Gå til innhold

Hva slags katterase er dette?


Xaphan

Anbefalte innlegg

Himalayer finnes også i to varianter, en mer "perser-ekstrem" med kort snute og voldsom pels, og en med litt mer normalt fjes og litt kortere pels. Kan være en blanding av det.

Doll face og ultra face er varianter av perser. Himalayan er forøvrig kun regnet som egen rase i USA, i Europa er den omtalt som Colourpoint Persian. Den finnes både som doll face og ultra face (også kalt peke-face) på samme måte som andre persere.

Men det skal sies at doll face ikke sier noe om pelsen i det hele tatt - det går kun på neselengde og neseknekk. Selv om en doll face har lengre nese enn en ultra face-perser, har den fortsatt tydelig knekk i neseryggen, som vises tydelig på bildet her: http://white-persian-cats.com/wp-content/uploads/2009/02/doll-faced-persian-cat.jpg

Det kan godt hende at det er perser i katten til Xaphan, perserblandinger er jo veldig vanlig her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Skal vi tippe litt så tror jeg nok at de som holder en knapp på en eller annen variant av birma/birma-mix kan være på rett spor :)

Typiske birma trekk er det brede og avrundede hodet, med fyldige kinn og kraftig hake.

Ørene av størrelse medium små, og plassert langt fra hverandre.

Ovale øyne i dyp blå farge, også den aldeles silkemyke pelsen.

Drister meg faktisk til å holde en knapp på at Swirly kan ha helt rett her :)

Uttaler meg dòg kun basert på bildet av en smellvakker krabat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allefall ikke en ren Hellig Birma, men kan se ut som en blanding. Er det ikke noe som heter norsk rasekatt forening e.l? Send de en Mail og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe viktig for meg å vite egentlig, jeg ble bare nysjerrig siden hun var så fin :)

Katten bor hos faren min, og jeg er for tiden hos mamma så jeg får desverre ikke tatt noe bedre bilde nå heller. Men hun er helt nydelig, ja :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Men har ikke hellig birma alltid hvite sokker?

Så vidt jeg vet (uten å være ekspert altså) så har en ekte/renraset birma alltid hvite "sokker".

Det stemmer også med legenden om birmaen :)

Snowshoe er den andre rasen jeg vet om som også har, som navnet sier, hvite sokker :)

Snowshoe er ikke den mest vanlige rasen i Norge, men det finnes noen få :)

Ta en titt hos Veslegard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner mer på en blåtabbymasket britisk korthår enn en birma.

Egentlig ligner den mer på en krokodille enn på en birma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme for meg om hun er en huskatt eller en rasekatt, jeg har ikke tenkt til å verken bruke henne til avl eller selge henne, men siden hun hadde et spesielt utseende var jeg bare nysjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...