Gå til innhold

Skolebrød eller skolebolle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SkoleBOLLE, takk som byr. ;)

Eg måtte sjølvsagt sjekka ordbøkene for å finna ut kva som er "rett", og det var interessant. Bokmålsordboka meiner at "hvetekake med eggekrem, melis og kokosmasse oppå" heiter skolebrød, eit ord som ikkje finst på nynorsk, mens Nynorskordboka meiner at "kveitebolle med eggekrem, melis og kokos oppå" heiter skolebolle/skulebolle, og dette ordet finst ikkje på bokmål. (Godt eg er nynorskbrukar, så eg slepp å snakka om skolebrød. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier skolebrød til både de avlange og de runde, men er fostret opp med at de runde egentlig heter skolebolle. De lange kaller jeg innimellom skolebrødstang, bare for å skape full forvirring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Skolebolle er bolle, og skolebrød er nettopp et sånn avlang "skolebolle".

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Stavanger hvor jeg kommer fra, sier vi skollebolle. Men nå bor jeg på østlandet, og skal jeg kjøpe det fra et bakeri her, sier jeg skolebrød, siden det er det de fleste sier her. Men skolebolle virker mest logisk for meg, når det faktisk er en rund hvetebolle med kokos og krem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...