Gjest lmari Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 Hva mener dere er den ideelle avstanden i år mellom barna deres - og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg syntes den ideelle avstanden er at barna kommer når familien er klar for det! For noen passer det best å få barn tett, for andre er større aldersforskjell å foretrekke. Leste en gang at det aller mest ideelle var å få fire barn og tre års mellomrom mellom hvert barn. Man burde også sørge for å få gutt-jente-gutt-jente! Best for hvem, undrer jeg når jeg får silke fasitsvar; det beste er jo at et barn er ønsket og at foreldre har tid, overskudd og lyst på et barn til akkurat da! Dette avhenger av mye, f.eks hvordan det barnet man har fra før er. Vi har stor aldersforskjell på våre gutter - rett og slett fordi vi var så unge når eldstemann meldte sin ankomst. Guttene våre er kjempegode venner, med et flott søskenforhold, mye bedre enn mange andre med den "rette" aldersforskjellen. Tror egentlig det har med med personlighet enn alder å gjøre. Det eneste "kriteriet" er muligens at aldersforskjellen ikke blir altfor stor; det er jo et poeng at barna skal dele barndom og minner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg mener at den ideelle aldersforskjellen er 2-4 år. Dette fordi da kan få barna glede av hverandre som lekekamerater når minsten blir 1-2 år. Blir det stort mer enn dette har det lett for at den eldste blir "mors lille hjelper". Hos oss blir det 4 1/2 år mellom de, og det er litt mye synes jeg, men det var sånn det ble i vår situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame B Skrevet 14. november 2003 #4 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg er veldig enig i det Mie skriver. I én familie kan den ideelle aldersforskjellen mellom søsken være ett år, i en annen seks eller ti. For barnets del er det helt sikkert en fordel å ha søsken som ikke er så langt fra i alder, men er det verdt det om ikke mor og far er klar for det? Av ren og skjær egoisme kommer jeg/vi til å vente til guttungen er nærmere skolealder før han eventuelt blir storebror. Både av hensyn til karriere, bosituasjon og det faktum at vi ønsker den friheten det gir å ha kun ett barn. Jeg er fullt klar over at flere barn ikke nødvendigvis er en begrensning, f.eks har vi jo et glimrende ekspempel i Asterix her på forumet, men for vår del er det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenspike Skrevet 14. november 2003 #5 Del Skrevet 14. november 2003 Det er tre år mellom mine barn og det funker veldig bra! :smilejenta: :smilejenta: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 17. november 2003 #6 Del Skrevet 17. november 2003 Vi har 2 år mellom nr 1 og nr 2 og 3 år mellom nr 2 og nr 3. Hadde jeg visst da hva jeg vet idag så hadde jeg heller valgt 4-5 år mellom hver. Drømmen om å gi dem lekekamerater tror jeg ofte er overvurdert, det er ingen selvfølge at søsken født tett blir gode lekekamerater. Og dessuten hadde jeg selv kanskje vært mindre sliten når de var små og følt at jeg fikk god tid med hver enkelt før en ny baby gjorde sin entré. Men dette er nok helt individuelt for hver familie og kanskje også for hver søskenflokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 17. november 2003 #7 Del Skrevet 17. november 2003 vi har 17 måneder mellom våre to piker, og for oss er det helt perfekt! de er bestiser (kan selvsagt krangle også), men det hele har gått så greit. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 17. november 2003 #8 Del Skrevet 17. november 2003 Er litt bekymret for at det blir dyrt med to i barnehage samtidig, men fem år er litt lenge mellom, synes jeg. Ser at venners barn med ca. to år mellom leker godt med hverandre, men foreldrene er fullstendig utkjørt de første årene og på randen av samlivsbrudd. Vanskelig spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. november 2003 #9 Del Skrevet 17. november 2003 Tre år og ti mnd mellom mine og jeg priser hver eneste dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 17. november 2003 #10 Del Skrevet 17. november 2003 Mellom nr 1 og nr 2 er det 2 år. Når nr 3 kommer i januar, vil det mellom nr 1 og nr 3 være 4 år, mens det mellom nr 2 og nr 3 vil være 2 år. Passer helt ypperlig. De får glede av hverandre og har lekekamerater. De to første leker sammen, dog det kan bli litt heftig innimellom, men alle overlever Ville ikke valgt mer enn 2 år i mellom. Synes alt over 2 år er for mye i forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 17. november 2003 #11 Del Skrevet 17. november 2003 Er litt bekymret for at det blir dyrt med to i barnehage samtidig, men fem år er litt lenge mellom, synes jeg. For oss ble det faktsik dyrere å ha en på SFO og en i barnehage, grunnet søskenmoderasjonen i barnehagen. Hos oss er det 2 1/2 år mellom barna (to gutter). Tror det hadde vært greit med større aldersforskjell også, det er som Mie sier - det finnes ikke noe fasitsvar. Skal vi ha en til, blir det om 2 - 2 1/2 år og da vil de eldste barna være 6 og 8. Har ingen bekymring vedr. det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 17. november 2003 #12 Del Skrevet 17. november 2003 Enig i at det ikke finnes noe fasitsvar på dette! Leste et sted at en barnepsykolog ut fra barnas ståsted burde være 6-7 år mellom søsknen. Da var den eldste vokst av seg det som hadde med sjalusi og taklet bedre og bli litt "tilsidesatt" når nestemann kom. Personlig synes jeg det er litt lenge mellom.. Men det er ingen automatikk i at søsken som er nær i alder har større glede av hverandre, dette kommer i veldig stor grad an på personligheten og hvordan de passer sammen. Min mann har en to år yngre bror, de har vært som hund og katt hele oppveksten og er så totalt forskjellig at jeg ikke fatter at de har samme opphav... Selv har vi to gutter med 3 års mellomrom (2 og 5), dette fungerer stort sett veldig fint. Noe krangling og slåssing blir det jo, men jeg merker at de har veldig stor glede av hverandre også og kan leke litt sammen nå når yngstemann begynner å bli litt mer "fornuftig" . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibula Skrevet 17. november 2003 #13 Del Skrevet 17. november 2003 Har litt over seks år imellom min gutt og jente. Det var ikke ønskelig med så langt mellomrom i utgangspunktet, men av forskjellige årsaker ble det såpass langt imellom. Det er fordeler og ulemper. Gutten var så stor da han fikk søsken, at vi merket lite til sjalusi. Lite krangling og slossing, samtidig som de faktisk tydelig har glede av hverandre. Lekekamerater er de ikke, og det kan være vanskelig med aktiviteter som passer for begge. Dessuten føler jeg at jeg har hatt tolv år med småbarn (Først eldstemann 0-6 år så yngstejenta 0-6 år). Nå ser jeg for meg mange år med pubertet, først den ene og når han er ferdig, begynner det på nytt. Men utslitt føler jeg ikke at vi har blitt på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suppoline Skrevet 17. november 2003 #14 Del Skrevet 17. november 2003 Vi har tre år mellom de to eldste og 1,5 år mellom den minste og mellomste. Nå er jr. 8mnd, og nå kan jeg med hånden på hjertet si at for oss er den perfekte aldersutligningen 1,5 år! Ingen sjalusi mellom søsknene, det var det nemlig mye av da vi fikk nr 2. Da var litjtuppa 3år og fullstendig klar over at nå fikk hun ikke all oppmerksomheten lenger. Husker hun kom med raskbøtta på barselrommet og sa høyt så alle hørte det at"her kan du hive han nedi mamma, for han der skal IKKE bli med hjem" Folk må gjøre som det passer seg og sine, ingen fasit svar. Men skulle jeg få flere barn så ønsker jeg å få de tett, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iselilja Skrevet 17. november 2003 #15 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg tror det er best med 2-3 år mellom. I min søskenflokk er det 2 år mellom 1 og 2, 4 år mellom 2 og 3, 2 år mellom 3 og 4, 5 år mellom 4 og 5 og 2 år mellom 5 og 6. Så det blir 3 puljer liksom, helt perfekt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 18. november 2003 #16 Del Skrevet 18. november 2003 Husker hun kom med raskbøtta på barselrommet og sa høyt så alle hørte det at"her kan du hive han nedi mamma, for han der skal IKKE bli med hjem" He-he!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 20. november 2003 #17 Del Skrevet 20. november 2003 Vi har nesten 4 år i mellom og det var veldig bevisst. Da var storesøster stor nok til at hun begynte å løsrive seg litt, klar for å utforske verden på egenhånd, og ikke så avhengig av vår kontinuerlige oppmerksomhet. Vi fikk nok av tid til babyen uten at det stjal tid fra storesøs. Synes det er særdeles uklokt å få barna veldig tett. Da blir storesøskenet brått veldig stort, selv om det egentlig fortsatt har behov for å være "den lille". Tror det gir mer problemer ved liten aldersforskjell (1-2 år) enn ved større avstand. Synes barn skal få være små barn så lenge de har behov for det, og "bruke" foreldrene for alt dem er verdt så lenge barnet trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siam Skrevet 20. november 2003 #18 Del Skrevet 20. november 2003 Husker hun kom med raskbøtta på barselrommet og sa høyt så alle hørte det at"her kan du hive han nedi mamma' date=' for han der skal IKKE bli med hjem" ,[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå