Gå til innhold

Hva tenker folk om hundegård?


Gjest Tirkes

Anbefalte innlegg

Gjest Tirkes

Jeg holdt på å svare i en annen tråd, men vil ikke kuppe tråden. Originaltråden er var om ansvar ved å skaffe hund, sponanitet osv.

Sambo har veldig lyst på hund og jeg er litt som TS i andre tråden - klarer jeg det? Men hunder er trivelige dyr, for all del.

I gamle dager hadde folk gårdsbikkjer som gikk løst omkring, nå til dags med båndtvang og turgåing i stram givakt så skjer ikke dette lengre.

Vi har en vanvittig stor hage. Og en stor dobbelgarasje (plass til utstyr som nå står i boden), samt en sportsbod. Vi satt ute og gynget en kveld og snakket om muligheten for å sette opp hundegård og ofre sportsboden til hundehus. Dersom vi fullførte planen ville vi endt med følgende:

Inngjerdet hundegård på ca 22-25 kvm i område med både sol og skygge og mulighet til å trekke inn i en 4,5 kvm bod.

Vi ville ikke latt hunden stå her hele dagen selvsagt, men spørsmålet er heller: Med en middels str hund – typ rundt 10kg i str – er det slemt å heller la hunden får halvannen time ute i gården før jobb, heller enn å gå en tur med den? Også gå en lengre tur om dagen og heller bruke hundegården? Bør man i så tilfelle ha to hunder? Er hundegård slemt?

Endret av Tirkes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt greit med hundegård så lenge hunden ikke knu blir stående der! :) spesielt om den bjeffer. Men at den er i hundegård når dere er på jobb er greit, men syns den skal luftes, lekes med og sove inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å ha en hund i hundegård av og til, og deres hundegård høres jo ut til å være riktig så stor og romslig. Men det er et par ting og tenke på når det gjelder dette:

- En hundegård kan være godt for frisk luft, men kan ikke erstatte en tur da hunden sjelden aktiviserer seg selv alene. Selv om hundegården er stor, blir hunden fort vant med området, og blir dermed verken fysisk eller mentalt stimulert slik den blir av tur eller trening.

- Når hunden er alene ute (enten det er i hundegård eller i bånd/løpestreng), så vil den ofte føle større behov for å vokte området. Dette avhenger litt av rase, men det kan føre til mer bjeffing og vaktsom oppførsel fra hunden.

- Hunder er svært sosiale, og vil kanskje heller foretrekke å være inne med dere enn å stå alene i en hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundegård som nødsløsning. Ingen hunder liker å være aleine,tja kanskje et par, men de fleste er forbudt i Norge.

Hunden er selvskapsdyr og jeg synes den skal være med flokken om det er mulig.

Ville ikke brukt gården som erstatning for tur,da den ikke gir samme stimulanse som en "lese avisa tur" gjør. Lukter,lyder ,bruk av muskler og hjerne.I en gård finner bikkja ikke nye spennendes lukter osv.

Noen hunder vil ikke gjøre fra seg i en slik hage heller,da de ser det som "hjemme"

Men bikkja kan helt fint være i gården om den har tilgang til hus (skygge) vann osv.Og den har fått mosjon først. F.eks om du skal bort i butikk osv i noen timer. Eller om du/dere er syke og ikke har mulighet til å lufte bikkja..

Mine meninger i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har heller ingenting imot hundegård, så lenge den ikke brukes for å fraskrive seg ansvar. Her jeg bor er det hunder som bor i hundegården, hver dag hele året, og det er ikke OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård er greit, sålenge hunden får den turgåingen den trenger. Om den er stor eller liten trenger ikke ha noe å si for energien dens...

Det jeg gjorde da jeg hadde hund var: Ut i hagen om morgenen før jeg dro på jobb, gåtur når jeg kom hjem fra jobb, og en gåtur på kvelden. Den på kvelden ble gjerne litt lang.

Selve hundegården kan ikke være slem, men bruken av den (og omgivelsene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Illiya

Synes det høres helt greit ut at hunden får lufte seg i en hundegård før dere drar på jobb.

Å være i hundegård erstatter på ingen måte det å gå tur, men nå trenger vel ikke hunden akkurat tur så tidlig på morgenen. Får den en skikkelig tur på ettermiddag/kveld, så holder jo det.

Å gå tur er så mye mer enn bare mosjon for hunden. Det er opplevelser, inntrykk, nye lukter osv. Jeg går egentlig ikke så ofte tur langs veien med hundene i bånd. Tar dem heller med til skogs, hvor de får større frihet (løper løse utenom båntvangtid), og da er aller lykkeligst, for da får de utfolde seg og bare være hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma drev med oppdrett av St.Bernhards da jeg var liten, og vi hadde en diiiger hundegård som gikk fra hagen og opp i skogen, der hadde vi våre to St.bernhards og en westie, mens mamma og pappa var på jobb, og så gikk mamma 1-2timer med hundene etter jobb, hun gikk også en halvtime med hundene før hun slapp de i hundegården.

De hadde det nok veldig bra, men så var hundegården godt utstyrt med hundelekestativ og muligheter til lek, og de var alltid minst to hunder der av gangen.

Selv ville jeg nok ikke latt en hund stå alene i en hundegård, og jeg ville nok ikke erstattet lufteturer med en hundegård-tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Takk for masse input. :)

Vi kommer nok neppe til å få hund med det første, men det var tanker jeg gjorde meg når jeg leste på forrige innlegg. Det jeg er redd for er hektiske morgener og tidspunkt hvor man ikke har tid til å gå den turen. Jeg ville heller ikke brukt hundegården som barnevakt, hadde nok latt hunden være inne når folk var på jobb (i tilfelle noen skulle ville plage den eller været endres noe drastisk).

Jeg ville fortsatt gått daglige turer med hunden, men kanskje brukt den til å erstatte en morgentur noen ganger i uka når hektiske liv butter i mot, samt bruk dersom vi skal en tur og handle eller bort noen timer på kvelden om været var pent.

Men slik bruk anbefales da ikke eller evt sammen med litt terrengutarbeiding samt to hunder?

Tror nok kanskje det ender med at vi ikke får hund. :-)

Heller en hund som har det bra enn en stresset matmor som feiler på flere nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse input. :)

Vi kommer nok neppe til å få hund med det første, men det var tanker jeg gjorde meg når jeg leste på forrige innlegg. Det jeg er redd for er hektiske morgener og tidspunkt hvor man ikke har tid til å gå den turen. Jeg ville heller ikke brukt hundegården som barnevakt, hadde nok latt hunden være inne når folk var på jobb (i tilfelle noen skulle ville plage den eller været endres noe drastisk).

Jeg ville fortsatt gått daglige turer med hunden, men kanskje brukt den til å erstatte en morgentur noen ganger i uka når hektiske liv butter i mot, samt bruk dersom vi skal en tur og handle eller bort noen timer på kvelden om været var pent.

Men slik bruk anbefales da ikke eller evt sammen med litt terrengutarbeiding samt to hunder?

Tror nok kanskje det ender med at vi ikke får hund. :-)

Heller en hund som har det bra enn en stresset matmor som feiler på flere nivå.

Jeg synes du høres ut som en god matmor for en heldig hund. Synes ikke du skal miste motet ang. hund som dette. Det du skriver her er normalt for hundeeiere. Tror ikke du ville feilet mye, du har allerede tenkt på mer ang. hundehold enn andre som har hatt hund lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stor hage, han er ute der på mårningen.. Altså ikke tur da, men langtur hver ettermid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Takk for masse input. :)

Vi kommer nok neppe til å få hund med det første, men det var tanker jeg gjorde meg når jeg leste på forrige innlegg. Det jeg er redd for er hektiske morgener og tidspunkt hvor man ikke har tid til å gå den turen. Jeg ville heller ikke brukt hundegården som barnevakt, hadde nok latt hunden være inne når folk var på jobb (i tilfelle noen skulle ville plage den eller været endres noe drastisk).

Jeg ville fortsatt gått daglige turer med hunden, men kanskje brukt den til å erstatte en morgentur noen ganger i uka når hektiske liv butter i mot, samt bruk dersom vi skal en tur og handle eller bort noen timer på kvelden om været var pent.

Men slik bruk anbefales da ikke eller evt sammen med litt terrengutarbeiding samt to hunder?

Tror nok kanskje det ender med at vi ikke får hund. :-)

Heller en hund som har det bra enn en stresset matmor som feiler på flere nivå.

Jeg går faktisk aldri tur med mine om morgenen. De er ute og gjør sitt, deretter rett inn til mat. Så er det soving igjen. De sover til rundt kl 14 før de vil noe mer :) Så at man MÅ gå turer om morgenen er bare tøys.

Mine får en skikkelig tur hver dag på steder der de kan løpe løse, eller evt en lang tur i bånd. Da er de fornøyde. Så får de en rusletur på kanskje 15 min til kvelds. Nå har jeg rolige hunder da, som ikke krever så voldsomt. (viktig å se på aktivitetsnivået til de enkelte rasene)

Så er det bare morgenturene som hindrer deg i å ha hund, så kan du jo tenke en gang til på det :) Det viktige for hunden er jo å få passe mosjon, lek og trening, og ikke være altfor mye alene.

Hvilken rase kunne du tenkt deg?

Endret av Illiya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Jeg synes du høres ut som en god matmor for en heldig hund. Synes ikke du skal miste motet ang. hund som dette. Det du skriver her er normalt for hundeeiere. Tror ikke du ville feilet mye, du har allerede tenkt på mer ang. hundehold enn andre som har hatt hund lenge.

Enig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holdt på å svare i en annen tråd, men vil ikke kuppe tråden. Originaltråden er var om ansvar ved å skaffe hund, sponanitet osv.

Sambo har veldig lyst på hund og jeg er litt som TS i andre tråden - klarer jeg det? Men hunder er trivelige dyr, for all del.

I gamle dager hadde folk gårdsbikkjer som gikk løst omkring, nå til dags med båndtvang og turgåing i stram givakt så skjer ikke dette lengre.

Vi har en vanvittig stor hage. Og en stor dobbelgarasje (plass til utstyr som nå står i boden), samt en sportsbod. Vi satt ute og gynget en kveld og snakket om muligheten for å sette opp hundegård og ofre sportsboden til hundehus. Dersom vi fullførte planen ville vi endt med følgende:

Inngjerdet hundegård på ca 22-25 kvm i område med både sol og skygge og mulighet til å trekke inn i en 4,5 kvm bod.

Vi ville ikke latt hunden stå her hele dagen selvsagt, men spørsmålet er heller: Med en middels str hund – typ rundt 10kg i str – er det slemt å heller la hunden får halvannen time ute i gården før jobb, heller enn å gå en tur med den? Også gå en lengre tur om dagen og heller bruke hundegården? Bør man i så tilfelle ha to hunder? Er hundegård slemt?

Hundegår er ikke slemt.

Men et hundehus (på gudene må vite hvor mange hunder dere tenkte på) på 4,5kvm, IKKE bra...

EDIT: jeg leste dessverre feil, ikke at det var 1 hund,men mange. 1 hund kan gå i nød, men jeg foreslår fortsatt litt større plass. Badet mitt er på den str du beskriver, og en hund hadde blitt trangt der inne for å si det sånn :)

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Hundegår er ikke slemt.

Men et hundehus (på gudene må vite hvor mange hunder dere tenkte på) på 4,5kvm, IKKE bra...

EDIT: jeg leste dessverre feil, ikke at det var 1 hund,men mange. 1 hund kan gå i nød, men jeg foreslår fortsatt litt større plass. Badet mitt er på den str du beskriver, og en hund hadde blitt trangt der inne for å si det sånn :)

Men dette var vel et hundehus eller noe som hunden kunne gå inn og ut av som den ville, i forbindelse med hundegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegårder er helt fantastisk for hunden dersom det brukes riktig! At hunden kan stå ute i en hundegård å kose seg en times tid om morgenen istedet for å følge etter eiers bånd, det er godt for hunden. Når hunden er i hundegård slipper den bånden, den er ute i frisk luft, den kan kose seg alene samtidig som den kan følge med på det som skjer utenfor og den kan gå på do samtidig når den trenger. Det kan selvfølgelig aldri erstatte en ordentlig tur! Man må alltid ta hunden med på tur om dagen selv om at man har hundegård, men man kan gjerne bruke hundegården som "do-plass". Da er det viktig at man plukker opp avføringen etterhvert og bytter grus hvis det er grus på underlaget.

De fleste jeg kjenner som har hundegård har et bittelite hundehus inni hundegården som hunden kan krype inn i dersom det begynner å blåse eller regne. Det er jo fantastisk siden at de fleste hunder liker godt å ligge under tak å se på regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan også bekrefte at det er ikke alle hunder som trenger noe særlig tur på morgenkvisten. Min hund er i koma frem til 9-10, hun sover søtt i senga si, løfter knapt nok et øye når jeg stresser rundt henne på morningen. Jeg kan bare glemme å ta henne ut, da må jeg i såfall lempe henne ut.;) Vanligvis løser vi dette greit da samboer begynner senere på jobb og lufter henne før han drar.

Når det gjelder hundegård så kan det sikkert være greit det forutsatt at det ikke blir en lettvint "oppbevarings"løsning. Det er heller ikke alle raser som passer til å være i hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har nok med plass, i alle fall! Men kan ikke hunden bare gå løs i hagen? Hvis dere forsterker gjerdet og gjør det umulig å komme ut derfra? Familiehunden vår da jeg var 9-23 hadde en svær hage å boltre seg i, og han fikk bare morgentur og kveldstur. Ellers gikk han på oppdagelsesferd blant busker og kratt, bakimellom trærne og langs gjerdet for å speide etter søte vofsedamer med løpetid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg kan også underskrive det de andre sier om at ikke alle hunder er like giret på tur på morgenen. Min må vekkes ;)

Jeg synes også hundegård er en god løsning når den brukes med fornuft, og det sørges for at hunden får nok av både mental og sosial stimulans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp bygga en hundegård til min hund, men den er ikke tatt ibruk enda, da jeg mangler å lage en dør.. Gården er 32 kvadrat, og han har nettopp fått seg et STORT hundehus som iallefall har plass til 3 stk schæferhunder inni. Så han lider ingen nød, går tur gjør vi hver dag, men jeg synes hundegård er en fin løsning jeg :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...