Gå til innhold

Et lite delikat problem med min samboer

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er en stor forskjell ja.. Nettleien og strømmen har gått opp 1000 i måneden, og mitt matbudsjett har alltid ligget på 1500-2000,- i måneden. Nå er den på 6000-7000,-

Når jeg slipper å hente han og kjøre han steder hele tiden gjør det det går minst 1000 lapp i måneden i bensin og det blir også slitasje av bilen.

Så JA! Selvfølgelig arter det seg "litt" annerledes

å bruke 6-7000 i mnd på mat er helt absurd. selv for to personer. det er jo du som handler maten som du sier, hva med å tenke litt etter på hva du kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, nå er vi harde mot deg. Ja det er din feil at du ikke står opp for deg selv. Og jeg forstår hvorfor. Fordi typen din ikke tillater det. Men han har også MYE skyld.

Det er en ærlig sak å dele livet med en ressurstappende dominerende partner, men vil du det? Har du godt av det? Vil du få ett godt liv?

Du ofrer deg for han. Du ofrer økonomien for han , og til slutt skal du også ofre privatlivets fred for han.

Er det noen som beskylder deg for å "leke martyr"?

Du framstår også svak på jobben din hvis du kjører rundt uten å få bensinpenger/kjøregodtgjørelse.

1,5 timer vei til jobb. Det er mye, det passer ikke sammen med å bo så dyrt.

Unnskyld meg, men svake damer trenger gentlemen, som stiller opp, støtter og tar seg av de. Jeg sier ikke at du er mindreverdig fordi du viser svakhet, men jeg sier at du opptrer for svakt til å kunne stå imot den bulldozeren du roter med.

Jeg tror du bør bytte ut bulldozeren med en som støtter deg, bryr seg om deg, og er på laget ditt. Javel, han er kanskje utrolig vakker, men du har ikke råd til å kjøre rundt på en slik krevende skjønnhet.

Hva er det du har:

Dyr bolig

Dyr bil

Dyr gubbe

Dyr jobbreisevei

Begrenset inntekt.

Dette er mer luksus enn lommeboka di tåler.

Jeg mener at gutten din oppfører seg helt feil, det vil si ressurstappende på ett slikt nivå at han utarmer deg.

Fordi han kan! Fordi han er en som bruker sine damer, og fordi du tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når jeg trives med hvor jeg bor, trives med hvor jeg jobber (for jo selvfølgelig bilgodtgjørelse i jobben min, men det koster å kjøre til og frem jobben også) Når jeg har klart meg med alle mine utgifter alene i over 3 år og har hatt over middels god råd. Hvorfor må jeg da ofre mer enn mye fordi jeg har en samboer som ikke klarer å betale for seg? Jeg har degradert meg mye og min livsstil og gitt avkall på mye fordi min kjære ikke betaler.

Men jeg tok det hvertfall opp med han på en pen måte når vi gikk tur, og han tiltet jo som jeg ville tro han kom til å gjøre. Og slang mye dritt til meg som jeg føler er svært ufortjent. Men han sa at hvis det blir noe mer mas fra meg om noe som helst nå så var det nok, og hvis kompisen hans ville reagere og få problemer, så var jeg og han over og ut, og ble beskyldt for å prøve å splitte dem. Noe jeg selvfølgelig ikke ønsker da jeg vet hvor gode venner de er og hvor mye de trenger hverandre. Men vi får se hva som skjer nå.. Han truet med å flytte ut i morgen også, så lar han egentlig bare styre på nå og lar han få reagert fra seg, så får jeg heller se hvordan morgendagen arter seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Hei alle sammen! :)

Jeg vet at det kanskje høres veldig brutalt ut når økonomien kan gjøre at et forhold skranter og jeg er mye irritert. Vi har pratet mye om det, men det skjer lite forbedringer rett og slett.

Jeg skal prøve å fatte meg kort. Før jeg møtte min samboer, så bodde jeg alene i en 2 roms (betalte 1200 i mnd + parabol + strøm(nettleie)+mat og 3 katter.

Jeg har hatt hatt utbetalt mellom 20000-27000 i måneden siste årene og jeg har alltid klart meg veldig bra økonomisk alene med denne inntekten, og alltid spart opp et par tusen lapper i måneden.

Min samboer flyttet gradvis over til meg i en tidsperiode av 3 måneder ca. Før han møtte meg så hadde han en kontrakt med sin romkamerat på en leilighetmed han og den varte i 6 mnd til. Etter endt kontraktstid skulle han og kameraten finne en ny leilighet sammen. Jeg syns det bare var tullete at han skulle inn i enda en kontrakt med sin venn, da han allerede hadde bodd sammen meg i 3 mnd. Men dette var en avtale de hadde sammen, og den må jeg bare aksepotere å forholde meg til.

Det har vært utrolig trangt økonomisk i mange måneder da jeg fortsatt betaler alt da han må betale sin halvpart med sin kompis da de har en kontrakt sammen. Jeg har brukt opp alle sparepengene mine (rundt 50-70000,-) Men han har blitt flink til å betale mat på en sverigehandling i måneden, men dog handler vi aldri over 2500 på en handletur.

Min samboer har kontrakt til septmeber med sin kompis. Så han skulle si opp den nå da det var 3 måneder oppsigelse. Men så fikk jeg vite at de allerede kunne si opp leiligheten sin nå og ha en månede oppsigelse. Og det hadde jeg spart nesten 9000 i måneden på, og det i 2 måneder gjør at jeg og min samboer kunne fått det til å gå rundt økonomisk. Men han sier at da han ikke vet hva hans kompis skal gjøre, hvor skal han flytte, har han råd, han kan ikke svikte kameraten sin. Og det forstår jeg, men nå er det kameraten hans som gjør at jeg faktisk ikke har økonomi om dagen.

Jeg har 400 å leve på i 10 dager om min samboer har selvfølgelig ikke penger. Jeg har aldri noen gang hatt økonomiske problemer og er flink til å spare der hvor jeg kan.

Spørsmålet er vel hva jeg kan gjøre nå og jeg trenger litt råd.

De mulighetene jeg har sett på er at han får bare pent nødt til å si opp den leiligheten. Eller han får flytte hjem til kompisen sin hvor han faktisk har et rom, og betaler jo halvparten av alle utgifter der. Da sparer jeg mye på strøm, mat og bensin.

Eller så vet jeg faktisk ikke mer muligheter.... Han skyter piggene fort ut og blir sint hvis jeg tar opp temaet da han mener at det er min feil at jeg har satt meg i en sånn økonomisk situasjon.

Jeg vet at kjærlighet er verdt mer enn penger, men når vi lever såpass dårlig som vi gjør, så begynner det å rive i litt flere ender..

Noen synspunkter?

Før du fortsetter å lese så vil jeg gjøre deg oppmerksom på at det jeg skriver kanskje blir oppfattet som brutalt.

For det første så vil jeg jo si at du virker dumsnill som i det hele og store gidder å ha han innenfor dine 4 vegger.

Det at du er villig til å betale for at kameraten hans skal ha en plass å bo sier meg at du er så dum at du fortjener å være blakk.

At du er ansvarlig for at du sitter i en sånn situasjon har han helt rett i så lenge du betaler. Hva i svarte fan gjør han lassaronen du er sammen med?

Se å be han om å komme seg ut så fort som fan... Si til han at neste gang han kommer må han ha inngangsbillett og det skal være en sjekk som tilsvarer summen du har lagt ut for han.

Helvette heller.. Hvor dum kan man tillate seg selv å være?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom han ikke hadde bodd hos deg, hvor du betaler all mat osv, hvordan skulle han da skaffet seg mat og drikke?

Ikke ofte jeg sier dette, men han her burde du bli kvitt fortere enn svint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Men jeg tok det hvertfall opp med han på en pen måte når vi gikk tur, og han tiltet jo som jeg ville tro han kom til å gjøre. Og slang mye dritt til meg som jeg føler er svært ufortjent. Men han sa at hvis det blir noe mer mas fra meg om noe som helst nå så var det nok, og hvis kompisen hans ville reagere og få problemer, så var jeg og han over og ut, og ble beskyldt for å prøve å splitte dem. Noe jeg selvfølgelig ikke ønsker da jeg vet hvor gode venner de er og hvor mye de trenger hverandre. Men vi får se hva som skjer nå.. Han truet med å flytte ut i morgen også, så lar han egentlig bare styre på nå og lar han få reagert fra seg, så får jeg heller se hvordan morgendagen arter seg!

Hvis reaksjonen hans på at du tar opp ting på en saklig måte er at han truer med å flytte så er jo det like så greit. Da får han bare flytte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg da ofre mer enn mye fordi jeg har en samboer som ikke klarer å betale for seg? Jeg har degradert meg mye og min livsstil og gitt avkall på mye fordi min kjære ikke betaler.

Hvorfor du må ofre så mye? Fordi du er dumsnill og lar deg utnytte. Dersom han ikke klarer å betale for seg er det ingen automatikk i at du skal betale i stedet. Det er faktisk du som har betalt av din lomme, noe du på ingen måte hadde behøvd å gjøre.

Når du skal ta dette opp med ham må du slutte å ta opp dette med kompisen og leien der, du må heller ta opp det at han faktisk må kunne betale for sin egen mat og de utgiftene han har hjemme hos deg. Drit i hele opplegget med leie hos kompisen etc. Si at han selv må betale for mat og bensin når han bor hjemme hos deg. Så enkelt er det faktisk.

Du fremstiller deg selv som offer her, som har en slem kjæreste. Men det er du som lar deg snylte på. Jeg hadde akseptert å betale for den første handleturen når han flyttet inn, deretter hadde jeg sakt at han skulle betale for den neste. Deretter måtte man satt seg ned og snakket om økonomi. Du sier han tjener mindre enn deg, hvordan skal dere løse dette? Er det naturlig at du skal betale mer, eller skal dere likevel betale halvparten begge to? Det som er vanlig er at man tidlig i et samboerskap deler alle utgifter likt, men at man knaskje etterhvert som man ser at det varer deler mer ut i fra inntekt. Jeg vet feks at jeg betaler mer enn min mann, men det er helt ok og jeg tenker ikke at jeg blir utnyttet av den grunn likevel. Jeg ønsker høyere livsstandard og da er det også jeg som må btale for det.

Du bør også se på hva som gjør at dere har matutgifter som er så høye. Jeg og min mann har veldig høye matutgifter, men bruker rett under 1000 i uka på mat og husholsnignsartikler, vi bruker altså ca 4000 i måneden, og det syntes jeg er mye. Vi skal forsøke å kutte ned på disse utgiftene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor forskjell ja.. Nettleien og strømmen har gått opp 1000 i måneden, og mitt matbudsjett har alltid ligget på 1500-2000,- i måneden. Nå er den på 6000-7000,-

Når jeg slipper å hente han og kjøre han steder hele tiden gjør det det går minst 1000 lapp i måneden i bensin og det blir også slitasje av bilen.

Så JA! Selvfølgelig arter det seg "litt" annerledes

Hvorfor går nettleien opp når din kjæreste bor/er hos deg?

At strømmen går litt opp... Tja. Det måtte være dusjingen hans, da? Kan ikke bli mange kronene...

6-7000 kroner i matbudsjett på to personer? :overrasket: Det er langt mer enn vår familie på fem har. 1000 kroner ekstra i bensin i måneden fordi du kjører rundt på ham? Hm...

Kan ikke helt skjønne at du skal tape så mye på å ha én person til i leiligheten din. Spørsmålet blir jo hvorfor du går med på å betale mat for dere begge (men du sier at han betaler 2500 kroner i måneden i mat? Det må da være godt over halvparten av det dere egentlig trenger?).

Skjønner ikke helt greia her. Kan ikke begripe at du skal få så mye dårligere råd på denne måten, i hvertfall ikke hvis det er som du sier, at han handler mat i Sverige for 2500 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken på våre problemer er jo økonomien, da jeg sparer 9000 i måneden på å bo alene.. Samboeren min er så sløsete av seg, mens jeg er ganske sparsom og liker å ha en sparekonto i tilfelle noe skulle skje.

Hadde han delt strømmen/nettleie, mat, og drivstoff bruk av bil, så sparer jeg noen tusen i måneden mildt sagt.. Kompisen har jo en kjempedeal! Bor i en 4 roms alene og betaler ikke strømmen eller kanalpakke alene engang og har alt for seg selv... Så han kommer gunstigst ut av dette, så kommer min samboer som blakker seg fort og lever resten på meg, så kommer jeg til bånn og dårligst ut av dette dessverre...

Et matbudsjett på 6-7000 pr måned på dere to? da må dere leve godt på dyr mat og kansje spise mye ute. Det er altfor høyt. Og legger merke til at du sparer mye men får ikke regnestykket til å gå opp.

Du har mellom 20 og 27000 utbetalt pr mnd. bruker alene 1500 på mat og 12000 i husleie, så kommer strøm, bensin etc.

Inntekt 27000: 12000 - 1500 - sparing 9000 - strøm 1000- bensin 4500 - internett 400 = -1400

Inntekt 20000: Husleie 12000- mat 1500 - sparing 9000 - strøm 1000- bensin 4500- internett 400 = -8450

Har ikke tatt med bilforsikring, innboforsikring, nrk lisens og eventuelle lån eller klær.

Så jeg skjønner ikke hvordan du greier å spare så mye, men går ut fra at sparesummen reduserer alt etter utbetaling men dog.

Og så kommer et økt matbudsjett, økt bensinforbruk og nettleie, nettleie blir ikke økt, det er strømmen som øker. Og en økning på 1000 kr i måneden er mye, da må han bruke meget mye varmt vann, vaskemaskin og tørketrommel etc.

Siste avsnitt i ditt innlegg ovenfor her sier jo alt om hvorfor du skal sette hardt mot hardt. Han snylter jo på deg og truer med å gjøre det slutt hvis han må betale for seg. Tror du må se lyset på høylys dag jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror to personer sammen, bør det offentlige engasjement

Men alle har oppstått problemer,

Så, nå kan du ta litt mer i fremtiden mer enn han kan bære mer, trenger han mer tid

Så meg og kjæresten min kom til å bli på samme måte.

Den vanskeligste tiden selv instant nudler om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror to personer sammen, bør det offentlige engasjement

Men alle har oppstått problemer,

Så, nå kan du ta litt mer i fremtiden mer enn han kan bære mer, trenger han mer tid

Så meg og kjæresten min kom til å bli på samme måte.

Den vanskeligste tiden selv instant nudler om dagen.

Google translate?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google translate?

Du er veldig smart, jeg er en kinesisk, ikke forstår det norske språket, jeg beklager.

:sjenert: :sjenert:

Men jeg håper virkelig vi kan diskutere med deg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor går nettleien opp når din kjæreste bor/er hos deg?

At strømmen går litt opp... Tja. Det måtte være dusjingen hans, da? Kan ikke bli mange kronene...

6-7000 kroner i matbudsjett på to personer? :overrasket: Det er langt mer enn vår familie på fem har. 1000 kroner ekstra i bensin i måneden fordi du kjører rundt på ham? Hm...

Kan ikke helt skjønne at du skal tape så mye på å ha én person til i leiligheten din. Spørsmålet blir jo hvorfor du går med på å betale mat for dere begge (men du sier at han betaler 2500 kroner i måneden i mat? Det må da være godt over halvparten av det dere egentlig trenger?).

Skjønner ikke helt greia her. Kan ikke begripe at du skal få så mye dårligere råd på denne måten, i hvertfall ikke hvis det er som du sier, at han handler mat i Sverige for 2500 i måneden.

Det går dobbelt opp med vaskemaskin og oppvaskmaskin, han er sløsete når det gjelder strømmen og glemmer ofte å skru av lys før han drar noen steder.

Ja så har jeg vel vært dum her, men prøver nå å rette på dette.

Poenget er at jeg ikke har turt å ta det opp så direkte med han før, småpratet mye om det bare, pga han blir så fort sint og agressiv av seg, så jeg ble kalt den mest ustabile kjerringa han noengang hadde møtt. Og skjønner han jo litt pga er vel først nå jeg har begynt å bli ganske klar over hva jeg mener og syns selv om han har visst det hele tiden. Man må trå litt på tå hev når det gjelder litt såre emner merket jeg, så jeg ikke får den skyllebøtta med drittslenging etter meg... Han var helt normal i dag tidlig, men har ikke bedt om noen unnskyldning for i går, og det var ganske mye hardt han sa til meg. Men hvis jeg tar opp emnet i dag at jeg syns han var alt for hard mot meg og slang mye stygge kommentarer, så heller jeg bare sprit over et bål med andre ord... Noen kameler må man jo svelge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har latt deg bruke alt for lenge. Du burde har reagert allerede da det ikke holdt med den vanlige lønna di og at du begynte å bruke av sparepengene.

Jeg reagerer veldig på at han blir sint når du tar opp problemstillingen. Han burde forstå at dette er et problem for deg og at det må endres. Dere skulle sammen ha funnet ut hvordan løse det.

Hadde bare gitt beskjed om at han må flytte tilbake til kameraten og at dere får vente med å bli samboere inntil han har avsluttet sitt leieforhold. vil du ha denne mannen så har du tid til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ødelegger økonomien din for et forhold er ikke en kamel. Det er en skyskraper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går dobbelt opp med vaskemaskin og oppvaskmaskin, han er sløsete når det gjelder strømmen og glemmer ofte å skru av lys før han drar noen steder.

Ja så har jeg vel vært dum her, men prøver nå å rette på dette.

Poenget er at jeg ikke har turt å ta det opp så direkte med han før, småpratet mye om det bare, pga han blir så fort sint og agressiv av seg, så jeg ble kalt den mest ustabile kjerringa han noengang hadde møtt. Og skjønner han jo litt pga er vel først nå jeg har begynt å bli ganske klar over hva jeg mener og syns selv om han har visst det hele tiden. Man må trå litt på tå hev når det gjelder litt såre emner merket jeg, så jeg ikke får den skyllebøtta med drittslenging etter meg... Han var helt normal i dag tidlig, men har ikke bedt om noen unnskyldning for i går, og det var ganske mye hardt han sa til meg. Men hvis jeg tar opp emnet i dag at jeg syns han var alt for hard mot meg og slang mye stygge kommentarer, så heller jeg bare sprit over et bål med andre ord... Noen kameler må man jo svelge :)

Og når forbruket på strøm går opp, så går jo automatisk nettleia opp. er jo 11% skatt + ca 66 øre kwh. Btw... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kameler må man jo svelge :)

Du svelger jo en hel flokk.

Men, du om det. Jeg vil herved offisielt takke deg for at du har tatt en slik fyr av markedet, og dermed gjøre haugen av ubrukelige menn et lite hakk mindre for oss andre kvinner med høyere standarder. Alle monner drar.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har latt deg bruke alt for lenge. Du burde har reagert allerede da det ikke holdt med den vanlige lønna di og at du begynte å bruke av sparepengene.

Jeg reagerer veldig på at han blir sint når du tar opp problemstillingen. Han burde forstå at dette er et problem for deg og at det må endres. Dere skulle sammen ha funnet ut hvordan løse det.

Hadde bare gitt beskjed om at han må flytte tilbake til kameraten og at dere får vente med å bli samboere inntil han har avsluttet sitt leieforhold. vil du ha denne mannen så har du tid til å vente.

Jeg har selvfølgelig tid, men jeg gav han det ultimatumet som jeg nevnte her i går. At enten så får han flytte til kompisen sin hvor han betaler, eller at han kommer seg ut av kontrakten fortere.

Og ja, han fikk et raseriutbrudd og skulle flytte, og ba han egentlig styre på som han ville, og sa at han selvfølgelig kan flytte tilbake når han kan dele kostnadene med meg.

Men etter en tordentale fra han så sa han at han skulle ut av kontrakten fort, men hvis det ville gå utover kameraten hans, så var det over for meg og han for alltid.

Jeg klarer ikke helt å holde tritt med svigningene hans, så jeg lar han bare styre på, selv om han er fly forbannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter en tordentale fra han så sa han at han skulle ut av kontrakten fort, men hvis det ville gå utover kameraten hans, så var det over for meg og han for alltid.

Jeg kan ikke fatte og begripe at du gidder å styre med sn mann som er opptatt. Det er jo lett å se hvem som er sjefen i forholdet også. Det er jo kameraten.

Jeg synes faktisk gutten din bør slutte å pule rundt med deg, og heller være trofast mot sin elskede kamerat.

Når man er i ett forhold som krever ressurser og penger, så er det helt naturlig at man blir sint dersom den elskerinna man bruker til å få mat på bordet også stiller krav som presser man mot veggen, og igjennom veggen.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...