Gå til innhold

Var det et overgrep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var 15 ble jeg introdusert for en "pulevenn" til min venninne, vi var begge femten år gamle på det tidspunktet. Mannen var i begynnelsen av 30-åra. Jeg var jomfru, og synes det hørtes kult ut med en pulevenn, spesielt en som var så mye eldre. Det ble til at jeg ble med henne til han, bare for å treffe han egentlig, hadde ikke i tankene at noe mer skulle skje den dagen. Venninna mi gikk ganske fort, og han foreslo at vi skulle legge oss i sengen og prate. Etterhvert ble det varmt under dyna, og det ble naturlig å kle av seg litt. En ting førte til en annen, og han tok på meg og gav meg oralsex, og prøvde etterhvert penetrere meg. Det gjorde så vondt at jeg lå å klynket og måtte be han stoppe, og etter tredje gangen jeg sa det, stoppet han. Jeg sa ikke nei før det, fordi jeg ikke turte, jeg ville ikke være en "luremus".

Etterpå følte jeg meg helt jævlig, kunne lukte han (svette, røyk og alkohol) på huden min i flere uker etterpå, uansett hvor mye jeg dusjet. Jeg har etter det ikke klart ha et normalt (hva enn det betyr) forhold til kropp og menn og sex. Hver gang en mann prøver kysse meg, minner det meg om tungen hans som presset seg ned i halsen min. Hender minner meg om de grådige hendene hans som tok på meg overalt og presset seg inn i meg.

Jeg var under den seksuelle lavalder så juridisk sett var det vel galt, spesielt med tanke på hvor mange år eldre han var. Men det var jo mitt valg å dra dit, og jeg ble jo med han i sengen, og selv om jeg bare lå der så sa jeg jo ikke nei, før på slutten. Jeg føler jeg "overreagerer" på hele hendelsen.. Jeg vet ikke.. Det er 7-8 år siden dette skjedde.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var 15 ble jeg introdusert for en "pulevenn" til min venninne, vi var begge femten år gamle på det tidspunktet. Mannen var i begynnelsen av 30-åra. Jeg var jomfru, og synes det hørtes kult ut med en pulevenn, spesielt en som var så mye eldre. Det ble til at jeg ble med henne til han, bare for å treffe han egentlig, hadde ikke i tankene at noe mer skulle skje den dagen. Venninna mi gikk ganske fort, og han foreslo at vi skulle legge oss i sengen og prate. Etterhvert ble det varmt under dyna, og det ble naturlig å kle av seg litt. En ting førte til en annen, og han tok på meg og gav meg oralsex, og prøvde etterhvert penetrere meg. Det gjorde så vondt at jeg lå å klynket og måtte be han stoppe, og etter tredje gangen jeg sa det, stoppet han. Jeg sa ikke nei før det, fordi jeg ikke turte, jeg ville ikke være en "luremus".

Etterpå følte jeg meg helt jævlig, kunne lukte han (svette, røyk og alkohol) på huden min i flere uker etterpå, uansett hvor mye jeg dusjet. Jeg har etter det ikke klart ha et normalt (hva enn det betyr) forhold til kropp og menn og sex. Hver gang en mann prøver kysse meg, minner det meg om tungen hans som presset seg ned i halsen min. Hender minner meg om de grådige hendene hans som tok på meg overalt og presset seg inn i meg.

Jeg var under den seksuelle lavalder så juridisk sett var det vel galt, spesielt med tanke på hvor mange år eldre han var. Men det var jo mitt valg å dra dit, og jeg ble jo med han i sengen, og selv om jeg bare lå der så sa jeg jo ikke nei, før på slutten. Jeg føler jeg "overreagerer" på hele hendelsen.. Jeg vet ikke.. Det er 7-8 år siden dette skjedde.

Noen tanker?

Det er mange år siden nå, du fikk en lærepenge. Glem det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sevastra

Jeg liker ikke hvordan venninnen din bare dro med en gang. Høres nesten planlagt ut fra hans og/eller hennes side. 30-åringer har dessuten ikke noe å gjøre med 15 åringer etter min mening. Helst ikke med folk under 18 heller. Balansen blir ikke helt rett.

Om det er overgrep eller ikke er vanskelig og si, siden du ikke sa nei. Det er vanskelig for meg og vurdere. Kanskje du burde snakke med en venn/forelder/lege som du stoler på om hendelsen?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette går under kategorien "overgrep". Du var 15, altså under seksuell lavalder. Uansett hvor mye fri vilje det var fra din side til å bli med han under dyna, var dette feil. Ikke din, men hans. Han utnyttet deg, og jeg synes du burde oppsøke profesjonell hjelp. Det er en grunn til at vi har slike lover i Norge, nettopp for å skåne unge jenter mot traumatiske opplevelser som denne. Jeg håper virkelig du finner ut av det her, og jeg synes du har vært flink som har tort å dele opplevelsen din med oss. Ta nå rådet mitt og finn noen å snakke med, denne opplevelsen er ikke noe du burde gå og bære på som et vondt minne resten av livet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at du ville reagert annerledes om han duftet godt og du nøt sexen, så nei. Det var ikke et overgrep.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var et overgrep fordi du var 15. Men tror du at du hadde opplevd situasjonen noe annerledes hvis du var 16? Jeg vil tro antagelig ikke...

Men jeg syns du definitivt bør oppsøke profesjonell hjelp i og med at det preger dine forhold til menn fortsatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sevastra

Jeg tror de fleste husker sin første seksuelle opplevelse. Det at din første ble en negativ opplevelse kan ha etterlatt noen dårlige følelser for deg når det kommer til sex.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette går under kategorien "overgrep". Du var 15, altså under seksuell lavalder. Uansett hvor mye fri vilje det var fra din side til å bli med han under dyna, var dette feil. Ikke din, men hans. Han utnyttet deg, og jeg synes du burde oppsøke profesjonell hjelp. Det er en grunn til at vi har slike lover i Norge, nettopp for å skåne unge jenter mot traumatiske opplevelser som denne. Jeg håper virkelig du finner ut av det her, og jeg synes du har vært flink som har tort å dele opplevelsen din med oss. Ta nå rådet mitt og finn noen å snakke med, denne opplevelsen er ikke noe du burde gå og bære på som et vondt minne resten av livet.

Enig! Og vil poengtere at dette absolutt er overgrep. Du var et barn som ble utsatt for en egoistisk og grusom handling av en eldre person. Og Ts, du må ikke bry deg om de som er dumme her på denne tråden og skriver slemme kommentarer til deg. Du må ikke være redd eller skamme dg for å søke hjelp for dette her, hjelp fortjener du jo selvsagt. Istemmer med Burn, finn noen å snakke med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var (såvidt) et brudd på loven fra hans side, men synes det blir feil å kalle det et overgrep. Du visste på forhånd hva du gikk til, du tok noen veldig ukloke valg, men han stoppet heldigvis når du sa nei. Du var nok rett og slett for ung til å vite hva du egentlig ville, og jeg tror ikke noen ekstra måneder hadde gjort så mye fra eller til da.

Fullt forståelig at du syntes det var ekkelt. Jeg hadde samme følelse etter å ha kysset heftig med en av de litt eldre, tøffe gutta da jeg var på samme alder som deg. Jeg ville det selv, helt til vi faktisk var igang, og det bare var ekkelt. Han luktet også røyk og alkohol, og han var veldig klåfingret. Han gav seg heldigvis når jeg kom med en dårlig unnskyldning om at jeg måtte hjem, men dette plaget meg en lang periode, og jeg fikk liksom ikke smaken av tungen hans ut av munnen. Nå er det selvsagt forskjell på sex og kyssing, men jeg var like ung og naiv som deg. Masse hormoner som raste i kroppen, men kroppen og hjernen ville liksom to vidt forskjellige ting.

Det er ingen skam i å oppsøke psykolog, for selv om jeg ikke kaller dette et overgrep, betyr ikke det at du ikke har lov til å føle at det var det - med alt det innebærer av ettervirkninger. Enten du overreagerer eller ikke, så er det ikke godt å gå rundt og ha det slik. Det som er viktig her er at du får det vonde på avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at du ville reagert annerledes om han duftet godt og du nøt sexen, så nei. Det var ikke et overgrep.

JA, HUN HADDE REAGERT ANNERLEDES OM HUN HADDE HATT SEX MED EN SOM HUN VAR FORELSKET I, OG SOM HUN TENTE PÅ, OG SOM SOM HUN HADDE ET FORHOLD TIL.

Hvor mange unge jenter, som aldri har hatt sex eller kjæreste, om de er 15 eller 20, vet hva de går til?

Han var den voksne og burde vite bedre. Hun var ung og uerfaren og syns det hele bare var spennende HEEELT til det gikk for langt...

TS, syns du skal oppsøke hjelp, prat med fastlegen som vil henvise deg til en psykolog. Du fortjente ikke oppleve dette, og syns du var flink som klarte å si nei til slutt. Det er mange jenter som ikke klarer det, og det ødelegger de helt.

Endret av meridian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til at jeg ble med henne til han, bare for å treffe han egentlig, hadde ikke i tankene at noe mer skulle skje den dagen. Venninna mi gikk ganske fort, og han foreslo at vi skulle legge oss i sengen og prate. Etterhvert ble det varmt under dyna, og det ble naturlig å kle av seg litt.

Høres ut som du ble offer for en serie av tilfeldigheter som førte til sex uten at du egentlig forstod hva som skjedde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne episoden er et perfekt eksempel på hvorfor vi opererer med seksuell lavalder. En på 30 år BØR vite at en 15-åring ofte ikke skjønner alvoret man blir satt i ved en slik situasjon, og ikke klarer å stå i mot når det er press inn i bildet. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at 30-åringen det er snakk om her bevisst tok utnytte av en mulighet som bød seg uten å tenke på hvilke konsekvenser dette ville kunnet få for andreparten.

Selv er jeg 22, og hadde ALDRI kunnet fått meg selv til å gjøre noe slikt mot en 15-åring. Ikke bare fordi mine egne preferanser ligger på MINST 18+, men også fordi jeg selv har vært 15 og vet at en 15-åring for det første ikke alltid klarer å skjønne hva som er i ferd med å skje før det er "for sent" og at en 15-åring kan ha problemer med å få sagt skikkelig i fra hva han/hun har lyst og ikke lyst til når den som prøver seg er dobbelt så gammel. Jeg synes nesten at enhver seksuell forbindelse mellom en voksen person og tenåringer er et bevis på ekstremt dårlig dømmekraft fra den personens side. Dette kan jo variere litt, noen 17-åringer er mer selvstendige enn andre også videre, men når offeret er 15 og ikke minst jomfru - ja da skjønner vel den voksne personen selv at det er et overgrep, og at han utsetter offeret for stor belastning ved å gjennomføre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Jeg tok bare utgangspunktet i hvordan TS fortalte om opplevelsen sin. Og jeg utelukket heller ikke at andre reagerer annerledes. ;) Hovedpoenget mitt var uansett at 30-åringen er klar over at en slik handling kan få konsekvenser for den andre personen, og at det fra hans side var en bevisst handling som han valgte å gjennomføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^Jeg tok bare utgangspunktet i hvordan TS fortalte om opplevelsen sin. Og jeg utelukket heller ikke at andre reagerer annerledes. ;) Hovedpoenget mitt var uansett at 30-åringen er klar over at en slik handling kan få konsekvenser for den andre personen, og at det fra hans side var en bevisst handling som han valgte å gjennomføre.

Det står ikke noe om at mannen visste hvor gamle jentene var. Jeg ble selv tatt for å være over 18 da jeg var 13. Ikke at det forandrer på hva som er lov, men det er veldig mange faktorer som spiller inn i slike saker. Ikke uvanlig at jenter på den alderen lyver på seg noen år (det har jeg selv gjort også), og de færreste spør vel om å få se legitimasjon før det blir snakk om sex. I mine øyne er det stor forskjell på voksne menn som bevisst oppsøker og forsøker å lure mindreårige til sengs, og voksne menn som blir oppsøkt av tilsynelatende villige, yngre jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min er 15, blir 16 uti november engang ... men alle tror hun er 18-19 år. Hun har ingen erfaring, hun har aldri hatt kjæreste, og jeg vet hun aldri har hatt sex.

Hun har ikke peiling på noe når det gjelder gutter eller sex, og som alle andre jenter, uansett alder, så vet de ikke hva det er før de prøver det.

Og som alle andre uerfarne jenter, så tenker de heller på kos og klem enn å bli rundpult av en jævel som forlater de etterpå. De fleste jenter vil være sammen med en som gir de oppmerksomhet og kos og klem, og jenter har sex vil de at han skal være der etterpå også, ikke stikke av eller avvise de.

Så, da TS var 15 år oppsøkte hun spenning, men hun visste jo ikke hva som ventet. Selv om hun har lest og hørt om sex, så vet hun ikke hva det er før hun prøver det.

Og de fleste jenter får ikke sexfølelser før de har hatt sex med noen de er trygge på, der de kan føle på sexen, ikke bare ligge der og lure på når puleren er ferdig?

Tror dere jenter får orgasme første gang de har sex??? :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at mange eldre menn ser på søsteren min, fordi hun er veldig pen. Hun ser ikke disse mennene selv, fordi hun ikke er DER ennå. Er fint mange menn over 20 og nærmere 30 som kunne utnyttet henne om de hadde fått sjansen til det.

Blir sint når voksne mennesker som burde vite bedre lurer unge jenter som er usikre og redde og ikke helt vet hva de skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke at dette var et overgrep og ikke spiller det noen rolle heller.

Det som er viktig er hva du føler og tenker om hendelsen i ettertid. Sliter du virkelig med dette, så finn noen du kan prate med! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 30-åring har da faenmeg ingenting å gjøre i senga med en 15-åring. Det er helt feil, og hadde jeg vært storesøstra di og funnet ut om det her rett etter at det skjedde hadde jeg gitt ham juling.

Hva det skal defineres som er vanskelig å si, og på noen måter er det vel litt ubetydelig og, for faktum er at du sliter med dette fortsatt og det virker som at du trenger hjelp til å bearbeide det. Synes du skal snakke skikkelig om dette med noen, å prøve å legge det bak deg. Ikke la en ussel liten idiot ødelegge livet ditt.

EDIT: Fikset en skrivefeil.

Endret av Tonje!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for de gode og støttede kommentarende, det betyr enormt mye.. Har sittet alene med dette i så mange år, fordi jeg ikke har turt eller orket fortelle det til noen. Jeg går til psykolog, og dette er nok noe jeg burde snakket om der men jeg vet ikke hva jeg skal si en gang, er redd for å bli misforstått eller at jeg ikke skal klare forklare. Kanskje mest redd for at psykologen bare vil avfeie det hele... Selv om jeg vet det neppe vil skje.

And for the record; han visste veldig godt at jeg var 15 år, og på et tidspunkt fikk han meg dessuten til å love at det "ikke måtte bli noe tull i etterkant". Han holdt, som sagt, også på med min venninne på 15, over lang tid, og jeg har i ettertid fått vite at han har voldtatt/forgrepet seg på en tredje venninne av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...