Orthia Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 Mange bedrifter ber nå om jobbsøknad per e-post, og jeg lurer på hvordan dere håndterer dette praktisk. Skrives søknaden rett i mail, eller som et dokument som legges ved? Bør dokumentet i så fall printes ut, underskrives for hånd, scannes og så sendes? Skal man på samme måte scanne alle papirer, og legge disse ved, så det blir x antall vedlegg til mailen? Eller finnes det andre løsninger på dette? Man bør vel ta med i betraktningen at mottaker ikke nødvendigvis har veldig raskt tilkobling. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg pleier å skrive søknaden rett i outlook. Så legger jeg CV-en inn som vedlegg. At mailen er sendt fra en mailadresse erstatter på en måte dette med underskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg ville laget søknad og CV i ett dokument, laget en pdf av det og hengt ved mailen. I mailteksten ville jeg bare vist til vedlegget. Når det gjelder vitnemål, kan du jo bare skrive "vitnemål og attester ettersendes hvis ønskelig, eller tas med på et eventuelt intervju". Og så kan du for sikkerhets skyld ringe etter at du har sendt mailen og spørre om de har mottatt den, og om de vil ha vitnemål per post. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 14. november 2003 #4 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg konverterer søknad og CV til pdf format, og legger ved som vedlegg i mailen. Skriver en kort tekst i mailen, der jeg viser til vedleggene og at jeg ønsker tilbakemelding dersom de har problemer med å få åpnet dokumentene (har faktisk hendt at noen ikke har visst hva pdf er...). Sender aldri med vitnemål eller attester via mail. Som regel ber de ikke om dette i den utlyste stillingsteksten, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 14. november 2003 #5 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg pleier å legge ved søknad og CV i wordformat jeg, har aldri tenkt på å gjøre det om til pdf-format. Dere som gjør det - hvorfor gjør dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 15. november 2003 #6 Del Skrevet 15. november 2003 Chica, man gjør om til PDF-format fordi dette er et plattform-uavhengig format. Hvis du sender et word-dokument til noen som ikke har MS Word, er det ikke sikkert at de får åpnet det. Og selv om de får åpnet det, er det ikke sikkert at søknaden ser ut som før, kan teksten forskyver seg eller du har brukt en font som ikke de har på sin maskin, og dermed ser alt rart ut. PDF'er blir nesten som et bilde, det ser akkurat makent ut når du åpner det. For å åpne det må du ha Acrobat Reader, som finnes for Windows, Linux, Mac og sikkert andre OS også, og det er gratis. Derfor er du sikret at det du sender fra deg, kan leses slik du mente det. Dessuten blir PDF-filer mindre enn Word-filer, tror jeg. Og så blir det skrivebeskyttet, så de kan ikke gjøre noe med søknaden din. (Uten at jeg tror noen ville gjøre det.) Jeg skriver alltid søknader og cv i word, og konverterer til PDF. I mailen jeg sender, viser jeg til hvor jeg fant søknaden, og hvilke filer jeg sender med. Jeg mener det ser mer profft ut enn å skrive hele søknaden i e-posten. Dessuten er det lettere for meg å ha et arkiv, og jeg sender ikke en halv-ferdig søknad fordi jeg trykker på feil knapp. (men jeg har faktisk klart å sende en mail uten attachments. Oppdaget det 2 nano-sekunder etter å ha sendt mailen. :oops: ) På den annen side, da jeg søkte på den jobben jeg har nå, så sto det spesifisert at søknad + liste over programmer og teknologier jeg kunne + full cv etc etc (7 punkter til sammen) skulle sendes i mail i HTML-format. Da gjorde jeg jo det. De silte ut alle som ikke leste nøye nok, og sendte søknad og cv som vedlegg. Jeg søker jobber innen IT-bransjen. Hvis noen ikke klarer å åpne pdf-filer i denne bransjen, så tror jeg ikke det er en arbeidsplass for meg. Men da jeg søkte jobb for et år siden, og søkte på alt mulig, så sendte jeg også med beskjed om at jeg kunne sende i andre formater enn det jeg hadde gjort i utgangspunktet, hvis det var et problem. Sjekk om det står noe i annonseteksten om søknad direkte i mailen eller som vedlegg. Hvis det gjør det, så følg instruksen. Hvis ikke gir du deg selv en ulempe du ikke trenger. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 15. november 2003 #7 Del Skrevet 15. november 2003 Takk, da har jeg også lært noe nytt i dag. PDF-format :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 15. november 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 15. november 2003 Muligens et lite sprang fra tema- men hvordan gjør man et word-dokument om til pdf? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 15. november 2003 #9 Del Skrevet 15. november 2003 Her er et hendig lite program du kan bruke: http://download.com.com/3000-6675-10220039...tml?tag=lst-0-4 Når du installerer dette får du en "virtuell printer". Dvs. at når du skal gjøre et word-dokument om til en pdf, velger du å skrive ut dokumentet til en skriver som heter "CutePDF Printer" - og du blir spurt om hvor du vil lagre filen. Etter du ha gjort det, er du den stolte eier av 1 stk. "shiny new" pdf. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 16. november 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 16. november 2003 Hjertelig takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 16. november 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 16. november 2003 Dessuten blir PDF-filer mindre enn Word-filer, tror jeg. Vil bare kommentere at min CV var 52KB i Word og ble 55KB i pdf. Ellers var det jo lekende lett, og jeg kommer til å følge deres råd når det gjelder søknad pr- e-post.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå