Gå til innhold

Hvorfor velger du å døpe/ikke døpe barnet ditt?

frosken

Anbefalte innlegg

Jeg synes konseptet dåp er en hyggelig tradisjon, men har ikke noe forhold til kirken selv. Jeg får litt gåsehud på ryggen av hele Jesus-og-Gud-greiene, derfor valgte vi navnefest i regi av Human-Etisk Forbund. Det er jo hyggelig å markere at et nytt lite menneske har kommet til verden og en fin anledning til å samle familien.

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Innom for å svare litt

Jeg døper ikke barna mine fordi jeg ikke vil melde dem inn i statskirken.

Dessuten syns jeg det er greit om det blir litt vanskelig for dem å konfirmere seg, hvis de velger konfirmasjon ønsker jeg at dette skal være en beslutning de fatter utfra tro og overbevisning, ikke utfra hva "alle andre" gjør (eller gaver). Forøvrig kjenner jeg selv flere som døpte seg for å kunne konfirmeres, ingen av dem syns det var flaut eller noe.

MEN jeg skulle ønske det fantes et alternativ for meg (HEF er ikke noe alternativ - vil ikke ha dem inn i verken den ene eller andre saueflokken :wink: ) - broren min bor i et land der det er vanslig med privat seremoni for å markere at babyen er født - det er vakkert og var innmari hyggelig. Man kan jo lage sånt selv også, men det blir litt ekstra tiltak når det ikke er vanlig. Men jeg kjenner folk som har gjort det for å tilfredsstille gamle tanter som roper på dåp (tror kanskje ikke de fortalte hele sannheten da? :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget ER jo at det ikke skal være en LETT beslutning... :wink:

Nei da, det skal selvfølgelig tenkes nøye gjennom uansett. Men jeg hadde ei venninne som måtte døpes rett før vi skulle konfirmeres og hun synes ikke det var noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke døpt de to guttene våre, men har hatt navnefest hjemme hos oss selv med familie og vitner (samme som faddere :-? nesten da) Min mann er ikke kristen og står ikke i statskirken, mens jeg har vel det som kan kalles barnetroen og står i statskirken. Vi måtte gjøre et kompromiss - vi giftet oss i kirken, men døpte ikke de ungene som forhåpentligvis ble født etterhvert. Det kom 2 gutter etter noen år og da tenkte jeg ikke på dåp rett og slett - det var jo det vi var enige om, men min kjære mor derimot, var VELDIG lite begeistret for våre valg, så hun har foretatt en liten velsignelse når hun har hatt en stund for seg selv med ungene. For meg er det helt greit, min mann også, jeg vet helt ærlig ikke hva hun har gjort, men en liten bønn eller noe slik tenker jeg. Hun er selv det som heter frievangelist og ble døpt i voksen alder, men er ikke særlig troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg døper mine barn fordi jeg selv er kristen og ønsker at mine barn skal oppdras i den kristne tro.

Jesus sa

La de små barn komme til meg og hindre dem ikke

for Guds rike hører slike til.

Vakkert, syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke velge at mine barn skal døpes for de kan velge det selv senere.Ganske urettferdig at man velger en religion for barna.Dessuten er kirken hyklerisk.

Jesus ble ikke døpt før han var 30 år.Jeg er ikke døpt selv.De får velge selv senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange her sier at de ikke vil velge religion for barna, og at barna skal få velge om de vil døpes og konfirmeres.

Jeg mener det er naturlig at du som foreldre tar et valg om du vil døpe barnet eller ikke. Det er vel det som er meningen at DÅPEN er noe foreldrene tar standpunkt til og velger fordi DE ØNSKER det for sitt barn. KONFIRMASJONEN derimot skal være et valg barnet/ungdommen tar selv når det er stort nok til å ha en fornuftig mening om det. Konfirmasjonen er en stadfesting av dåpen som BARNET BESTEMMER SELV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt undrende

Jeg er veldig overasket over argumentasjon her; døpe fordi man har en veldig gammel dåpskjole... Det er vel den dårligste begrunnelse jeg har hørt (og ja, jeg har hørt mange dårlige!!!!)

Man skal døpe barna sine fordi man vil at de skal oppdras kristent, det er den eneste grunnen jeg ser som god nok. Er man ikke kristen får man finne på noe annet!!!!!!

Man melder foresten ikke barnet inn i humanetisk forbund ved å ha navnet fest i deres regi, det er ikke en gang forbeholdt medlemmer, men det er billigere å delta hvis man er medlem.

Det er mange som døpes fordi de skal konfirmeres, noen til og med uten at de er kristene, så det er tydlegivis ikke så flaut som det man skal ha det til her!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overasket over argumentasjon her; døpe fordi man har en veldig gammel dåpskjole... Det er vel den dårligste begrunnelse jeg har hørt (og ja, jeg har hørt mange dårlige!!!!)

:ler::ler::ler: Ja det er sjokkerende.

Da tar man ikke sånt noe særlig seriøst nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke valgt dåp fordi jeg er ikke kristen og er utmeldt av statskirken. Dåp er jo en ren religiøs handlig, så jeg synes det er litt hyklerisk å gjøre det pga. tradisjon. Jeg syntes på en måte det var litt trist å ikke følge tradisjonen som har vært i familien i hundredevis av år, men samtidig ville det føles galt å stå der å "love og lyge". Så pass respekt har jeg for religionen, tross alt. Det er jo ingen problem å melde seg inn om barna mine skulle bli kristne senere i livet. Tror ikke akkurat at de ville bli nødt til å la seg døpe sammen med babyer. Går ut i fra at de fleste prester ville kunne gjøre det i en privat sermoni, slik som f.eks. ved bryllup. Jeg er i grunnen i mot hele opplegget med barnedåp, for jeg mener hvilken tro man har er så personlig at man må få ta det valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke kristen - kan dermed ikke love å oppfpstre barnet i den kristne tro

2. Syns barnet selv skal få ta standpunkt til hva slags trossamfunn det vil tilhøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å døpe mine evt barn- fordi jeg ikke er kristen, og ser ingen grunn til at et barn skal døpes ut fra tradisjon heller.

Er selv både døpt og konfirmert. Dessverre. På konfirmasjonsdagen, da presten la hånden på hodet mitt, følte jeg meg som en idiot, pga alt preiket om Gud osv - fordi jeg ikke tror på noe av det, og synes det er utrolig at det virkelig finnes noen som bryr seg om religion og bryr seg om hva som står i bibelen. Jeg følte at jeg på en måte ble pressa til å konfirmere meg, det var liksom forventa, fordi broren min hadde gjort det, alle søskenbarn osv. Og så ble jeg lovet bunad til konfirmasjonen, og den ble påbegynt et par år før.

Ingen av de andre i klassen min ver kristne. Ingen pleide å gå i kirken. Men de konfirmerte seg for å få penger og gaver, og fordi det var vanlig. Tror at for de fleste 15-åringer er det gavene som er utslagsgivende. Tro hvor mange som hadde gått gjennom den kjedelige konfirmasjonsundervisningen hvis det ikke hadde vært for gavene? Hvofor går de ikke i kirken ellers hvis de er kristne og bryr seg om den delen? Tror ikke en 15-åring egentlig er moden nok til å ta et slikt valg.

Noen i klassen min gikk på nattverd under konf.undervisninga. Kun fordi de ville smake på brødet og vinen. Jeg har respekt for kristne, for alle religioner, derfor mener jeg det er et hån å konfirmere seg og gifte seg i kirken dersom man ikke bryr seg døyten om Gud og Jesus.

Føler meg som en hykler selv, siden jeg er konfirmert, siden jeg har vært forlover og fadder. Synes det egentlig er grusomt å høre alt preiket om Gud og Jesus, fordi det ikke betyr noe for meg, og jeg vet at det ikke betyr noe for så mange av de jeg kjenner heller. Derfor synes jeg det er et galt valg at de gifter seg og døper barna sine; synes det er respektløst mot de som virkelig er kristne. Men men, sånn er verden i dag, vi har ikke mye respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nanna; du har vel meldt deg ut av kirken?

Er enig med deg at man burde konfirmert seg noen år senere. Tror det ville være lettere for mange å si nei da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så bærer vi med takk og tro våre barn til Herren i den hellige dåp. De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd."

Dette burde være grunn nok til ikke å døpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nanna: det er vel ikke galt at de GIFTER seg selv om de ikke er kristne, men at de gifter seg i KIRKEN? det er vel det du mente går jeg ut fra. for å GIFTE seg er ikke en kristen tradisjon, har ingenting med kristendommen å gjøre i det hele tatt.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er enig med deg at man burde konfirmert seg noen år senere. Tror det ville være lettere for mange å si nei da.

Skal man flytte konfirmasjonsalderen for å gjøre det lettere å si nei???

Nei, der er jeg fullstendig uenig.

Man bør heller være flinkere til å understreke at man ikke trenger å være kristen for å bli konfirmert. Å konfirmeres er ikke en bekreftelse av sin kristne tro, slik mange tror. Det er ikke en "fornyelse" av dåpspakten. Det er en forbønnshandling, hvor ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å være med når de ikke er sikre på hva de tror.

Men nå skulle ikke dette handle om konfirmasjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine tar ikke skade av å være medlem av statskirken.

Det er lettere å melde seg ut enn inn.

Både jeg og mannen min er medlem av statskirken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine tar ikke skade av å være medlem av statskirken.

Det er lettere å melde seg ut enn inn.

Både jeg og mannen min er medlem av statskirken selv.

Hvordan vet du at det er lettere å melde seg ut enn inn? Mine fremtidige barn tar heller ikke skade av å ikke være medlem, men jeg sørger hvertfall for at Kirken ikke får medlemsstøtte for dem. Jeg slipper å lyve med overlegg foran en prest og en menighet, og jeg lærer barna mine å følge en overbevisning, ikke dilte etter en tradisjon jeg ikke tror noe på.

Og Tuji, man bør ikke flytte konfirmasjonsalderen for å gjøre det lettere å si nei, men for å gjøre det til en mer gjennomtenkt handling. En annen ting, du sier at konfirmasjonen IKKE er en bekreftelse av sin kristne tro, vet du hva ordet konfirmasjon betyr? Bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg faktisk klar over, i og med at det er jeg som står og konfirmerer disse 14-åringene :wink: .

Men det er ikke konfirmanten som bekrefter noe, det er Gud som stadfester sitt løfte om å passe på sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...