AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Finnes det noen måte å rapportere slikt til Nav slik at de kan kontrollere det på en diskre måte? Jeg er ikke ute etter å ta noen, men dersom noen lurer Nav for å få penger de egentlig ikke har krav på så må kan de jo få sjekket det på noen måte?
Gjest Tirkes Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Tips dem da vel. Trenger ikke være vanskeligere enn det, du trenger vel ikke vite saksgangen deres, tipser du dem så sjekker de etter sine rutiner antar jeg. Og som med all mulig tysting så regner jeg ikke med at den som sier i fra får vite noe mer enn "Takk, vi skal se på saken".
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 Mener du at det er noen som driver med svindel, så tipser du NAV om denne personen. De vil nok spørre deg om hva det er som gjør at du mener personen er en svindler, og da svarer du så godt og ærlig du kan. Saken vil så bli sjekket, og ingenting blir gjort dersom de ikke finner noe. Blir det funnet noe, så vil NAV politianmelde personen for svindel og får en straff. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 Så enkelt mao. Tenkte det var en spesiell avdeling som Nav Kontroll man måtte kontakte, men OK.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #5 Skrevet 16. juni 2011 Så enkelt mao. Tenkte det var en spesiell avdeling som Nav Kontroll man måtte kontakte, men OK. De har nok en egen avdeling som tar seg av kontroll selv om de ikke legger ut telefonnummer til den.
Gjest yojo Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 Hvis man tipser nav, vil man være anonym da?
Gjest HunterLady Skrevet 16. juni 2011 #7 Skrevet 16. juni 2011 Mener du at det er noen som driver med svindel, så tipser du NAV om denne personen. De vil nok spørre deg om hva det er som gjør at du mener personen er en svindler, og da svarer du så godt og ærlig du kan. Saken vil så bli sjekket, og ingenting blir gjort dersom de ikke finner noe. Blir det funnet noe, så vil NAV politianmelde personen for svindel og får en straff. Rettelse: De politianmelder ikke alle former for svindel.
Gjest HunterLady Skrevet 16. juni 2011 #8 Skrevet 16. juni 2011 Hvis man tipser nav, vil man være anonym da? Ja. Si bare at du ønsker å være anonym.
Gjest yojo Skrevet 16. juni 2011 #9 Skrevet 16. juni 2011 Ikke for å kuppe tråden, men er det mange som virkelig "tyster" når de vet at folk snylter på systemet?
Gjest HunterLady Skrevet 16. juni 2011 #10 Skrevet 16. juni 2011 Ikke for å kuppe tråden, men er det mange som virkelig "tyster" når de vet at folk snylter på systemet? Å JAH! Mange lever jo for å ødelegge for andre og å se at de blir tatt. Kalles for bitterhet og skadefryd. Jeg skjønner ikke greia jeg. Hadde aldri falt meg inn å tyste på noen for noe slikt.. 1
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #11 Skrevet 16. juni 2011 Vil tro at det er del folk som rapporterer inn slikt når de tror det kan dreie seg om svindel ja. Er jo en del som blir tatt hvert år, og jeg tror ikke alle som blir tatt blir det fordi NAV oppdager det helt på egenhånd
rrakel Skrevet 16. juni 2011 #12 Skrevet 16. juni 2011 Folk som snyter på systemet tar fra alle som jobber og betaler skatt. Det er deg og meg. Og ikke bare det; men for at vi skal kunne fungere som et samfunn, som den velferdsstaten vi er, så er vi avhengig av at systemet fungerer. Derfor ser jeg på det som utrolig viktig å ta snylterne. Antall kroner i året folk kan snylte til seg kan ende opp som veldig mye totalt. Det er en legestilling på sykehuset som kanskje ikke blir utlyst. Bestemoren på sykehus som havner på dobbeltrom. Det er ikke snakk om en abstrakt sum, det er å stjele fra samfunnet. Og Hunterlady, hvor kommer bitterhet og skadefryd inn i bildet? Dette er ikke det samme som å ikke unne noen en lottogevinst, men å ta kriminelle som tar fra samfunnet. Jeg har aldri tipset noen for å svindle nav, men hadde jo lett gjort det dersom jeg visste om noen som gjorde det. Det er det samme som å melde fra dersom jeg så naboen stjele bilen til en annen. 3
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #13 Skrevet 16. juni 2011 Å JAH! Mange lever jo for å ødelegge for andre og å se at de blir tatt. Kalles for bitterhet og skadefryd. Jeg skjønner ikke greia jeg. Hadde aldri falt meg inn å tyste på noen for noe slikt.. Så heller lukke øynene, enn å hjelpe til med å få tatt svindlere? Svindlerene er de som ødelegger for de som virkelig trenger den hjelpen NAV kan gi. Det er ikke bitterhet og skadefryd når man står opp og sier ifra når man føler noen ødelegger for systemet. Om du ser noen stjele en bil, så ville du ikke sagt noe da heller? Fordi det er å ødelegge for andre om de blir tatt? 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #14 Skrevet 16. juni 2011 Kjenner noen som snylter, men vet at hvis de blir tatt, så vil h*n få en klekkelig bot og kanskje fengselsstraff, får meg liksom ikke til å si noe da?
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 Hvorfor ikke? Om de gjør noe galt, hvorfor skal de ikke få straffen? Tenk på det slik, det er som rrakel sier; svindlere stjeler fra DEG og resten av Norge. De tar fra din skatt, de forårsaker at ting du trenger kanskje ikke er tilgjengelig. Er det greit om jeg kommer til deg, går rett inn og tar med meg noe jeg syns er fint? Stjeler fra deg altså? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Å JAH! Mange lever jo for å ødelegge for andre og å se at de blir tatt. Kalles for bitterhet og skadefryd. Jeg skjønner ikke greia jeg. Hadde aldri falt meg inn å tyste på noen for noe slikt.. Ehh? Trygdesvindel er jo ulovlig! Ødelegger for alle de som faktisk trenger NAV sine ytelser. 3
Djungelvrål Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 Synes det er urettferdig at folk skal få penger ulovlig mens andre må jobbe og slite for å dekke denne snyltingen, hadde jeg visst om noen som snyltet hadde jeg meldt fra uten å blunke. 3
rrakel Skrevet 16. juni 2011 #18 Skrevet 16. juni 2011 Det krever jo også litt å sette seg inn i NAV systemet, og jeg kan tenke meg desto mer dersom man bevisst går inn for å svindle, og da er det like lett å google strafferammen for økonomisk kriminalitet. Dersom de som svindler nav ikke har et like bevisst forhold til straffen de kan møte på kan de rett og slett takke seg selv. Det rettferdiggjør jo ikke at samfunnet skal betale for dem uten grunn.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #19 Skrevet 16. juni 2011 Finnes det noen måte å rapportere slikt til Nav slik at de kan kontrollere det på en diskre måte? Jeg er ikke ute etter å ta noen, men dersom noen lurer Nav for å få penger de egentlig ikke har krav på så må kan de jo få sjekket det på noen måte? Ring til kontaktsenteret til NAV og si at du ønsker å tipse om misbruk. Da setter de deg over til tipstelefonen hos NAV kontroll. De er eksperter på misbruk og du kan velge å være anonym om du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #20 Skrevet 16. juni 2011 Hvorfor ikke? Om de gjør noe galt, hvorfor skal de ikke få straffen? Tenk på det slik, det er som rrakel sier; svindlere stjeler fra DEG og resten av Norge. De tar fra din skatt, de forårsaker at ting du trenger kanskje ikke er tilgjengelig. Er det greit om jeg kommer til deg, går rett inn og tar med meg noe jeg syns er fint? Stjeler fra deg altså? Nei det er ikke det, men synes det blir litt feil å sammenligne dette også. Selvom jeg godt forstår deg. er det riktig å ta fra et barn en av foreldrene sine for en periode pga dette? Dette kan jo også ødelegge for arbeidslivet deres senere.. Vanskelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå