Gå til innhold

Hva tenker folk om hundegård?


Gjest Tirkes

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det, er det bare fint med en hundegård for hunden. Alt for ofte møter jeg på mennesker som stenger hunden sin inn i et lite bur i huset eller leiligheten når de drar på jobb, skole, butikken og slikt. Jeg tror ikke det er spess godt for hunden å være innestengt hele dagen, så å ha en hundegår der hunden kan bevege seg litt og være ute å se, lukte og høre

er nok bare fint for hunden. Såfremt at den har mat, vann og ly så er det ingen problemer det det. Det er sikkert ikke farlig å ha hunden noen timer ute selv om du er hjemme, f.eks. hvis du skal vaske, støvsuge og slikt. Men den må absolutt ikke bli stående i hundegården dag ut og dag inn.

Men som flere over sier, en hundegård vil nok aldri kunne gi hunden noen form for mosjon. Så du må nok regne med å gå tur med den likevell, hvis ikke kan du risikere å ende opp med en frustrert hund.

Forresten, du kan jo bruke sånn løpestreng også? hvis du tenker å la hunden ta ut litt energi så kan en løpestreng funke ganske bra kanskje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tirkes

Høres ut som dere har nok med plass, i alle fall! Men kan ikke hunden bare gå løs i hagen? Hvis dere forsterker gjerdet og gjør det umulig å komme ut derfra? Familiehunden vår da jeg var 9-23 hadde en svær hage å boltre seg i, og han fikk bare morgentur og kveldstur. Ellers gikk han på oppdagelsesferd blant busker og kratt, bakimellom trærne og langs gjerdet for å speide etter søte vofsedamer med løpetid! :-)

Hei, først til kommentar om at sportsboden på 4,5kvm blir for liten: Det er ikke snakk om å sperre hunden inne her, det vi har evt snakket om er å rydde ut det som står der og lage hundedør i søra, leppe inn tepper, vannskål osv og gjerde inn et større område RUNDT sportsboden. Fri tilgang fra "huset" til gården, mao.

Løs i hagen er nok ikke et alternativ, men hadde vært koselig. Vi har nesten 1,5 mål med plen (hurra for traktorklipper) ved tre sider av huset, der er ikke noen gjerder mot naboene, litt hekk, litt busker og trær som utgjør et naturlig skille. Å sette opp et gjerde inni dette buskaset og virrvarret ville hverken vært enkelt eller pent. :) Derfor ville det falle seg mer inn å gjerde inn en større "firkant" bak huset, rolig er der også, lite trafikk og området ligger halvveis i skygge mesteparten av dagen pga huset.

Det jeg tenker som en som aldri har eid hund før er at det å gå turer, flere om dagen er ikke noe problem. Men akkurat morgenene kan fort bli litt hektisk, spesielt ettersom jeg er verdensmester på å forsove meg. :fnise: Men en hund må jo nødvendigvis få gå på do og strekke på beina likevel. Og tenkte at en morgenrutine på å stå opp, slippe hunden i gården, spise frokost, dusje osv, og en times tid senere hente hunden inn igjen og dra på jobb ville gitt hunden mer frisk luft enn om jeg stresser meg til postkassa og tilbake på en kort 10-15 min tur på morgenen.

Tenkte ikke helt over at hunden ikke mosjonerer seg selv, er litt for vant til katter, skjønner jeg. :)

Til dere hundeeiere, hvor mye vanskeligere er det for en nybegynner å handskes med to hunder heller enn en? Slik at de feks har selskap i hverandre? Jeg tenker IKKE på valper nå. Jeg vil ikke ha valp, jeg vil heller ha en ung voksen hund fra omplassering eller noe sånt, for jeg stoler ikke på at jeg kan oppdra et dyr etter at jeg har hatt katter i tjue år og selv har blitt kuet av mine dyr. :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hund tenkte dere på da? :-) Det går heelt fint med en hund så lenge den for mosjonen sin, får være sammen med dere, så den ikke kjeder seg, men så kan en hund FINT underholde seg selv også, ser no bare på min hihi :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Helt ærlig så vet jeg ikke. Jeg vil ha en hund med litt størrelse på, men ingen Leonberger.

Jeg har likt Schäfere jeg har møtt veldig godt, men er redd det er en for stor hund. Langhårede schäfere er også de nydeligste hundene jeg ser.

Men er mange fine hunderaser der ute, ser egentlig for meg noe i en "setter"størrelse eller hakket mindre, om det sier deg noe om hvor stor hund jeg ser for meg.

Men som sagt har vi ikke engang bestemt oss OM vi skal ha.. eller når.. eller hvilken... Men diskuterer alternativene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hunden vår er i koma (reiser seg ikke engang når vi klapper han) før foreldrene mine kommer inn fra fjøset rundt 8. Da er det tid for gåtur til postkassa (100meter) for å hente avisen. Vel tilbake er det en brødskive før det er tid for å sove litt igjen. Stress på morningen vet han ikke hva er :gjeiper:

Mye med hund handler om rutiner. En hund vil følge dine rutiner. Jeg synes det høres helt ypperlig ut med den løsningen du har kommet fram til der hunden får gå ute en times tid på morningen. Den må selvfølgelig vennes til det gradevis, for mange hunder er det skummelt å bli etterlatt, selv i egen hage.

Jeg ville forøvrig aldri satset på å få to hunder samtidig, det kan bli enormt mye jobb. Kanskje med mindre det er to hunder som er oppvokst sammen og som helst bør omplasseres sammen, men selv da e rjeg skeptisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei langhåra schæfertispe feks er jo ikke KJEMPE stor, og heller ikke veldig lita, en mellomstor hund.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hundegård er okei så lenge hunden selv liker det. Noen hunder har for mye vaktinstinkt, noen er for engstelige etc. Klart det kan trenes på, men har ingenting til overs for å bare lempe en hund ut i en hundegård. Har selv en hund som elsker å være mye ute og som på eget initiativ setter seg ved døren og vil bli sluppet ut. Så får vi heller gå tur når det er regnværsdager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Ei langhåra schæfertispe feks er jo ikke KJEMPE stor, og heller ikke veldig lita, en mellomstor hund.. :)

Vet du om det er mye herk med pelsstell på dem og om de er sjeldne? Ser stort sett korthår, men de lodne lurvene får meg til å smelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer veldig an på hvilken hund dere ender opp med, både rase og individuelle forskjeller.

Flere her sier hundene deres må vekkes og trenger ikke tur på morgenen (så deilig!), mens min hund hadde kjedet vettet av seg om morgenturen ble byttet ut med å stå i den samme hundegården (på samme plass, med de samme luktene osv) hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...