Gå til innhold

Uregelmessig menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 19 år. Helt siden jeg fikk mensen da jeg var 14, har den vært uregelmessig. Den kan komme etter 4-5 måneder, og vare i 3-5 dager.

Jeg har nå fått p-piller fra legen min for å få mer regelmessige blødninger. Noen andre som har hatt samme problem som meg, men som har fått regelmessige blødninger med p-piller? Noen som evnt beholdt disse regelmessige blødningene etter at de sluttet på pillene?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hei!

Da jeg fikk mensen når jeg var 13 kunne jeg blø i flere uker i strekk og kun ha noen dagers opphold. Jeg blødde ganske mye også. Fikk p piller når jeg var 14 for å få bukt med problemet, og det hjalp. Prøvde et par ganger å slutte på de rundt 20 års alderen, men da bare blødde jeg flere uker i strekk. Tilslutt når jeg var sikkert rundt 25 var problemet over-- jeg kan nå leve uten p- piller med regelmessige blødninger ca. hver 5 uke! Er så deilig.. Lykke til :) Ps. Hvorfor jeg blødde så mye og lenge har jeg aldri fått svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håper dette løser seg for meg også. Er skikkelig redd for at det er noe alvorlig, så får bare vente å se om pillene gjør det noe bedre. Godt å høre at det fungerte for deg, da kan jeg også håpe på det :)

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt åssen mensen var før jeg begynte på pillen, men den kom liksom når den kom på en måte. Med pillen vet jeg akkurat når den kommer, vet nøyaktig hva jeg kan forvente av pms og når den slutter :) er veldig deilig, er vel egentlig mest derfor jeg går på pillen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble det tatt hormonprøver av deg da? Før legen satt deg på p-piller.

Det behøver absolutt ikke å være noe, men er jo greit å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det tatt hormonprøver av deg da? Før legen satt deg på p-piller.

Det behøver absolutt ikke å være noe, men er jo greit å sjekke.

Ja, tok hormonprøver og alt så greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uregelmessig menstruasjon fra jeg var 11 til jeg var 19, fra 70 til 30 dager mellom hver blødning. Da jeg var 19 begynte jeg på p-pillen Yasmin, og hadde regelmessig mens på disse uten noen problemer i 8 år.

For tre år siden ønsket jeg å bli gravid, og sluttet på pillene. De første fire-fem syklusene hadde jeg regelmessig mens, deretter hang hele systemet seg opp. Månedsvis uten mensen, deretter sykluser som var like ustabile som før jeg begynte. Etter et år med dette ble jeg utredet, de fant en del follikkeler på eggstokkene, som er tegn på PCO, men jeg har ingen andre symptomer på dette og årsak til at jeg har uregelmessig mens (og manglende eggløsning) er fortsatt ukjent. Man vet bare at jeg skjelden får eggløsning, og siden eggløsning styrer mens får jeg heller ikke mens regelmessig.

P-piller er helt riktig "behandling" ved uregelmessig mens uten barneønske. Det er lite man får gjort for å stabilisere en syklus, med mindre det er tydelige hormonfeil. Det er ikke farlig for kroppen å ha uregelmessig mens over tid. Forhåpentligvis vil du få regelmessige sykluser i det du slutter på pillen, gjør du ikke det finnes det hjelp for å likevel kunne bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...