Gå til innhold

Tvangstanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Putter dette under kropp og helse, dog det helst går på det mentale.

Jeg sliter enormt med tvangstanker. Hadde det i perioder da jeg var ganske liten, mens nå er det hele tiden. Det rare er at jeg bare har det slik om kvelden da jeg skal legge meg. Det er så mange "forberedelser" før jeg kan sove. Jeg bruker gjerne 1-1/2 time på badet; pusser tennene lenge, vasker hendene grundig, fjerner sminke lenge, må på do to-tre ganger og jeg kan overhodet ikke sove uten et vannglass og håndkrem tilgjengelig. Generelt over gjennomsnittet nøye på hygiene..

Ellers på dagen har jeg også problemer med å ikke knekke/vri på håndledd og ankler, bestemte punkter i ryggen osv, og jeg blunker mye ufrivillig på øynene. Noen ganger blir jeg så frustrert over alt sammen at jeg begynner å gråte.

Alt dette høres jo helt tullete ut og jeg forstår ikke helt når eller hvorfor det begynte. :murvegg: Det stjeler mye energi og det er jo f.eks. håpløst å være i et forhold hvis typen må vente på slikt tull hver kveld. Noen som har opplevd lignende og vet hvordan man på egen hånd kan slutte med dette?

Tar gjerne i mot erfaringer, men vær snill å ikke fortell i detalj hva dere evt. plages med, for da får jeg vel nye ideer.. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er faktisk ganske vanlig å slite med tvangstanker og handlinger- det er mer utbredt enn man skulle tro. Selv opplevde jeg dette da jeg gikk gravid - det kom ut fra intet. Grusomt. Men det gikk over, men jeg valgte å gå til psykolog da det plaget meg mye. Jeg ville ikke tenke visse tanker, og da tenkte jeg det jo...Dette er jo nokså logisk, men ikke enkelt å snu på egenhånd.

Jeg tenker litt sånn at hvorfor gå med disse problemene på egenhånd, når det finnes folk som kan dette, som har kompetansen til å hjelpe sånn at man får det bedre? Mange vil ikke få profesjonell hjelp fordi de skammer seg mer over problemene da - de tenker at de kan fikse det selv. Det er ikke alltid like enkelt.

Så hvis dette plager deg og stjeler mye av tiden din i hverdagen, så ikke nøl med å få hjelp for det. Tvangstanker er jo en angstvariant, og dette er så vanlig og hverdagslig for leger at jeg er sikker på at du vil kunne få god hjelp.

Sender masse omtanke, vet hvordan dette utarter seg - og det er uuutolig frustrerende når man bare må tenke, eller gjøre enkelte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg led av tvangstanker da jeg var rundt 11år, og det stjal utrolig mye av tiden min. Jeg fikk hjelp av psykolog (gjennom BUP, men det er jo for de under 18år). Jeg anbefaler som over her å kontakte fastlegen din og få henvisning til psykolog. Ser ut som om du har mye av det og at det styrer hverdagen din.

Jeg husker ikke helt hvordan jeg ble kvitt det, men var det at jeg ble lei av at det styrte hverdagen min og tok mye tid, til slutt ble jeg piss lei og sa bare NEI til tankene. En ting jeg gjorde, var at jeg tvang meg selv til å gjøre positive ting, gjøre lekser, vaske hendene etter at jeg var på do (var for lat til å gjøre det da jeg var barn), rydde rommet, hjelpe gamle dama i oppgangen osv, virka som om det funka på tvangstankene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for to utfyllende svar. Jeg var ikke klar over at tvangstanker er en angstvariant. Har ikke turt å ta opp dette med en psykolog, men ser at jeg kanskje burde gjøre det. Er veldig, veldig sliten, legger meg altfor sent fordi dette stjeler så mye tid. Godt å høre at en psykolog kanskje kan hjelpe meg ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker og tvangshandlinger (er få som bare har tvangstanker) er ofte en utløsende årsak fra angst. Det er en grunn til at man gjør alle handlingene.

Oftest så er det fordi hvis jeg ikke gjør sånn og sånn så skjer det og det.

Snakk med en psykolog som er god på tvangstanker/handlinger (OCD på engelsk)

ananke.no er forening for tvangslidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker og tvangshandlinger (er få som bare har tvangstanker) er ofte en utløsende årsak fra angst. Det er en grunn til at man gjør alle handlingene.

Oftest så er det fordi hvis jeg ikke gjør sånn og sånn så skjer det og det.

Snakk med en psykolog som er god på tvangstanker/handlinger (OCD på engelsk)

ananke.no er forening for tvangslidelser.

Ja, det er tvangshandlingene som sliter meg ut. Jeg tenker ikke at noe spesielt dramatisk vil skje, men jeg får problemer med å sove hvis jeg ikke gjør alle disse handlingene. Blir liggende å tenke på alt jeg skulle ha gjort i stedet for å sove. Takk for info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lille

Kom til å tenke på at jeg har en veninne som blinker mye med øynene, men jeg synes det bare er kjempesøtt. Så da vet du det. :)

Jeg har personlig noen tvangstanker selv, som har kommet etter at jeg har vært enormt stresset pga alvorlig sykdom i familien. Det kan utløses av stress.. Google OCD (det finnes mange forskj versjoner)

Det jeg skal gjøre nå er å ta omega 3, skikkelige vitaminer og spise sunn kost. Tren også.

Når du føler for å gjøre alle disse ekstra tingene så prøv å la være og tren på å gjøre dem mindre og mindre.

Husk at det ikke er DU som er rar, men det er en kjemisk ubalanse som IKKE er permanent.

Snakk med legen din. :) masse lykke til og klem. Husk masse blinking er sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at jeg har en veninne som blinker mye med øynene, men jeg synes det bare er kjempesøtt. Så da vet du det. :)

Jeg har personlig noen tvangstanker selv, som har kommet etter at jeg har vært enormt stresset pga alvorlig sykdom i familien. Det kan utløses av stress.. Google OCD (det finnes mange forskj versjoner)

Det jeg skal gjøre nå er å ta omega 3, skikkelige vitaminer og spise sunn kost. Tren også.

Når du føler for å gjøre alle disse ekstra tingene så prøv å la være og tren på å gjøre dem mindre og mindre.

Husk at det ikke er DU som er rar, men det er en kjemisk ubalanse som IKKE er permanent.

Snakk med legen din. :) masse lykke til og klem. Husk masse blinking er sjarmerende.

Tusen takk for svar og gode råd. Det hjelper å høre at flere kjenner til dette, har følt meg veldig flau og utenfor. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ocd gjesten

Tusen takk for svar og gode råd. Det hjelper å høre at flere kjenner til dette, har følt meg veldig flau og utenfor. :klem:

Ikke noe å føle seg utenfor for. Det finnes medikamenter som kan hjelpe deg vet du. Det handler om en kjemisk ubalanse i hjernen, eller hormonelle ubalanser.

Når det gjelder tvangstanker / ocd så angriper sykdommen det som du er mest opptatt av i livet. I din situasjon er det rengjøringen. Andre kansje vasking osv..

Det er like greit å gå til legen nå og få hjelp med disse vanskelige og slitsomme tankene. Du trenger ikke slite alene! Legen vil hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :klemmer: Takket være deg/dere har jeg våget å gå til psykolog etter snart 2 år med tvangshandlinger og skal nå få hjelp. :)

Ts!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :klemmer: Takket være deg/dere har jeg våget å gå til psykolog etter snart 2 år med tvangshandlinger og skal nå få hjelp. :)

Ts!

Blir så glad over å vite at du turte å gå til psykolog. Sitter her selv og tenker 'Skal, skal ikke'. Tror jammen du har gitt meg pushet til å ringe fastlegen på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så glad over å vite at du turte å gå til psykolog. Sitter her selv og tenker 'Skal, skal ikke'. Tror jammen du har gitt meg pushet til å ringe fastlegen på mandag.

Jeg ble veldig lettet da jeg fikk møte en fagperson som var helt tydelig på at dette kan alle bli kvitt. Det var ikke så flaut som jeg trodde det skulle bli, siden det ikke er noe nytt eller uvanlig for en psykolog. Så jeg sier 'Skal!' Det er godt å ha noen som gir meg en konkret oppgave å jobbe med fra gang til gang. Lykke til! :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja, dette kan man bli kvitt - jeg ble det!Og nå vet jeg hvordan rare tanker som dukker opp skal håndteres- dermed utarter de seg ikke til tvangstanker. Er kjempeglad for å høre at du oppsøkte psykolog - dette skal man ikke gå med alene. Det er vondt, man trenger noen som kan dette og noen man kan få støtte fra! Har man prøvd å være sterk og å løse problemene på egenhånd en god stund, uten de store resultatene, er tiden inne for å få hjelp! Jeg heier på deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kan man bli kvitt - jeg ble det!Og nå vet jeg hvordan rare tanker som dukker opp skal håndteres- dermed utarter de seg ikke til tvangstanker. Er kjempeglad for å høre at du oppsøkte psykolog - dette skal man ikke gå med alene. Det er vondt, man trenger noen som kan dette og noen man kan få støtte fra! Har man prøvd å være sterk og å løse problemene på egenhånd en god stund, uten de store resultatene, er tiden inne for å få hjelp! Jeg heier på deg:)

Tusen takk for støtten. Godt å høre at du kom deg gjennom det. :klemmer:

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...