Gå til innhold

Hvordan håndtere bjeffing?


hina

Anbefalte innlegg

Jeg har en mops på snart 1 år som bjeffer mye. Ikke på andre folk eller hunder, men på meg. Han prøver å få oppmerksomheten min KONSTANT, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Det hjelper ikke å gå tur eller leke, så hvordan skal jeg få han til å forstå at bjeffing ikke er ok? Skal man ta hunden hardt i nakkekskinnet, putte han i buret eller ignorere bråket? Problemet er at jeg bor i en blokk hvor jeg ikke kan la hunden bjeffe i tide og utide.. Hjelp! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvertfall ikke ta han i nakkeskinnet / legge han i bur - eller bli sint på han. Har ingen konkrete tips til han, men at du er slem mot han hjelper ingenting, da vil han bare bli veldigveldig redd for deg :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ønsker ikke å verken heve stemmen eller skremme han på noen måte. Stilte samme spørsmål på Canis.no og fikk som råd å gå ut av rommet til han ble stille og gjøre dette helt til han skjønner sammenhengen. Skal forsøke så. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Lær han å bjeffe på kommando! Helt seriøst altså. Lær han først å bjeffe på kommando, for så å lære han å ikke bjeffe. Fungerer på med stort hell på mange hunder.

Ikke legg ham i buret...da ser han buret som straff. Ikke ta han i nakkeskinnet...da det er å gi ham oppmerksomhet.

Prøv å tren med ham, mentalt. Gjem godbiter rundt i huset, under kopper og slikt så han må bruke hodet litt. For bjeffing hele tiden, spesielt for å få din oppmerksomhet, kan tyde på understimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorér ignorér ignorér. Hvis ikke det virker, kan du forsøke med bjeffehalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå føler jeg meg dum, men hvordan lærer man en hund bjeffing på kommando, uten å "godkjenne" bjeffing generelt? Dette med ignorering høres jo og fint ut (det jeg har hatt lykke med), men skjønner det kan bli et problem i borettslag.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, nå føler jeg meg dum, men hvordan lærer man en hund bjeffing på kommando, uten å "godkjenne" bjeffing generelt? Dette med ignorering høres jo og fint ut (det jeg har hatt lykke med), men skjønner det kan bli et problem i borettslag.. :)

Hold en godbit inni hånden foran nesen på hunden når den sitter, så sier du kommandoen og har tålmodighet helt til han blir terget opp nok til å komme med et lite "boff". Ros og prøv igjen.

Bare som nevnt å ignorere/poke i siden om han begynner å bjeffe ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære å bjeffe på kommando kan hjelpe. Har du en veldig sosial hund? I så fall er skikkelig rask ignorering veldig effektivt, type med én gang bikkja er i ferd med å bjeffe, sier du type "gå vekk" og snur deg. Eventuelt kan du forsøke å dempe ved å gjespe høyt og tydelig. Eller gå og se ut av vinduet hvis det er lyder bikkja reagerer på, sukk tungt og sett deg rolig og hold på med noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje nevne at vi nylig har flyttet og at han har blitt litt verre etter dette. Han var vant til å bo sammen med en annen hund, så godt mulig at han føler understimuli nå.

Har kjøpt en sånn leke som lager litt hodebry, men denne løser han på irriterende kort tid.. :fnise: Noen forslag til leker som kan være litt mer spennende enn bare sånn dralek/kastelek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Ottoson har generelt mange gode leker. Veldig fornøyd med lekene hennes, men også slikt som kong (vet ikke om en så kortsnutet hund vil streve med å få tak i innholdet da) og aktivitetsballen hennes er genialt. Min har en slik aktivitetsball han må dytte rundt på gulvet for å få godbiter ut av, kan holde leeeenge på med den. :)

Hvordan er hundeholdet ellers? Hvem er sjef? Står matskåla fremme hele tiden, f.eks? Er den mathissig? Andre ting i hverdagen, noe som kanskje tyder på skurrende lederskap? Det som hjalp mot bjeffing på min kar var å gjespe og drite fullstendig i bjeffinga, virkelig vise at han var en elendig vakthund. Og deretter av og til gå bort til vinduet selv og skue ut for å vise at jeg faktisk kan ta vare på meg selv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære å bjeffe på kommando kan hjelpe. Har du en veldig sosial hund? I så fall er skikkelig rask ignorering veldig effektivt, type med én gang bikkja er i ferd med å bjeffe, sier du type "gå vekk" og snur deg. Eventuelt kan du forsøke å dempe ved å gjespe høyt og tydelig. Eller gå og se ut av vinduet hvis det er lyder bikkja reagerer på, sukk tungt og sett deg rolig og hold på med noe..

Han er ganske sosial ja! Tror nok jeg må gå ut av rommet hvis det skal fungere, han biter meg gjerne i leggen, ypper veldig osv hvis jeg er i samme rom.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Gjem godtbiter i hele leiligheten, da er han opptatt de neste 30 minuttene. Du kan også putte tørrfor i en tom brusflaske, evt kjøpe en kong som er laget for å putte mat i:)

Jeg trente min av med å bjeffe ved å be henne legge seg hver gang hun bjeffet uten grunn, funket flott for oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Ottoson har generelt mange gode leker. Veldig fornøyd med lekene hennes, men også slikt som kong (vet ikke om en så kortsnutet hund vil streve med å få tak i innholdet da) og aktivitetsballen hennes er genialt. Min har en slik aktivitetsball han må dytte rundt på gulvet for å få godbiter ut av, kan holde leeeenge på med den. :)

Hvordan er hundeholdet ellers? Hvem er sjef? Står matskåla fremme hele tiden, f.eks? Er den mathissig? Andre ting i hverdagen, noe som kanskje tyder på skurrende lederskap? Det som hjalp mot bjeffing på min kar var å gjespe og drite fullstendig i bjeffinga, virkelig vise at han var en elendig vakthund. Og deretter av og til gå bort til vinduet selv og skue ut for å vise at jeg faktisk kan ta vare på meg selv. :fnise:

Takk, dette skal jeg sjekke ut. :) Han har en kong, men han er veldig rask med å tømme den. Skal se om jeg ikke finner noe som er litt mer "langvarig".

Jeg er litt redd han tror han er sjef. Han er min første hund så jeg har lært litt underveis. Fikk også vite at han var "sjefen" blant valpene i kullet.. Matskåla står fremme hele tiden, dog den er tom, kan dette ha en innvirkning altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spol frem til 1:00. Sånn lærer man ei bikkje til å ikke bjeffe. :P hehe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan korrigerer du biting da? Nå jeg skal være så fæl at jeg sier at hadde min hund forsøkt å bite, hadde han gått veggimellom. Legger ikke hånd på han og trener så og si utelukkende positivt, men biting har jeg absolutt nulltoleranse for. Spesielt ovenfor min da han nå er et par år gammel. Aller helst.. få hjelp av en profesjonell? :)

Hvis hunden mangler respekt kommer dere ingen vei om dere så trener dere grønne, noe må ligge til grunne. Dra på hundetrening og be om råd, les bøker om lederskap og ta det hele derifra. Ikke eksperimenter masse slik at du bekrefter ovenfor hunden at du er usikker på lederskap, finn masse konkret info og ta over lederskapet, vis hunden at du klarer deg selv.

Nå kan det hende at hunden din rett og slett er inne i en spøkelsesalder (les: at de ser og hører alt mulig rart), de kan plutselig få for seg at oioi, nå mååå vi fortelle resten av flokken at det kan stå en spinnvill ulv utenfor.. men da er det din oppgave å vise at næh, det var da noe tøv. :) Akkurat det med matskål.. det er jo litt delte meninger (som det er med ca. alt i hundeverden), men her i huset får han bare noen minutter på seg til å spise opp maten. Jeg bestemmer når det er mattid, ikke han. :) Selve skåla får dog stå når den er tom, men jeg regjerer over maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan korrigerer du biting da? Nå jeg skal være så fæl at jeg sier at hadde min hund forsøkt å bite, hadde han gått veggimellom. Legger ikke hånd på han og trener så og si utelukkende positivt, men biting har jeg absolutt nulltoleranse for. Spesielt ovenfor min da han nå er et par år gammel. Aller helst.. få hjelp av en profesjonell? :)

Hvis hunden mangler respekt kommer dere ingen vei om dere så trener dere grønne, noe må ligge til grunne. Dra på hundetrening og be om råd, les bøker om lederskap og ta det hele derifra. Ikke eksperimenter masse slik at du bekrefter ovenfor hunden at du er usikker på lederskap, finn masse konkret info og ta over lederskapet, vis hunden at du klarer deg selv.

Nå kan det hende at hunden din rett og slett er inne i en spøkelsesalder (les: at de ser og hører alt mulig rart), de kan plutselig få for seg at oioi, nå mååå vi fortelle resten av flokken at det kan stå en spinnvill ulv utenfor.. men da er det din oppgave å vise at næh, det var da noe tøv. :) Akkurat det med matskål.. det er jo litt delte meninger (som det er med ca. alt i hundeverden), men her i huset får han bare noen minutter på seg til å spise opp maten. Jeg bestemmer når det er mattid, ikke han. :) Selve skåla får dog stå når den er tom, men jeg regjerer over maten.

Biting ja.. der har jeg vel en tendens til å heve stemmen og putte han i buret. Har lest at man skal ta de litt hardt når det gjelder biting, men skal forsøke å gå ut av rommet i stedet.. eller? Vil han tro at han vant/skremte meg?

Har lest at man alltid skal spise sitt eget måltid før man gir hunden, men dette har jeg ikke hatt samvittighet til. Hva gjør du/dere her? Hvem spiser frokost først?

Han er definitivt i en spøkelsesalder, han bjeffer på store steiner, parkerte biler, postkassestativ og alt som virker litt mystisk. + lyder i fra andre leiligheter. Håper dette gir seg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lest at man alltid skal spise sitt eget måltid før man gir hunden, men dette har jeg ikke hatt samvittighet til. Hva gjør du/dere her? Hvem spiser frokost først?

Gjør det som er mest praktisk. Har ingenting å si for hundetreninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han bjeffer mot deg mens du ser han, SNUR du deg motsatt vei og stiller deg med ryggen til han!

Ei venninne av meg hadde en mops som bjeffa til henne, og jeg gjorde dette mot mopsen èn gang og da slutta han. Da viser man at man ikke er interessert i å høre på ulydene til hunden, og at hunden ikke får oppmerksomhet når den holder på det viset.

Du skal IKKE legge den i bur eller ta den i nakkeskinnet. Da blir det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får kun mat én gang per dag og det er om kvelden. Aldri i livet at jeg går og sulter meg til da for hundens del, her i huset er det min mat og hans mat. Jeg gjør hva jeg vil med matskåla hans, jeg fyller den, han får IKKE spise før jeg sier i fra. Mister jeg menneskemat på gulvet får han ikke dette og jeg har vært striks på den. :)

Såfremt hunden er sosial vil det nok være effektivt å bare snu på flekken og vise hunden at det er uakseptabelt å bjeffe. Og dra på hundekurs, får MYE igjen av det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han bjeffer mot deg mens du ser han, SNUR du deg motsatt vei og stiller deg med ryggen til han!

Ei venninne av meg hadde en mops som bjeffa til henne, og jeg gjorde dette mot mopsen èn gang og da slutta han. Da viser man at man ikke er interessert i å høre på ulydene til hunden, og at hunden ikke får oppmerksomhet når den holder på det viset.

Du skal IKKE legge den i bur eller ta den i nakkeskinnet. Da blir det verre.

Takk for tips. Skal se hva som funker best av å snu ryggen til eller å gå ut av rommet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...