AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #41 Skrevet 4. juli 2011 Hvordan vet du at hun ikke For øvrig: Ikke bra å ikke oppgi kilden til en oppskrift, dersom hun ikke har den fra eget hode. Men ikke mer avsporing. Jeg vil ha flere gode matblogger! Det er ikke opphavsrett på oppskrifter, men derimot tekst og bilder. Man har altså full anledning til å skrive ned "andres" oppskrifter og gjengi ingrediensliste og fremgangsmåte med egne ord. Men jeg synes absolutt det er god kutyme å henvise til kilde - dersom det finnes det. Problemet er jo nettopp at det ofte er vanskelig å finne en kilde til en bestemt oppskrift.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #42 Skrevet 5. juli 2011 Det er ikke opphavsrett på oppskrifter, men derimot tekst og bilder. Man har altså full anledning til å skrive ned "andres" oppskrifter og gjengi ingrediensliste og fremgangsmåte med egne ord. Men jeg synes absolutt det er god kutyme å henvise til kilde - dersom det finnes det. Problemet er jo nettopp at det ofte er vanskelig å finne en kilde til en bestemt oppskrift. Jeg fullt klar over at man ikke MÅ oppgi kilden for oppskriften, men synes det er god skikk og bruk å oppgi den dersom man har det. Kan være alt fra en bestemt oppskriftsbok til "mammas beste oppskrifter". Jeg mener det viktigste er at det kommer fram at man ikke har klekket den ut selv. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #43 Skrevet 5. juli 2011 Jeg fullt klar over at man ikke MÅ oppgi kilden for oppskriften, men synes det er god skikk og bruk å oppgi den dersom man har det. Kan være alt fra en bestemt oppskriftsbok til "mammas beste oppskrifter". Jeg mener det viktigste er at det kommer fram at man ikke har klekket den ut selv. Det er jeg helt enig i. Jeg fikk bare inntrykk at man mente Fotballfrue gjorde noe galt da hun ikke oppga kilder, for det gjør hun strengt tatt ikke. Men jeg er altså helt enig i at kilden bør oppgis. Selv synes jeg det er morsomt å lese hvor oppskriften opprinnelig kommer fra, enten man har lest den i en kokebok eller funnet den på selv. Ofte står det også i blogger at man har tilført sitt eget uttrykk - og det liker jeg også.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #44 Skrevet 5. juli 2011 Det er jeg helt enig i. Jeg fikk bare inntrykk at man mente Fotballfrue gjorde noe galt da hun ikke oppga kilder, for det gjør hun strengt tatt ikke. Men jeg er altså helt enig i at kilden bør oppgis. Selv synes jeg det er morsomt å lese hvor oppskriften opprinnelig kommer fra, enten man har lest den i en kokebok eller funnet den på selv. Ofte står det også i blogger at man har tilført sitt eget uttrykk - og det liker jeg også. Så flott at vi er enige! :D Jeg vil legge til en blogg til: Vegetarbloggen http://vegetarbloggen.wordpress.com/
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #45 Skrevet 6. juli 2011 Superkokken.no har mange gode oppskrifter, noe spesielt, men det meste er veldig enkelt. Mye italiensk.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #46 Skrevet 6. juli 2011 Mine favoritter er Kjøkkentjeneste, Mat på bordet og Ingrids kjøkken. (Vet de er nevnt før, men jeg trekker dem fram igjen.)
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #47 Skrevet 10. juli 2011 Vegetarbloggen og Veganmisjonen! Mye godt, selv om jeg ikke er veggis
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå