Marry Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 En dame på jobben tok forleden dag 9 røykepauser (!) i løpet av en dag. På ca 5-10 min hver gang. Urettferdig? 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #2 Skrevet 15. juni 2011 Rundt 45-60 min røykepause den dagen? Burde mistet den timeslønnen der. 2
Marry Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2011 ja sant! Kanskje jeg som ikke røyker skal dra hjem litt tidligere i dag? :gjeiper:
kaprifolen Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 (endret) Det spørs... Hvor mange minutter bruker hun på do i forhold til deg? Og hvor mange minutter snakket du vs henne med kollegaer om ting som ikke var jobbrelaterte? Endret 15. juni 2011 av kaprifolen 1
Marry Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2011 jeg skal jo ikke dra hjem tidligere da! Det var en spøk! Poenget er at røykere får jo mer pauser enn de som ikke gjør det. Og alle snakker jo med kolleger etc. så dette kommer jo i tillegg..
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 jeg skal jo ikke dra hjem tidligere da! Det var en spøk! Poenget er at røykere får jo mer pauser enn de som ikke gjør det. Og alle snakker jo med kolleger etc. så dette kommer jo i tillegg.. Mye rart ute og går. Der jeg jobber ble det sendt ut skriftlig mail om at de som røyker kan ta fem minutter pause hver time, mens de som IKKE røyker IKKE får ta pauser i det hele tatt! Snakk om å bli straffet for å være intelligent. 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 jeg skal jo ikke dra hjem tidligere da! Det var en spøk! Poenget er at røykere får jo mer pauser enn de som ikke gjør det. Og alle snakker jo med kolleger etc. så dette kommer jo i tillegg.. Da jeg røykte, kan jeg med hånden på hjertet si at ingen på min jobb hadde mindre pauser enn meg. Jeg hadde en halv røyk eller så 1 gang i timen, ellers satt jeg med mine arbeidsoppgaver. Andre obersverte jeg i årenes løp, satt på internett å leste ei avis og to nå og da, og "alle" snakker jo litt med kolleger. Jeg var aldri på nett i arbeidstiden, og annet enn arbeidsrelatert snakk hadde jeg ikke tid til. Så ikke ta alle under en kam! 2
kaprifolen Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 Mye rart ute og går. Der jeg jobber ble det sendt ut skriftlig mail om at de som røyker kan ta fem minutter pause hver time, mens de som IKKE røyker IKKE får ta pauser i det hele tatt! Snakk om å bli straffet for å være intelligent. Helt enig i den! De plassene jeg har jobbet, har det alltid vært slik at det har vært rom for å ta seg en 5-10 minutters shoppingpause, snusepause, telefonpause, pustepause, surfepause e.l hvis man har kollegaer som røyker utenom lunsjpausen! Der det ikke har vært "akseptert" å ta slike småpauser, har røykerne delt opp pausen sin. Hvis en ansatt velger å ta 5 min + 20 min + 5 minutter fremfor 30min sammenhengende, så er jo ikke det noe andre burde irritere seg over. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 Der jeg jobber er det mange som setter seg ned med en kaffekopp, håndarbeid, ukeblad eller en avis uten at det blir kommentert, men når noen går ut for å ta seg en røyk er hylekoret på plass. Jeg er ganske sikker på at røykerne sitter mindre på ræva enn de som ikke røyker. 2
Gjest Trolltausa Skrevet 15. juni 2011 #10 Skrevet 15. juni 2011 På min arbeidsplass har ledelsen anbefalt at alle tar 5 minutter "effektiv pause" hver time, uansett om de er røykere eller ikke. Med "effektiv pause" mener jeg å reise seg opp fra arbeidsplassen, gå et annet sted (helst ut i frisk luft), strekke muskulatur osv, Årsaken til at de anbefaler 5 minutter "effektiv pause" hver time, er fordi undersøkelser gjort på arbeidsplassen viser at de som gjør dette er mer produktive enn de som har sjeldnere, eller "passive" pauser. 6
Gjest Fable Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 Hos oss er det to pauser iløpet av en arbeidsdag, lunsj og senere en 10 minutters pause. Røykerne må legge sine røykepauser til de tidene og får ingenting ekstra. Rettferdig for alle. 4
Gjest Consensio Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 jeg skal jo ikke dra hjem tidligere da! Det var en spøk! Poenget er at røykere får jo mer pauser enn de som ikke gjør det. Og alle snakker jo med kolleger etc. så dette kommer jo i tillegg.. De får vel ikke mer pauser, men de tar seg retten til det? For om de får flere pauser, så er et urettferdig og du burde også få disse pausene. 1
Gjest HunterLady Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 Tror nok det du sier er sant i en del tilfeller, men jeg som jobber i helsevesenet synes det er svært annerledes. Røykere får overhodet ikke flere pauser, og må nærmest snike seg avgårde for å ta seg noen trekk for så og løpe tilbake. Flertallet er ikke-røykerer stort sett ved sykehus og sykehjem, og det blir litt "ulovlig" å være røyker. Jeg slutta faktisk å røyke pga dette (ikke ene og alene såklart!). Tok 1 røyk før jobb, 1 i matpasue, og såklart når jeg var ferdig på jobb. Nå har jeg vært røykfri i 1,5 måned! :D 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 jeg skal jo ikke dra hjem tidligere da! Det var en spøk! Poenget er at røykere får jo mer pauser enn de som ikke gjør det. Og alle snakker jo med kolleger etc. så dette kommer jo i tillegg.. Jeg røyker, vet det er farlig, lukter ille osv, osv. MEN jeg røyker ikke på jobb! Nettopp pga surmaga kommentarer om alle de ekstra pausene røykerne tar... Og livet er urettferdig, sånn er det bare! Ha en fiiin dag vidre! Klem fra Hilde
Marry Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2011 Jeg dømmer ikke røykere! jeg snuser og det er minst like ufint. Jeg syns bare 9 røykepauser iløpet av en dag er litt drøyt! Jesus 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #16 Skrevet 15. juni 2011 Jeg dømmer ikke røykere! jeg snuser og det er minst like ufint. Jeg syns bare 9 røykepauser iløpet av en dag er litt drøyt! Jesus 9 røykepauser i løpet av en arbeidsdag er mye ja, men si meg en ting, teller du antall ganger røykere er ute å tar seg en blås Du bruker sikkert mye lenger tid i løpet av arbeidsdagen din på snus enn det røykerne bruker på å røyke, så jeg syns ikke du er rette person til å dømme røykerne, for det er det du gjør selv om du sier noe annet. 1
Gjest Tirkes Skrevet 15. juni 2011 #17 Skrevet 15. juni 2011 Marry: Det der må du ta opp med din sjef, det er et personalproblem da denne damen legger ekstra jobb på sine kollegaer. Røykingen har ingenting med saken å gjøre, hun kunne tatt 9 personlige samtaler eller sittet 40 min på facebook - det går ut på det samme, det er rein personlig tid. Hilsen en røyker som overholder pausereglene på arbeidsplassen sin. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #18 Skrevet 15. juni 2011 Nå er det forskjell på røykere og røykere. Selv tok jeg en røyk før lunsj og en etter. Altså 2 røyk i løpet av en arbeidsdag. Lunsjen min forkortet jeg slik at jeg hadde tid til en røyk. Til gjengjeld så surfet jeg aldri på nettet eller slarvet med en kollega. Røykepausen ble også en del ganger brukt til å prate jobb. Det var en episode som fikk meg til å tenke litt. Tidlig vårdag og varmt for en gang skyld. Sto ute og tok en røyk og koste meg med sola. Da jeg kom inn så kommenterte en kollega at jeg pga røyken kunne nyte finværet. Det var ingen som hindret henne i å ta 5 min med frisk luft annet enn henne selv. Jeg vil oppfordre ikke-røykere til å ta noen korte turer ut i frisk luft, snakk med de kollegaene som du ikke jobber nærmest med, strekk litt på kroppen. Gi deg selv en minipause. Jeg har kontorarbeid, men jeg har aldri hatt en belastningsskade. Tror noe av grunnen er de korte pausene, gå til printer, gå og ikke ringe en kollega osv. Altså bevegelse. En som hadde hatt 9 røykepauser ville jeg også har reagert på. 1
Genesis Skrevet 15. juni 2011 #19 Skrevet 15. juni 2011 9 røykepauser i løpet av en arbeidsdag er mye ja, men si meg en ting, teller du antall ganger røykere er ute å tar seg en blås Du bruker sikkert mye lenger tid i løpet av arbeidsdagen din på snus enn det røykerne bruker på å røyke, så jeg syns ikke du er rette person til å dømme røykerne, for det er det du gjør selv om du sier noe annet. Like mye tid på snus som røyk! Si meg, vet du hva snus er for noe? Porsjonssnus tar ca. 6.35 sekunder fra du tar hånden ned i lomma til snusen ligger inne. Skjerp deg! 2
Gjest Skrevet 15. juni 2011 #20 Skrevet 15. juni 2011 Dette husker jeg noen ikke-røykere klaget på ofte ved min forrige arbeidsplass og synes var sååå urettferdig! Sannheten var at de som klaget så veldig på dette var de verste til å selv sluntre unna arbeid og stå å skravle(baksnakke/sladre) med andre :gjeiper: Ikke at jeg sier du ts er slik,men jeg synes røykere blir litt for mye uthengt. Og nei,jeg røyker ikke selv 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå