Gå til innhold

15 i BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 15 i BMI og går ikke opp i vekt. Noen som har/har hatt samme problemet og har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med legen din slik at du får henvisning til ernæringsfysiolog. 15 i BMI er skremmende lavt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd styrketrening og weight gain pulver? :)

Vil ha mer fett, før jeg får muskler. Trenger vel egentlig fett for å bygge muskler?

Beklager, er ung og har lite peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ha noen sykdommer som fører til at maten ikke blir absorbert fra tarmene.

Gå til legen, så finner de ut av det :) Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha noen sykdommer som fører til at maten ikke blir absorbert fra tarmene.

Gå til legen, så finner de ut av det :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det kan være du spiser mye mindre enn du tror. Har ei venninne som sier hun spiser til hun blir stappmett, men det er jo bare halvparten av det jeg som normalvektig spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med legen din slik at du får henvisning til ernæringsfysiolog. 15 i BMI er skremmende lavt.

Jeg har hatt 15-17 i BMI hele livet, uten at jeg noensinne har prøvd å slanke meg. Har alltid hatt lyst til å legge på meg, men kunne spise så mye jeg ville uten at jeg la på meg et gram. Har likevel former, store bryster og passe store hofter.

Når det er sagt, så har jeg i løpet av de siste årene lagt på meg 5-6 kg, så jeg er nærmere 18 i BMI, og har begynt å få kommentarer om at jeg må passe på hva jeg spiser, for jeg har begynt å legge meg ut (!). Er vel en grunn til at BMI ikke regnes som en god metode for å vurdere vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke BMI alene noen god estimering på hva slags forfatning kroppen er i, men når man har en BMI på 15 så er man per definisjon undervektig, og da bør man søke hjelp for å se hva man kan gjøre med det. Ihvertfall når TS sier at hun sliter med å legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI betyr ikke alt, men 15 er svært lite tatt i betraktning at man skal ligge mellom 20-25 for å være normalvektig.

Oppsøk lege/treningssenter for å få kostholdsråd, mye bedre enn å spørre her på et forum hvor ingen egentlig har noen som helst kompetanse som trengs for å gi akkurat deg de tipsene du trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har alltid slitt med vekta, jeg er for tynn. Jeg har hatt en BMI på 16-17 tror jeg, men er nå oppe i rett over 18. Enda har jeg lyst til å legge på meg litt til, og det skal være i fett. Jeg kan selvsagt legge på meg mer i muskler også, men først og fremst er det kroppens fettlager jeg vil øke litt.

Men jeg får det heller ikke til. Jeg har testa meg for alt det kan være som kan gjøre at jeg ikke tar opp nok næring fra maten, men har måttet innse at jeg bare spiser for lite. Jeg er også litt kresen, noe som gjør at jeg ikke spiser en del ting som er kaloriholdige som kunne ha hjulpet meg lettere. Men jeg har som mål at jeg alltid skal spise til mer enn jeg er mett av. Det er ikke kjekkt å alltid måtte presse i seg mer mat enn man har lyst på, men eg syntes det er viktigere at jeg ikke skal gå mer ned i vekt. I det siste har brystene og rumpa mi blitt mindre, og det liker jeg ikke i det hele tatt. Trening må til, men jeg må også få mer fett på kroppen.

Jeg har ikke så magne råd til deg. Men det som gikk litt opp for meg var når jeg så på "super fat vs. super skinny" og tenkte at det hun tynne spiste så helt normalt ut for meg. Da innså jeg at jeg spiser alt for lite, for små porsjoner og for lite kaloriinhold i maten. Jeg har gått inn for å lære meg å like noen mer kaloriholdige produkter slik som nøtter og avokado, og har som mål å spise en del bananer etc. Men jeg har problemer med å holde målene. Å legge på seg krever like mye som en slankekur, man må nesten telle kalorier, planlegge hvert eneste måltid, spise veldig regelmessig, ha mellommåltider tilgjengelig hele tiden etc. Det krever mye tid og planlegging og jeg har problemer med å få det til i hverdagen. Det hadde nok vært lettere om man fikk snakke med en ærnæringsfysiolog som kunne hjelpe en til å lage en plan sammen, og at man måtte komme å måle seg for å vise at man holdt seg til planen. Jeg er bare ikke tynn nok til at jeg har prioritert dette, men det er du for du er langt tynnere enn det jeg er.

Å være så tynn som du er er også helsefarlig, det tærer på kroppen din, på organene dine og på immunsystemet ditt. Så du bør virkelig prioritere å få en forandring på dette. Da er lege og ærnærignsfysiolog viktige ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en BMI på 15-16 frem til jeg var ca 20, og prøvde alt for å legge på meg.

Jeg spiste enormt mye, men la ikke på meg et gram. Fra jeg var ca 20 la jeg litt på meg hvert år, og som ca 23 åring var jeg der jeg ville være, og er det fremdeles ti år etter.

Vet om mange som var for tynne på den alderen, men som fikk litt ekstra i begynnelsen av tjueåra.

Så bare vent noen år.......

Selv om jeg vet det ikke er lett å tenke sånn når en ikke liker det en ser i speilet, og stadig får kommentarer at en må spise mer, når en allerede spiser normalt/mye.

Noen har bare veldig høy forbrenning, den avtar som oftest litt med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde også en BMI på 15-16 frem til jeg var ca 20, og prøvde alt for å legge på meg.

Jeg spiste enormt mye, men la ikke på meg et gram. Fra jeg var ca 20 la jeg litt på meg hvert år, og som ca 23 åring var jeg der jeg ville være, og er det fremdeles ti år etter.

Vet om mange som var for tynne på den alderen, men som fikk litt ekstra i begynnelsen av tjueåra.

Dette har alle sakt til meg også, men jeg er nå 28. La på meg noe når jeg ble ca 22 og fikk litt mer former og kvinnelig figur, men fremdeles var ikke dette nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et sted jeg jobbet før så blandet vi inn ekstra med matolje i maten til de som trengte å få i seg litt mer enn de gjorde. Dette inneholder veldig mye kcal så det utgjør endel uten at man trenger å bruke så mye av det. fint i feks velling,sauser, supper osv! :)

Ellers vil jeg råde deg til å prøve å få i det sunt fett ala nøtter, avocado og fet fisk :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...