Gå til innhold

Lavt stoffskifte om sommeren


meca

Anbefalte innlegg

Jeg ble for ca et år siden diagnostisert med lavt stoffskifte og B12-mangel som en følge av det. Da hadde de siste månedene vært helt grusomme med en slitenhet jeg aldri hadde opplevd før. Sommeren gikk til jevnlige B12-innsprøytninger og forsøk på dosering med Levaxin.

Jeg har det siste året tatt blodprøver for å sjekke om medisineringen er riktig veldig jevnlig - jeg vil si cirka hver 2.-3. måned, og prøvene har alltid vært veldig greie.

Nå, ganske nøyaktig ett år senere (og cirka 2 mnd etter forrige ok blodprøve), kjenner jeg meg igjen veldig sliten, dog ikke like ille som i fjor, men likevel ille nok.

Det jeg lurer på, er om noen av dere andre med lavt stoffskifte merker noen forverring av dette sommerstid? Eventuelt om det kan være noen sammenheng med at jeg har gresspollenallergi, og om jeg av den grunn kjenner det bedre i pollensesongen? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble for ca et år siden diagnostisert med lavt stoffskifte og B12-mangel som en følge av det. Da hadde de siste månedene vært helt grusomme med en slitenhet jeg aldri hadde opplevd før. Sommeren gikk til jevnlige B12-innsprøytninger og forsøk på dosering med Levaxin.

Jeg har det siste året tatt blodprøver for å sjekke om medisineringen er riktig veldig jevnlig - jeg vil si cirka hver 2.-3. måned, og prøvene har alltid vært veldig greie.

Nå, ganske nøyaktig ett år senere (og cirka 2 mnd etter forrige ok blodprøve), kjenner jeg meg igjen veldig sliten, dog ikke like ille som i fjor, men likevel ille nok.

Det jeg lurer på, er om noen av dere andre med lavt stoffskifte merker noen forverring av dette sommerstid? Eventuelt om det kan være noen sammenheng med at jeg har gresspollenallergi, og om jeg av den grunn kjenner det bedre i pollensesongen? Noen erfaringer?

Nei, jeg mrker ingen forskjell om sommeren. Så lenge verdiene dine er fine så er det nok en annen grunn til at du følr deg sliten. Jernmangel, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det egentlig vært helt motsatt! Men det er nok fordi jeg er et veldig sommer-menneske som generellt har det mye bedre om sommeren da det er varmt og sol :)

Du tror ikke det kommer av allergien da? At det ikke har noe med stoffskiftet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda

Jeg merker heller ingen forskjell på sommeren, men siden vi er ikke mindre enn åtte! i vår familie som har sykdommen har vi prøvd og feilet én del og funnet langt bedre livskvalitet gjennom kosthold. Hypothyreose er en autoimmun sykdom og da bør man helst holde seg unna karbohydrater så godt som mulig og gluten. Jeg er dessverre altfor glad i en fest av og til til å klare å kutte ut alkohol (masse sukker!) så de dagene jeg har drukket tar jeg bare dobbel dose. Én annen ting jeg nylig har oppdaget, som dessverre mange allmennleger ikke har kjennskap til enda, er viktigheten av tillegg av fritt T3/liothyronin i tillegg til levaxin. Jeg vil også anbefale deg å ta vitamintilskudd av kalsium og D-vitamin (Kalsium med D3 fåes kjøpt som tyggetabletter på helsekost). Jeg er nå 34 og selvom jeg begynte på levaxin allerede for 17 år siden har jeg hatt liten bedring av dét alene. På dét verste sto oppvasken i et halvt år, og jeg kom meg knapt ut av sengen!! Sier ikke at dette er riktig for alle med lavt stoffskifte, men vi åtte i min familie har hatt gode resultater av dét! Også psykisk. Min bror som tidligere var voldelig slår blant annet ikke lenger, og blir sint sjelden (uten nevneverdig psykologhjelp)! Jeg selv har ikke hatt dét problemet, men har vært tiltaksløs og fryktelig deprimert. Dét er helt over nå. Håper disse rådene ga deg noen gode tips du kan ta med deg videre. Lykke til! P.s. Selvom vi i min familie har funnet ut mye på egenhånd er legen min helt enig i at dette er riktig og bra;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det egentlig vært helt motsatt! Men det er nok fordi jeg er et veldig sommer-menneske som generellt har det mye bedre om sommeren da det er varmt og sol :)

Du tror ikke det kommer av allergien da? At det ikke har noe med stoffskiftet å gjøre?

I prinsippet kan det jo så klart være det - men jeg har jo hatt pollenallergi i årevis, uten å føle meg så sliten som nå, det har kun kommet etter stoffskiftediagnosen.

Får prøve meg litt frem med tipsene dere kommer med her. Takk og god sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypothyreose er en autoimmun sykdom og da bør man helst holde seg unna karbohydrater så godt som mulig og gluten.

Javel? Hvorfor funker ikke dette på flere med autoimmune sykdommer da? Cøliakere skal selvsagt holde seg unna gluten, men hva er automatikken i at andre autoimmune sykdommer blir bedre av å unngå det? Sukker er ikke bra for noen i for store mengder, men at kutting i karbs funker mot autoimmune sykdommer er kun spekulasjon. Bare se på dem med ulcerøs kolitt eller morbus crohn; det finnes ingen kostholdsendring eller diett som funker for flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mindre dårlig om sommeren. Vinteren er verre når det er mindre dagslys. Mange tar også en høyere dose levaxin om vinteren.

Har du fått vite verdiene dine? Noen føler seg ikke bra selv om legen mener dosen er "grei", fordi det er stort spenn i det som regnes som normale verdier. Så kanskje legen sier du er bra dosert hvis du f.eks. har T4 på 17, mens du trenger T4 på f.eks. 19 for å føle deg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste stoffskiftepasienter føler seg bedre om sommeren. Vi har ikke vært helt klar over årsaken før i det siste, men ting tyder på at D-vitaminpåvirkning øker stoffskiftet. Mange stoffskiftepas lider også av d-vitamin mangel. Når man da utsettes for sollys, som vi jo gjør i sommerhalvåret, vil mange føle seg mye bedre.

Når det gjelder karbohydrater og dens påvirkning på autoimmune lidelser, snakket jeg akkurat med en fagperson som kunne fortelle at en studie viste høyere betennelsesaktivitet i tarm som ble utsatt for karbohydrater. Siden tarmen er svært viktig for hele kroppens fungering, er det ikke dumt å minske mengden av karber så mye som mulig, når man allerede har en autoimmun lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noe forskjell. Jeg er like sliten selv om blodprøvene viser at stoffskiftet er greit. Blir nå henvist til Aker for ny gjennomgang.

Jeg fikk dog påvist D-vitaminmangel nå i våres. Nå kjører jeg ekstra på med tilskudd. Like sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noe forskjell. Jeg er like sliten selv om blodprøvene viser at stoffskiftet er greit. Blir nå henvist til Aker for ny gjennomgang.

Jeg fikk dog påvist D-vitaminmangel nå i våres. Nå kjører jeg ekstra på med tilskudd. Like sliten.

Det tar tid å behandle D-vitaminmangel. Jeg synes du skal kjøre på med solarium i tillegg. Så lenge du ikke bruker solarium for å bli brun, men som en medisinsk behandling, er det ingen fare. 10-15 minutter hver annen uke er en passende start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper solarium på d-vitamin mangel??

Trodde bare det var reell sol ute som hjalp jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ekstra tilskudd med D-vitamin og er i tillegg mye ute i sola. Synes solarium er unødvendig nå i sommerhalvåret. Skal heller vurdere det for vinteren.

Noen som vet hvor fort man kan få opp verdiene på D-vitaminer? Har nå brukt ekstra tilskudd i 2 mnd og sliter fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...