Gjest Meg Skrevet 17. november 2003 #41 Del Skrevet 17. november 2003 Hvordan vet du at det er lettere å melde seg ut enn inn? Mine fremtidige barn tar heller ikke skade av å ikke være medlem, men jeg sørger hvertfall for at Kirken ikke får medlemsstøtte for dem. Jeg slipper å lyve med overlegg foran en prest og en menighet, og jeg lærer barna mine å følge en overbevisning, ikke dilte etter en tradisjon jeg ikke tror noe på. Jeg lyver ikke foran en prest fordi om jeg døper barna mine, tror på Gud jeg Jeg mener det er lettere å skrive under på et papir for å melde seg ut, enn å måtte døpe seg med full seremoni før en konfirmerer seg... Dette var ikke et personlig angrep på deg... Jeg svarte på det opprinnelige spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 17. november 2003 #42 Del Skrevet 17. november 2003 Meg, jeg tok det ikke som ett personlig angrep, og syns selvfølgelig at det er helt i orden at du døper barna dine så lenge du er kristen! Det var bare nok ett hjertesukk fra meg som syns mange tar så lett på religion, og argumenter som "det gjør jo ingenting at de er medlem, det er lettere å melde seg ut enn inn, vi har så fin dåpskjole, alle i vår familie gjør det, jeg syns det er så fin markering" osv. blir for lette for meg, også syns jeg det er respektløst overfor en religion. Tuji, jeg må innrømme at jeg ikke er superbevandret i kristne tradisjoner, og i og med at du jobber med dette kan du garantert mer om det! Men du finner det ikke en smule hyklersk å konfirmere seg når man ikke er kristen, og kun gjør det "fordi bestemor kommer ikke til å snakke med meg igjen hvis jeg ikke gjør det"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 17. november 2003 #43 Del Skrevet 17. november 2003 Tuji, jeg må innrømme at jeg ikke er superbevandret i kristne tradisjoner, og i og med at du jobber med dette kan du garantert mer om det! Men du finner det ikke en smule hyklersk å konfirmere seg når man ikke er kristen, og kun gjør det "fordi bestemor kommer ikke til å snakke med meg igjen hvis jeg ikke gjør det"? Hyklersk og hyklersk. De konfirmantene jeg møter har veldig ofte den instillingen når de tropper opp første dag, men det forandrer seg nesten alltid når konfirmasjonstiden nærmer seg slutten. Ikke det at de fleste blir kristne eller noe, for de blir sjelden det, men nesten samtlige sier at de har lært noe om kristendommen som de ikke visste fra før, at de har en mer positiv holdning til mennesker med andre livssyn enn dem selv, og at de har hatt en god opplevelse av å være konfirmant. Da har jeg nådd mitt mål, å gi dem en fin opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. november 2003 #44 Del Skrevet 17. november 2003 jeg skal døpe. vi er ikke kristne, men jeg følger også argumentet med at det er lettere for henne å melde seg ut senere, enn inn. folk kan si hva de vil. tradisjon spiller også en rolle. vi har nemlig en eldgammel dåpskjole som hun skal bruke, syns det er koselig. Lettere å melde seg ut enn inn? Hvorfor tror du statskirken har så mange medlemmer? Fordi de føler seg så kristne alle sammen? Neppe - heller det at de ikke gidder å bry seg om å melde seg ut, selv om de aldri kommer til å ha noen befatning med verken kirken eller kristendommen som sådann. Jeg mener heller at folk skal få velge om de VIL være medlemmer et sted jeg, enn å bare få det prakket på seg. En annen ting er at barnedåp ikke er noe Jesus selv ville stått for. På den tiden måtte man være gammel nok til å ta egne avgjørelser før man kunne ta dåpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 17. november 2003 #45 Del Skrevet 17. november 2003 En annen ting er at barnedåp ikke er noe Jesus selv ville stått for. På den tiden måtte man være gammel nok til å ta egne avgjørelser før man kunne ta dåpen. Selvfølgelig var de første kristne voksne! Dette var jo noe helt nytt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 17. november 2003 #46 Del Skrevet 17. november 2003 Våre tre barn er ikke barnedøpt. De ble barnevelsignet, dvs de ble på lignende måte båret frem for menigheten og bedt for. Dette fordi jeg mener troen er en forutsetning for dåp. Er selv barnevelsignet og troende døpt(som 16 åring). Eldstemann sto til konfirmasjon i en frimenighet i vår og nestemann skal stå på samme sted om 1 1/2 år (om han da ikke forandrer mening). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 17. november 2003 #47 Del Skrevet 17. november 2003 Mine fremtidige barn tar heller ikke skade av å ikke være medlem, men jeg sørger hvertfall for at Kirken ikke får medlemsstøtte for dem. Jeg slipper å lyve med overlegg foran en prest og en menighet, og jeg lærer barna mine å følge en overbevisning, ikke dilte etter en tradisjon jeg ikke tror noe på. Fullstendig enig med deg Glitter! :D Av samme grunn kunne jeg heller aldri tenke meg å gå opp KIRKEgulvet, som ikke-kristen. Kristendommen er indokterinert i den norske stat, skoleverket og norsk kultur, uten at mange reflekterer over det i forhold til sine egne handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #48 Del Skrevet 17. november 2003 Har ikke tenkt å døpe eventuelle barn fordi - vi er ikke kristne ! - ingen skal si om våre barn at de er født med synd og skyld ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. november 2003 #49 Del Skrevet 17. november 2003 Har ikke tenkt å døpe eventuelle barn fordi - vi er ikke kristne ! - ingen skal si om våre barn at de er født med synd og skyld ! *applaus* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 18. november 2003 #50 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg blir så lei folk som krever aktiv involvering i religion - enten innenfor eller utenfor, og alt du gjør skal nøye overveies og begrunnes. Det er det da vel pokker meg jeg som bestemmer! Jeg er lykkelig som sofakristen, og kommer til å døpe mine barn. Jeg synes det er fint å ha en navnefest i høytidelige omgivelser, og tror ikke de tar skade av å høre litt om jesus heller. Diskuterte dette faktisk i helga med mannen, hvor jeg argumenterte for at ettersom jeg er sofakristen er det så bitteliten kamel å svelge at den merkes ikke engang. Han har ingen religion og er i utgangspunktet imot. Samtidig har brødrene hans giftet seg med jenter som tar dem med til gudstjeneste hver søndag, så han slipper billig unna der.. og jeg synes da dåp er et veldig lite offer fra hans side. Han er nesten solgt om at det er akseptabelt, foreslo dåp av annenhver baby og at han kan holde lygekors under seremonien.. For meg er tradisjon veldig viktig, mye viktigere enn det religiøse innholdet, og jeg forbeholder meg retten til selv å avgjøre hva som skal vektlegges i min familie og mitt liv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. november 2003 #51 Del Skrevet 18. november 2003 For meg er det å være sofakristen god nok grunn, i den grad det innebærer atman har et snev av tro på Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 18. november 2003 #52 Del Skrevet 18. november 2003 På kirkens egne sider http://www.kirken.no står det at "Det er en forutsetning for dåp at barnet skal oppdras i kristen tro." og at "Dåp uten tro er utenkelig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 18. november 2003 #53 Del Skrevet 18. november 2003 :D Vi kommer ikke til å døpe Knotten fordi: - Ingen av oss er medlem av Statskirken. - Knotten skal få velge selv, det fikk jeg også. Men vi skal ha flott navnedag privat der hele familien får hilse vår lille herlighet velkommen. klemmer fra La Guapa :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. november 2003 #54 Del Skrevet 18. november 2003 "Det er en forutsetning for dåp at barnet skal oppdras i kristen tro." og at "Dåp uten tro er utenkelig"... .. helt enkelt uaktuelt med dåp da vi ikke er kristne..... Men ønsker barna selv å døpe seg senere - har de min fulle støtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 18. november 2003 #55 Del Skrevet 18. november 2003 Er ikke kristen og det er derfor uaktuelt med dåp. Har hatt denne diskusjonen med venner og kollegaer flere ganger. Jeg må tilstå at jeg får følelsen av at noen er medlemmer av statskirken "for sikkerhets skyld". Det vil si at hvis verden nå skulle gå under, og det skulle vise seg å være en Gud, så må vel jeg som tross alt er medlem av en kirke stille litt bedre enn de som har meldt seg ut (selv om jeg ikke trodde på Gud i utgangspunktet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 18. november 2003 #56 Del Skrevet 18. november 2003 Gud ser ikke på medlemskap, han ser etter tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summis Skrevet 18. november 2003 #57 Del Skrevet 18. november 2003 Vi har døpt pia vår. Egentlig er det mest for tradisjonen sin del, vi er jo også døpt. Er ikke "kristen", men synes at det er en fin tradisjon. Det er også mye enklere for barnet om hun vil konfirmeres, gifte seg i kirken. Selv hadde jeg en vennine som ikke var døpt, hun ville konfirmere seg i kirken, men valgte borgerlig istedet. Fikk seg ikke til å døpe seg når hun var så gammel. Så vi holder fast på denne tradisjonen, og så får heller barnet velge selv, når hun er gammel nok om hun vil være medlem av statskirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 18. november 2003 #58 Del Skrevet 18. november 2003 Så vi holder fast på denne tradisjonen' date=' og så får heller barnet velge selv, når hun er gammel nok om hun vil være medlem av statskirken.[/quote'] Tipper at den ikke eksisterer lengre da. Statskirken, altså. Forøvrig mener jeg at hvis en konfirmant velger borgerlig bare fordi h*n ikke tør å døpe seg, da var det kanskje ikke så viktig for h*n med denne konfirmasjonen... Men det kan jo være andre faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. november 2003 #59 Del Skrevet 19. november 2003 Selvfølgelig var de første kristne voksne! Dette var jo noe helt nytt! Barnedåp er også ganske nytt, er det ikke? Når ble det innført? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #60 Del Skrevet 19. november 2003 Barnedåp er også ganske nytt, er det ikke? Når ble det innført? I apostlenes gjerninger kapittel 16 vers 33, står det at "hele hans hus ble døpt". Vi vet ikke om det gjelder barna også, men mye kan tyde på det. Fra oldkirken er det flere tekster som bekrefter at barn ble døpt. Nei, barnedåp er ikke noe helt nytt. Hilsen Lampeskjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå