Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #21 Del Skrevet 19. juni 2011 Hadde forresten vore fint om du kunne stå fram med brukarnamn, Anonym brukar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #22 Del Skrevet 19. juni 2011 Sjølvsagt er eg klar over at all endring skjer gradvis. Men det er ikkje feil å seie at norrønt språk har forsvinni, sjølv om mange ord heng igjen. Om ein seier at språket har forsvinni eller endra seg, betyr det jo eigentleg det same - at språket er annerleis no enn det var for t.d 1000 år sida. Eller 200 år sida. Ord og uttrykk har forsvinni og blitt erstatta med nye - eller språket har endra seg. Ikkje store skilnaden, eigentleg? Du heng deg opp i omgrepa eg brukar, og ikkje i meiningane mine. "mindreverdighetskompleks"? Absolutt ikkje - tvert om tykkjer eg norsk er godt nok, og dermed ikkje treng ein masse engelske lånord og -uttrykk for å fungera. At språk påverkar kvarandre, er ikkje det same som at me skal adoptera alle moglege engelske uttrykk. Jeg henger meg opp i begrepsbruken din fordi den er helt feil. Gradvis endring og å bytte ut er to HELT forskjellige ting. Når man forandrer noe er det som f.eks når man forandrer fargen på en bil fra hvit til rød, så forandrer man. Hvis man bytter ut hele bilen så er ikke dette en forandring, men nettopp det å bytte ut hele bilen. Du sier vi har "byttet" kultur når vi absolutt ikke har gjort det. Kulturen vår i dag er en modernisering av den vi hele tiden har hatt, akkurat som biler moderniserer seg. Ser man på en ford fra 40 år siden og i dag kan man ofte se noen få likheter som vitner om at dette er samme merke til trass for at bilen har gått gjennom mange modifikasjoner og har blit modernisert. Bilen har sakte men sikkert gjennom årene utviklet seg og sånn er det med språket, vi fikk ikke helt plutselig en splitter ny Ford som ikke lignet på eldre modeller i det hele tatt noe du fortsatt ikke greier å forstå. Det er akkurat det mindreverdighetskompleks går ut på. Du vil bevise at norsk er godt nok ved å hele tiden fornorske det, måten du uttrykker deg på gir meg inntrykk av at du må vise at norsk er et godt språk i stand til å lage seg egne ord og ikke låne, er der komplekset ligger men du forstår du visst ikke. Uten det komplekset ville du ikke ha insistert på å for-norske. Du som bor i Norge vil bevise at norske er godt nok og derfor oversette. En mann som er kort av vekst kan kunne finne på å overkompensere ved å tøffe seg unødvendig mye. Hadde du ikke hatt noe kompleks ville du ikke hatt behove for å bevise at norsk er godt nok, er det, det går ut på nemlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #23 Del Skrevet 19. juni 2011 Hadde forresten vore fint om du kunne stå fram med brukarnamn, Anonym brukar Ja for nå vet du jo nøyaktig hvem jeg er. Jeg er fortsatt like anonym for deg som jeg var som anonymbruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løv Skrevet 19. juni 2011 #24 Del Skrevet 19. juni 2011 Hadde forresten vore fint om du kunne stå fram med brukarnamn, Anonym brukar Ja for nå vet du jo nøyaktig hvem jeg er. Jeg er fortsatt like anonym for deg som jeg var som anonymbruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 19. juni 2011 #25 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg tror ikke det norsk språket vil forsvinne, men vi vil nok oppleve domenetap, der man på enkelte områder ikke bruker norsk, men f.eks. engelsk. Dette har man delvis på en del områder f.eks. innen forskning, der det ikke finnes norske termer, og man har bare engelske termer. Dette er et område som Språkrådet arbeider med. At språk påvirker hverandre og endres er ikke noe nytt, spørsmål er om man tilpasser de ordene og uttrykkene til norsk, eller lar dem stå som de er og bruker dem uten å forandre eller tilpasse. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn til Hansatiden for å se en massiv påvirkning fra nedertysk. Veldig mange av de ordene vi har i dag stammer fra nedertysk, langt flere enn de som kommer fra engelsk. Likevel ser vi på dem som "norske", de har fått norsk bøyningsmønster og "norsk" skrivemåte. Norsk er et av verdens største språk (ca. nr. 100 av 6000 språk i verden), norsk er også offisielt språk i en stat (Norge), noe som er med på å sikre språket. Man skriver også mye mer enn tidligere. Alle kan uttrykke seg i blogger, nettfora, Facebook m.m. og de aller fleste skriver norsk (bokmål, nynorsk eller "dialekt"), og det at man ser og skriver norsk så mange ulike steder vil være med på å opprettholde norskens status. Mitt inntrykk er også at norsk igjen har blitt "kulere", ungdommen snakker og skriver norsk, og de leker med språket. At de putter inn enkelte engelske ord tror jeg ikke vi skal bekymre oss over. Oppsummert: Norsk språk kommer til å leve godt, men vil oppleve enkelte domenetap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #26 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Jeg henger meg opp i begrepsbruken din fordi den er helt feil. Gradvis endring og å bytte ut er to HELT forskjellige ting. Når man forandrer noe er det som f.eks når man forandrer fargen på en bil fra hvit til rød, så forandrer man. Hvis man bytter ut hele bilen så er ikke dette en forandring, men nettopp det å bytte ut hele bilen. Du sier vi har "byttet" kultur når vi absolutt ikke har gjort det. Kulturen vår i dag er en modernisering av den vi hele tiden har hatt, akkurat som biler moderniserer seg. Ser man på en ford fra 40 år siden og i dag kan man ofte se noen få likheter som vitner om at dette er samme merke til trass for at bilen har gått gjennom mange modifikasjoner og har blit modernisert. Bilen har sakte men sikkert gjennom årene utviklet seg og sånn er det med språket, vi fikk ikke helt plutselig en splitter ny Ford som ikke lignet på eldre modeller i det hele tatt noe du fortsatt ikke greier å forstå. Det er akkurat det mindreverdighetskompleks går ut på. Du vil bevise at norsk er godt nok ved å hele tiden fornorske det, måten du uttrykker deg på gir meg inntrykk av at du må vise at norsk er et godt språk i stand til å lage seg egne ord og ikke låne, er der komplekset ligger men du forstår du visst ikke. Uten det komplekset ville du ikke ha insistert på å for-norske. Du som bor i Norge vil bevise at norske er godt nok og derfor oversette. En mann som er kort av vekst kan kunne finne på å overkompensere ved å tøffe seg unødvendig mye. Hadde du ikke hatt noe kompleks ville du ikke hatt behove for å bevise at norsk er godt nok, er det, det går ut på nemlig. Viss du malar ein kvit bil raud, så byttar du jo farge på bilen Gradvis endring og å bytte ut, er to ulike ting, men i ettertid er jo resultatet det same! Å lage eit nytt samfunn via reformar eller via revolusjon, er to ulike ting, men det endelege resultatet er det same (så framt målet er det same). Snakk om å leggje ord i munnen på meg. Nei, eg har ikkje mindreverdigheitskompleksar, eg tykkjer morsmålet mitt er like bra som engelsk, og ser inga grunn til at det skal byttast ut med engelsk. Så enkelt er det, eg føler ikkje at eg må "bevise" noko som helst. Eg tykkjer dette er interessant å diskutera, men vil helst sleppe motdebattantar som tillegg meg meiningar og kjensler eg ikkje har. Eg har heller aldri skrivi at eg trur norsk kjem til å forsvinne (ev. endre seg radikalt). Endret 19. juni 2011 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #27 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Ja for nå vet du jo nøyaktig hvem jeg er. Jeg er fortsatt like anonym for deg som jeg var som anonymbruker. Nei - eg har fått ein brukar å forhalde meg til. Lettare å skille frå mengden. Når du er anonym, veit eg ikkje om eg disuterar med ein eller fleire personar, og heller ikkje ein person er både anonym og ikkje anonym i same debatt (noko som ofte førar til at ein kan vere einig med, og gje plussar til, seg sjølv). Endret 19. juni 2011 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. juni 2011 #28 Del Skrevet 19. juni 2011 Dette er jo ikke bare noe som skjer i Norge. Hvis du hører f.eks to indiske personer snakke sammen på sitt morsmål på trikken i Oslo, vil du høre masse uforståelig med plutselig et norsk ord midt i samtalen. Og er det egentlig noe å være redd for? At språket vårt endrer seg? Det har jonendret seg i all tid, og dessuten er det fryktelig mange engelske ord som er norske ord som er blitt forengelsket (?) Dersom man på død og liv skal konstruere et norsk uttrykk for engelske, er det nødt til å skje raskt. Et engelsk ord blir adoptert fort når det ikke finnes en norsk erstatning, og det skal mye til før jeg endrer et etablert uttrykk til noe annet. Og det at unge mennesker bruker ord som weird ol som du nevner er jo for å være kul, det er moteuttrykk som går over. Da jeg var ung sa alle dingselings - men det gikk over. Vi sa da dingselings som erstatning for ALT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #29 Del Skrevet 19. juni 2011 Dette er jo ikke bare noe som skjer i Norge. Hvis du hører f.eks to indiske personer snakke sammen på sitt morsmål på trikken i Oslo, vil du høre masse uforståelig med plutselig et norsk ord midt i samtalen. Og er det egentlig noe å være redd for? At språket vårt endrer seg? Det har jonendret seg i all tid, og dessuten er det fryktelig mange engelske ord som er norske ord som er blitt forengelsket (?) Dersom man på død og liv skal konstruere et norsk uttrykk for engelske, er det nødt til å skje raskt. Et engelsk ord blir adoptert fort når det ikke finnes en norsk erstatning, og det skal mye til før jeg endrer et etablert uttrykk til noe annet. Og det at unge mennesker bruker ord som weird ol som du nevner er jo for å være kul, det er moteuttrykk som går over. Da jeg var ung sa alle dingselings - men det gikk over. Vi sa da dingselings som erstatning for ALT. Kor har eg skrivi at eg er så redd, då? Eg har framleis ikkje skrivi noko som helst om kva eg trur om det norske språkets eksistens i framtida. Det er de som antar at eg trur norsk vil bli borte, fordi eg har lyst til å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. juni 2011 #30 Del Skrevet 19. juni 2011 Nei - eg har fått ein brukar å forhalde meg til. Lettare å skille frå mengden. Når du er anonym, veit eg ikkje om eg disuterar med ein eller fleire personar, og heller ikkje ein person er både anonym og ikkje anonym i same debatt (noko som ofte førar til at ein kan vere einig med, og gje plussar til, seg sjølv). ABen har ikke gitt plusser til seg selv, det er meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #31 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) ABen har ikke gitt plusser til seg selv, det er meg! Eg har heller ikkje sagt at AB har gitt plussar til seg sjølv. Eg skreiv berre at det er noko eg trur skjer i ein del diskusjonar prega at mykje AB-skriving. Difor tykkjer eg AB-skriving er ein uting så sant det ikkje er snakk om veldig private/gjenkjennbare eller intime emner. Endret 19. juni 2011 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. juni 2011 #32 Del Skrevet 19. juni 2011 Kor har eg skrivi at eg er så redd, då? Eg har framleis ikkje skrivi noko som helst om kva eg trur om det norske språkets eksistens i framtida. Det er de som antar at eg trur norsk vil bli borte, fordi eg har lyst til å diskutere. Nei, du har kanskje ikke brukt ordet "redd", men du fremstår so du er det. Du argumenterer for at du tror det blir borte, derfor antar jeg også at du mener det du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. juni 2011 #33 Del Skrevet 19. juni 2011 Eg har heller ikkje sagt at AB har gitt plussar til seg sjølv. Eg skreiv berre at det er noko eg trur skjer i ein del diskusjonar prega at mykje AB-skriving. Difor tykkjer eg AB-skriving er ein uting så sant det ikkje er snakk om veldig private/gjenkjennbare eller intime emner. Ja, jeg ser det, og forteller deg at det ikke er tilfellet i denne diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #34 Del Skrevet 19. juni 2011 Nei, du har kanskje ikke brukt ordet "redd", men du fremstår so du er det. Du argumenterer for at du tror det blir borte, derfor antar jeg også at du mener det du sier. Eg argumenterar ikkje for at eg eg trur det blir borte, eg spør kva andre trur. Samt legg fram fakta (som at mange brukar ein masse engelske uttrykk i daglegtale). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 19. juni 2011 #35 Del Skrevet 19. juni 2011 Ang. norrønt, så forsvann jo ein del av norsk identitet med det norrøne språket. Men så har me fått ein ny identitet og kultur med det norske språket som etterkvart utvikla seg. Hva forsvant med det norrøne språket? Jeg savner noen eksempler her, når dette står alene blir det bare en floskel. (Synes også det er litt påfallende at du beskylder andre for dårlig debattteknikk, samtidig som du kritiserer en AB for å være anonym, og overser innlegg fra registrerte brukere som sier omtrent det samme.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #36 Del Skrevet 19. juni 2011 Hva forsvant med det norrøne språket? Jeg savner noen eksempler her, når dette står alene blir det bare en floskel. (Synes også det er litt påfallende at du beskylder andre for dårlig debattteknikk, samtidig som du kritiserer en AB for å være anonym, og overser innlegg fra registrerte brukere som sier omtrent det samme.) Kva som forsvann? Vel - heile språket forsvann jo. Ev. endra seg. Dermed forsvann gamle ord og uttrykk. Ikkje at eg meiner det er noko tragedie, det er ikkje akkurat noko som held meg vakan om nettane, det var berre ei konstantering. Det einaste eg meinte var dårleg debatteknikk, var at AB kalte med "veik" o.l - noko eg ikkje kan sjå kan vera relevant for diskusjonen. Eg overser slett ikkje innlegg frå registrerte brukarar som meiner det same, men det er ganske mange innlegg med omtrent same innhald, difor siterte eg AB, sida han/ho siterte meg. Svara er ikkje berre til AB, men til alle som meiner det same. Eg kan godt sitera alle, men tykkjer det blir litt rotete... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løv Skrevet 19. juni 2011 #37 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Viss du malar ein kvit bil raud, så byttar du jo farge på bilen Gradvis endring og å bytte ut, er to ulike ting, men i ettertid er jo resultatet det same! Å lage eit nytt samfunn via reformar eller via revolusjon, er to ulike ting, men det endelege resultatet er det same (så framt målet er det same). Snakk om å leggje ord i munnen på meg. Nei, eg har ikkje mindreverdigheitskompleksar, eg tykkjer morsmålet mitt er like bra som engelsk, og ser inga grunn til at det skal byttast ut med engelsk. Så enkelt er det, eg føler ikkje at eg må "bevise" noko som helst. Eg tykkjer dette er interessant å diskutera, men vil helst sleppe motdebattantar som tillegg meg meiningar og kjensler eg ikkje har. Eg har heller aldri skrivi at eg trur norsk kjem til å forsvinne (ev. endre seg radikalt). Ja men bytter vi ut bilen? Det er det er snakk om her. Og vi maler jo OVER en annen farge, så teknisk sett bytter vi ut ingenting, vi maler et nytt lag over en bil så du har feil der og, vi kan nemlig skrape av den nye røde malingen og se den gamle fargen. Du skjønner fortsatt ikke hva komplekset går på. Kompleks, altså mindreverdighetskompleks går ut på konstant behov for å vise seg som verdig og god nok. Du innrømmer det indirekte selv om du ikke er klar over det når du først sier at det norske språket er bra nok, og så insisterer på å underbygge dette med å si at vi må fornorske ord og bevise at norsk godt har ord det selv kan bruke. Og igjen, hvis vi skulle ha fornorsket norsk så måtte vi ha begynt å renske ut all engelsk, TYSK, DANSK, SVENSK og ikke minst latin påvirkning. Det som er morro her er at du skriver på nynorsk og jeg ser at mange av ordene du bruker er varianter av svenske motparter jeg ofte har sett i svenske bøker jeg har lest. Endret 19. juni 2011 av løv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 19. juni 2011 #38 Del Skrevet 19. juni 2011 Lite tilegg: Det er ikke slik at norsk konsekvent går tapt til fordel for engelsk. Dette er en dynamisk prosess, og språkrådet lanserer stadig norske ord, og noen av dem slår an, mens andre ikke gjør dette, avhengig av bruksområde, alder på brukere og anvendeligheten av ordet. Feks sier de aller fleste tilbakemelding eller minnepinne, og ikke feedback eller memory stick, mens ord som rullebrett og programvare er sidestilt med skateboard og software. Mens ord som dødlinje og skakamjølk aldri ble noen hit, i forhold til deadline og milkshake. Og det er også mange av de ordene vi i dag regner som norske som er importert, uten at noen synes det har "ødelagt" språket, og da blir det litt rart å være så livredd for engelsk påvirking. Jern kommer fra keltisk, å snakke fra nedertysk og sofa fra arabisk, bør vi slutte å bruke disse ordene også? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #39 Del Skrevet 19. juni 2011 Ja men bytter vi ut bilen? Det er det er snakk om her. Og vi maler jo OVER en annen farge, så teknisk sett bytter vi ut ingenting, vi maler et nytt lag over en bil så du har feil der og. Du skjønner fortsatt ikke hva komplekset går på. Kompleks, altså mindreverdighetskompleks går ut på konstant behov for å vise seg som verdig og god nok. Du innrømmer det indirekte selv om du ikke er klar over det når du først sier at det norske språket er bra nok, og så insisterer på å underbygge dette med å si at vi må fornorske ord og bevise at norsk godt har ord det selv kan bruke. Og igjen, hvis vi skulle ha fornorsket norsk så måtte vi ha begynt å renske ut all engelsk, TYSK, DANSK, SVENSK og ikke minst latin påvirkning. Det som er morro her er at du skriver på nynorsk og jeg ser at mange av ordene du bruker er ord jeg ofte har sett i svenske bøker jeg har lest. Altså. Du byttar jo ut noko - den kvite fargen. Viss ein mann skiftar kjønn til kvinne, er han framleis mann fordi han ein gong har vore det? :gjeiper: Eg tykkjer desse dømene blir litt latterlege og ikkje heilt relevante. Eg skjønner fint kva kompleksar går ut på. Og er elles fullstendig klar over at me har mange lånord på norsk - akkurat som alle andre språk. Eg meiner ikkje at alle desse skal "renskast ut". Eg meiner heller ikkje at det er feil med lånord. Men eg meiner lånord i større grad bør fornorskast, slik dei innarbeida lånorda er. Det betyr ikkje at eg har noko kompleks, det er ei haldning til språkdebatten. Svensk har mange ord som er identiske med nynorske ord, dette er vel allmennkunnskap. Men for all del, rett på meg viss du meiner eg har feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. juni 2011 #40 Del Skrevet 19. juni 2011 Lite tilegg: Det er ikke slik at norsk konsekvent går tapt til fordel for engelsk. Dette er en dynamisk prosess, og språkrådet lanserer stadig norske ord, og noen av dem slår an, mens andre ikke gjør dette, avhengig av bruksområde, alder på brukere og anvendeligheten av ordet. Feks sier de aller fleste tilbakemelding eller minnepinne, og ikke feedback eller memory stick, mens ord som rullebrett og programvare er sidestilt med skateboard og software. Mens ord som dødlinje og skakamjølk aldri ble noen hit, i forhold til deadline og milkshake. Og det er også mange av de ordene vi i dag regner som norske som er importert, uten at noen synes det har "ødelagt" språket, og da blir det litt rart å være så livredd for engelsk påvirking. Jern kommer fra keltisk, å snakke fra nedertysk og sofa fra arabisk, bør vi slutte å bruke disse ordene også? Eg har då heller aldri nekta for noko av dette. For øvrig tykkjer eg både rullebrett og programvare er heilt brukbare ord. Ikkje at eg seier rullebrett så ofte, då det ikkje er ein av interessene mine. I stadetfor "deadline" tykkjer eg "frist" er eit like godt ord. Milkshake? Rista mjølk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå