Gå til innhold

Bostøtte avslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke engang klarer å levere inn søknad om bostøtte selv, så forstår jeg godt hvorfor du fikk avslag.

Javel? Hvorfor det? Hvorfor leser du ikke hele tråden, TS har forklart det du kommenterer tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har lagt inn informasjone på bostøtte kalkulatoren med 11000 i måneden + 0 fra meg og fikk :

Beregnet bostøtte beløp pr. måned: 3436

Det er kalkulert ut fra kun inntekt og ingen utgifter reger jeg med? Mulig jeg er treg :sjenert:

mvh TS

Har han 11000 utbetalt eller er det før skatt? Dere må legge til skatten på bostøttekalkulatoren hvis dere ikke har gjort det.

Men jeg regner med at han ikke betaler mer enn 30 prosent skatt så likevel burde dere har krav på bostøtte. Søknadsfristen gikk ut 14. men dere kan prate med saksbehandler og be om å få levere en ny søknad pluss klage. Det bruker å gå bra hvis saksbehandleren er grei. De får likevel ikke behandlet alle søknadene i løpet av de første dagene.

Jeg klaget på feil utbetalt bostøtte og det gikk cirka to måneder før jeg fikk svar og etterbetalt. Men søk på nytt i tillegg til å klage.

Du kan melde bytte av fastlege hvis det er lang reisevei, men du kan også få time der du bor uten å bytte, hvis du sier det er akutt og at du trenger noen å prate med og henvisning til psykolog. Bytter du fastlege i morgen, er det ikke registrert før ved månedskiftet og du kan forklare problemet når du bestiller time hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kan komme på hjembesøk ;) Og de vil sansynligvis ikke utbetale penger uten å ha møtt deg på et eller annet vis.

De fleste kommuner har også et lavterskel tilbud, somregel sykepleiere med etterutdanning i psykiatri, dette er et GRATIS tilbud. I min kommune får alle tilbud om dette 6 ganger først, deretter mer om de trenger. De kommer på hjembesøk, kan kjøre deg til lege og få deg inn bakdøra etc. Kanskje samboeren din kan ringe psykiatrisk team i din kommune?

De kan også hjelpe deg i forhold til NAV. Du må dokumentere sykdommen din, har du tidligere vært i kontakt med din fastlege anbefaller jeg at du beholder denne for å få dokumentasjon til legeerklæringen. Anbefaller at du søker NAV om Arbeids avklaringspenger så fort som mulig da det tilbakebetales til søknadsdato. AAP kan søkes ved at du laster ned og printer ut søknad på nav.no Kravet for å få arbeidsavklaringspenger er at en mottar behandling på et eller annet vis.

I forhold til NAV sosial vil samboere som tidligere har forsørget hverandre regnes sammen når det gjelder sosialhjelp, men dere vil alikevel ha rett på stønader med 11000 utbetalt. I forhold til samboers gjeld så har dere ikke råd til å betale ned på den nå, dere må kontakte kreditor og forklare at dere ikke har økonomi til å betale. NAV Sosial kan hjelpe med den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. Nå ble jeg litt forvirret. Samboer var i møte med fullmakt for meg, og de sa dette var helt ok i min situasjon. De nevnte ingenting om at de måtte møte meg da vi søkte.

Har ikke tidligere vært i kontakt med fastlege, og jeg trodde jeg måtte ha tjent så og så mye for å få arbeidsavklaringspenger?

Samboer har ikke noe valg med gjelden, det er skattetrekk (restskatt som ikke er betalt) og penger til venner for penger vi har lånt til mat og husleie. All annen gjeld er stoppet.

I forhold til NAV sosial vil samboere som tidligere har forsørget hverandre regnes sammen når det gjelder sosialhjelp, men dere vil alikevel ha rett på stønader med 11000 utbetalt.

Jeg trodde at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre? Vi har jo prøvd i mange år, men nå går det ikke lengre. Må jeg da flytte ut for å få støtte/slippe at han skal forsørge meg?

Har han 11000 utbetalt eller er det før skatt? Dere må legge til skatten på bostøttekalkulatoren hvis dere ikke har gjort det.

Det er dette han får utbetalt fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

TS her.

Vi har lagt med dokumentasjon for samboer 2 år tilbake, jeg selv har aldri hatt inntekt grunnet psykiske problemer så den er vel 0 uansett tenker jeg.

Samboer har 11000 kroner men han betaler ca 4000 av dette i gjeld per måned så han har ikke råd til å forsørge meg lengre (han har gjort dette i flere år, men nå går det ikke lengre).

Dersom om noen av dere har en jobb til meg i Trondheim så tar jeg den gjerne, forutsetningen er at jeg ikke kan jobbe sammen med andre mennesker. Jeg har også sett etter noe billigere, men vi betaler nå 7000 kroner inkl strøm, jeg har ikke funnet noe billigere alternativ. Bokollektiv går dessverre ikke pga mine psykiske problemer, og de fleste ligger på MINIMUM 3500 og opp uten strøm så er ikke sikker på om dette hadde blitt billigere?

Jeg låner nå penger av kjente til mat, så at jeg ikke sulter er sant men jeg bygger meg opp veldig mye gjeld.

Håper noen som kan dette kan hjelpe meg med hvordan jeg bør klage skriftelig. Samboer mente det er en behandlingsfeil da alle a-b-c punktene er oppfylt, han skal ringe i morgen og spørre men hadde vært greit å vite mer.

Dere som mener jeg ikke trenger det, hvis en person som har hatt 0 i inntekt i mange år (10+) og som enda ikke får sosial støtte ikke bør få bostøtte, hvem bør få det? :sjenert: Jeg har ikke tidligere søkt sosial støtte fordi jeg har fått hjelp av venner, familie og samboer.. men som sagt går det ikke rundt lengre så føler selv jeg har ventet til det ble helt nødvendig..

Ikke for å være frekk, men det høres jo ut som du har alvorlige problemer med psyken din. Hvorfor er du ikke innlagt på sykehuset til utredelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forholdt til restskatt så er det noe av det letteste å stoppe, det er kun for NAV og ringe og si at dere lever under norm for sosialhjelp. Eventuelt sende dokumentasjon på intekt til kemneren med en søknad om utsettelse ;)

Nå husker jeg ikke hvilken veiledning det står i men om en har hatt felles økonomi som samboere kan en ikke bare velge bort det igjen fordi det er mer lønnsomt å regnes om enslig, og samboere med felles økonomi vil bli regnet som gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her igjen. Nå ble jeg litt forvirret. Samboer var i møte med fullmakt for meg, og de sa dette var helt ok i min situasjon. De nevnte ingenting om at de måtte møte meg da vi søkte.

Har ikke tidligere vært i kontakt med fastlege, og jeg trodde jeg måtte ha tjent så og så mye for å få arbeidsavklaringspenger?

Samboer har ikke noe valg med gjelden, det er skattetrekk (restskatt som ikke er betalt) og penger til venner for penger vi har lånt til mat og husleie. All annen gjeld er stoppet.

Jeg trodde at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre? Vi har jo prøvd i mange år, men nå går det ikke lengre. Må jeg da flytte ut for å få støtte/slippe at han skal forsørge meg?

Det er dette han får utbetalt fra NAV.

Da må dere legge til skatten, altså bruttoinntekten når dere bruker bostøttekalkulatoren.

Jeg tror ikke samboere har forsørgelsesplikt - så lenge dere ikke har barn sammen. Arbeidsavklaringspenger har ingenting med din tidligere inntekt å gjøre hvis du aldri har hatt inntekt før. Aap er egentlig det samme som tidligere het medisinsk og yrkesrettet attføring og jeg anbefaler deg å søke Aap. Du kan gå til medisink behandling og fortsatt motta aap.

Når det gjelder bostøtte tror jeg ikke du må være arbeidsøker eller være trygdet eller under Aap, men jeg er ikke sikker.

Hvis du ikke tør gå ut på grunn av nerver, bør du ta kontakt med lege. Er du aldri utenfor døra eller har det bare blitt en uvane å la din samboer ta ansvaret for alt? Angst kan virke lammende, og går du aldri utenfor hjemmet sier du til deg selv at det er farlig. Ta kontakt med lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet tidligere håper jeg på å skaffe penger til hjemmebesøk, eller etter tips nå å få samboer til å spørre om et gratis tilbud slik foreslått :)

Jeg kan godt dra ut å handle dagligvarer på dagtid, holde på ute og slikt noe men om noen kommer å snakker til meg må jeg gå min vei. Jeg kan ikke betale i kassa eller ringe og spørre om noe. Håper på å få utredning for sosial angst og aspergers men det får jeg høre om når den tid kommer.

Er du aldri utenfor døra eller har det bare blitt en uvane å la din samboer ta ansvaret for alt?

Nei jeg har vel vært sånn veldig lenge, siden jeg ble 18-19 men vet ikke hvorfor det har blitt sånn. Har bare vært med samboer i 2 år, men det er kjempesnillt av han å støtte meg på denne måten og hjelpe meg igang med NAV og lege. Før jeg møtte han måtte min søster, min venninne og mine foreldre hjelpe meg med å skaffe mat og slikt så det er nok ikke fordi det har blitt en uvane :tristbla:

Ikke for å være frekk, men det høres jo ut som du har alvorlige problemer med psyken din. Hvorfor er du ikke innlagt på sykehuset til utredelse?

Man blir ikke innlagt på sykehus eller andre plasser med mindre man har så store problemer at man er til fare for seg selv eller andre, og det er jeg da virkelig ikke. Som du sikkert har lest i tråden allerede står legekontakt først på listen, men når man må skrape sammen hver krone til å spise en gang om dagen er hjemmebesøk veldig dyrt. Håper jo på å få bostøtte og sosial støtte slik at jeg kan få råd til dette og forhåpentligvis få ting til å gå rundt og jobbe med problemene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hvilken veiledning det står i men om en har hatt felles økonomi som samboere kan en ikke bare velge bort det igjen fordi det er mer lønnsomt å regnes om enslig, og samboere med felles økonomi vil bli regnet som gifte.

Men vi har jo ikke felles økonomi, det er jo hans økonomi da jeg ikke har noe? Nå kan han ikke legge ut for meg og betale for meg mer, så det er jo litt synd om vi ikke kan bo sammen for å få hjelp :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan unngå samboerbudsjett hvis dere lager en avtale der han har lånt deg penger til livsopphold og husleie og altså ikke forsørget deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har psykiske problemer så har du faktisk ansvar for eget liv og helse så lenge du ikke er innlagt pga sykdommen din. Du må be om hjelp fra lege og psykolog og du vil definitivt ikke få hjelp verken nå eller i fremtiden om ikke legen din vet hva som skjer for tiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du ikke hadde hatt samboer/familie/venner som kunne hjelpe deg i det daglige. Hadde du da sittet hjemme og sultet ihjel? Eller hadde du klart å finne fram mot til å komme deg ut og redde livet ditt?

Jeg sier ikke dette for å være frekk. Jeg har jobbet med folk med psykiske lidelser, og med mindre du er klar for innleggelse så er det faktisk ikke umulig å gå til legen f.eks.

Det er en gedigen sovepute for deg når du lar andre ordne opp for deg. Da trenger du ikke ta tak i det som er skummelt og vanskelig, og du ender opp i en ond sirkel der du overbeviser deg selv om at du ikke mestrer noe som helst.

Den beste medisin mot angst er å utsette seg selv for det man frykter. Ta små skritt. Hvis du klarer å handle på butikken så er det langt fra uoverkommelig å gå til legen. Du kan! Du må tro på deg selv! Bestem deg for at dette er dagen da du skal endre ditt liv, og start med små babyskritt. Du trenger ikke sitte og vente på utredning. Det er utrolig mye man kan gjøre selv også med litt støtte fra samboer/familie og venner. Les deg opp på kognitiv terapi og ta kontakt med lege/psykolog over nett. Dette er noe du kan komme deg ut av, få deg det livet du ønsker.

Prøv www.msh.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer litt på hvor dyrt et hjemmebesøk er gjennom ditt legesenter? På midt koster det under 200 kroner, og jeg klarer ikke se hvorfor du ikke kan låne penger til dette når du låner penger til alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker dere bostøtte fra Husbanken, må dere dokumentere den inntekten dere har nå, da de ser på fjorårets ligning.

Hvis man søker sosialhjelp og har samboer eller er gift, tas begges inntekt med i beregningen. Sosialtjenesten vil ikke ta hensyn til at din samboer betaler ned på gjeld

AAP får man hvis man er i et behandlingsopplegg. F.eks fysioterapi, psykolog, er mer enn 50% ufør og rehabilitert til å kunne prøve deg i arbeidslivet, eller er midlertidig ufør.

I din situasjon er det helt nødvendig at du kontakter lege. Du kommer ingen vei uten.

Alle offentlige instanser vil kreve dokumentasjon fra lege om du er syk og søker hjelp i en eller annen form

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Man blir ikke innlagt på sykehus eller andre plasser med mindre man har så store problemer at man er til fare for seg selv eller andre, og det er jeg da virkelig ikke

Du kan legge deg inn selv, bare å sende inn en søknad hvor du forklarer situasjonen din, og er du "heldig" så legger de deg inn og utreder deg:)

Hilsen hun som ikke er til fare for seg selv eller andre, men allikevel skal legges inn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...