Gjest Student89 Skrevet 13. juni 2011 #1 Del Skrevet 13. juni 2011 Hva kan årsaker til halsbrann være? Kjenner det spesielt om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #2 Del Skrevet 13. juni 2011 Det kan være refluks. Dersom du er mye plaget av halsbrann bør du oppsøke lege og få en undersøkelse av spiserøret ditt. Refliks innebærer at lukkemuskelen til magesekken ikke virker ordentlig slik at magesyre kommer opp i halsen. Dette kan være skadelig og ødelegge spiserøret. Man skal da ha annen bebandlig enn bare syrenøytraliserende eller medisiner som stopper produksjone av magesyre. Man skal ha behandling i forhold til den defekte muskelen. Det kan ellers være mer uskyldig i forhold til at man spiser mat som leder til økt produksjon av magesyre, særlig mat man ikke tåler så godt kan lede til dette og sterkt kryddret mat. Jeg har refluks, men har mye mer av dette om jeg får i meg melk som jeg ikke tåler, så det er ganske klart at forskjellige typer mat leder til økt produksjon av magestyre som kan gi halsbrann. Ved refluks er det vanlig at man får sterkere halsbrann når man ligger, er det dette du opplever om kvelden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 13. juni 2011 #3 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Halsbrann http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/spiseroerskatarr.php mat kan gi plager,kaffe te, røyk,store måltider rett før sengetid ,overvekt osv. Lukkemuskel kan også være slapp,denne diagnosen kalles gastrøsofagal reflukssykdom ((GERD) og stilles med gastroskopi .Det finnes noen typer medisiner som kan hjelpe,bla. Nexium som jeg selv tar Endret 13. juni 2011 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #4 Del Skrevet 13. juni 2011 Gode svar du har fått over meg. Sterk mat er ofte synderen. Jeg tåler ikke mørk sjokolade, cola og innimellom appelsinjuice (spesielt om jeg drikker det rett før sengetid). Det finnes gode preparater reseptfritt på apoteket mot halsbrann. Men om du har det ofte så bør du gå til legen. Reflux kan gi varige skader på spiserøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Student89 Skrevet 13. juni 2011 #5 Del Skrevet 13. juni 2011 Tror ikke det har noe med sterk mat å gjøre. Har ganske ensidig kosthold og spiser følgendende hver dag: Havregrøt med kanel Proteinshake Egg Brød med makrell i tomat Tunafisk med vann. Spiser også laksefilet et par ganger i uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 13. juni 2011 #6 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Jeg får halsbrann av makrell i tomat,mistenker tomaten ja. Samme for kanel,den kan irritere litt. Mange felles ting som kan utløse syre,både stress,gass i magen og til og med vann.Om jeg har drukket mye vann,"renner" det litt over og da lekker syra. Dessuten finner du sikkert ting som trigger hos deg,hos meg er det kaffe,sjokolade,juice,appelsiner(sitrus frukter) stekt mat ,krydder,hvetemel (jeg blir oppblåst) enkelte typer grønsaker (tomat som nevnt, kål ) men det blir i kombinasjon med luft og syre. Endret 13. juni 2011 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #7 Del Skrevet 13. juni 2011 Tomat gir meg også halsbrann. Tomat (eller ketchup) er ganske sterkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Student89 Skrevet 14. juni 2011 #8 Del Skrevet 14. juni 2011 Viste seg å være makrell i tomaten ja, må bare redusere bruken noe. Tusen takk for innspillet:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå