AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #1 Del Skrevet 14. juni 2011 Hvor stor sjangs er det å dø av narkose under abort??? Er det i det hele tatt mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. juni 2011 #2 Del Skrevet 14. juni 2011 Man får vel ikke narkose ved abort. Ved keisersnitt får man normalt lokalbedøvelse, ikke full narkose, Tviler på at man kan dø av lokalbedøvelse. Man kan dø av full narkose, men det skal være annestesilege der og passe på at man får riktig mengde bedøvelse og at pasienten puster fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 14. juni 2011 #3 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg har i alle fall aldri hørt om noe slikt, selv i samtaler med leger og kirurger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 14. juni 2011 #4 Del Skrevet 14. juni 2011 Man får vel ikke narkose ved abort. Ved keisersnitt får man normalt lokalbedøvelse, ikke full narkose, Tviler på at man kan dø av lokalbedøvelse. Man kan dø av full narkose, men det skal være annestesilege der og passe på at man får riktig mengde bedøvelse og at pasienten puster fint. Man får full narkose ved kirurgisk abort, jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 14. juni 2011 #5 Del Skrevet 14. juni 2011 Sannsynligheten er så liten at det ikke er verdt å tenke på. Friske folk dør ikke av å bli lagt i narkose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 14. juni 2011 #6 Del Skrevet 14. juni 2011 Man får vel ikke narkose ved abort. Ved keisersnitt får man normalt lokalbedøvelse, ikke full narkose, Tviler på at man kan dø av lokalbedøvelse. Man kan dø av full narkose, men det skal være annestesilege der og passe på at man får riktig mengde bedøvelse og at pasienten puster fint. Jo, man får narkose ved abort dersom man foretar en kirurgisk abort (utskrapning). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. juni 2011 #7 Del Skrevet 14. juni 2011 Jo, man får narkose ved abort dersom man foretar en kirurgisk abort (utskrapning). Da lærte jeg noe nytt i dag også Ja, man kan dø av narkose, men sannsynligheten for å dø av det er svært, svært, svært liten. Ingenting å bekymre seg for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. juni 2011 #8 Del Skrevet 14. juni 2011 Ved kirurgisk abort/utskrapning etter spontanabort får man narkose. Det er visstnok alltid en viss risiko forbundet med narkose - det er derfor de bare legger folk i narkose når det er strengt nødvendig. Men det er så liten sannsynlighet for at man skal dø at man ikke trenger å tenke på det. Men det er viktig å følge rådene som gis, bl.a. om at man ikke skal spise et visst antall timer før (slik at man ikke risikerer lungebetennelse eller hva de nå er redde for, dersom man skulle få brekninger under narkosen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alfredas Skrevet 14. juni 2011 #9 Del Skrevet 14. juni 2011 Man får narkose ved abort. Narkose er noe de aller fleste tåler, så fremt det ikke er hjerteproblem eller andre spesielle problem som tilsier at du ikke skal tåle en narkose (som er noe de aller fleste tåler). Narkose blir også gitt ved haste-keisersnitt. Hva skulle man ha gjort uten narkose! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2011 #10 Del Skrevet 14. juni 2011 Selvsagt er det mulig. Svært, svært uvanlig, men mulig. For å sette det i perspektiv, jeg vil tro det er flere som dør i bilen på veil til eller fra sykehuset i forbindelse med en abort, enn fra narkosen. Hvorfor det ikke er vanlig å gi tilbud om abort uten narkose (noe som er norman i mange andre land) er egentlig merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monica Skrevet 15. juni 2011 #11 Del Skrevet 15. juni 2011 Sjansen for og dø i narkose er innmari liten. Jeg har snakka med 2 narkoseleger om dette siden jeg sjøl hadde angst for det. Han ene hadde vært narkoselege i 20 år og aldri opp levd at noen har dødd. Narkosen som gis i dag gir som regel liten bivirkning i etter kant. Du får lett narkose når man tar abort sånn at du våkner veldig fort og kvikner til som regel i løpet av 1 time. Du blir overvåket hele tia og er som regel i narkose 10-15min. Føles lengre, man kan bli litt disorientert rett etterpå, går fort over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedicte22 Skrevet 15. juni 2011 #12 Del Skrevet 15. juni 2011 Man får vel ikke narkose ved abort. Jo, når du velger kirurgisk abort får man full narkose, det er kun ved medisinsk du er våken. Geez. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2011 #13 Del Skrevet 15. juni 2011 Jo, når du velger kirurgisk abort får man full narkose, det er kun ved medisinsk du er våken. Geez. Som nevnt tidligere i tråden her, det er ikke en selvfølge. I USA er normen uten narkose, jeg mener det også er tilfellet i Sverige og UK uten at jeg skal si det for sikkert. Hvorfor dette ikke er et standardtilbud i Norge er jeg usikker på, men jeg vil tro det er for å skåne legene mest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #14 Del Skrevet 15. juni 2011 Som nevnt tidligere i tråden her, det er ikke en selvfølge. I USA er normen uten narkose, jeg mener det også er tilfellet i Sverige og UK uten at jeg skal si det for sikkert. Hvorfor dette ikke er et standardtilbud i Norge er jeg usikker på, men jeg vil tro det er for å skåne legene mest mulig. Eller for at jenta ikke skal vite at rommet blir fylt med legestudenter som både står å glaner inn mellom beina på deg. Det har vært mange saker, særskilt når det gjelder jenter som er litt på kjøret, at når de er inne til abort så tror de at dette er fort gjort og at det bare er de mest nødvendige av mennesker der inne, men så har det kommer frem i senere tid at det har vært opp til 20 studenter der .. Ikke pokker om jeg kommer til å velge kirurgisk abort dersom jeg kommer i en situasjon hvor abort er løsningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2011 #15 Del Skrevet 15. juni 2011 Eller for at jenta ikke skal vite at rommet blir fylt med legestudenter som både står å glaner inn mellom beina på deg. Det har vært mange saker, særskilt når det gjelder jenter som er litt på kjøret, at når de er inne til abort så tror de at dette er fort gjort og at det bare er de mest nødvendige av mennesker der inne, men så har det kommer frem i senere tid at det har vært opp til 20 studenter der .. Ikke pokker om jeg kommer til å velge kirurgisk abort dersom jeg kommer i en situasjon hvor abort er løsningen. Ikke minst. Jeg har alltid lurt på hvorfor de ikke bare spør voksne og stabile kvinner om de vil være "prøvekluter" istedet for. Om jeg hadde måttet ta abort nå, når jeg er godt voksen og stabil hadde jeg gladelig takket ja, men hadde de gjordt noe slikt mot meg når jeg tok abort som deprimert og rusavhengid 22 åring så tror jeg at det hadde endt med at liv gikk tapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 17. juni 2011 #16 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Som nevnt tidligere i tråden her, det er ikke en selvfølge. I USA er normen uten narkose, jeg mener det også er tilfellet i Sverige og UK uten at jeg skal si det for sikkert. Hvorfor dette ikke er et standardtilbud i Norge er jeg usikker på, men jeg vil tro det er for å skåne legene mest mulig. Hvordan skal man få foretatt en utskrapning uten narkose? Ja, man kan sikkert legge spinalbedøvelse, men det er vanskeligere å sette og den virker lenger. Jeg har en viss mistanke at ved kirurgisk abort (utskrapning) så bruker nok USA og Sverige narkose de også. Ved medisinsk abort (piller) så får man ikke narkose. Med andre ord: Narkose eller ikke kommer an på aborttype. Og aborttypen avhenger av hva man vil selv og hvor langt man er på vei. Endret 17. juni 2011 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2011 #17 Del Skrevet 17. juni 2011 Hvordan skal man få foretatt en utskrapning uten narkose? Ja, man kan sikkert legge spinalbedøvelse, men det er vanskeligere å sette og den virker lenger. Jeg har en viss mistanke at ved kirurgisk abort (utskrapning) så bruker nok USA og Sverige narkose de også. Ved medisinsk abort (piller) så får man ikke narkose. Med andre ord: Narkose eller ikke kommer an på aborttype. Og aborttypen avhenger av hva man vil selv og hvor langt man er på vei. Første noenlunde ok linken jeg fant ("abortion while awake"): http://teenadvice.about.com/cs/optionsabortion/a/exabortion_4.htm "You are not "put under" for this procedure so the risks often associated with anesthesia are not associated with this procedure. You are sedated and given pain killers during the procedure but you remain awake and conscious during the abortion. You may be offered NO2, nitrous oxide, to help with any discomfort during the procedure" http://www.bloorwestwomensclinic.com/faq.asp Am I going to be asleep? You will not be asleep for your procedure. Studies have shown that it is safer to have an abortion while awake, rather than asleep. Will it hurt? 1. The average procedure takes 2 - 3 minutes. 2. You will recieve a medication to help you relax, as well as a strong narcotic for pain. This is given through a tiny injection into a vein. 3. We will adjust the dosages of both these medications to keep each client as comfortable as possible. 4. Most clients report a sensation of menstrual like cramps and some clients report no pain at all. 5. The majority of our patients report that the procedure was not nearly as uncomfortable as they had imagined. Beroligende, og lokalbedøvelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #18 Del Skrevet 17. juni 2011 Ved kirurgisk abort får man en lett narkose, slik at man våkner like etterpå, og kan reise fra sykehuset samme dag. Dette er samme type narkose som man får hvis man skal få lagt in dren i ørene (i alle fall fikk jeg narkose da jeg gjorde det som barn, aner ikke hva normen er for voksne). Noen tåler det dog bedre enn andre, men jeg har i alle fall aldri opplevd ubehag ved "dagnarkose" (men ved full narkose trengte jeg dager på å komme meg og var skikkelig groggy etterpå). Og hvis noen skulle tvile: medisinsk abort er mye mer ubehagelig enn kirurgisk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #19 Del Skrevet 17. juni 2011 Jo, når du velger kirurgisk abort får man full narkose, det er kun ved medisinsk du er våken. Geez. Du liksom bare MÅ høre din egen stemme, du. Dette var det noen som opplyste om FEMTEN timer før deg. Og etter det igjen - flere ganger. Likevel må du repetere det samme... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #20 Del Skrevet 17. juni 2011 Hvordan skal man få foretatt en utskrapning uten narkose? Ja, man kan sikkert legge spinalbedøvelse, men det er vanskeligere å sette og den virker lenger. Jeg har en viss mistanke at ved kirurgisk abort (utskrapning) så bruker nok USA og Sverige narkose de også. Ved medisinsk abort (piller) så får man ikke narkose. Med andre ord: Narkose eller ikke kommer an på aborttype. Og aborttypen avhenger av hva man vil selv og hvor langt man er på vei. Det er billigere å bruke spinal enn narkose. Narkose krever flere personell, under og etter inngrepet. Spinal er ikke noe problem å sette på de aller fleste, og den virker i et par timer. Så lenge ligger de fleste på post.op. likevel. Så jeg synes det er rart at det ikke er et alternativ engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå