Lilleba Skrevet 16. november 2003 #21 Skrevet 16. november 2003 Fint at det fremdeles er ungdommer som prøver å holde språket i hevd.
tuji Skrevet 17. november 2003 #22 Skrevet 17. november 2003 Jeg henger meg voldsomt opp i skrivefeil, spesielt orddelingsfeil. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å skrive ord som hører sammen i ett! Man sier da ikke lamme lår og pult ost!
Gjest India Gyllenhaal Skrevet 17. november 2003 #23 Skrevet 17. november 2003 Innlegg slik som dette her synes jeg er helt håpløse, selv om temaet er alvorlig så virker det useriøst pga. skrivemåten.
Gjest India Gyllenhaal Skrevet 17. november 2003 #25 Skrevet 17. november 2003 Det er i hvert fall vanskelig å lese. Ja, det også.
Tusenfryd Skrevet 17. november 2003 #26 Skrevet 17. november 2003 Det er jo vanlig dialekt og har vel ingenting med skrivefeil å gjøre...?
Gjest India Gyllenhaal Skrevet 17. november 2003 #27 Skrevet 17. november 2003 Det er jo vanlig dialekt og har vel ingenting med skrivefeil å gjøre...? Skrive dialekt synes jeg ikke er riktig.
tuji Skrevet 17. november 2003 #28 Skrevet 17. november 2003 Ja, men dialekt er et talespråk, og ikke et skriftspråk.
BritElin Skrevet 17. november 2003 #29 Skrevet 17. november 2003 Innlegg slik som dette her synes jeg er helt håpløse, selv om temaet er alvorlig så virker det useriøst pga. skrivemåten. Det er mange innlegg som er mye vanskeligere å forstå en det du henviser til her, India. Prøver alltid å skrive riktig selv, og synes det er vanskelig å forstå mening og sammenheng når det er mange skrivefeil.
Helena Skrevet 17. november 2003 #30 Skrevet 17. november 2003 Jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk når innlegg er skrevet slik: Han fårtjener appsolutt ett bra sex liv som åss alle andre , ser ikke noe galt i at han kjøper sex . Men hvist han kan komme ut å finne noen som er mer lik han , får det er det inndre som teller , det er ikke bare utsende Rettskrivinga minner om noe man ellers bare ser i småskolen. Jeg synes det er viktig å forsøke å skrive korrekt. Alle gjør jo feil iblant, men når man skriver som dette ser det ikke ut som om man har prøvd i det hele tatt. (Jeg er fullstendig klar over at en god del sliter med dysleksi, og jeg har stor sympati for dem, men jeg har aldri sett en dyslektiker skrive som i eksempelet mitt. )
Mann 40 Skrevet 17. november 2003 #31 Skrevet 17. november 2003 jeg hater også orddelingsfeil og andre skriveleifer. liker å kalle meg selv språk-nazi, litt ekstremt kanskje, men jeg liker rett og slett ikke skrivefeil og andre språkleifer. selvsagt, har noen dysleksi eller taster feil på keyboardet er det greit, ingen er perfekte. (heller ikke jeg ) Tigerlily, hva med stor bokstav? Det er ikke så vanskelig og det gjør teksten mer lettlest. Problemet med dialekt er, som mange har vært inne på, at det er vanskelig å lese. Kommunikasjonen går rett og slett tyngre og man skriver vel ikke innlegg for å vise hvor man er fra, men fordi man har et eller annet å meddele. To ord jeg ser mange skriver feil er blant (skrives ofte blandt) og nysgjerrig (nyskjerrig). Har selv problemer med tegnsetting, rett meg gjerne.
Achmed Skrevet 17. november 2003 #32 Skrevet 17. november 2003 Kan samtidig anbefale siden: http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ For et par år tilbake ble det sagt at foreningen Astronomer mot orddeling hadde tre ganger så mange medlemmer som det var astronomer i Norge. Jeg tipper at organisasjonens medlemsregister fortsatt vokser raskere enn det tilsiget man har av astronomer i Norge.
Labella Skrevet 17. november 2003 #33 Skrevet 17. november 2003 AMOs vedtekter §2 AMO er politisk uavhengig og mottar verken statsstøtte eller sponsormidler. Organisasjonen er åpen for alle, uavhengig av utdannelse, kjønn, etnisk bakgrunn, nasjonalitet, kultur, målform, hudfarge, seksuell legning, politisk oppfatning, religion eller livssyn. Man trenger ikke engang å være astronom. Medlemskap i AMO er aldeles gratis og medfører ingen økonomiske forpliktelser. ~AMO-sjef, som ikke er astronom, men digger astronomer
jordbær Skrevet 17. november 2003 #34 Skrevet 17. november 2003 Orddelingsfeil er SLITSOMT.. Jeg liker ikke skrivefeil... Slurvefeil er greit, en gang i blant.. MEN! Støtter dere 100%
Cawarra Skrevet 18. november 2003 #35 Skrevet 18. november 2003 Orddelingsfeil, feilstavelser, kommafeil og feil ved da/når, og/å, ennå/enda o l er veldig irriterende, ja. Når samme feil konsekvent går igjen hos samme person, anser jeg faktisk vedkommende som litt lat, siden h*n ikke gidder å lære seg det riktige.
Gjest zitrus Skrevet 18. november 2003 #36 Skrevet 18. november 2003 Jeg irriterer meg også kraftig over alle skrivefeil og feil bruk av De/de, da/når og å/og i brev, annonser, artikler, ja over alt. Hyppigst er vel orddelingsfeil, noe jeg antar skyldes påvirkning fra engelsk/amerikansk!? Prøv å skrive f.eks. druesukker på SMS, du blir tvunget til å dele ordet. Ett ord som irriterer meg er "fordel og BAKDEL"! Når begynte bakdel å være noe annet enn det man sitter på eller ber andre kysse? Når jeg først er i gang: Alle idrettsfolka på tv som i intervjuer begynner hver setning med; Neiiiiiiiiii. -Hvordan føles det nå? -Neiiiiiiiiiiii, jeg er veldig glad for gullmedaljen..... Komma er jeg imidlertid veldig dårlig på, offer for en radikal norsklærers eksperiment. Vi ble fortalt at man satte komma der det var naturlig å puste!
Fat Sally Lee Skrevet 18. november 2003 #37 Skrevet 18. november 2003 Det er en spesiell bruker her på forumet jeg irriterer meg over. Innleggene hennes er spekket med skrivefeil, og setningsoppbyggingen er helt på jordet...kan jo være at hun har dysleksi... En ting jeg har lagt merke til, er at mange bommer på ordet venninne, og skriver venninDe.
Helena Skrevet 18. november 2003 #38 Skrevet 18. november 2003 Det er en spesiell bruker her på forumet jeg irriterer meg over. Innleggene hennes er spekket med skrivefeil, og setningsoppbyggingen er helt på jordet...kan jo være at hun har dysleksi... . Vet ikke om vi tenker på samme person, men personen jeg tenker på er ekstrem.
Karoline Skrevet 18. november 2003 #39 Skrevet 18. november 2003 Hyppigst er vel orddelingsfeil' date=' noe jeg antar skyldes påvirkning fra engelsk/amerikansk!? Prøv å skrive f.eks. druesukker på SMS, du blir tvunget til å dele ordet.[/quote'] Du trenger ikke lage et opphold, selvom telefonen ikke godtar hele ordet! Forklaring: Skriv en del av ordet, forsett med neste del, ved å trykke deg en videre, os så en tilbake, og så får du så langt og fint ord du bare vil! Det fungerer ihvertfall på min Siemens!
Fat Sally Lee Skrevet 18. november 2003 #40 Skrevet 18. november 2003 Vet ikke om vi tenker på samme person, men personen jeg tenker på er ekstrem. Jeg tror nok vi tenker på samme person, ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå