Gå til innhold

Smerter i korsryggen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Forrige søndag så skadet jeg korsryggen ved et ganske hardt fall på rumpa. Jeg tok røntgen av ryggen, ingenting brukket. Legen sa at det muligens kunne være prolaps, men at det ville nok gå over innen noen uker og jeg kan fortsette med den sporten jeg driver med der ulykken skjedde.

Mulig prolaps? Jeg har vondt i korsryggen (ikke konstant, mest når jeg sitter), beina dovner av og til og jeg får voksesmertelignende smerter i beina. Er dette symptomer på prolaps? Er prolaps noe som går over da? Jeg kan ikke så mye om dette, og søker folk med erfaringer. Jeg har så ekstremt lyst å fortsette med hobbyen min, og det kan jeg ikke så lenge det gjør vondt. Jeg er litt utålmodig, ja, men jeg er også paranoid for at ryggen aldri skal bli fin igjen. Overreagerer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Prolaps ser en på MR.

Går ikke smertene over eller blir værre bør du be legen henvise til MR.

Har prolaps selv og ble sendt til rønken hvor de ikke så noe galt.

Ble bare verre og verre. Til slutt hadde jeg vansker med å gå. Fikk betennelse i hoftene siden jeg forsøkte avlaste ryggen mest mulig.

Etter et par år (og mye mas) ble jeg sendt til MR.

Viste seg at jeg hadde prolaps, betennelser og slitarsjeskade i ryggen.

Nå først ble jeg sendt til fysioterapi trening hvor en trener muskelaturen rundt for å støtte oppom.

Kipt at dette ikke ble gjort med en gang, da hadde jeg antakelig vert bra for lenge siden.

Små prolapser kan tørke ut etterhvert. Men er usikker på hvor lang tid det tar.

Mine smerter i ryggen er en skarp kontakt ilende smerte som går ut i hoften og nedover yttersiden av benet. I starten kom det bare når jeg satt på hardt underlag. Men nå iler det så og si hele tiden.

Har andre låsninger i ryggen nå så det stråler fra flere steder.

Prolaps min som synes på MR ligger i området L4-L5, ganske langt ned i korsryggen.

Får du problem med vannlating eller gå på do MÅ du oppsøke lege med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det godt kan skyldes et prolaps ja. Det at du opplever at beina dovner av og får smerter i beina kan skyldes at nerver i ryggmargen din ligger litt i trykk, akkurat slik et prolaps vil kunne gjøre. At det gjør mest vondt når du sitter kan komme av at det er da trykket på nervene er størst. De fleste prolaps går tilbake av seg selv, men det kan variere hvor lang tid det tar. Små prolaps kan gå helt tilbake i løpet av et par uker. Prolaps kan opereres hvis det medfører veldig store smerter eller plager.

Hvis du ikke merker bedring ganske snart eller som gjesten over her skriver får problemer med vannlatingen bør du kontakte lege. Da vil legen henvise deg til MR slik at prolapset kan vurderes, eller om det er andre ting som kan forklare symptomene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det godt kan skyldes et prolaps ja. Det at du opplever at beina dovner av og får smerter i beina kan skyldes at nerver i ryggmargen din ligger litt i trykk, akkurat slik et prolaps vil kunne gjøre. At det gjør mest vondt når du sitter kan komme av at det er da trykket på nervene er størst. De fleste prolaps går tilbake av seg selv, men det kan variere hvor lang tid det tar. Små prolaps kan gå helt tilbake i løpet av et par uker. Prolaps kan opereres hvis det medfører veldig store smerter eller plager.

Hvis du ikke merker bedring ganske snart eller som gjesten over her skriver får problemer med vannlatingen bør du kontakte lege. Da vil legen henvise deg til MR slik at prolapset kan vurderes, eller om det er andre ting som kan forklare symptomene dine.

Tusen takk for svar! Jeg visste ikke at de fleste prolaps går tilbake av seg selv. Håper at det ikke tar for lang tid!

Hva slags problemer med vannlating kan man få? Det jeg opplever er at jeg må bæsje nesten hver gang jeg er på do (akkurat som ryggen presser på bæsjen, haha?) og er utrolig dårlig i magen (noe jeg er mye til vanlig, da jeg sliter med magen pga manglende galleblære), men det kan kanskje være bivirkninger av Voltaren?

Har uansett allerede kontaktet lege! Bare for sikkerhets skyld. Har time på mandag. Håper han er like positiv som han forrige legen om at det skal gå over ganske fort! Jeg er ikke like positiv selv (er nok litt pessimistisk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det jeg fikk beskjed om da det ble oppdaget at jeg hadde prolaps var at vist jeg kjente at jeg måtte på do stort eller smått og ikke klarte.... eller jeg ikke klarte holde på noe.

Da måtte jeg snarest kontakte lege, helst sykehus.

Jeg har en liten prolaps. Ut fra MR mente de den ikke skulle stråle og at den ville tørke bort om kort tid.

Kan skrive under på at det stråler, så og si hele tiden. Både ut i hoften og nedover benet.

Da jeg viste og forklarte fysio hvor jeg kjente stråling og smerter var han ikke i tvil om at dette kom fra prolapsen.

4 år senere har jeg fremdeles plager, så tørke bort har den ikke gjort.

Men jeg håper nå enda jeg da. Ikke noe godt akkurat for jeg skulle gjerne oppretholdt den aktiviteten jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prolapser tørker inn jo, men de kan gi skade /irritasjon på vevet rundt skiven.Det gir igjen nervesmerter

voltaren kan gi slik "do følelse" som du beskriver TS. Prøv å lev som normalt,men unngå å sitte da dette trigger smerter. Mange folk får panikk av prolapser,men mange kan faktisk ha disse uten å merke noen ting. Hva som gjør at enkelte får store problemer og langvarige smerter er ikke helt klart

Men om du opplever store smerter, do problemer som gjør at du IKKE kan tisse/bæsje, eller at du gjør i buksa = akutt inn på sykehus.

Selv har jeg hatt 4 prolapser og har i dag permanent nerveskade fra L4/L5 (SI)mens jeg har hatt prolapser i L2 L3 L4 (2ganger) og L5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et typisk prolaps ja. Om du har prolaps, så er prognosen bra - ca 90% blir bra etter 3 måneder, mens noen få sliter med det i årevis etterpå. I tillegg kan som tidligere nevnt også operasjon være et alternativ.

Noen tips som kan gjøre det bedre er å være i bevegelse, f.eks kan det å gå tur være veldig fint. I tillegg trenger brusken avlastning, så hvile av og til er også viktig. Om du har mye smerter bør du prøve å finne deg gode hvilestillinger når du ligger, så du slipper å ha vondt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et typisk prolaps ja. Om du har prolaps, så er prognosen bra - ca 90% blir bra etter 3 måneder, mens noen få sliter med det i årevis etterpå. I tillegg kan som tidligere nevnt også operasjon være et alternativ.

Noen tips som kan gjøre det bedre er å være i bevegelse, f.eks kan det å gå tur være veldig fint. I tillegg trenger brusken avlastning, så hvile av og til er også viktig. Om du har mye smerter bør du prøve å finne deg gode hvilestillinger når du ligger, så du slipper å ha vondt da.

Wææ, 3 måneder er lenge, men selvsagt bedre enn årevis med smerter. Jeg driver med fallskjermhopping, og vil gjerne begynne med det igjen så fort som bare mulig.

Takk for tips! Jeg synes selv at det å gå tur og være oppreist hjelper. Er når jeg sitter (spesielt når jeg kjører bil) det gjør mest vondt. Går fint å ligge og stå. Sprang opp mot huset i stad også, det gjorde heller ikke vondt. Kanskje en mild prolaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen. Han trodde ikke at det var prolaps (eneste symptomene jeg har på det er jo smerter ut i det ene beinet og at det dovner litt), og sa også at når det var snakk om slik traumatisk skade (altså ulykken) så ville mest sannsynlig ryggvirvlene knekke før det ble noen eventuell prolaps. Jeg får jo heller ikke vondt av å bevege meg, smertene kommer etter jeg har gjort enkelte ting som å sitte for lenge, stå for lenge, osv. Føler meg litt bedre i dag også, men tør ikke å håpe for mye, redd for å skuffe meg selv, hvis dere skjønner, haha.

Uansett, han sa at han ikke ville bestille MR helt ennå siden det er så kort tid siden ulykken. Vi ble enige om å vente et par uker til, og hvis det ikke er blitt bedre da bestiller vi MR og tar det derfra.

Håper jeg er fin innen kort tid slik at jeg kan begynne å hoppe igjen!! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...