Gjest KateW Skrevet 15. juni 2011 #81 Del Skrevet 15. juni 2011 Hun leier(det indikerer at hun ikke nødvendigvis er sterkt knyttet til å bo akkurat der). Og hun har en arbeidsreise på 1,5 timer? Det er kanskje 100km, og hvor i Norge finner man ikke en leilighet til under 10000 på en hundre-km strekning? Leilighet nær jobben til 12000 kan forresten kutte ned eller kutte ut bilutgiftene. Dyr leilighet nær jobb er vanlig. Dyr leilighet 1,5 time fra jobb er ikke vanlig. Billig leilighet med lang reisevei er vanlig. Alt det er greit, men du trakk inn Oslo og sentralt i Oslo og 7000 kr. Jeg lurte på om dette var eie eller leie, og hva du regner som sentralt i Oslo, da... Ellers er regnestykket ditt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. juni 2011 #82 Del Skrevet 15. juni 2011 Alt det er greit, men du trakk inn Oslo og sentralt i Oslo og 7000 kr. Jeg lurte på om dette var eie eller leie, og hva du regner som sentralt i Oslo, da... Ellers er regnestykket ditt greit. Eksemplet sentralt i Oslo var borettslag. 7000 inkluderer lån til pipa, renter, avdrag og husleie. Poenget med å vise til dette gikk ut på at hvis det er for dyrt å leie, så kan man vurdere å bo trangt og eie i stedet. Summen er ikke det man får til i dag. Det blir dyrere. men prinsippet er det samme. Bo trangt og leie er også en løsning. TS har egentlig bra lønn, men utgiftene til bolig , bil og elsker passer ikke til en inntekt alene. Et sted må hun kutte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemia Skrevet 15. juni 2011 #83 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg vil nok tro at han er såpass fornuftig at han betaler. Han er jo flink og betaler en sverige tur eller litt bensin de 3-4 dagene han har penger etter lønning. Som dere skjønner så har han ikke økonomisk sans, og han sier selv at han sløser bort de fleste pengene kort etter lønning. Du tror han er fornuftig og flink med penger, samtidig som han er blakk få dager etter lønning? På tide å innse at han ikke kommer til å skjerpe seg - noensinne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 15. juni 2011 #84 Del Skrevet 15. juni 2011 Eksemplet sentralt i Oslo var borettslag. 7000 inkluderer lån til pipa, renter, avdrag og husleie. Poenget med å vise til dette gikk ut på at hvis det er for dyrt å leie, så kan man vurdere å bo trangt og eie i stedet. Summen er ikke det man får til i dag. Det blir dyrere. men prinsippet er det samme. Bo trangt og leie er også en løsning. TS har egentlig bra lønn, men utgiftene til bolig , bil og elsker passer ikke til en inntekt alene. Et sted må hun kutte. Nettopp. Jeg eier langt billigere enn både TS, og det eksempelet du nevner, i Oslo, sentralt. Jeg reagerer bare litt på at du generaliserer og blir en smule BesserWisser til tider, DOG er jeg helt enig, med en ok inntekt burde dette gå opp. Grunnen til at det ikke gjør det er at utgiftene er høyere enn inntektene og hvor kutter man da? Jeg hadde kuttet snyltete skummel aggressiv kjæreste, men det er jo bare meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. juni 2011 #85 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Nettopp. Jeg eier langt billigere enn både TS, og det eksempelet du nevner, i Oslo, sentralt. Jeg reagerer bare litt på at du generaliserer og blir en smule BesserWisser til tider, DOG er jeg helt enig, med en ok inntekt burde dette gå opp. Grunnen til at det ikke gjør det er at utgiftene er høyere enn inntektene og hvor kutter man da? Jeg hadde kuttet snyltete skummel aggressiv kjæreste, men det er jo bare meg. Jeg prøver å skrive enkelt og klart, og da blir det dessverre litt unyansert besserwisser. Å kutte ut snyltete , aggresiv kjæreste er jo det mest fornuftige her, men det er vel også det som på kort sikt er mest ubehagelig. Jeg synes personlig at boutgifter på en toroms I Norge på 12000 er usunt og feil dersom man leier , har middels inntekt, og hvis den i tillegg er så langt unna jobben at store reiseutgifter kommer på toppen. Så jeg mener at TS har flere dyre problemer, og at hun kan ha glede av å kutte ned eller kutte ut mye som er dyrt. Inkludertert hennes elsker (jeg gidder ikke gi han kjærestestatus, fordi jeg mener at kjærester skal være på lag. Derfor nedgraderer jeg han til elsker). Endret 15. juni 2011 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 15. juni 2011 #86 Del Skrevet 15. juni 2011 12000 for en toroms er helt vanlig, og faktisk ganske rimelig, dersom man er to og betaler 6000 hver. (nå snakker jeg Oslo) En ettroms i Oslo koster det som regel langt mer enn 6000 i mnd å leie. Nå er ikke det temaet her, og det kan jo være andre grunner vi ikke kjenner til at TS ønsker å bo flere timer fra jobben. Tre katter er helt klart noe som er vrient for mange huseiere osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. juni 2011 #87 Del Skrevet 15. juni 2011 12000 for en toroms er helt vanlig, og faktisk ganske rimelig, dersom man er to og betaler 6000 hver. (nå snakker jeg Oslo) En ettroms i Oslo koster det som regel langt mer enn 6000 i mnd å leie. Nå er ikke det temaet her, og det kan jo være andre grunner vi ikke kjenner til at TS ønsker å bo flere timer fra jobben. Tre katter er helt klart noe som er vrient for mange huseiere osv. Jeg oppfatter temaet som litt større en deg, og at det handler om at totaløkonomien ikke går rundt. Elskeren er jo faktor nr 1 her, men.... Du har rett i at det kan være andre viktige grunner til at hun bor og jobber med så stor avstand. Som f.eks andre mennesker i nærheten av der hun bor. Når jeg er besserwisser på tynt grunnlag, og kanskje bommer, så håper jeg at TS motsier meg og kommer med tillegsinfo. Hun må ikke gjøre det. Men skulle det være noe i mine innspill, så har hun iallfall fått en påminnelse om dette. Til ettertanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 15. juni 2011 #88 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Skal "kjæresten" din bo hos deg, så får han betale for seg. Dvs. litt husleie for at han tar opp ekstra plass og slitasje og husarbeide (hvis han ikke bidrar til det). I tillegg bør han betale halvparten av strømmen. Ekstra utgifter til bil. Halvparten når det er felles tur, alle utgiftene når du kjører han ens ærend. Har han ikke råd, så får han gå. Han bør også betale for maten han spiser. I følge regnestykket ditt, så spiser han mye mer enn deg, da bør han også betale mye mer enn deg. Om han skjerper seg etter hvert, så får du heller se om du kan bli mindre streng på pengefordelingen. Han spleiser selvsagt også på andre utgifter som går til ting dere begge bruker (internett, TV, osv). Har han ikke råd til matutgiftene, så får han spise havregryn eller makaroni med ketchup el.l. Så får du lage mat til deg selv som om du skulle bo alene. Det gjør du jo teoretisk. Si at han får gå "hjem" og spise. Hva han betaler hos kameraten sin, er ikke ditt problem. Har han ikke råd til å bo to steder, så kan han ikke bo to steder! Blir han sint for at du vil ha likevekt i forholdet, så er han ikke noe å samle på. Mener du virkelig at du skal finne deg i "alt" for at han ikke skal bli sint? For å få lov til å være sammen med han? Husk, bosituasjonen til kompisen din er overhodet ikke ditt problem! Du har din leilighet, de har sin. Vil kjæresten din flytte inn, så får han gjøre det når han får råd til det (og klarer å styre sinnet sitt). Om han ønsker å dumpe deg som følger av dette, så var det ikke meningen at dere skulle være sammen. Man er ikke sammen med noen hvor der stilles urimelige betingelser til forholdet (at man skal holde kjeft, betale alt og finne seg i alt). Edit: Skriveleif Endret 15. juni 2011 av Jade 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 15. juni 2011 #89 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg oppfatter temaet som litt større en deg, og at det handler om at totaløkonomien ikke går rundt. Huh? Hva er det du mener jeg bagatelliserer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. juni 2011 #90 Del Skrevet 15. juni 2011 Huh? Hva er det du mener jeg bagatelliserer? Du sier at boligkostnadene ikke er tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 15. juni 2011 #91 Del Skrevet 15. juni 2011 Hadde jeg vært TS, så hadde jeg vurdert (ikke seriøst) å flytte inn på hybel og byttet ut dobbeltsengen med en 75cm bred seng. Siden jeg likevel "bor alene". Mye billigere + at det kanskje ikke blir så attraktivt å snylte på leiligheten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 15. juni 2011 #92 Del Skrevet 15. juni 2011 Du sier at boligkostnadene ikke er tema. Jeg sier at det ikke er dyrt med 12 000 kroner i mnd for en toroms-leilighet i Oslo. Det er du som snakker opp og i mente om borettslag og bilpriser osv. OG (ja jeg vet man avsporer så jeg prøver ro meg inn igjen) jeg syns kjæresten er problemet her, ikke de 12 000 kronene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. juni 2011 #93 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Jeg sier at det ikke er dyrt med 12 000 kroner i mnd for en toroms-leilighet i Oslo. Det er du som snakker opp og i mente om borettslag og bilpriser osv. OG (ja jeg vet man avsporer så jeg prøver ro meg inn igjen) jeg syns kjæresten er problemet her, ikke de 12 000 kronene. 12000 er dyrt når penger er mangelvare. Det er vel vanlig Oslo-pris, men likefullt dyrt. Så dyrt at det gjør vondt. Jeg tenker vel at dama kanskje har krav på sosialstøtte og bostøtte, men dette vet jeg ikke noe om. Jeg tror Nav hadde sagt at hun måtte finne seg billigere bolig. En annen sak er at kanskje guttungen har krav på sosialstøtte eller bostøtte. Og kjæresten er hovedproblemet, som legger ett tøft press på hele økonomien. Endret 15. juni 2011 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 15. juni 2011 #94 Del Skrevet 15. juni 2011 TS , Finn deg en på din egen alder. Det er dessuten straffbart å ha sex med mindreårige. Det er helt normalt at barn blir fødd på, og kjørt rundt hit og dit. Gutten har dårlig råd. Jeg tror du gir han for lite lommepenger. Tenåringer er gjerne opposisjonelle, og kjefter på mammaen sin når de blir kritisert. det er også vanlig at de lar seg styre av en dominerende kamerat. Og de tror de vet alt og at mamma er helt på bærtur. Ting tyder på at han er ute av kontroll, og at du rett og slett sliter med barneoppdragelsen. Vel... Jeg er 28 og han 27, så vi er vel ikke tennåringer sånn sett føler jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2011 #95 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg oppfatter temaet som litt større en deg, og at det handler om at totaløkonomien ikke går rundt. Elskeren er jo faktor nr 1 her, men.... Du har rett i at det kan være andre viktige grunner til at hun bor og jobber med så stor avstand. Som f.eks andre mennesker i nærheten av der hun bor. Når jeg er besserwisser på tynt grunnlag, og kanskje bommer, så håper jeg at TS motsier meg og kommer med tillegsinfo. Hun må ikke gjøre det. Men skulle det være noe i mine innspill, så har hun iallfall fått en påminnelse om dette. Til ettertanke. Takk for at du ønsker en tilbakemelding fra meg mht dyrt bisted og jobb. Det er ikke lett å finne en leilighet som jeg har lov til å ha 3 orientalere (for de som ikke kjenner rasen, så er dette veldig utspekulerte katter som prater og gauler svært mye) Det er en faktor, det andre er at jeg ønsker å bo litt nærmere mine foreldre da vi har hatt noen tøffe år med mye sykdom og dødsfall i familie på kort tid, og mye skjedde som gjør at jeg ønsker å bo litt nærmere dem. Jobben min består av mye kjøring, men jeg trenger nødvendigvis ikke dra innom kontoret, men jeg er ute og kjører mange mil om dagen da jeg er i 3-4 kundebesøk om dagen. P.s. artig begrunnelse av det nye navnet hans som "elsker" haha. Dritbra sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 15. juni 2011 #96 Del Skrevet 15. juni 2011 Men jeg kan jo skrive litt om hva som har skjedd i ettertid etter disse 3 tordendagene! Han har kjøpt mat for over 1900 i dag. Han har humøret oppe og har pushet kompisen hans til å kjappe seg litt selv om kompisen klikka litt, så har det ikke gått utover meg. Jeg kom hjem til en nyvasket leilighet med stearinlys og en bukett med roser og middag på bordet + at hadde ordnet alt med kattene. Så han sier unnskyld på sin måte nå, og han har begynt å tenke litt på det å ta opp lån og kanskje kjøpe en leilighet med tiden. Og jeg syns det er bra at tankegangen hans faktisk er der, selv om dette er noe vi er nødt til å drøye med da det har vært mye klabb og babb i det siste og må først få han helt inn i min leilighet før vi i det hele tatt begynner å ta opp lån for å kjøpe. Gutten må ha noen kurs i økonomisk sans først Men jeg ser at han virkelig prøver nå, oppmerksom.. Kjærlig.. Jeg er stolt over han for at han virkelig prøver nå, selv om han gjør det på sin måte, men det er vel derfor jeg elsker han så høyt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #97 Del Skrevet 15. juni 2011 Så hyggelig at ting går litt bedre. Men jeg klarer ikke la være å pirke litt likevel. Mat for over 1900 kroner? Når jeg handler godt for meg og mannen for over ei uke, hanlder inn en del tørrmat og dagligvarer som vi trenger til huset kommer jeg likevel aldri over 1000 kr. Det er bare når jeg har handla inn mye dyr mat til jul og påske at jeg har kommt opp i så store summer. Fint at han bruker sine egne penger, men dere bør virkelig sette dere ned å se over pengebruken dere har på mat. For meg høres det ganske hinsides ut å bruke så mye penger på en handletur når man bare handler inn til to. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #98 Del Skrevet 16. juni 2011 Sorry for å være negativ her, men selv om det et fint plaster på såret det kjæresten gjorde. Så må dere to sette dere ned og ta en real samtale om økonomi. Hvis ikke , så er det garantert at disse problemene dukker opp igjen ( forskjellige prioriteringer) bare i andre formater, som f.eks 1900 kr på mat for to stykker på en handletur for en valig uke!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest captcha Skrevet 16. juni 2011 #99 Del Skrevet 16. juni 2011 Men jeg kan jo skrive litt om hva som har skjedd i ettertid etter disse 3 tordendagene! Han har kjøpt mat for over 1900 i dag. Han har humøret oppe og har pushet kompisen hans til å kjappe seg litt selv om kompisen klikka litt, så har det ikke gått utover meg. Jeg kom hjem til en nyvasket leilighet med stearinlys og en bukett med roser og middag på bordet + at hadde ordnet alt med kattene. Så han sier unnskyld på sin måte nå, og han har begynt å tenke litt på det å ta opp lån og kanskje kjøpe en leilighet med tiden. Og jeg syns det er bra at tankegangen hans faktisk er der, selv om dette er noe vi er nødt til å drøye med da det har vært mye klabb og babb i det siste og må først få han helt inn i min leilighet før vi i det hele tatt begynner å ta opp lån for å kjøpe. Gutten må ha noen kurs i økonomisk sans først Men jeg ser at han virkelig prøver nå, oppmerksom.. Kjærlig.. Jeg er stolt over han for at han virkelig prøver nå, selv om han gjør det på sin måte, men det er vel derfor jeg elsker han så høyt Det her er ikke noe forsøk på å bli en bedre kjæreste, dette er smisking og sleiking av rygg. Betaler roser på bordet husleia di? Vil handling av mat for 1900.- gjenopprette sparekontoen din? Du sier han sier unnskyld på sin måte nå, men det er bare en din tolkning av hans atferd. Når du vil snakke om økonomi og at han må ta sin del av lasset, blir han sinna. Denne mannen har NULL respekt for deg, og håper på at du er naiv nok til å falle for denne smiskete oppførselen. Og det gjør du jo. Hvorfor i ALLE dager kan du i det hele tatt tenke tanken på å kjøpe noe sammen med han? Han vil ikke betale deg noe nå, men å kjøpe sitt eget, ja det er ikke noe problem? Drømmerier... Du vil ha han helt inn i din leilighet før du vil kjøpe noe sammen med han? HVORFOR??? Men jaja, du vet nå hva slags holdning han har til deg, så om du går på limpinnen nå, har du bare deg selv å takke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 16. juni 2011 #100 Del Skrevet 16. juni 2011 Han burde satt 1400 inn på sparekontoen din og handle mat for 500. Fascinerende at du ble overlykkelig og føler alt er i orden bare fordi han stelte litt hjemme og handlet mat. Å pushe kompisen til å kjappe seg litt er en ganske vag handling, han har ikke tatt noe offisielt ansvar. At du/dere etter hele denne sulamitten som hele forumet er enige om at lover svært dårlig begynner å snakke om lån lover er like fascinerende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå