Gå til innhold

Bli kvitt en helvetes uvane.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt forferdelig uvane. Jeg pirker i hodebunnen og lager sår som blir til skorper så pirker jeg på dette noe ala de gorillane når de leter etter lus hos sine brødre og søstre. Når jeg kjeder meg gjør jeg dette automatisk. Jeg har mange sår i hodebunnen pga dette og blir så flau og har kjempe lyst til å slutte, men klarer ikke.

Er jeg helt unormal for jeg har aldri hørt noen asom lider av denne uvanen? Håper noen her har noen gode råd.

Hilsen en fortvila ape.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat samme uvane! Det hele begynte med når jeg var 10-11 og en kamerat helte en bøtte med sann i hodet på meg. I flere uker etterpå kunne jeg gå å klø bort sandkorn fra hodebunnen, noe som merkelig nok var litt tilfredsstillende. Og vips, uvanen ble stuck. Nå er jeg 20 forresten.

AnonymBruker
Skrevet

sand*

• Liker 1
Skrevet

OCD? Snakk med en psykolog/psykiater. Det finnes medisin som kan hjelpe deg å roe ned uvanen.

AnonymBruker
Skrevet

hva er ocd?ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klør/koser meg ofte i hodebunnen, og noen bemerket at det er fordi hodebunnen er ekstremt følsom og liker egentlig å bli stimulert ved berøring, så det er fort gjort å bli avhengig av det på en måte. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Noe helt annet å klø og det å synes det er tilfredstillende. Jeg får en sikkelig fin følelse når jeg finner en skorpe eller noe å pirke på. Synes heller ikke det er ekkelt å rote i andres hoder heller spessielt digg er det hvis de har mye flass osv. Jeg vet dette høres sikkelig ekkelt ut og uvanlig, og jeg vil gjerne slutte men det er umulig føler jeg. Det er sånn som narkiser må ha dop. Får google litt på nettet og se hva jeg finner der.

Skrevet (endret)

OCD? Snakk med en psykolog/psykiater. Det finnes medisin som kan hjelpe deg å roe ned uvanen.

Tviler på at TS har obsessive compulsive disorder på grunnlag av dette :P Er vel heller kun snakk om en uvane.

hva er ocd?ts

OCD er en psykisk lidelse med tilbakevendene tvangstanker og/eller tvangshandlinger.

Endret av Sofie_22
Gjest Uglefot
Skrevet

Elleeeeeer bare dårlig viljestyrke,akkurat som meg og haugevis av andre mennesker.

De fleste av oss har en uvane eller to,betyr ikke at vi alle har OCD av den grunn :)

Til deg ts så har jeg ikke så mange råd for jeg klarer ikke å slutte selv med min uvane :P

Skrevet (endret)

Det gjør jeg og! Men jeg bare pirker forsiktig da, lager ikke sår. Jeg synes det er litt koselig jeg :)

Av alle uvaner jeg har/har hatt må dette være den beste! Har ingen intensjoner om å slutte heller. Jeg må fikle med noe hele tiden og derfor får jeg noen rare uvaner. For en del år siden var det at jeg gjorde en bestemt bevegelse med fingrene når jeg gikk. Det var utroolig plagsomt og slet lenge med å slutte!!

Forresten så må jeg hele tiden ha noe å pirke med, derfor alle uvanene.

Endret av Explosive
Skrevet

Det gjør jeg og! Men jeg bare pirker forsiktig da, lager ikke sår. Jeg synes det er litt koselig jeg :)

Av alle uvaner jeg har/har hatt må dette være den beste! Har ingen intensjoner om å slutte heller. Jeg må fikle med noe hele tiden og derfor får jeg noen rare uvaner. For en del år siden var det at jeg gjorde en bestemt bevegelse med fingrene når jeg gikk. Det var utroolig plagsomt og slet lenge med å slutte!!

Forresten så må jeg hele tiden ha noe å pirke med, derfor alle uvanene.

Har du noen gang tenkt på hvorfor du hele tiden må ha noe å pirke med?

Gjest odisi73
Skrevet

Enkelt å greit en stygg uvane du må legge av deg.

Har du prøvd å erstatte det med å klø i noe annet eller gjør noe du liker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å klippe neglene så jeg ikke har noe å pirke med, men så fort de vokser litt forsetter jeg. Jeg må slutte rett og slett. Flaut er det også når jeg glemmer meg og begynner å pirke på offenttlige steder. :sjenert:

Skrevet

Hadde du spist håret i tillegg, kunne du hatt sykdommen med det kuleste navnet; tricotillomania!;)

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat samme uvanen som deg TS :goodbye:

Elsker å plukke meg i hode, tror heller ikke jeg lider av noen tvanslidelser :legrine: og har heller ingen planer om å slutte med plukkingen...

AnonymBruker
Skrevet

Men har du kanskje psoriasis eller eksem? Jeg ville gått til legen og snakket om det, du ødelegger jo hodebunnen, og tenk om du mister hår når du blir eldre og så kommer alle arrene til syne? Ikke bra. Jeg klør meg mye, men jeg har psoriasis. Har blitt en uvane. Min fetisj går mer på kviser, ingen får være i fred; mine brødre, venninner, foreldre og samboer. Trykker ut alt. Alltid.

Skrevet

Obsessive compulsive disorder? I think not!

AnonymBruker
Skrevet

Men har du kanskje psoriasis eller eksem? Jeg ville gått til legen og snakket om det, du ødelegger jo hodebunnen, og tenk om du mister hår når du blir eldre og så kommer alle arrene til syne? Ikke bra. Jeg klør meg mye, men jeg har psoriasis. Har blitt en uvane. Min fetisj går mer på kviser, ingen får være i fred; mine brødre, venninner, foreldre og samboer. Trykker ut alt. Alltid.

Nei jeg har ikke det, det er mer en slik fetisj du har på kviser. Jeg lager selv sår ved å pirke i hodet så blir det skorper som jeg da pirker igjen på og lar de aldri gro igjen. De er ikke store, men jeg har laget mange over hele hodet og pirker da ivei. Jeg liker også å pirke på andre sine hoder hahah, uff nei jeg må slutte med dette. Finne noe annet å gjøre. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har OCD. Hun kan ikke være borti akkuratt de og de tingene, og om hun kommer borti den tingen som er farlig i hennes øyne, blir hun helt hysterisk og må vaske seg i evigheter ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...