Gå til innhold

Orddeling og andre skriveleif


Rannva

Anbefalte innlegg

Er sikkert nesten alene om dette i min genrasjon, men orddeling og slurvete skrivefeil irriterer meg veldig!!

I foraer som dette, der språket ofte er muntlig, bryr jeg meg ikke verken om skrivefeil eller krøkkete setninger. Men andre steder, som plakater, aviser, tv, internett og diverse skriverier syns jeg språket burde være tilnærmet feilfritt. Språket er i stadig utvikling, det er greit. Ord kommer og går og forandres, men det finnes likevel "riktig" og "galt".

Jeg irriterer meg faktisk ofte over at jeg lar meg irritere av dette. Sansynligvis er det en arv fra min bestemor, som seriøst satt med rød penn og rettet feil i avisen hun leste.. :-?

Andre som har meninger om dette? Er det greit at språket vårt sklir ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro meg, du er IKKE alene! Der trist å se hvor mange her til lands som faktisk ikke behersker å sette komma på riktig plass (hvis de i det hele tatt bruker komma), vet forskjellen på OG og Å, hvilke uttrykk som skrives i ett eller to ord, eller ganske enkelt vet hvordan de ulike ordene staves. Det er også mange som tar dialekta med seg når de skriver, med uheldig resultat.

Jeg tror alle, bevisst eller ubevisst, har et forhold til norsk rettskrivning. Jeg mister for eksempel litt respekt for sjefen når han forfatter skriv som inneholder mange grammatiske feil. Det sier litt om bakrunn og "dannelse" om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, la Flaca. Jeg er så enig.

Krever ikke et avanset språk, men alle voksne burde vite forskjell på OG og Å, om du nevner.

Skal innrømme at jeg ikke var overivrig i norsken på skolen, men disse tingene fikk jeg da med meg.

At dialekt blir brukt i sms og personlige mailer syns jeg er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om dette er det du kaller et muntlig forum, så vil du vel ha et riktig språk selv..? :blunke:

Klart. Og jeg påstår ikke at jeg er feilfri! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere.

Jeg irriterer meg veldig over skrivefeil,

og gidder ikke lese innlegg som er fulle av dem.

Kall meg gjerne pirkete eller hva som helst, men jeg finner det plagsomt å lese innlegg skrevet av brukere som overhodet ikke behersker det norske skriftspråket.

Det blir selvsagt noe annet hvis brukeren i utgangspunktet ikke er norsk, eller at vedkommende lider av dysleksi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Da regner jeg med at du ikke leser noe særlig av det jeg skriver Tex :oops: ..hehe huff ....rettskriving er rett og slett fryktelig vanskelig synes jeg for jeg ser ikke feilene selv alltid. Kan lese ordet mange ganger og likevel så ser det rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Da regner jeg med at du ikke leser noe særlig av det jeg skriver Tex :oops: ..hehe huff ....rettskriving er rett og slett fryktelig vanskelig synes jeg for jeg ser ikke feilene selv alltid. Kan lese ordet mange ganger og likevel så ser det rett ut.

....det er jo enkelte brukere man liker uansett, da Virgo.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sikkert nesten alene om dette...

"You are not alooooone" :digge:

Jeg er ikke perfekt selv (bare nesten :ler: ), men jeg irriterer meg også over skrivefeil. Ikke nødvendigvis her inne, men ellers i samfunnet.

Her på KG blir skrivefeil på en måte en del av personligheten til folk.

Noen bruker aldri punktum eller komma. Noen bruker gigantiske bokstaver. Noen skriver endeløse setninger. Noen skriver de samme feilene om igjen og om igjen.

Hurra for mangfoldet? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert nesten alene om dette i min genrasjon, men orddeling og slurvete skrivefeil irriterer meg veldig!!

Vet ikke hvilken generasjon du tilhører, men jeg er fullstendig enig med deg (jeg er 23).

Men jeg lurer på hvorfor det ikke "er lov" å påpeke at noen konsekvent skriver feil. I Snurres tråd om gifteringer reagerer Tex temmelig negativt når en gjest viser til orddelingsfeil i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg hater også orddelingsfeil og andre skriveleifer.

liker å kalle meg selv språk-nazi, litt ekstremt kanskje, men jeg liker rett og slett ikke skrivefeil og andre språkleifer. selvsagt, har noen dysleksi eller taster feil på keyboardet er det greit, ingen er perfekte. (heller ikke jeg :briller: )

mailer og smser skal selvsagt være i et muntlig språk, de er jo der for kjapp og vel, muntlig, kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke den som skulle si noe, vet jeg har

mange skrivefeil, men kan ikke folk lære seg når de skal

bruke da og når.

Jo, det burde de. Og det er faktisk enkelt.

Den gang = da

Hver gang = når

Ble mange innlegg fra meg på denne tråden, men temaet engasjerer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...