Gå til innhold

Dersom noen "svindler" Nav

Fremhevede innlegg

Gjest Consensio
Skrevet

Nei det er ikke det, men synes det blir litt feil å sammenligne dette også. Selvom jeg godt forstår deg. er det riktig å ta fra et barn en av foreldrene sine for en periode pga dette? Dette kan jo også ødelegge for arbeidslivet deres senere.. Vanskelig.

Jaja, da er det jo bare for kriminelle å få seg barn så kan de gjøre hva de vil da.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det rett at alle oss andre må jobbe, mens disse slipper unna? Spesielt de som sier de er alene med barn, og bor sammen med barnefar. Jeg også kunne tenkt meg å være hjemme med barnet lengre, om jeg fikk betalt slik som disse ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, da er det jo bare for kriminelle å få seg barn så kan de gjøre hva de vil da.

Hadde du sagt i fra hvis det var personer du kjente?

Gjest Thessie!
Skrevet

Nei det er ikke det, men synes det blir litt feil å sammenligne dette også. Selvom jeg godt forstår deg. er det riktig å ta fra et barn en av foreldrene sine for en periode pga dette? Dette kan jo også ødelegge for arbeidslivet deres senere.. Vanskelig.

Ja, ting kan kompliseres for dem. Men det de gjør er kriminelt, så hvorfor skal ikke de få samme behandling som andre kriminelle? Folk må ta ansvar for handlingene sine, uansett om det er å svindle systemet eller andre kanskje verre handlinger.

Gjest Consensio
Skrevet

JA

• Liker 1
Skrevet

Det er det samme, om ikke mer alvorlig, da en nav-svindler kan klare å karre til seg betydelig større verdier enn en bil er verdt over årene. Økonomisk svinder ER stjeling, det er faktisk ingen definisjonsulikhet mellom de to. Det eneste som er forskjellen er at terskelen på biltyveri er noe større fordi risikoen for å bli tatt er større. Men det er også poenget mitt: for å klare å i så stor grad som mulig fjerne problemet med svindlerne må flere bli tatt slik at ferre vil vurdere risikoen. Vi kan ikke ha et samfunn hvor ingen tipser eller gjør noe med kriminalitet fordi de kjenner dem, eller fordi de har barn. Det blir feil på alle måter.

Og dersom de har barn er det jo enda viktigere at alvoret går opp for dem. Hvordan tror du at en som lever av å stjele for andre vil oppdra sine barn? Barna arver mye av sine verdier av foreldrene, det er utrolig viktig for et barn at foreldre kan være forbilder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det er greit å betale skatt for at noen skal misbruke systemet.

Vedkommende som gjør dette er fullstendig klar over at det er ulovlig, hvorfor skal du da beskytte hun/han?

Jeg har meldt folk til NAV, kjentfolk og naboer jeg ikke kjenner- men heller ikke misliker. Det irriterer meg grenseløst at noen sitter hjemme med overgangsstønad og arbeider svart som dagmamma feks. Eller mottar sykepenger samtidig som de jobber svart.

De sniker seg unna skatt samtidig som de mottar goder. Og de skattepengene bør absolutt gå til noen som trenger det.

• Liker 1
Gjest grønnfi
Skrevet

Litt avsporing iforhold til NAV, men ........

Jeg meldte en nabo til biltilsynet fordi hun kjørte rundt med prøveskilter.

Hun kjøpte dagsskliter og kjørte rundt i flere uker før hun byttet dem.

Ergo var hun ikke forsikret, hun snek seg unna veiavgift og muligens var bilen i så dårlig forfatting at den ikke burde være på veien.

Jeg kjenner ikke damen, men ikke faen at det er greit at hun gjør slik.

Så nå tar hun bussen.......

Skrevet

At noen jukser til seg (mer) ytelser fra NAV, betyr jo at det går ut over dem som virkelig trenger dem. Det hadde ikke kostet meg en kalori å si fra om noen jeg kjente begynte å skryte av svindel. Spiller ingen rolle om det er en hundrelapp i måneden eller millioner over flere år, kan ikke fordra sånn oppførsel. :nei:

AnonymBruker
Skrevet

Så alle dere som har så forferdelig mye imot kriminelle som dere sier, dere har aldri noen gang tråkka litt for hardt på gassen regner jeg med...

Nei folkens, pass på dere selv

AnonymBruker
Skrevet

Så alle dere som har så forferdelig mye imot kriminelle som dere sier, dere har aldri noen gang tråkka litt for hardt på gassen regner jeg med...

Hvorfor skal jeg betale skatt så du skal slippe å jobbe?

Gjest HunterLady
Skrevet

Så heller lukke øynene, enn å hjelpe til med å få tatt svindlere?

Svindlerene er de som ødelegger for de som virkelig trenger den hjelpen NAV kan gi.

Det er ikke bitterhet og skadefryd når man står opp og sier ifra når man føler noen ødelegger for systemet.

Om du ser noen stjele en bil, så ville du ikke sagt noe da heller? Fordi det er å ødelegge for andre om de blir tatt?

Jeg mener at enkelte mennesker kanskje ikke har stort annet valg enn å svindle nav. Kanskje bor de sammen med barnefar f.eks., men han betaler ikke en dritt for husstanden eller barnet og du blir "alenemor". I slike tilfeller trenger mor mer penger enn barnetrygda, og da kan noen bli fristet til å svindle. Jeg mener ikke at det er greit å svindle eller å stjele biler, men av og til ligger det mer bak enn du som vitne oppfatter.

Det handler kanskje ikke om direkte skadefryd, men bitterheten stemmer jo en del. Folk synes det er urettferdig. Dessuten ødelegger det ikke systemet. De som trenger penger, får penger om de kan dokumentere for at de trenger de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som mottar arbeidsledighetstrygd nå og har gjort det mange ganger av og på de siste årene.. Nå sa hun opp jobben før jul fordi hun ble lei, men har vært veldig lat på å søke arbeid, hun syns det er finere å gå hjemme. Hun var innkalt til "jobbklubb", men dro bare innimellom og fant på diverse grunner for å slippe å dra størsteparten av tiden. Dette irriterer meg grenseløst, hun får omtrent like mye ut pr mnd som jeg betaler i skatt, så på en måte betaler jeg for at hun skal slippe å jobbe. Jeg har vært fristet til å melde ifra, men vet ikke om det er "nok grunn" at hun bare søker jobber kanskje 1-2 ganger i måneden.

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men hvilken betydning har det? Jeg innrømmer gjerne at jeg behandler bekjente annerledes enn de jeg ikke kjenner, det gjør også de som håndhever loven. Å være inhabil er fullstendig naturlig, men fortsatt uheldig.

Gjelder det hvis man ser noen som stjeler eiendeler fra andre også?

For min egen økonomi så spiller det ikke så stor rolle om noen svindler til seg trygd, da er det verre med de som er rettmessige mottagere og som må dele potten med svindlerne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om noen som har svindlet nav i forhold til overgangastønad, rett og slett fordi hun er lat! Det er jo irriterende, men vet ikke om jeg hadde tut å si i fra om det for det. Tenk om nav skulle lekket at det var meg som kom med informasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...