Gå til innhold

irritabel tarm


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Jeg har irritabel tarm, noe som er en veldig stor plage. Det går utover alt mulig, skole, venner og andre sosiale ting. Det har i tillegg gjort meg veldig deprimert, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har slitet med det i 2-3år og det begynner å bli veldig slitsomt. Jeg er i tillegg bare 18år.

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skriv ned ALT du putter i munnen. Selv den ene tyggegummien,den uten sukker.

Jeg har funnet mine triggere,bla hvetemel,kunstig søtningsstoffer,grønsaker,krydder osv

Vi som har irritabel tarm kan ha felles ting vi reagerer på,men også forskjeller.

Det er en forening du kan søke råd hos, http://www.lmfnorge.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det ingenting annet man kan gjøre enn å ungå triggermaten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en tarmsykdom som gjør at jeg får irritabel tarm så jeg får medisiner, men må fortsatt holde meg unna en del matvarer, blandt annet hvetemel og søtningsmiddel er veldig dårlig for meg. Jeg er også bare 18, så vet hvor kjipt det er. Magen rumler og folk tror jeg er sulten, når det egentlig er helt normalt for min mage, spesielt i eksamenslokaler hvor det er helt stille er det plagsomt. Merker jeg begynner å skrape stolen mot gulvet og lignende for at folk ikke skal høre det, men gir meg nok egentlig bare mer oppmerksomhet. :tristbla:

Har du fått noen diagnose, eller bare irritabel tarm? Jeg er noe bedre på medisiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det ingenting annet man kan gjøre enn å ungå triggermaten??

Ikke som jeg vet om .Du kan få Surmontil fra legen,den hjelper litt for meg

http://tidsskriftet.no/article/490134

tidligere brukte jeg Gevita sine fennikeltabletter,men disse har gått ut av produksjon ;(

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...