Gå til innhold

psykiske problem og meditasjon


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Hei!

Jeg sliter veldig med et lavt selvbilde, er deprimert og har symptomer på angst. Angsten går for det meste på et alt for stort fokus på forholdet mitt. Har angst for å bli forlatt, men jeg tror det er grunnløs frykt. Jeg sliter med å holde fokus, stadig tilbakevendende tanker om å bli forlatt skaper kroppslige reaksjoner som kvalme, hjertebank, pusteproblem osv. Jeg sliter også veldig med dårlig matlyst.

Jeg er overbevist om at jeg trenger trening i å endre fokus. Jeg vil leve et liv som handler om her og nå, og som ikke overskygges av tanker på alt som kan gå galt.

Går til psykolog, og tror det hjelper litt, men jeg er så klar for å gjøre mer selv. Har hørt noe om at mindfulness- meditasjon kan være et steg i riktig retning. Er det noen som vet noe om dette? Kan det virkelig være slik at ved å meditere, kan fokuset i dagliglivet endres? Erfaringer mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er usikker på hva som menes med mindfulness-meditasjon, men jeg har erfart at meditasjon og avslappningsøvelser virkelig hjelper mot angst og stress.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

All type meditasjon vil være positivt for alle mennesker, uansett hva slags plager de har eller ikke har.

Det handler om å endre på tankene, klare å slappe av og slippe taket litt og bli mer fokusert.

Kjør på med meditasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All type meditasjon vil være positivt for alle mennesker, uansett hva slags plager de har eller ikke har.

Det handler om å endre på tankene, klare å slappe av og slippe taket litt og bli mer fokusert.

Kjør på med meditasjon :)

Tusen takk! Har dere erfart selv at meditasjon er bra? Noen som har merket en endring, og tok dette evt lang tid? Hva merket dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv erfart at det er bra. Det kom såpass gradvis at jeg er usikker på hvor lang tid dette tok. Men det jeg merket er at jeg ble mer og mer positiv og avslappet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Tusen takk! Har dere erfart selv at meditasjon er bra? Noen som har merket en endring, og tok dette evt lang tid? Hva merket dere?

Har meditert siden ungdomstiden, altså i mange år. Jeg merker veldig godt at det hjelper meg og den umiddelbare endringen jeg merker er at jeg får mer energi.

Når det kommer til litt mer alvorlige problemer som angst og depresjoner, så vil jeg tro at det hjelper med meditasjon over tid, altså ingen umiddelbar effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær, går ut på å trene seg til å være tilstede i nuet, akkurat slik som du ønsker. Man skal akseptere tankene man har, men ikke henge seg opp i dem. Mindfulness-meditasjon kan hjelpe mot både angst og depresjon.

Har du hørt med psykologen din om h*n har peiling på mindfulness? Stadig flere psykologer driver med mindfulness-basert terapi for tiden. Eller kanskje psykologen din kjenner til noen som driver med det?

Her er et utdrag om oppmerksomt nærvær skrevet av tidligere redaktør i Tidsskriftet for Norsk Psykologforening, Torkil Berge.

Du setter altså navn på en følelse eller kaller en tanke for en tanke. Du prøver å ikke bli fanget inn av innholdet i det du føler eller tenker. Dermed beholder du en observerende posisjon. Tanker er ikke fakta, og det er ikke følelser heller. En følelse av frykt betyr ikke nødvendigvis at situasjonen er farlig, en følelse av avvisning beviser ikke at noen misliker deg. Ved ikke å prøve å endre på noe eller å kontrollere noe, unngår du å bli fanget av det du observerer. Da reagerer du ikke på refleks, men åpner rom for å vurdere konstruktive valgmuligheter. Begreper som «av-automatisering», «desentrering» og «det observerende selv» har vært brukt for å beskrive denne evnen til å stille seg utenfor den umiddelbare opplevelse.

Her er hele teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...