punkyB Skrevet 16. juni 2011 #21 Skrevet 16. juni 2011 Men siden min maxpuls er 196 (220-24=196), og jeg max oppnår ca 173 når jeg trener, hva betyr det? Når jeg er oppe i 173 er det så vidt jeg klarer å fortsette (når jeg løper på mølla el. jogger ute) Da maxer jeg meg helt ut. Hvorfor er det sånn? Spiller asmta noen rolle på maxpulsen? Makspuls må testes - det blir sanns. ikke riktig å bruke den formelen. Lance beskriver hvordan den kan testes. Er mye informasjon om pulstrening på nett som du kan lese. Ønsker du å trene 'riktig' er det viktig å trene i forskjellige pulssoner. Du bør også måle hvilepulsen - den vil være en indikasjon på hvor god formen er, makspulsen sier ikke noe om det.
punkyB Skrevet 16. juni 2011 #22 Skrevet 16. juni 2011 Og hva skal hvilepulsen ligge på når man er i dårlig og god form? Er det noen "fasit" på det? Tror ikke det finnes noen fasit - snittet erpå 60-80, er man godt trent kan man ligge på 30-40. Det man kan gjør er å legge merke til endringene. Blir man i bedre form vil hvilepulsen går ned. Er den plutselig høyere en dag er det en indikasjon på at man er syk/sliten. Hvilepuls bør måles på morgenen før man har stått opp. Hvertfall måle under like forhold hele tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå