Gå til innhold

Når henge opp julegardiner?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Joda, det hender jeg henger opp gardiner på selve søndagen, hvorfor skulle jeg ikke det?

Nei, for all del, bruk søndagen på det du. Jeg er bare vant til at man ikke gjør slike ting på en søndag. Adventsøndagene brukes til kakebakst (i alle fall to av dem) og besøk, familietid etc. Ikke vindusvask, gardinstryking og annet kjedelig husarbeide.

Det å henge opp julegardiner i mitt barndomshjem er en omfattende prosess som innebærer aktivisering av hele familien over en lengre periode, med stryking, festing av de små "klypene", det å ta ned de gamle (og ta AV klypene) Dette gjøres samtidig med at pappa støvsuger veggene (ETTER at gulvet er støvsuget, så det ikke kommer støv på gardinene om de kommer i gulvet) og alt i alt... er ikke søndagsoppgaver akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del, bruk søndagen på det du. Jeg er bare vant til at man ikke gjør slike ting på en søndag. Adventsøndagene brukes til kakebakst (i alle fall to av dem) og besøk, familietid etc. Ikke vindusvask, gardinstryking og annet kjedelig husarbeide.

Det å henge opp julegardiner i mitt barndomshjem er en omfattende prosess som innebærer aktivisering av hele familien over en lengre periode, med stryking, festing av de små "klypene", det å ta ned de gamle (og ta AV klypene) Dette gjøres samtidig med at pappa støvsuger veggene (ETTER at gulvet er støvsuget, så det ikke kommer støv på gardinene om de kommer i gulvet) og alt i alt... er ikke søndagsoppgaver akkurat.

Hadde det tatt så lang tid hadde jeg nok valgt en annen dag. Men det er snakk om vinduene på kjøkkenet, fire lengder og gardiene er ferdig vakset og strøket. Fort gjort! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

KJØKKENGARDINER er relativt fort gjort å gjøre hjemme hos mine foreldre også, men det gjøres samtidig med at kjøkkenet vaskes ned, så da tar det på en måte ganske lang tid likevel. Men stuegardinene er det som tar mest tid, så mange vinduer som der er.

Hos oss er det bare ei lita gardin på kjøkkenet, tar vel 10 minutter å ordne, inkludert stryking. Men det faller meg ikke inn å gjøre dette på søndagen, da skal jeg slappe av og kose meg. Det har vel med min oppdragelse å gjøre, søndag er ikke en arbeidsdag for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger opp julegardiner på kjøkkenet til 1. søndag i advent stort sett. I år har jeg planlagt storrengjøring på kjøkkenet en av de første dagene i desember så da får nok gardinene vente til vinduene er pusset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger opp julegardiner til 1. søndag i advent. Resten av julepynten kommer opp 22 desember.

I hele desember pynter jeg med lilla advents ting.... Dette har jeg fra min mor som elsker adventstiden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det faller meg ikke inn å gjøre dette på søndagen, da skal jeg slappe av og kose meg. Det har vel med min oppdragelse å gjøre, søndag er ikke en arbeidsdag for meg.

For meg er det en koooooooosejobb å henge opp julegardiner, derfor nyyyyyter jeg å kose meg med det på søndagen....

Men her i huset tar det minst et par timer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, Arwen, for det første er jeg vant til at vi pynter huset både 22 og 23 (ja, juletreet 22 i mitt barndomshjem). Personlig har jeg aldri pyntet mitt hjem til jul (men skal gjøre det i år, men ei lita uke før jul da, siden vi er bortreist i jula, og jeg vil SE julepynten, det er jo derfor vi skal pynte)

De årene lille julaften kommer på en søndag, så er ikke det noe stort problem, fordi jeg er vant til at det meste av "jobbepyntinga" er unnagjort 22 uansett, 23 er til alt dette "andre" som man ikke har rukket enda (og er 23 en søndag, så er 22 en lørdag da alle er hjemme fra jobb etc, dermed får vi unna mer av det på 22 enn når folk er på jobb) Kommer 22 på en søndag, så pynter vi nok da likevel ja (men vaskinga, som er den kjedelige og slitsomme delen av julepyntinga foretas neppe den dagen) Men altså, det gjøres unntak fra at "søndag er til kos", og tilfeller som dette ER nettopp et slikt unntak. Men at 1. søndag i advent faller på en søndag er ikke noen stor overraskelse fra år til år, derfor planlegger jeg tradisjonene annerledes.

Forøvrig ser jeg på det å pynte som kos, mens det med gardiner for meg er arbeide, fordi jeg er vant til at det tar flere timer, og inkluderer en del arbeide.

Jeg er ikke striks på å ikke jobbe på søndager altså, jeg vasker klær, legger sammen klær, rydder, joda jeg gjør det, men søndag er likevel søndag, jeg tar det litt emd ro da. Vant til at vi gjør det mye mer "hjemme", for der er det vanlig med søndagsbesøk, noe jeg og sambo ikke har, da ikke noe av slekta og lite av venner bor i nærheten.

Men altså, hver sin lyst, alle gjør jo som de selv vil, men for meg er det altså ikke naturlig å planlegge store "arbeider" på 1. søndag i advent, da skal jeg tenne lys, går tur med min samboer, kose meg og ta livet helt med ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nisse: Jeg skal henge opp julekjøkkengardiner for første gang i år. Jeg regner med at jeg gjør det samtidig som jeg setter frem julelysene og julestjernen til første søndag i advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er også vant med at all pynt, også gardiner kom opp vesle juleaften. Jeg bor ikke hjemme lenger, men feirer jul hjemme. Pleier derfor å ordne alt til første søndag i advent, slik at jeg kan kose meg litt i leiligheten min før jeg drar hjem til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å henge opp julegardiner + pynte så vidt med et par Carl Larsson figurer (julegutten og julejenta) . Ellers venter vi vel med resten til lille julaften. Og julemusikken spilles fra 1.desember ! Gleder meg veldig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma henger opp sine lille julaften noe jeg selvsagt syns er ALTFOR sent!! :ler:

Julegardiner og andre juleting skal ikke henges opp/settes fram før lillejulaften eller julaften, julen begynner på julaften. Er altså helt på linje med din mor når det gjelder julegardiner.

Hilsen julenazien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp med at alt av julepynt (unntatt adventsstaken) kommer opp lille julaften.

Ja, det er jeg også, eventuelt deler av pynting og klargjøring på dagen julaften. Skulle tro at det er en del andre som også er vant til å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg også, eventuelt deler av pynting og klargjøring på dagen julaften. Skulle tro at det er en del andre som også er vant til å ha det sånn.

jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmefra er jeg også vant med at julepynten ikke skal fram før lille juleaften, kun litt adventpynt. Men jeg er av den typen at når det bikker over på januar er jeg så fullstendig ferdig med jula, juletreet kastes ut senest 2.januar. Tåpelig å feire jul langt uti januar, derfor har jeg tenkt til å pynte litt tidligere i år og nyte julepynten på den rette siden av årstallet, ellers blir jula veldig kortvarig. Vi skal ha jelebord her hjemme med både min familie og sambo's familie siste helga før jul, og da er det koselig å være ferdigpynta. Julekvelden skal vi bort så det er ingen vits å gjemme pynten til da. Ønsker meg julegardiner på kjøkkenet, og hvis jeg får somlet meg til å ordne det vil jeg helst henge opp de til advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henger opp julegardinene 1. søndag i advent.

Syns jeg kan gjøre det siden det kun er røde "trådgardiner".

Altså ingen nisser ol.

Smurfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...