nella123 Skrevet 16. juni 2011 #1 Del Skrevet 16. juni 2011 Kan noen opplyse meg om riktig bruk av ordet "henholdsvis"? Jeg mener jeg har lært at det skal brukes til å skille to personer (f.eks.) fra hverandre, som i dette eksempelet: "En kvinne og en mann på henholdsvis 25 og 27 år" hvor da "henholdsvis" markerer at kvinnen er 25 og mannen 27 år. Jeg har flere ganger sett at journalister bruker det som i dette eksempelet: "to kvinner på henholdsvis 25 og 27 år". Hva er vitsen med å slenge med et "henholdsvis" her? Det er jo ingen rom for tolkning av den setningen, den ene kvinnen er 25 og den andre 27 år. Eller har jeg misforstått regelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #2 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg mener det samme som deg - "henholdsvis" skal vise til plassering en rekkefølge. Ser dog at ordet ofte blir brukt på "to kvinner på henholdsvis 25 og 27 år"-måten. Jeg vet ikke om det er "lovlig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #3 Del Skrevet 16. juni 2011 Fra UIOs ordbok: ~holdsvis adv, respektive, fork. hhv far og sønn er h- 49 og 21 år gamle. Ser ut til at også den er enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 16. juni 2011 #4 Del Skrevet 16. juni 2011 Hvis man ikke bruker "henholdsvis" der så blir begge kvinnene både 25 og 27 år på en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå