Gå til innhold

Legen min skremte livet av meg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden hadde jeg sex med en kollega av meg etter en jobbfest. Vi var fulle begge to, og jeg tenkte ikke så veldig langt, så vi hadde ubeskyttet sex. Det skal sies at dette er en av de første gangene i mitt liv dette har skjedd. Et par uker etter sexen troppet jeg opp hos legen for å sjekke at det hele hadde "gått bra". Jeg testet meg da for alle de vanlige tingene, klamydia osv. Det viste seg i ettertid at alle testene var negative.

Så begynte legen å prate om HIV. "Det er utrolig viktig at du kommer tilbake etter tre måneder og tar en test!!". Da jeg sa at jeg lovet det, men at jeg virkelig ikke trodde jeg hadde fått det, begynte hun med skremselspropagandaen. Hun forklarte at det ikke skulle mer til enn at han hadde ligget med noen som hadde ligget med en narkoman, osv. Jeg forklarte at jeg kjenner kollegaen min godt, at han nettopp har kommet ut av et 8 år langt trofast ekteskap, at han er høyt utdannet og frisk, men da ble det bare enda verre. "Du er bare naiv hvis du tror han ikke er HIV fordi han er høyt utdannet, han kan ha hatt sex med menn, det er her i storbyen de hivsmittede bor, jeg har hatt mange pasienter som har fått det, det har blitt vanlig" osv.

Det endte jo med at hun skremte vettet av meg!! Jeg gikk gråtende ut av kontoret, og hun sa da jeg gikk: "Husk at HIV ikke lenger er en dødsdiagnose, da!!" Nå har jeg hatt noen grusomme måneder hvor jeg har vært livredd for diagnosen. Jeg har sittet på nettet i timer og lest og overbevist meg selv om at jeg har det, og da jeg ble forkjølet etter noen uker fikk jeg så panikk at jeg ikke fikk sove på flere uker.

Nå har det gått tre måneder, og jeg gikk skjelvende og tok blodprøven, og har hatt noen helvetes dager mens jeg ventet på resultatet.. Som NATURLIGVIS var negativt. Og nå, etterpå, kan jeg se hvor latterlig det hele er. Vet et normalt samleie med en hivsmittet er sjansen 0.0003 stor for å få HIV!! Burde ikke dette være nok for legen til ikke å skremme livet av meg på denne måten? Greit nok at hun ber meg om å ta testen, men trengte hun å omtrent overbevise meg om at jeg hadde det? Jeg samtykket jo med en gang til å ta testen, hvorfor skremme meg sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var unødvendig å skremme deg, og feil tidspunkt å preke på, men samtidig har hun rett i det hun sa.

Man kan også ha være smittet selv om man ikke vet om det, og er man riktig uheldig, så er det bare èn gang med feil person som skal til før livet er ødelagt.

Husk at når man har sex med en person, er man utsatt for alt vedkommende kan ha pådratt seg fra andre, selv om vedkommende ikke er klar over det selv.

Det var antakelig det legen prøvde å formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å huske på at mange leger har sett veldig mye rart opp gjennom tiden. De er nok ikke like lett å overraske som folk flest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye utdannede personer beyr ikke at de er HIV fri.

Hva om du ikke er den eneste han har ligget med etter eks konen?

Hun påpekte at det ikke var en dødsdom og at du burde teste deg. Værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ja, det var unødvendig å skremme deg, og feil tidspunkt å preke på, men samtidig har hun rett i det hun sa.

Man kan også ha være smittet selv om man ikke vet om det, og er man riktig uheldig, så er det bare èn gang med feil person som skal til før livet er ødelagt.

Husk at når man har sex med en person, er man utsatt for alt vedkommende kan ha pådratt seg fra andre, selv om vedkommende ikke er klar over det selv.

Det var antakelig det legen prøvde å formidle.

Signerer!

Husk også at man ikke kan bedømme hvem som har seksuelt overførbare sykdommer utfra om de er rene, pene, friske og velutdannede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, klart de høyt utdannede osv kan ha HIV, men jeg syns det var helt grusomt å skremme deg sånn!! Jeg kjenner folk med hiv og vet det ikke er en dødsdom, men det er veldig alvorlig likevel. Legen burde jo ha informert deg om at det er veldig liten sannsynlighet for det, selv om han hadde hatt HIV.

Og til og med hvis han hadde HIV burde ikke legen skremt deg sånn når du gikk med på å ta testen og legen vet at du må gå rundt og være livredd i tre måneder! Først skremme livet av deg og så "trøste" deg som om du hadde fått diagnosen, for å gjøre deg mer redd... Jeg er sjokkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når du bruker at han er høyt utdannet som et argument for han ikke har HIV, så er skremmelses propoganda, litt på plass må jeg si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klart de høyt utdannede osv kan ha HIV, men jeg syns det var helt grusomt å skremme deg sånn!! Jeg kjenner folk med hiv og vet det ikke er en dødsdom, men det er veldig alvorlig likevel. Legen burde jo ha informert deg om at det er veldig liten sannsynlighet for det, selv om han hadde hatt HIV.

Og til og med hvis han hadde HIV burde ikke legen skremt deg sånn når du gikk med på å ta testen og legen vet at du må gå rundt og være livredd i tre måneder! Først skremme livet av deg og så "trøste" deg som om du hadde fått diagnosen, for å gjøre deg mer redd... Jeg er sjokkert.

Takk til deg! Det er nettopp dette som er poenget mitt. Hva er poenget med å gi meg "dødsdommen" tre måneder før jeg i det hele tatt kunne teste meg? Skjønner ikke en lege at dette er slemt? Jeg hadde jo allerede sagt at jeg ville ta testen, men stilte oppfølgingsspørsmål for å bli beroliget fordi jeg ble utrolig nervøs. Det er vel i Norge ennå ikke vanlig for norske heterofile å få HIV.

Ja, jeg er klar over at å nevne den høye utdannelsen var helt tåpelig, og at dette er svært naiv tenkning. Men hovedpoenget mitt overfor henne var å spørre om det var normalt at normale, norske familiefedre har HIV. Hun kunne da roet meg ned og forklart at sjansene er mikroskopiske da hun så at jeg begynte å gråte. Det får være måte på å skremme med ved å omtrent overbevise meg om at han hadde det... Jeg vil i hvert fall aldri gjenoppleve de siste tre månedene, jeg har levd i et helvete.

Jeg tenker på hvor mange uansvarlige og dumme folk jeg kjenner som ikke går og tester seg selv etter at de har hatt ubeskyttet sex med fremmede. Og her tropper jeg ansvarlig opp nøyaktig to uker etter mitt første ONS, og blir fortalt at jeg mest sannsynlig er livsfarlig syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...