Gå til innhold

Utvikling av menneskekroppen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

The Big Bang lagde som sagt bare vårt lille hjørne i verdensrommet. Og tatt i betraktning, så er det et veldig lite hjørne.

Hvorfor er det liv på jorden?

Og hva skjer med oss når vi dør?

Har du noen tanker om dette, som kan bekreftes av vitenskapen?

Eller er det ikke så farlig for deg, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det som står i bibelen er vitenskapelig. Jeg tror ikke nødvendigvis at vitenskap og religion trenger å være motsetninger.

Det som jeg synes er litt merkelig er at når vi sier at vi tror Gud har skapt jorda ber dere om beviser, men det finnes da ikke bevis for Big bang-teorien heller? Det er noe dere tror.

en ting er bevis. det er i prinsippet ingen ting som kan bevises. noe annet er vitenskapelig belegg. det finnes vitenskapelig belegg for at big bang-hypotesen er rimelig plausibel.

og sorry, men kravene til vitenskapelig belegg er såpass strenge at det noen her kaller vitenskapelig etterrettelige påstander i bibelen bare ikke ville passert, og krever blind tro for å kunne aksepteres som ikke helt høl i hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det liv på jorden?

fordi forutsetningene for liv finnes til stede. det er liv andre steder enn jorden også, i form av bakterier er det bekreftet, i andre former kan vi bare gjette, (men det virker rimelig på meg) så hvorfor ikke her? mikroorganismer beveger seg rundt i verdensrommet som gratispassasjerer på f.eks asteroider, og asteroider lander på jorden titt og ofte.

Og hva skjer med oss når vi dør?

vi råtner. det er det plenty med vitenskapelig belegg for å hevde.

hvis du mener 'sjel' osv, regner jeg 'sjel' for å innbefattes i bevissthet, og jeg tror bevissthet er betinget av liv. enkelt og greit. det finnes ikke vitenskapelig belegg for å hevde at dette ikke stemmer, og det finnes ikke vitenskapelig belegg for å hevde noe utover det heller.

Har du noen tanker om dette, som kan bekreftes av vitenskapen?

Eller er det ikke så farlig for deg, kanskje?

se ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg så et program på TV for en stund siden.

Det var et vitenskapsprogram der man hevdet å ha funnet "ur-dyret" som vi alle stammer fra.

Siden jeg tror på skapelsen og ikke på en evolusjonsteori, var dette noe jeg måtte få med meg.

Vet dere hva det var for et dyr?

...........det var en svamp!!!!

I havet et sted står det noen svamper, som noen forskere hevder er vårt opphav! :ler:

det unike med disse dyrene, er at de består av uavhengige celler som samarbeider, og man mener at det var slik det hele begynte.

Så langt er alt greit....

Det som jeg ikke får helt til å harmonere var formeringen.

Svampene er ikke tvekjønnet, men det er pappa-svamper og mamma-svamper som står et styke fra hverandre. Pappa-svampene sender ut sæden sin som flyter med strømmen, og mamma-svampene filtrerer vannet og fanger opp sædcellene.

Det jeg lurer på er:

Hvordan fant svampene på dette?

"en dag tenkte svampen at jeg er nok en guttesvamp, la oss lage og sende ut noe sæd og se om ikke det står en jentesvamp litt lenger borte og fanger det opp!" "og en annen svamp tenkte at jeg er nok en jente og det som kommer flytende her kan jeg sikkert bruke til noe fornuftig!"

"så gjorde hun det, og slik begynte formeringen."

Hallo!!!!!!!!1 Svamper kan ikke tenke og planlegge!!!!!!!

Snipp snapp snute, og så var eventyret ute!

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program på TV for en stund siden.

Det var et vitenskapsprogram der man hevdet å ha funnet "ur-dyret" som vi alle stammer fra.

Siden jeg tror på skapelsen og ikke på en evolusjonsteori, var dette noe jeg måtte få med meg.

Vet dere hva det var for et dyr?

...........det var en svamp!!!!

I havet et sted står det noen svamper, som noen forskere hevder er vårt opphav!  :ler:  

det unike med disse dyrene, er at de består av uavhengige celler som samarbeider, og man mener at det var slik det hele begynte.

Så langt er alt greit....

Det som jeg ikke får helt til å harmonere var formeringen.

Svampene er ikke tvekjønnet, men det er pappa-svamper og mamma-svamper som står et styke fra hverandre.  Pappa-svampene sender ut sæden sin som flyter med strømmen, og mamma-svampene filtrerer vannet og fanger opp sædcellene.

Det jeg lurer på er:

Hvordan fant svampene på dette?  

"en dag tenkte svampen at jeg er nok en guttesvamp, la oss lage og sende ut noe sæd og se om ikke det står en jentesvamp litt lenger borte og fanger det opp!"   "og en annen svamp tenkte at jeg er nok en jente og det som kommer flytende her kan jeg sikkert bruke til noe fornuftig!"

"så gjorde hun det, og slik begynte formeringen."

Hallo!!!!!!!!1 Svamper kan ikke tenke og planlegge!!!!!!!

Snipp snapp snute, og så var eventyret ute!

Skjønner?

igjen: dette er komplisert, det virker rart, og jeg klarer ikke å forklare det, men hvis du virkelig lurer anbefaler jeg igjen 'det egoistiske genet' av richard dawkins. en klassiker på sitt felt, og du trenger ikke spesielle kunnskaper i biologi for å få noe ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange ganger har ikke vitenskapen bekreftet det som står i bibelen?

Jeg er selv innehaver av en meget tykk bok som heter "men Bibelen hadde rett", og det er forbløffende lesning.

Bibelen gir nøyaktige beskrivelser av historiske begivenheter som senere er blitt bekreftet av vitenskapen.

I Job 26. kapittel beskriver Moses (skribenten) jorden som en sirkel som Gud henger på intet. Jobs bok ble fullført i år 1473 før vår tidsregning.

Jesaja sier i kapittel 40 vers 22 at det er En som bor over jordens sirkel. Jesajas bok ble fullført i år 732 før vår tidsregning.

Hvordan kunne de vite dette?!

På denne tiden hadde de ingen forutsetning for å vite at jorden var rund, og ordet som "sirkel" er oversatt fra i grunnteksten kan også bety kule!

Det er ikke så veldig lenge siden vitenskapen trodde jorden var flat.

Synes skaperverket er fantastisk, jeg!

vel før mennekst dro ut i verdensrommet bler det sagt at gud bodde i himmelen.

men etter at mennskene begynte å fly og dro ut i verdensrommet og ikke så noen gud.. ble det hevdet at "himmelen" ikke var over oss men et helt annet sted..

hmm hvorfor ble det kalt himmelen da...

antagelig frordi man aldri trodde menneskene kunne nå dit og dermed ikke motbevise at gud "bodde" der..

i middelalderen de enkelte astrologer hevdet at jorden var rund, og at jorden gikk rundt solen ble de motarbeidet av kirken.

noen av de ble til og med brent på bålet..

hva kommer det av hvis det står i bibelen at jorden er rund?

og ved å se på himmelen over deg og å se på andre planeter og solen kan man få en indikasjo på at jorden er rund selv på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel før mennekst dro ut i verdensrommet bler det sagt at gud bodde i himmelen.

men etter at mennskene begynte å fly og dro ut i verdensrommet og ikke så noen gud.. ble det hevdet at "himmelen" ikke var over oss men et helt annet sted..

hmm hvorfor ble det kalt himmelen da...

antagelig frordi man aldri trodde menneskene kunne nå dit og dermed ikke motbevise at gud "bodde" der..

Men kven har sagt at himmelen (eng.: sky) er det same som himmelen (eng.: heaven)?

Greitt nok, Jesus steig opp og forsvann i skyene, Elias vart òg teke opp over skyene i ei vogn, og Moses skal ha opplevd det same. Slik sett er det forståeleg at det oppstod ei forestilling om at himmelen (heaven) er over skyene - ingen såg jo kva som skjedde vidare etter det. Men det er like fullt menneskeskapte forestillingar.

Kvifor me på norsk brukar same ord for heaven og sky veit eg ikkje; kanskje sidan dødsriket hel var ned, og hel vart samanlikna/erstatta med helvete, så måtte himmelen (heaven) vera opp - og over oss, der var jo himmelen (sky).

i middelalderen de enkelte astrologer hevdet at jorden var rund, og at jorden gikk rundt solen ble de motarbeidet av kirken.

noen av de ble til og med brent på bålet..

hva kommer det av hvis det står i bibelen at jorden er rund?

og ved å se på himmelen over deg og å se på andre planeter og solen kan man få en indikasjo på at jorden er rund selv på den tiden

Menneskeleg dårskap? Me ser det same i dag, at menneske med sterke meiningar, fanatikarar mm. ikkje har grunnlag for det dei seier i Bibelen, eller Koranen for den del. Og alle dei reglane farisearane på Jesu tid hadde, det var menneskeskapt tradisjon, ikkje fordi det stod i (den jødiske) Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...