Gå til innhold

Maxpuls


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg skaffet meg pulsklokke, så har eg blitt mer ivrig på å trene.

Men jeg skjønner ikke helt hva maxpulsen bør ligge på å sånn.. har hørt d der regnestykket 220-alder = maxpuls..

hva betyr det?

Kan noen forklare det veeeeeldig enkelt til meg?

Når man har høy maxpuls, vil det si man er i god eller dårlig form?

Når jeg trener kommer jeg max opp i 173.

Det aller meste jeg noen gang her vært oppe i (etter jeg fikk pulsklokka i januar) er 175.

(Slenger med at jeg er 24 år, 87 kg og 1.73 m)

Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar 220-24 ( alderen din ) Da får du 196, det vil si at din maxpuls er 196.

Maxpuls er den pulsen du burde komme opp i etter en hard treningstur.

Hvis du får til det er du i god form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Makspuls er det maksimale antall ganger hjertet ditt kan slå i løpet av et minutt.

Makspuls synker med økt alder

Makspuls har ikke noe med hvor godt trent du er å gjøre

Makspuls kan være lavere enn normalt om du går på ulike medisiner, f eks betablokker."

Husk også at 220 minus alder er en pekepinn, og kan variere med +/- 10 begge veier.

Om din makspuls er f. eks 196, vil det si at du jobber godt når pulsen din er 173 ;) Du kan sikkert finne tabeller osv om du googler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar 220-24 ( alderen din ) Da får du 196, det vil si at din maxpuls er 196.

Maxpuls er den pulsen du burde komme opp i etter en hard treningstur.

Hvis du får til det er du i god form :)

Bør man komme opp i makspuls på trening? Trodde det var så og si umulig å komme opp i makspuls jeg? Tenker da på testene for å sjekke makspuls, hvor det anbefales å ha med seg en "motivator" (treningsvenn eller lignende) for å klare å holde ut til en kommer opp i makspuls. SLIK trener i allefall ikke jeg! :O

Men jeg lurer også litt på dette. Har pulsklokke, men føler jeg kommer opp i sone 3 (85% av makspuls) bare jeg jogger lett. Så lurer på om jeg har feil innstilling på makspulsen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man komme opp i makspuls på trening? Trodde det var så og si umulig å komme opp i makspuls jeg? Tenker da på testene for å sjekke makspuls, hvor det anbefales å ha med seg en "motivator" (treningsvenn eller lignende) for å klare å holde ut til en kommer opp i makspuls. SLIK trener i allefall ikke jeg! :O

Men jeg lurer også litt på dette. Har pulsklokke, men føler jeg kommer opp i sone 3 (85% av makspuls) bare jeg jogger lett. Så lurer på om jeg har feil innstilling på makspulsen...?

Hehe, det ble vel kanskje litt feil å si at du skal komme opp i maxpuls.

Men jeg tenkte på en slik klokke som vi har på spinning treningen, der det er fargede felt.

Det er et rødt, da du er fra 90%-100%, så jeg kan si det sånn at hvis du kommer opp i det røde felte så skal du være godt fornøyd :danse:

Når du sier at du kommer opp i sone 3 ( 85% ) Mener du da at du føler at du kommer for lett opp i høy puls ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden min maxpuls er 196 (220-24=196), og jeg max oppnår ca 173 når jeg trener, hva betyr det?

Når jeg er oppe i 173 er det så vidt jeg klarer å fortsette (når jeg løper på mølla el. jogger ute)

Da maxer jeg meg helt ut. Hvorfor er det sånn?

Spiller asmta noen rolle på maxpulsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det ble vel kanskje litt feil å si at du skal komme opp i maxpuls.

Men jeg tenkte på en slik klokke som vi har på spinning treningen, der det er fargede felt.

Det er et rødt, da du er fra 90%-100%, så jeg kan si det sånn at hvis du kommer opp i det røde felte så skal du være godt fornøyd :danse:

Når du sier at du kommer opp i sone 3 ( 85% ) Mener du da at du føler at du kommer for lett opp i høy puls ? :)

Ja, jeg klarer virkelig ikke å holde meg under 85%. Da må jeg gå i stedetfor å jogge! Når jeg jogger helt rolig uten problemer så viser klokka rundt 170-180 bpm. Så lurer på om makspulsen på klokka er feil, men klarer ikke å teste makspuls. Jeg er 22 år, men har justert opp makspuls noen slag ift 220-alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden min maxpuls er 196 (220-24=196), og jeg max oppnår ca 173 når jeg trener, hva betyr det?

Når jeg er oppe i 173 er det så vidt jeg klarer å fortsette (når jeg løper på mølla el. jogger ute)

Da maxer jeg meg helt ut. Hvorfor er det sånn?

Spiller asmta noen rolle på maxpulsen?

Etter hva jeg har lært er makspulsen uavhengig av formen din. Du kan altså ikke trene opp makspulsen din. Den avtar bare med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klarer virkelig ikke å holde meg under 85%. Da må jeg gå i stedetfor å jogge! Når jeg jogger helt rolig uten problemer så viser klokka rundt 170-180 bpm. Så lurer på om makspulsen på klokka er feil, men klarer ikke å teste makspuls. Jeg er 22 år, men har justert opp makspuls noen slag ift 220-alder.

Oi, det hørtes merkelig ut :klo:

det kan jo hende at du har veldig god kondisjon og derfor kommer lett opp i puls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden min maxpuls er 196 (220-24=196), og jeg max oppnår ca 173 når jeg trener, hva betyr det?

Når jeg er oppe i 173 er det så vidt jeg klarer å fortsette (når jeg løper på mølla el. jogger ute)

Da maxer jeg meg helt ut. Hvorfor er det sånn?

Spiller asmta noen rolle på maxpulsen?

At du er i dårlig form. Men du kan trene, da kommer du lettere opp i høy puls ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er i dårlig form. Men du kan trene, da kommer du lettere opp i høy puls ;)

Takk, det var akkurat det svaret jeg ville ha. Kort og konkret :)

Da vet jeg det ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som har svart i denne testen egentlig peiling?

Jeg har ikke peiling på slikt som dette, så skal på ingen måte uttale meg som noen form for ekspert. Men, uttalelser som at du må ha veldig god kondis hvis du kommer raskt opp i puls osv fremstår for meg som en helt bakvendt.

Jeg har en makspuls på 208 (er 30). Da jeg begynte å trene med PT for et års tid siden målte vi makspuls, og brukte pulsklokke altivt i en periode på alle treningsøkter. Hun snakket om at pulsen min når jeg f.eks jogger vil gå ned etterhvert som jeg kommer i bedre form (og videre, at formen heller bør måles på hvor fort pulsen synker igjen når man senker intensiteten, og ikke direkte hvor høy puls man får/hvor fort man kommer opp i puls). Er det jeg som er på jordet her? Det virker bare helt snodig at fasiten på at noen kommer opp i 85% av makspuls når man er i lett jogg skal bety at personen er i veldig god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør man komme opp i makspuls på trening? Trodde det var så og si umulig å komme opp i makspuls jeg? Tenker da på testene for å sjekke makspuls, hvor det anbefales å ha med seg en "motivator" (treningsvenn eller lignende) for å klare å holde ut til en kommer opp i makspuls. SLIK trener i allefall ikke jeg! :O

Men jeg lurer også litt på dette. Har pulsklokke, men føler jeg kommer opp i sone 3 (85% av makspuls) bare jeg jogger lett. Så lurer på om jeg har feil innstilling på makspulsen...?

Det er ingen grunn til å komme opp i makspuls på trening annet enn for å se hva den er. Selv på harde intervaller bør du ligge under 95% av makspuls.

De fleste har forskjellig makspuls ettersom de jogger eller sykler. For å finne den med sykling/spinning så begynn rolig i ca. 5 minutter og bli varm. Så øker du litt i trinn, neste nivå skal fremdeles være godt under syreterskel. Du øker i ca. et kvarter, så tar du et drag på 30-40 sekunder der du kommer over syreterskel, før du gradvis går ned i 6-7 minutter til du er under syreterskel. Så skal du gradvis øke over 10 minutter. De siset økningene må ikke skje for raskt, du må pine deg selv til å øke når du tror du egentlig ikke kan øke mer. Til slutt stopper det bare helt opp, du får holde øye med pulsklokka når du nærmer deg toppen og se hva som er høyeste måling.

Hvis pulsklokka di sier sone 3 utifra en eller annen formel så trenger ikke det være riktig. Hvis du synes pusten går lett da så har du nok høyere makspuls enn du har stilt inn. Sone 3 er under syreterskel, men ikke så veldig langt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden min maxpuls er 196 (220-24=196), og jeg max oppnår ca 173 når jeg trener, hva betyr det?

Det betyr at du sannsynligvis ikke klarer å presse deg maksimalt på trening, det skal man heller ikke gjøre.

Når jeg er oppe i 173 er det så vidt jeg klarer å fortsette (når jeg løper på mølla el. jogger ute)

Da maxer jeg meg helt ut. Hvorfor er det sånn?

Spiller asmta noen rolle på maxpulsen?

Astma kan gjøre det vanskeligere å måle makspulsen. Teoretisk sett skulle hjertet klare å komme opp i samme maksimale puls fortere fordi det blir mindre oksygen tilgjengelig, men det kan jo fort være vanskelig å presse seg når man kjenner at det snører seg sammen i brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som har svart i denne testen egentlig peiling?

Jeg har ikke peiling på slikt som dette, så skal på ingen måte uttale meg som noen form for ekspert. Men, uttalelser som at du må ha veldig god kondis hvis du kommer raskt opp i puls osv fremstår for meg som en helt bakvendt.

Haha, dette stussa jeg også veldig på.

Så må bare få presisere hva jeg lurte litt på; jeg kommer opp i høy puls (ca. 175) uten at det føles som om jeg har høy puls (kan fortsatt prate relativt greit i allefall den første tiden, blir litt verre etter en stund). Har trena ei stund, så synes det er ganske rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maxpuls finner du ved å eks løpe i en oppoverbakke alt du har til du neeesten dør. DA finner du maxpuls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som har svart i denne testen egentlig peiling?

Jeg har ikke peiling på slikt som dette, så skal på ingen måte uttale meg som noen form for ekspert. Men, uttalelser som at du må ha veldig god kondis hvis du kommer raskt opp i puls osv fremstår for meg som en helt bakvendt.

Jeg har en makspuls på 208 (er 30). Da jeg begynte å trene med PT for et års tid siden målte vi makspuls, og brukte pulsklokke altivt i en periode på alle treningsøkter. Hun snakket om at pulsen min når jeg f.eks jogger vil gå ned etterhvert som jeg kommer i bedre form (og videre, at formen heller bør måles på hvor fort pulsen synker igjen når man senker intensiteten, og ikke direkte hvor høy puls man får/hvor fort man kommer opp i puls). Er det jeg som er på jordet her? Det virker bare helt snodig at fasiten på at noen kommer opp i 85% av makspuls når man er i lett jogg skal bety at personen er i veldig god form.

Signerer denne! Er man dårlig trent skyter puls rask i været, er man godt trent er den lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Maxpuls er genetisk, hvilepuls sier noe om hvordan formen din er.

Og hva skal hvilepulsen ligge på når man er i dårlig og god form? Er det noen "fasit" på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...