Gå til innhold

"En kompliment"?


Xaphan

Anbefalte innlegg

Jeg leste på en blogg at kompliment skal skrives med "en" foran siden det er et hannkjønnsord. Men jeg tror aldri jeg har hørt noen si en kompliment. Er det bare på min dialekt det er vanlig å si et kompliment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ante ikke at det var et hankjønnsord før jeg tilfeldigvis kom over en diskusjon om det på KG for et par uker siden. Har aldri hørt noen si "en komplimang/komplimangen", og har aldri sett noen skrive "en kompliment/komplimenten" (og jeg leser mye(!)). I mine øyne er det fortsatt intetkjønn, for alternativet høres fullstending galt ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke huske å hverken ha lest eller hørt det :klo:

Har du forresten link til den diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Skal se om jeg finner diskusjonen, men det er riktig som dere er inne på (ikke du, Bjørn): kompliment er et hankjønnsord. Det sier i alle fall ordboka.

Jeg visste heller ikke dette før jeg leste noen diskusjoner om ordet her inne, men siden jeg er en sta regelrytter og ordbokslave måtte jeg slå det opp og innrømme overfor meg selv at jeg har tatt feil i mange år. (Ikke enkelt, slett ikke enkelt...) Heretter heter det en kompliment :)

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var en nyere en jeg siktet til i alle fall, men jeg kan ikke søke for alt i verden. Finner aldri noe, beklager :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er ikke så viktig!

Men jeg tviler på at jeg klarer å omvende meg til å si en kompliment, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Sært, jeg har også alltid sagt eT. Supplement er intetkjønn da, så lurer på hvorfor kompliment er hankjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg skriver "et kompliment" privat, og det er dessuten slik jeg snakker. Når jeg skriver i jobbsammenheng derimot, passer jeg veldig på å følge ordboka, så dermed blir det "en kompliment".

Jeg synes det er helt tullete at Språkrådet ikke har godkjent dette som intetkjønnsord, spesielt i og med at det er veldig i strid med spårkfølelsen hos folk flest (samtlige andre fremmedord med suffikset "-ment", er jo f.eks. intetkjønnsord). Derfor - særdeles merkelig avgjørelse. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...