Gå til innhold

Et lite delikat problem med min samboer

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg velger å takke for alle råd og innspill jeg har fått av dere. Jeg har fått masse gode synspunkter og utrolig mange fine råd av dere som har faktisk hjulpet meg og min samboer.

Jeg syns emnet begynner å spore litt av da det kommer opp spørsmål om hvorfor jeg i det hele tatt er sammen denne mannen, og det spekuleres mye på hans aggresjonsproblem. Så håper på forståelse for dette og ikke noe negativitet videre rundt i dette emnet videre!

Takker for all hjelp av dere, uten dere hadde jeg faktisk sittet her enda og trodd at vår levestil var noenlunde normal ;) Noe jeg nå håper på at den vil bli med tiden og mye jobbing fra begges side!

God sommer alle sammen :)

I og med at innlegget mitt om sammenhengen mellom sinneproblemer som krever terapi og fysisk vold mot partneren fikk deg til å trekke deg unna, tipper jeg at det ikke er fordi jeg satt ord på en helt ny tanke hos deg, tvert imot tror jeg at du selv har tenkt tanken: kan han bli så sinna at han kaster ting mot meg eller i verste fall slår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at innlegget mitt om sammenhengen mellom sinneproblemer som krever terapi og fysisk vold mot partneren fikk deg til å trekke deg unna, tipper jeg at det ikke er fordi jeg satt ord på en helt ny tanke hos deg, tvert imot tror jeg at du selv har tenkt tanken: kan han bli så sinna at han kaster ting mot meg eller i verste fall slår?

Men hjelpes navn da... Han ville da aldri lagt en hånd eller verken en finger på meg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo min samboer flink med alt av regninger og har ikke noen annmerkninger på seg mht alle regningene på andre leiligheten.

Vi har en samboerskapskontrakt med økonomiske "retningslinjer" Hvor han vil skrive under på at alle kostander blir delt på 2, og vi har blitt enige om at jeg vil ta ansvaret for vår økonomi og ha den felles og at han får "lommepenger" til ting han trenger de første månedene. Dette er for at han skal lære seg litt å ha litt mer økonomisk sans og bruke litt tid på avgjørelser hvis han skal kjøpe noe som koster litt, og vi blir enige om ting i fellesskap om noe dyrt skal kjøpes (eks en vaskemaskin el liknende)

Han er ikke noen gnukk med penger sånn sett, han er flink som jeg har nevnt når han har penger til å bidra, men det varer så kort. Derfor ble vi enige om at jeg styrer økonomien vår når han flytter inn til meg økonomisk også.

Dette høres mer fornuftig ut. Nå tenker jeg at dere er inne på noe. Jeg og mannen min har en lignende ordning. Begge to setter inn all lønn på feleskontoen, og begge to beholder 2500 hver til "lommepenger" som vi kan bruke til hva vi vil. Av dette dekkes det å gå ut på byen, kino, klær, hårklipp, sko, taxi, spise ute etc. i løpet av måneden. Større ting må vi ta sammen i felleskskap om vi skal bruke fra felleskontoen. Han er den som i praksis betaler regningene, men vi har begge to satt opp budsjett og sammen blitt enige om hvordan vi skal prioritere økonomien vår. Han er flinkere enn meg med papirer, og det å huske datoer etc.

Det eneste jeg tenker dere må stramme inn på er dette med mat. Dere bruker alt for mye penger på mat. Jeg og mannen min spiser mye, vi spiser mye kjøtt, frukt og grønnsaker og bruker max 5000 i måneden på dette. Vi forsøker i dag å kutte det ned enda mer, og handle mer fornufftig, ønsker å ha det ned til max 4000 i måneden og det er ikke vanskelig å få til om vi prioriterer litt når vi skriver handleliste. Når det er skåltomt av alt hjemme hos oss bruker vi fremdeles ikke 1900 når vi handler mat. Dette indikerer at dere spiser litt for flott, i forhold til det dere har økonomi til. Dere kjøper dyre produkter, for mye og dyrt pålegg etc. Det er selvsagt deres valg om dere vil prioritere å bruke så mye på dette, men det kan jo være greit at dere vet at andre normalt ikke så mye på disse tingene i alle fall. Om dere senere skal få barn sammen vil dere heller ikke ha råd til å bruke så mye, så det er jo greit å starte en mer økonomisk mathandling allerede nå kanskje?

ps. Vi har nok alle havnet i situasjoner hvor vi har ikke har hatt helt kontroll på økonomien, og hvor det kan ha blitt for mye sløsing på unødige ting. Det et mange som har klart å bruke mer penger enn de egentlig har. Det viktigste er at dere tar lærdom av dette og gjør tiltak for å få mer kontroll over økonomien ;) Man har lov til å gjøre feil og tabbe seg ut, mange har gjort det før deg og mange kommer til å gjøre det etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres mer fornuftig ut. Nå tenker jeg at dere er inne på noe. Jeg og mannen min har en lignende ordning. Begge to setter inn all lønn på feleskontoen, og begge to beholder 2500 hver til "lommepenger" som vi kan bruke til hva vi vil. Av dette dekkes det å gå ut på byen, kino, klær, hårklipp, sko, taxi, spise ute etc. i løpet av måneden. Større ting må vi ta sammen i felleskskap om vi skal bruke fra felleskontoen. Han er den som i praksis betaler regningene, men vi har begge to satt opp budsjett og sammen blitt enige om hvordan vi skal prioritere økonomien vår. Han er flinkere enn meg med papirer, og det å huske datoer etc.

Det eneste jeg tenker dere må stramme inn på er dette med mat. Dere bruker alt for mye penger på mat. Jeg og mannen min spiser mye, vi spiser mye kjøtt, frukt og grønnsaker og bruker max 5000 i måneden på dette. Vi forsøker i dag å kutte det ned enda mer, og handle mer fornufftig, ønsker å ha det ned til max 4000 i måneden og det er ikke vanskelig å få til om vi prioriterer litt når vi skriver handleliste. Når det er skåltomt av alt hjemme hos oss bruker vi fremdeles ikke 1900 når vi handler mat. Dette indikerer at dere spiser litt for flott, i forhold til det dere har økonomi til. Dere kjøper dyre produkter, for mye og dyrt pålegg etc. Det er selvsagt deres valg om dere vil prioritere å bruke så mye på dette, men det kan jo være greit at dere vet at andre normalt ikke så mye på disse tingene i alle fall. Om dere senere skal få barn sammen vil dere heller ikke ha råd til å bruke så mye, så det er jo greit å starte en mer økonomisk mathandling allerede nå kanskje?

ps. Vi har nok alle havnet i situasjoner hvor vi har ikke har hatt helt kontroll på økonomien, og hvor det kan ha blitt for mye sløsing på unødige ting. Det et mange som har klart å bruke mer penger enn de egentlig har. Det viktigste er at dere tar lærdom av dette og gjør tiltak for å få mer kontroll over økonomien ;) Man har lov til å gjøre feil og tabbe seg ut, mange har gjort det før deg og mange kommer til å gjøre det etter deg.

Takk for nyttig informasjon. Dette er noe vi er på vei inn i, men jeg overtar styringen på papirer og datoer da jeg har mer kontroll enn han har på økonomi!

Det som gjør at vi har litt høy matøkonomi er fordi min kjære tåler verken melk, egg, hvete osv... Og disse produktene vi må kjøpe er litt dyrere enn vanlig. Jeg baker eget brød til han som han tåler, men kjøtt er det han spiser mest av og får lite reaksjoner og er lite syk/mageproblemer. Vi har søkt om litt støtte da matproduktene er dyre kontra vanlige matvaner/matvarer. Vi er inne i en prosess da vi er på vei til å få litt støtte da han har en sykdom som står på papirene (for å ha alt rett), så vi håper dette går rett vei!

Men han har gjort overraskende endringer og gjort utrolig mye med å vaske ned leiligheten og visnsingene begynner i neste uke, så prosessen er i gang. Nye spare kontoer er opprettet, budsjett er skrevet opp, og vi har fått mer kontroll på økonomien, noe banken også hjalp oss med, med tips til sparing og kontroll over hele vår økonomi og hva som burde gjøres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg synes det er flott å høre at han tydligvis har skjønt og gjør sitt for å endre situasjonen. Alle endringer starter et sted. Synes det er unødvendig å gi pepper og ikke ha tro på ham. Man må jo få sjansen til å bevise at man er villig til endring. Du har selvfølgelig bevist lite i løpet av en uke eller to, men et eller annet sted må det starte.

Håper på en varig endring og at dere lykkes videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon. Dette er noe vi er på vei inn i, men jeg overtar styringen på papirer og datoer da jeg har mer kontroll enn han har på økonomi!

Det som gjør at vi har litt høy matøkonomi er fordi min kjære tåler verken melk, egg, hvete osv... Og disse produktene vi må kjøpe er litt dyrere enn vanlig. Jeg baker eget brød til han som han tåler, men kjøtt er det han spiser mest av og får lite reaksjoner og er lite syk/mageproblemer. Vi har søkt om litt støtte da matproduktene er dyre kontra vanlige matvaner/matvarer. Vi er inne i en prosess da vi er på vei til å få litt støtte da han har en sykdom som står på papirene (for å ha alt rett), så vi håper dette går rett vei!

Men han har gjort overraskende endringer og gjort utrolig mye med å vaske ned leiligheten og visnsingene begynner i neste uke, så prosessen er i gang. Nye spare kontoer er opprettet, budsjett er skrevet opp, og vi har fått mer kontroll på økonomien, noe banken også hjalp oss med, med tips til sparing og kontroll over hele vår økonomi og hva som burde gjøres! :)

Du er på sporet.

Den største utfordringen deres er kommunikasjon. Hvis dere klarer å snakke sammen uten å gå i forsvarsposisjon, og uten å havne i kjeftefella, så kan dere klare mye. Når begge to vil få til noe, så er en god prosess i gang.

Jeg må bare slenge ut standardrådet, som kan funke i nesten alle forhold; samlivskurs.

Og så ønsker jeg dere en god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er på sporet.

Den største utfordringen deres er kommunikasjon. Hvis dere klarer å snakke sammen uten å gå i forsvarsposisjon, og uten å havne i kjeftefella, så kan dere klare mye. Når begge to vil få til noe, så er en god prosess i gang.

Jeg må bare slenge ut standardrådet, som kan funke i nesten alle forhold; samlivskurs.

Og så ønsker jeg dere en god sommer!

Jeg har bidratt mye og vil fortsette å bidra og hjelpe samboeren min når han kjemper og jobber så mye som han gjør. Vi har blitt mer åpne mot hverandre, mer kjærlige og hengivende mot hverandre. Og vi prater for en gang skyld sammen på et normalt nivå. Vi klarer for en gang skyld å prate om fremtiden og ønsker i fremtiden og hva vi ønsker i forholdet nå.

Vi skal på vårt andre samlivskurs om 5 dager, så vi ser frem til dette begge 2!

Jeg tror faktisk ikke at jeg hadde klart dette her uten dere. Jeg fikk guts nok til å ta tak i han og prate ut om alt som plaget meg. Og nå er det lettere for meg å prate med han da han har senket tonen sin betraktelig!

God sommer til deg også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere er på rett spor! Høres ut som du er ei grepa jente som ikke vil finne deg i hva som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når det gjelder matintoleranser anbefaler jeg på det sterkeste å snakke med en kostholdsveileder - disse kan vise alternativer der en selv ikke visste om dem.

Ellers ser det ut som dere har begynt på en riktig vei og det er kjempebra. Jeg tror det som trengtes her var at du fikk motet som skulle til for å fortelle hva du ønsker og hva du ikke ønsker.

Masse lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...