Gå til innhold

Prevensjon


teella

Hvilken prevensjon bruker du?  

19 stemmer

  1. 1. Hvilken prevensjon bruker du?

    • P-piller
      9
    • Minipiller
      1
    • P-plaster
      0
    • P-ring
      3
    • P-sprøyte
      0
    • P-stav
      0
    • Hormonspiral
      2
    • Kondom
      3
    • Andre
      1


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne på noen form for prevensjon, men er ikke helt sikker hvilken type enda. Akkurat nå virker p-stav mest forlokkende.

1. Hvilken prevensjon bruker du?

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

3. Har du noen bivirkninger?

Har du noe annet å legge til, så vær så god! :)

Svar gjerne på avstemmingen også!

Endret av teella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hvilken prevensjon bruker du?

- P-piller, Diane

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

- Blir jo ikke gravid så er jo fornøyd, men bivirkningene kunne jeg jo gjerne vært foruten.

3. Har du noen bivirkninger?

- Mellomblødninger og liite sexlyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hormonspiral.

Fornøyd. Fordelen er at mensen er nesten helt borte. En annen fordel er at den varer i fem år, så man slipper å tenke mer på prevensjon når den først er satt inn.

Ulempe: ikke spesielt godt å sette den inn, og særlig ikke på den som ikke har født barn. Den som ikke har barn blir gjerne anbefalt andre prevensjonsmidler først, men ved gitte forutsetninger (fast forhold, tåler ikke annen hormonprevensjon, sterk menstruasjon etc etc) er det et bra alternativ.

Bivirkninger: har ikke merket noen negative bivirkninger.

Kan tilføye at alder kan ha noe å si. Jeg er et godt stykke oppe i 30-årene.

PS: jeg har brukt Diane før, og akkurat som 2ne2 hadde jeg liiiite sexlyst (ekstra god prevensjonsvirkning på den måten, kan man si...) Humørsvingninger hadde jeg også, eller dvs, det var ikke mye svingninger å snakke om, for jeg var i konstant nærtakende modus.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken prevensjon bruker du?

- P-ring

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

- Slipper å huske på å ta pillene, men må lage meg et godt system for å huske når jeg satt den inn hehe, ellers kan det også gå i glemmeboken. Deilig å slippe å tenke på prevensjonen. Smtidig vil jeg ikke ha noe mer varig som spiral da vi ønsker å begynne å prøve i løpet av det neste halvåret.

3. Har du noen bivirkninger?

- Mellomblødninger dersom jeg tar en ringfrinuke (=pillefri uke med p-piller) og lite sexlyst. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. P-piller. (Yasminelle)

2. Jeg er fornøyd. Fordelene er at jeg ikke blir gravid og at jeg har full kontroll over syklusen min og slipper å ha mensen hver måned. Er i grunn ingen ulemper, annet enn at det ikke er "ideelt" å stappe i seg hormoner i åresvis.

3. Ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral.

Fornøyd. Fordelen er at mensen er nesten helt borte. En annen fordel er at den varer i fem år, så man slipper å tenke mer på prevensjon når den først er satt inn.

Ulempe: ikke spesielt godt å sette den inn, og særlig ikke på den som ikke har født barn. Den som ikke har barn blir gjerne anbefalt andre prevensjonsmidler først, men ved gitte forutsetninger (fast forhold, tåler ikke annen hormonprevensjon, sterk menstruasjon etc etc) er det et bra alternativ.

Bivirkninger: har ikke merket noen negative bivirkninger.

Kan tilføye at alder kan ha noe å si. Jeg er et godt stykke oppe i 30-årene.

PS: jeg har brukt Diane før, og akkurat som 2ne2 hadde jeg liiiite sexlyst (ekstra god prevensjonsvirkning på den måten, kan man si...) Humørsvingninger hadde jeg også, eller dvs, det var ikke mye svingninger å snakke om, for jeg var i konstant nærtakende modus.

Ja, og så konstant nærtakene.. Det glemte jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hvilken prevensjon bruker du?

-kondomer

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

-ja veldig fornøy, litt dyrt og mye søppel :P

3. Har du noen bivirkninger?

-nei

Jeg kan ikke skjønner hvorfor denne kondom-hesten herjer rundt, da jeg ikke kunne bruke hormon-prevensjon lenger begynte vi med kondomer på fulltid og begge er veldig fornøyde, og ble faktisk overrasket over denne jeghaterkondom-bølgen (var jo flere år siden begge hadde brukt kondom) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondomer er supert hvis man er konsekvent og bruker dem, men i min vennekrets er det født opptil flere barn som følge av at det er litt for enkelt å la det være. De har så dårlig fjernvirkning fra nattbordskuffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken prevensjon bruker du?

- P-piller, Microgynon

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

- Veldig fornøyd, men synes faktisk mensen er verre (både kraftigere blødninger og smerter).

3. Har du noen bivirkninger?

- Kraftigere mens, ellers ingenting som jeg har lagt merke til. La på meg litt, men det var vel fordi jeg fikk mer matlyst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken prevensjon bruker du? p-piller (3fase), Synfase.

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper? Er fornøyd. Sålenge man husker å ta pillen så går det jo greit :P fordel å kunne forskyve eller hoppe over mensen, mindre menssmerter og stabil syklus.

3. Har du noen bivirkninger? Har ikke erfart noen negative bivirkninger. Har fått mindre smerter under menstruasjon.

Brukte p-ring en liten stund, men måtte jevnlig inn til celleprøver så ble halvannen måned uten beskyttelse en gang i halvåret og da bytta jeg tilbake til p-piller istedet. Sliter fortsatt litt med å huske å ta pillen, men kommer alltid på det innen 12 timer. Selv om jeg har alarm på mobilen for dette :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

1. Hvilken prevensjon bruker du?

Kobberspiral.

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

Kjempefornøyd. Tåler ikke hormonpreparater og i tillegg så er jeg superdårlig på å huske ting som piller til fast tid osv. Og det at bare de som har født barn kan få spiral er helt feil, det kan gjøre litt vondere for barnløse å sette inn spiral da etter hva jeg har hørt. Jeg syns ikke det gjorde så vondt.

Setter den inn og tenker ikke mer på den før etter ca 7 år (avhengig av hva slags type kobberspiral du bruker)

3. Har du noen bivirkninger?

Hadde litt kraftigere blødninger det første året ca. Fikk klarere menssmerter som kraftig hodepine rett før mensen og selvfølgelig litt kvalme og vondt i magen de to første dagene av menstruasjonen. Ikke noe jeg syns var noen voldsomme plager.

Pr i dag (noen år etter at jeg fikk den) så blør jeg veldig lite og har helt normale menstruasjonssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondomer er supert hvis man er konsekvent og bruker dem, men i min vennekrets er det født opptil flere barn som følge av at det er litt for enkelt å la det være. De har så dårlig fjernvirkning fra nattbordskuffen ;)

Enkelt å la det være?

Like enkelt å vente det minuttet det tar å ta den ut av kommoden, ut av pakken og ned på pikken. Heller et min med venting, enn bolle i ovnen og boller overalt de neste ti åra for meg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt å la det være?

Like enkelt å vente det minuttet det tar å ta den ut av kommoden, ut av pakken og ned på pikken. Heller et min med venting, enn bolle i ovnen og boller overalt de neste ti åra for meg :)

Jeg er den AB som du siterer, og jeg er ikke uenig med deg i at det egentlig burde være enkelt, men i øyeblikkets hete er det beviselig mange som har latt det være

:kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1. Hvilken prevensjon bruker du?

Yaz p-piller

2. Er du fornøyd? Fordeler/ulemper?

Jeg er veldig fornøyd. Kvisene er borte, har fått litt fastere pupper, sexlysten er bare økt egentlig. Dette i motsetning til annen type hormonprevensjon jeg har prøvd tidligere. Trodde i alle år at jeg ikke tålte hormonprevensjon, men måtte tydeligvis bare finne riktig middel. Ja, og så har jeg mindre PMS enn før (jeg var kraftig plaget). Har på flere måter fått øket livskvalitet av disse pillene.

3. Har du noen bivirkninger?

Ganske kraftig munntørrhet. Men det kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...