Xaphan Skrevet 20. juni 2011 #1 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg leste på en blogg at kompliment skal skrives med "en" foran siden det er et hannkjønnsord. Men jeg tror aldri jeg har hørt noen si en kompliment. Er det bare på min dialekt det er vanlig å si et kompliment? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 20. juni 2011 #2 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg ante ikke at det var et hankjønnsord før jeg tilfeldigvis kom over en diskusjon om det på KG for et par uker siden. Har aldri hørt noen si "en komplimang/komplimangen", og har aldri sett noen skrive "en kompliment/komplimenten" (og jeg leser mye(!)). I mine øyne er det fortsatt intetkjønn, for alternativet høres fullstending galt ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg kan heller ikke huske å hverken ha lest eller hørt det Har du forresten link til den diskusjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 20. juni 2011 #4 Del Skrevet 20. juni 2011 Et kompliment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 20. juni 2011 #5 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Skal se om jeg finner diskusjonen, men det er riktig som dere er inne på (ikke du, Bjørn): kompliment er et hankjønnsord. Det sier i alle fall ordboka. Jeg visste heller ikke dette før jeg leste noen diskusjoner om ordet her inne, men siden jeg er en sta regelrytter og ordbokslave måtte jeg slå det opp og innrømme overfor meg selv at jeg har tatt feil i mange år. (Ikke enkelt, slett ikke enkelt...) Heretter heter det en kompliment Endret 20. juni 2011 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 20. juni 2011 #6 Del Skrevet 20. juni 2011 Her er en gammel diskusjon om temaet, men jeg er sikker på at jeg har sett nyere tråder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 20. juni 2011 #7 Del Skrevet 20. juni 2011 Ja, det var en nyere en jeg siktet til i alle fall, men jeg kan ikke søke for alt i verden. Finner aldri noe, beklager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 20. juni 2011 Jaja, er ikke så viktig! Men jeg tviler på at jeg klarer å omvende meg til å si en kompliment, altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 20. juni 2011 #9 Del Skrevet 20. juni 2011 Sært, jeg har også alltid sagt eT. Supplement er intetkjønn da, så lurer på hvorfor kompliment er hankjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 20. juni 2011 #10 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg sier selv en kompliment, men jeg er ganske alene om det i min krets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 21. juni 2011 #11 Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg skriver "et kompliment" privat, og det er dessuten slik jeg snakker. Når jeg skriver i jobbsammenheng derimot, passer jeg veldig på å følge ordboka, så dermed blir det "en kompliment". Jeg synes det er helt tullete at Språkrådet ikke har godkjent dette som intetkjønnsord, spesielt i og med at det er veldig i strid med spårkfølelsen hos folk flest (samtlige andre fremmedord med suffikset "-ment", er jo f.eks. intetkjønnsord). Derfor - særdeles merkelig avgjørelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå