Gå til innhold

Noen som vet?

Solbærsaft

Anbefalte innlegg

Heisann.

Hadde en diskusjon med Pappa i dag, og vi ble rett og slett ikke enige (siden ingen av oss er noen mattegenier) og har prøvd å google, uten at jeg klarer å finne noe som helst som passer (kanskje jeg søker på helt feil ting?) så prøver lykken her:

Dersom to (identiske) biler kjører i 40 km/t og krasjer, vil trykket/ødeleggelsene på hver av bilene være som om bilene krasjer i en vegg i 80 km/t? Eller vil ødeleggelsene bli som om de krasjer i 40 km/t mot en vegg? Eller vil det være mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar.

Men hvordan kom du fram til det? Trenger ikke noen utregning på det, men bare en enkel forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil vel være som om du kræsjer i 40 km/t i en vegg.

Begge bilene holder samme hastighet og veier nøyaktig det samme, altså vil de få full stopp akkurat på treffpunktet. Akkurat som om du treffer en vegg.

Vet Mythbusters hadde en episode på akkurat dette temaet. Du kan se om du finner det på YouTube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilene er identiske, og at de deformeres identisk så vil det tilsvare å kollidere i en vegg i 40km/h.

Dersom den ene bilen hadde vært (uendelig) mye tyngre og udeformérbar (ingen deformasjon og fartsreduksjon), så hadde det for den andre bilen tilsvart å kollidere i en vegg i 80km/h.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om å se etter mythbusters på youtube.

Fant denne:

To biler, som har samme vekt og hastighet (feks 40 km/t) vil ende opp som om de krasjer i 40km/t mot en vegg. Ikke som om de krasjer i 80 km/t.

Svaret på spørsmålet mitt er da 40 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...