AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #1 Skrevet 17. juni 2011 En butikkansatt nektet å ekspidere meg/slå inn varene mine på matbutikken i går. Grunn: han påstod at jeg var ruset eller full! Jeg var 100% edru, ruset er jeg aldri, og jeg har ikke til vane å vandre brisen runt i matbutikker på ettermiddagene, det er en selvfølge, såklart. Jeg aner ikke hvor han hentet anklagene i fra - først trodde jeg at det var skjult kamera. Selv ser jeg på episoden som svært alvorlig, krenkende og trakaserende. Jeg er nygjerrig på hva dere synes, og så ønsker jeg råd om hvordan jeg skal gå videre med denne saken. Jeg har allerede vært i kontakt med politiet, de anbefalte meg å anmelde saken som personlig trakasering, det vil jeg så klart, men jeg tror ikke at jeg tør, for jeg er redd for ytterligere trakasering. Det er et dilemma. Slik er episoden: Jeg var på nærbutikken som jeg har handlet på i mange år i går kveld. Jeg hadde matvarer samt noen øl i handlekurven. Den butikkansatte mannen i kassen slo først inn varene mine, siden nektet han meg å betale for de. Han påstod at jeg var full eller ruset! Jeg er kvinne, den butikkansatte var en utenlandsk mann. Da jeg bad om å få snakke med butikksjefen, kom det to andre utenlandske menn til kassa. De påstod at butikksjef ikke fantes til stede i butikken, og at det var den butikkansatte i kassa som skulle avgjøre om jeg fikk handle eller ikke. Dette er helt hårreisende. Jeg fikk ikke handle noen ting, og den butikkansatte i kassa sa at han håpet at han slapp å se meg i butikken igjen! Jeg forsøkte å få kontakt med andre handlende i kassakøen for å backe meg opp, men det var ingen som turte. Den butikkansatte i kassa sa nemlig at jeg hadde vært full og/eller ruset i butikken og laget bråk før. Dette er helt usant - jeg tror aldri at jeg har laget bråk for noen. Og, som sagt, selvfølgelig går jeg ikke runt og er full i butikker på hverdagene. Jeg tror at den utenlandske butikkansatte mannen ikke likte at jeg som kvinne gikk alene og kjøpte øl, at det har med kvinneforakt å gjøre. Det er vel slik det er sosialt akseptabelt å behandle kvinner i enkelte andre kulturer på en uakseptabel måte, men det kan vi da ikke finne oss i i Norge 2011. Det at jeg høylytt sa at dette er helt uakseptabelt gjorde de ansatte mennene kun mer motbydelige, og de sa at om jeg ikke gikk ut fra butikken skalle de tilkalle securitas. I ettertid angrer jeg på at jeg gikk, men der og da ble jeg redd for at securitasvakten var en bekjent til disse mennene, og at jeg skulle havne i arresten. Jeg vet at denne historien høres helt absurd ut, men desverre er den sann, og jeg tror flere enn meg hadde følt at en slik episode hadde vært skummel på flere plan? .....og skrekk og gru, håper at det ikke var noen perifirert bekjente i butikken som nå tror at jeg, ja, utifra denne mentalt syke mannens anklager, tror at jeg er kriminell, alkoholiker, narkoman eller bråkmaker. Hvordan kan jeg få "oppreisning" for dette - og ikke minst; er det rettferdig at jeg som ikke gjorde noe som helst galt i butikken nå ikke har lyst til å gå tilbake dit? Det er jo den butikkansatte utenlandske mannen som burde bli fjernet? --Og, forresten, hvis det hadde hatt seg slik at jeg hadde hatt promille men oppført meg ordentelig og alminnelig i dagligvareforretningen; det er vel ikke opp til en butikkansatt å avgjøre hvor vidt jeg har rett til å handle matvarer eller ikke? Alkoholikere og narkomane, de hadde jo sultet i hjel i så fall. Jeg vet jo svaret på det meste jeg spør om her - jeg ble utsatt for falske anklager og trakasering på det groveste - men ettersom det ikke var noen som turte å si ifra sammen med meg på butikken, søker jeg litt empati og oppbacking nå i ettertid for å komme over denne episoden. Slik vil jeg ikke ha det i nærmiljøet mitt, men hva kan jeg gjøre - vil anmelde, men redd for hevn. Råd?
Kamikatze Skrevet 17. juni 2011 #2 Skrevet 17. juni 2011 Jeg tror at den utenlandske butikkansatte mannen ikke likte at jeg som kvinne gikk alene og kjøpte øl, at det har med kvinneforakt å gjøre. Det er vel slik det er sosialt akseptabelt å behandle kvinner i enkelte andre kulturer på en uakseptabel måte, men det kan vi da ikke finne oss i i Norge 2011. Det at jeg høylytt sa at dette er helt uakseptabelt gjorde de ansatte mennene kun mer motbydelige, og de sa at om jeg ikke gikk ut fra butikken skalle de tilkalle securitas. [...] Tror nok heller det er tilfeldighetene som gjorde at du liknet på ei de har vært uheldig med tidligere, og at de tok feil person. De har nemlig ikke lov å selge øl til berusede folk, eller folk som til stadighet er det. For alt du vet kan hun du likner på ha laget et helvete. Hvis en butikk blir tatt i å selge øl til berusede, risikerer de å miste salgsbevillingen. Du sier selv at du ble høyrøstet, slik at de vurderte å tilkalle vakta. Da hadde du nok forlengst passert terskelen for å være en uønsket kunde. Du kunne tross alt bare lagt av ølet først, eller bare gått et annet sted. Du bør ta kontakt med butikkens innehaver, eller en høyere i systemet om det er en kjedebutikk. Men, samtidig erkjenne at ditt reaksjonsmønster ved hendelsen kan ha forsterket inntrykket av at du var den rusa bråkmakeren de feiltok deg for å være. Helt klart er det ubehagelig å bli beskyldt for noe en ikke har gjort. Men det er da vel ikke landets eneste dagligvarebutikk, er det? 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #3 Skrevet 17. juni 2011 Takk for svar, og ja, jeg skal kontakte butikkens ledelse. Jeg tenkte også et øyeblikk på om den butikkansatte kanskje forvekslet meg med en bråkmaker, men nei, jeg tror ikke det, jeg ser nemlig ikke ut som en, og ikke oppfører jeg meg som en heller. Det er det som gjør det hele så ekstra ubehagelig. Det gikk kanskje an å missforstå meg når jeg skrev ar jeg hevet stemmen og forklarte at jeg ønsket å snakke med butikksjefen, det var langt i fra at jeg skrek eller noe slikt, jeg kun sa det litt bestemt - men hvis jeg hadde skreket ut i den situasjonen som oppstod så kunne nok det vært på sin plass. Ja, heldigvis finnes det flere dagligvarebutikker, men dette er den butikken jeg daglig går forbi. Forreste, kanskje det var lett å missforstå situasjonen at jeg skulle kjøpe øl også, det var ikke så viktig for meg i dag, det var til en fest den 22. juni, men det var det at jeg ble bett om å gå fra butikken uten å få kjøpe noen ting (var sulten) og at jeg ble føset i vei med skjennsord. Dét er uakseptabelt. Ølen jeg ville kjøpe var nok bare den mentalt syke butikkansattes eneste ting å gripe fatt i for å lage bråk. Det er vanskelig å forklare, men det ble så vemmelig at jeg nå gruer meg for å passere butikken PÅ UTSIDEN, og om få timer må jeg gjøre det. Men takk for råd, uansett
Gjest Tirkes Skrevet 17. juni 2011 #4 Skrevet 17. juni 2011 Jeg tenkte også et øyeblikk på om den butikkansatte kanskje forvekslet meg med en bråkmaker, men nei, jeg tror ikke det, jeg ser nemlig ikke ut som en, og ikke oppfører jeg meg som en heller. Du leste hva som ble skrevet, ikke sant? Noen trodde du kanskje har lignet på en faktisk person som har laget bråk før, ikke at du ligner på en generell bråkmaker. Jeg tror ikke du har oversikt over alle som kan ha skapt bråk i butikken der. 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #5 Skrevet 17. juni 2011 Du leste hva som ble skrevet, ikke sant? Noen trodde du kanskje har lignet på en faktisk person som har laget bråk før, ikke at du ligner på en generell bråkmaker. Jeg tror ikke du har oversikt over alle som kan ha skapt bråk i butikken der. Jo, jeg forstod den, jeg bare ikke klarer å formulere meg så godt, av og til Litt nifst hvis det går rundt en bråkmaker som likner på meg .. Det jeg mente var vel mer det at jeg ikke har en sånn typisk bråkmakerkarakteristikk så det er vanskelig å forestille seg en bråkmaker som ser ut som meg, men- men. Jeg tror som sagt ikke dette er tilfelle heller. Men selv om det er en bråkmaker som ser ut som meg som frekventerer den nevnte nærbutikk, så har vel ikke butikkansatt rett til å fornedre og nekte handel, tenker jeg, så lenge vedkommende oppfører seg ordentelig der og da. Har forresten bestemt meg nå for å kontakte butikkens ledelse i dag, det er beste alternativ. 1
leirbål Skrevet 17. juni 2011 #6 Skrevet 17. juni 2011 Ts. Det må ha vært en ubehagelig episode. Kamikatze har rett. Ring butikken og spør om å få snakke med butikksjefen, eller gå til ledelsen i kjeden om det er en kjede. Og bare gå rolig forbi butikken uten å lage noe nummer ut av det. De kommer ikke til å komme ut på gaten for å plage deg.
Genesis Skrevet 17. juni 2011 #7 Skrevet 17. juni 2011 Hvis dette er en reel situasjon hadde jeg kontaktet Aftenposten, samt gått til personlig sak mot vedkommende bak kassa og håpet på et klekkelig erstatningbeløp for tort og svie. 15
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #8 Skrevet 17. juni 2011 Ts. Det må ha vært en ubehagelig episode. Kamikatze har rett. Ring butikken og spør om å få snakke med butikksjefen, eller gå til ledelsen i kjeden om det er en kjede. Og bare gå rolig forbi butikken uten å lage noe nummer ut av det. De kommer ikke til å komme ut på gaten for å plage deg. Takk, den trengte jeg virkelig Ja, ekstremt ubehagelig episode. Skal følge deres gode råd om å kontakte butikksjef og kjede nå når de åpner om noen timer. Gruer meg som sagt til og med for å gå forbi butikken, så det hjalp litt med hyhggelige svaret her
Duplex Skrevet 17. juni 2011 #9 Skrevet 17. juni 2011 Det var da merkelig hvor mange negative svar du skulle få på dette, da? Jeg syns du ble behandla helt vanvittig i butikken, så gjør det du må for å rette opp i dette. Hadde det vært meg som hadde blitt behandlet slik ville jeg vært sjeleglad om jeg kunne tatt det med slik fatning du gjorde. 16
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 Hvis dette er en reel situasjon hadde jeg kontaktet Aftenposten, samt gått til personlig sak mot vedkommende bak kassa og håpet på et klekkelig erstatningbeløp for tort og svie. Ja, reell, desverre. Men urealistisk. Det er derfor jeg har vært så rådvill. Begynner å falle på plass etter gode forumråd: jeg skal snakke med butikkens ledelse så fort de åpner om noen timer. Det hørtes kanskje merkelig ut, men jeg er faktisk litt redd for hevnaksjon fra den ansatte hvis han finner ut at jeg har klaget på ham (kjenner han selfølgelig ikke, aner ikke hvem han er), men de som hadde sett hans oppførsel i butikken hadde nok forstått meg. Ja, vurderte også avis, men jeg er en ganske sjenert og privat person og ønsker ikke noe oppstyr runt meg - det er vel derfor jeg er her inne på forumet som AB nå Hadde det forresten vært en butikk som lå litt mer utenfor "allfartsvei" for meg hadde det vært enklere, men dette er snakk om en butikk som ligger meget sentralt i min hverdagsferdsel. Men jeg føler meg rett og slett forpliktet til å melde i fra om dette her. Ja, det var et godt forslag å høre med butikken ang erstatning tort og svie, men det aller beste for meg er hvis jeg kan handle på nærbutikken min igjen Gleder meg til å få litt distanse fra dette her, det har vært litt av en påkjenning. Håper at de i butikkens ledelse er snille og greie når jeg skal snakke med de. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #11 Skrevet 17. juni 2011 Det var da merkelig hvor mange negative svar du skulle få på dette, da? Jeg syns du ble behandla helt vanvittig i butikken, så gjør det du må for å rette opp i dette. Hadde det vært meg som hadde blitt behandlet slik ville jeg vært sjeleglad om jeg kunne tatt det med slik fatning du gjorde. Takk, det var veldig hyggelig å lese svaret ditt Ja, mange negative svar på førsten, jeg ble jo nesten å fremstå dom en "bråkebøtte" her. Godt å lese at du synes jeg tok situasjonen med fatning, men det skyldes nok litt at jeg nermest ble paralysert av sjokk også, mener virkelig det jeg skrev om at jeg trodde det var skjult kamera først. Det var nok ikke bare de falske beskyldningene som gjorde at jeg kom i sjokk, men nedverdigelsen ved at den butikkansatte tok seg den utilskrevne retten til å nekte meg å handle dagligvarer. Jeg tar ditt råd med takke om å gjøre det jeg må for å rette opp i dette!
Marry Skrevet 17. juni 2011 #12 Skrevet 17. juni 2011 Herregud! Hvorfor angriper dere ts? Hun har jo bare skrevet et saklig innlegg om en ubehagelig opplevelse. Og KG er jo nettopp til for dette, og skrive om ting og få råd/tilbakemeldinger. Men ts: trodde de butikk ansatte du var ruset når dette skjedde? eller at du hadde vært det tidligere og derfor nå nektet deg? Syns uansett det høres helt merkelig ut. jeg har tidligere jobbet i kassa og det var mange ymse typer innom for å si det sånn, jeg ville heller ikke solgt alkohol til en tydelig ruset person, men de gikk jo frem på helt feil måte. Jeg vet ikke hvilken by du bor i, men i feks Oslo er det jo mange narkomane innom som kjøper øl og mat. Og de blir sjelden nektet i de butikkene jeg handler. Og hvis de trodde du var ruset så skulle de jo fortsatt solgt deg de andre varene du hadde med deg. Jeg syns du burde følge politiets råd i denne saken og anmelde for trakkasering. Lykke til 9
Phaedra Skrevet 17. juni 2011 #13 Skrevet 17. juni 2011 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Phaedra,mod Endret 17. juni 2011 av Phaedra
Carrot Skrevet 17. juni 2011 #14 Skrevet 17. juni 2011 Men altså - er det ikke opp til butikken hvem de vil betjene og ikke? Sånn utenom hvorvidt TS er eller ikke er skyldig i noe her...
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #15 Skrevet 17. juni 2011 Dette hørtes jo helt merkelig ut.. De må nok ha tatt feil av deg ja, så kontakt ledelsen så fort som mulig! Om daglig leder ikke er å få tak i, ringer du/sender mail til høyere ledelse om det er en kjede. I butikken jeg jobber har vi "faste" alkoholikere som kommer innom flere ganger daglig. Er de tydelig beruset kan vi nekte dem å kjøpe øl eller mat (ikke at de noengang kjøper mat, men..), på grunn av at berusede personer har ingenting å gjøre i en butikk å gjøre. Ser vi dem beruset før de kommer til kassaområdet må vi kontakte securitas, og de kommer og henviser dem ut/stenger dem ute over en viss periode. Vi er en del av et senter, så securitas er alltid tilgjengelig og kommer kjapt. Om jeg sitter i kassa så er det opp til meg hvem jeg betjener, og blir det oppstandelse så ringer jeg bare på annet personell. Jeg nekter selvfølgelig ikke vanlige edruelige kunder å handle 1
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #16 Skrevet 17. juni 2011 Ok syntes de at du virker beruset har de absolutt ingen rett til å nekte deg annet en alkohol! Vanlig varer skal du få kjøpe uansett hvor full du er (ifølge lovverket da, er vel visse grenser). Jobber selv et sted hvor flere uheldige handler og jeg har hatt flere av de innom hvor jeg tydelig har sett de er ruset. De får maten sin, men øl kan de bare glemme, men de tar sjelden med øl da heller!
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #17 Skrevet 17. juni 2011 Hva slags butikk var dette i? Var det en helt vanlig butikk som kiwi, meny eller var det bare en privat butikk kun styrt av dem? Ikke at det forandrer noe. Fortsatt uakseptabelt, men jeg bare lurer. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #18 Skrevet 17. juni 2011 Hvis dette er en reel situasjon hadde jeg kontaktet Aftenposten, samt gått til personlig sak mot vedkommende bak kassa og håpet på et klekkelig erstatningbeløp for tort og svie. For det er sånn det norske rettssystemet fungerer..
lunem Skrevet 17. juni 2011 #19 Skrevet 17. juni 2011 om dette var utenlandsk mann, så kan det være at han har problemer med å se forskjellen på hvite mennesker? Har flere venner av utenlandsk opprinnelse som sier de synest mange av oss hvite er ganske like:) På samme måte som noen av oss synest det er vanskelig å se forskjell på for eksempel kinesere eller mørkhudede. jeg synest du skal gå tilbake til butikken å spørre den ansatte som trakkaserte deg om han kan ha tatt feil av deg og en annen person. Men ikke vær frekk mot han. Jeg jobber selv i matbutikk, og sutrete kunder gir meg ikke særlig lyst til å være høflig tilbake for å si det sånn.. en setter seg selv i en forsvarsposisjon... Om han ikke gir seg på det, synest jeg du skal si at du vil anmelde saken til politiet slik du sa selv. Du har jo ikke gjort noe gale! 2
Gina_ Skrevet 17. juni 2011 #20 Skrevet 17. juni 2011 Ekspeditøren kan nekte å selge deg alkohol om h*n mistenker at du er beruset, men kan absolutt ikke nekte deg å kjøpe de andre varene! Syns dette var drøyt jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå