få samme krangel neste år.

Dersom du faktisk ser for deg å feire hos dine foreldre hvert bidige år, bør du fortelle samboeren din om dette NÅ, slik at han har mulighet til å skygge banen før du har blitt noe mer av en selvsentrert kontrollfreak enn du hittil har vist deg som.

Du må gi og ta i et forhold, og samboeren din har verdier, ønsker og tradisjoner som oppleves som like viktig for ham, som det dine tradisjoner er for deg.

Og btw: At barna hans ønsker å feire hos dine foreldre, er strengt tatt irrelevant. De er ikke barnas besteforeldre, og det er ikke opp til å barna å være sammen med sine favoritter. Pappaens foreldre har langt større rett på, og behov for, kontakt med barnebarna sine enn det dine foreldre har (med stebarnebarna, altså). Det er for all del flott at særkullsbarna har et godt forhold til dine foreldre også, men dette forholdet bør pleies til andre tidspunkt enn akkurat juleaften.

Mener jeg.

Endret av anti jante-June
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et par spørsmål til deg, Lille Lure:

- ønsker du at dere skal feire hos dine foreldre akkurat i år, eller hvert år? Dersom du er innstilt på at det blir annethvert år til dine og hans foreldre, råder jeg deg til å være taktisk og være hos hans foreldre i år. Fordi

1) i år vil barnet være for lite til å ha noe glede av jula. Neste år er barnet 1 1/2, og vil, som ei over her sier, synes at alt er mye mer stas.

2) dersom dere er hos dine foreldre i år, havner dere i utakt i forhold til når samboeren din har særkullsbarna sine. Ergo vil dere få samme krangel neste år.

Dersom du faktisk ser for deg å feire hos dine foreldre hvert bidige år, bør du fortelle samboeren din om dette NÅ, slik at han har mulighet til å skygge banen før du har blitt noe mer av en selvsentrert kontrollfreak enn du hittil har vist deg som.

Du må gi og ta i et forhold, og samboeren din har verdier, ønsker og tradisjoner som oppleves som like viktig for ham, som det dine tradisjoner er for deg.

Og btw: At barna hans ønsker å feire hos dine foreldre, er strengt tatt irrelevant. De er ikke barnas besteforeldre, og det er ikke opp til å barna å være sammen med sine favoritter. Pappaens foreldre har langt større rett på, og behov for, kontakt med barnebarna sine enn det dine foreldre har (med stebarnebarna, altså). Det er for all del flott at særkullsbarna har et godt forhold til dine foreldre også, men dette forholdet bør pleies til andre tidspunkt enn akkurat juleaften.

Mener jeg.

Utrolig godt sagt. Du fikk med mange gode poeng der.

Forøvrig så tror jeg at ts ser for seg at julen skal feires hos hennes foreldre hvert år. Tror ikkr hennes samboers verdier, tradisjoner og ønsker har så mye å si, å hensynet til svigers eller særkullsbarna virker heller ikke viktig. Kun ts sine ønsker som er viktige her.

Skrevet

Jeg vet jeg er tidlig ute, men av natur må jeg forberede meg tidlig.

Sambo har to barn fra før og vi får snart vårt første felles. Jeg spurte han om hvor vi skulle feire jul det første året med jenta vår. Jeg var innstilt på å være hos oss eller hjemme hos mor og far da vi er flere der som feirer jul og dette er dems første barnebarn. Sambo mente at hos oss er det for liten plass og siden vi skulle ha barna denne julen MÅTTE vi være hos hans besteforeldre og at julen ville bli ødelagt for moren og besteforeldrene om tradisjonen ble brutt. Det siste synes jeg er helt bak mål. Men det er min mening. Jeg har da bestemt meg for at om vi ikke skulle bli enige så tar jeg med meg frøkna og feirer med min familie. Er dette sært gjort? Hva ville evt dere gjort??

Er det mulig at alle feirer julen sammen? Det kommer vi til å gjøre fordi alle besteforeldrene gjerne vil feire med barnebarnet. Men nå kommer våre foreldre godt overens og bor også i samme by.

Hvis ikke er jeg enig med de andre, det er mest logisk å feire med ungene hos hans foreldre, og hos dine foreldre neste år. Jeg skjønner at dine foreldre (og du) blir skuffet, men i blant må man bare inngå kompromisser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...