Gå til innhold

Vekt og døgnrytme


hina

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en dårlig døgnrytme kan påvirke vekta? Jeg tenker ikke på for lite antall timer søvn, men at man sitter oppe halve natta og sover til langt ut på dag.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja det gjør noe med forbrenningsprossesen om man ikke spiser til normale tider. kan ikke forklare sånn presist hva som skjer, men jeg vet at man går opp i vekt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det spørs vel om denne døgnrytmen bare forekommer i perioder, eller om det er din normale rytme. Om man alltid er våken om natten og sover utover dagen så ser jeg ikke hvordan det skal kunne påvirke vekten mer enn for de som har såkalt 'normal' rytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har snudd døgnet opp ned noen måneder og har fått høre at da tuller jeg med vekta også. Tenkte helst andre veien jeg da, siden jeg har blitt undervektig. Men må vel uansett snu døgnet tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det så enkelt som at jeg legger meg når jeg er trøtt, og står opp når jeg våkner (helt uten alarm). Med mindre det er noe jeg møte til.

(Må nevnes at jeg har en jobb som lar meg bestemme arbeidstidene selv).

Etter jeg ga opp den 'normale' rytmen og heller lot kroppen styre dette selv har jeg fått mye bedre søvn, er mer uthvilt når jeg våkner og føler også at hele greia med mat og måltider er blitt mye enklere. Før ville jeg gjerne småspise hele tiden, men har det sjelden sånn nå.

Enkelte av oss er rett og slett nattdyr :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

En venninne av meg lider av insomnia og sliter med undervekt...tror det er vanlig at de som har insomnia har veldig dårlig appetitt...får du proffesjonell hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...