Gå til innhold

Hvorfor det lønner seg å ansette kvinner....

waco

Anbefalte innlegg

Hvorfor det lønner seg å ansette kvinner.

Mange ser ut til å glemme fordelene med å ansette kvinner. Derfor ønsker de kvoteringer og egne ”kvinneopptak” som vi har sett på noen IT-kurs. Men fordelene er mange! Nå skal jeg til en forandring snakke om de positive sidene ved å ha kvinnelige ansette.

1 Lavere lønnskostnader.

Alle vet at kvinner tjener dårligere enn menn, og det bør bedriften benytte seg av for å minske lønnskostnader, ifg aftenposten tjener kvinner langt mindre enn menn, og for en fattig bedrift er det mye penger å spare!

2 Arbeider når ingen andre vil.

Jeg husker den gang jeg var yngre og jobbet på 7-11, omtrent hver eneste søndag morning ringte dem meg for å ha meg til å steppe inn for noen som var syke., men det var sjeldent jeg gadd og ba dem heller ringe ei jente. Jenter har vanskeligere for å si nei, grunnet at arbeidsgivere spiller på skyldfølelsen deres. Her er det også mye cash å hente! (mindre vikarutgifter)

3 Det er lettere å få damer til å jobbe dobbelt.

Dersom en er syk, vil arbeidsgiveren presse jentene som er igjen å jobbe dobbelt, ikke alle gutter ville funnet seg i det. Gutter flest jobber i det samme tempoet og med lik hastighet. Det er bare kvinner vi får høre ”åååh det var slitsomt på jobben i dag…. Hanna og Linda var borte, det var såååå mye å gjøre…. Faen jeg er såååå sliten asså”.

4 Ledere kan styre kvinner mer.

En mann som er uenig vil oftere enn kvinner si ifra straks! Kvinner kan la seg overkjøre i måneder, bli skikkelig sur og grinete, men hun lar det heller gå utover sine venninner, alle vet om kvinner som klager på sjefen sin, når de tygger lunsjen sin. Derfor kan arbeidsgivere være uvitende om sine egne arbeidsmetoder i lang tid.

5 Kvinner gjør flere arbeidsoppgaver.

Dersom en mann føler seg utnyttet, truet eller til å gjøre arbeidsoppgaver han synes er unødvendige eller bortkastet, vil han oftere si ifra enn kvinner. Her har arbeidsgivere et stort potensiale, det er mye ”upopulære” arbeid som bare kan gjøres av kvinner.

Waco

Det hadde vært morsomt om jeg hadde vært et dataprogram, ikkesant?

Kilder; http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=304753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg fekk nok ikkje opp linken du brukte som kjelde til dine uttalelsar, fekk berre opp ein artikkel om kvinner og shopping.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker sandigirl....

Fikk streng beskjed fra kvinnegruppa om at jeg værsegod fikk skrive noe positivt om kvinner... men det var ikke helt lett...men jeg klarte det jo til slutt....

Men kjenner jeg disse kvinnemenneskene rett, så finner dem vel på noe å bli sinna for denne gangen også da.... velvel...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, da har jeg surra linkene...

Men er du uenig i noen av argumentene? Jeg kan sikkert finne fram tusen linker som bekrefter påstandene mine...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sandix

Cowboy: Jeg syntes det var negativt, men sant.

Mensen er til å leve med, dessuten hører jeg ikke til pms-kjerringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som mann forstår du at vi har latt oss herse med, manupilert svikta og bedradd i alle år av MENN. Også i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, jeg er uenig i noen av påstandene dine.

1. kvinner tjener i snitt dårligere enn menn fordi det i snitt er fler av dem som tar seg av arbeidsoppgaver med lavere status og følgelig lavere lønn. vi kan takke menn for at tradisjonelle kvinne-og lavtlønnsyrker ikke verdsettes. det er i langt mindre grad slik at kvinner og menn i samme stilling har store lønnsforskjeller.

2. at damer nødvendigvis arbeider når ingen andre vil, er bullshit, ihvertfall på min arb. plass. her er det jeg som kaller inn forsterkninger ved uforutsett fravær, og det er en overvekt av gutter som stiller opp ved disse anledningene. og det er ihvertfall ikke meg, jeg arbeider faen meg nok som det er.

3. er det faen så mye å gjøre, får alle, uansett kjønn arbeide faen så hardt. jeg har gutter som jobber til svetten siler med skiveprolaps, og jenter som diller og ikke får gjort en døyt. jeg har jenter som står på 200% 12 timer i strekk og guttunger som tror de får lønn for å røyke seks timer i strekk. arbeidsmoralen er noenlunde jevnt fordelt i forhold til kjønn, men alder spiller en større rolle. hvem som helst som skal dasse rundt i sitt tempo og ikke er i stand til å forholde seg til den aktuelle arbeidsmengden kan stemple ut, gå hjem og drite i å komme tilbake. det har ikke vært nødvendig til nå, gutta står på som slaver når de skjønner det er nødvendig, i samme grad som jentene.

4. det vi gjør, er å diskutere sjefens arbeidsmetoder oss imellom først, så samlet står sterkere når vi stiller krav. det er nødvendig i forhold til mannlige arbeidsgivere som ikke tar kvinnelige arbeidstagere seriøst.

5. sorry, men igjen tar du feil.

har du egentlig noen arbeidserfaring utover å takke nei til ekstravakter på 7-11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er du her også Waco? Du kommer til å stryke på eksamen.

Hva med å ansette utenlandske damer da? Så får du i tillegg noe å glane på og fantasere om. Og de er nok mere medgjørlige og billigere enn norske.. (referer til Wacos innlegg "kler damer mage" et annet sted på KG). icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har utvilsomt rett i enkelte av påstandane, men dei er satt veldig på spissen og sett kun fra ei side.

1 Lønnkostnadane kjem ikkje an på kva kjønn du tilset i ei stilling, men på kva oppgåver det er og kva bransje du er i. Det er ein tendens at kvinner vel service- og omsorgsyrker, som er lavt lønna. Menn i samme stilling vil stort sett få samme lønn. Dessutan, dersom eg skal sette ting like langt på spissen som deg, kan det hevdast at kvinner er sterkare og meir arbeidssomme og mindre krevande og egosentriske enn menn, sidan dei held ut å jobbe for mindre lønn enn menn. Mange kvinner vurderer kor god ein jobb er utifrå heilt andre kriterier enn lønn, som er den langt viktigaste motivasjonsfaktoren for mange menn.

2 Dersom det stemmer at kvinner stillar oftare opp ved akutte behov enn menn (noko eg slett ikkje trur), kan ein vel konkludere med at kvinner er meir lojale mot arbeidsgivaren sin enn menn, og er mindre arbeidssky.

3 Det samme kan vel seiast om at kvinner jobbar meir når det er færre folk på jobb. Kvinner har sterkare samhold med sine kollegaer og ønsker ikkje at kollegaene skal måtte slite seg ut medan ein sjølv ikkje gjer ein ekstra innsats når det trengs. Ei slik haldning skapar betre arbeidsforhold og alle får det betre! Ingen likar ein person som latar seg medan alle andre jobbar seg ihel.

4 Det er ikkje berre kvinner som klagar over sjefen sin, her trur eg det er omtrent likt for begge kjønn. Kvinner er som nevnt meir lojale mot arbeidsivaren sin, og det er ikkje alle små bagatellar som er nødvendig å lage konflikt av. Det er viktig å skille mellom ting som faktisk går an å gjere noko med, og ting som ikkje er mogleg å gjere noko med. Då er det bedre å ikkje sei noko og lage konflikt og ubehageleg stemning. Medan menn absolutt skal klage på alt og syt og ber seg og meinar det er sjefen sin feil om dei har hatt ein dårleg dag på jobb. Du skriv ein annan stad at kvinner krisemaksimerer, men i dette innlegge skriv du jo det motsatte, at vi held kjeft om problema våre. (Bestem deg da!)

5 Igjen nevner eg kvinners lojalitet og menns latskap for upopulære oppgaver. Dessutan trur eg at kvinner er flinkare til å sjå heilheita og resultatet av arbeidet sitt på lang sikt, og vi skjønnar at oppgåver som ved første augekast kan virke bortkasta, kjem til å gi resultat etterkvart, ikkje berre for seg sjølv, men for heile bedrifta og sine kolleger.

Føler berre for å nevne til slutt at dette er satt på spissen, eg ønsker ikkje at de skal tru om meg at eg meiner menn er dårlege arbeidstakarar! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...