Gå til innhold

Et lite delikat problem med min samboer

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg synes også at du har en del av skylda. Hvor er grensesettingene og kommunikasjonen. Du er altfor myk til å leve godt en slik gutt.

Du må rett og slett kreve at gutten putter like mye inn som det han belaster deg.

Jeg har jo selvfølgelig endel av skylda jeg også! To for å danse tango ;)

Jeg har vært for redd for å si ifra om ting da jeg vet at han tjener litt mindre enn meg i måneden, og jeg har vært redd for at han skal bli sint da han fyrer veldig fort opp på ting, og hvertfall når det gjelder alt leilighetsstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jo selvfølgelig endel av skylda jeg også! To for å danse tango ;)

Jeg har vært for redd for å si ifra om ting da jeg vet at han tjener litt mindre enn meg i måneden, og jeg har vært redd for at han skal bli sint da han fyrer veldig fort opp på ting, og hvertfall når det gjelder alt leilighetsstyr..

Her ringer det en alarm hos meg. At du lar være å ta opp noe så viktig fordi du vet han vil hisse seg opp. Det er en måte han har kontroll over deg på, og han unngår å være nødt til å gjøre opp for seg. Syns dette er mye verre enn pengene i seg selv.

Jeg har hatt en kjæreste som var sånn. Jeg fant meg i ting jeg egentlig syns var feil, fordi jeg visste han kom til å tenne og at det ble ekkel stemning lenge dersom jeg sa noe. Over tid så gikk dette kraftig ut over selvfølelsen min.

Du bør tenke veldig nøye gjennom dette her. Det høres ut som han har taket på deg, rett og slett. Kanskje du bare bør komme deg ut av det hele før du roter deg enda lengre inn i det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette svaret sier sitt. Hadde en venninne av deg skrevet dette, hva ville du sagt da? Ville du bedt henne bite tennene sammen og vente til september? Nest sansynligvis ikke. Dette sier se selv ikke går, du blakker deg selv på å fø på en mann som burde klare å ta vare på seg selv! Kast han ut eller få han til å bidra. Du bør IKKE betale for hans mat, hans forbruk av strøm og hans slitaje. Del på matregningen, del strømregningen i 2og be han betale halvparten av husleien. Går han ikke med på dette er det han som er urimelig, ikke deg, og han er i allefall ikke noe å samle på om han ikke klarer å forstå hvor idiotisk dette faktisk er.

Det du nevner nå er det jeg må fortelle han, bare pakker det litt inn så det ikke blir for mye bråk ;)

Er jo egentnlig bare 2 muligheter jeg ser.. Og det enten at han flytter til leiligheten han betaler, og at han får heller flytte inn igjen i septmeber eller når han får råd til å betale.

Eller så må jeg be han si opp kontrakten med hans kompis nå, og han flytter inn 2 måneder før, men må også få han til å bidra litt mer økonomisk hjemme til da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva skal du med en mann som ikke ser at det må snakkes sammen når en har problemer?

Hva skal du med en mann som er mer redd for økonomien til en kompis enn egen samboer?

Hva skal du med en mann som synes det er mer alright å snylte på deg enn kompisen?

Hva skal du med en mann som ikke setter deg først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det jo ikke det at han betaler leie et annet sted som er problemet, men at han ikke betaler for den maten han spiser og den bensinen han indirekte bruker. Har du egentlig noen garanti for at han kommer til å betale mat når dere flytter sammen? Det er jo ikke noen som helst grunn til at han ikke skal betale for mat selv nå heller, man betaler da ikke kun for mat man spiser på sin egen adresse! Det er vel ikke sånn at han betaler inn til en felles matkonto med kompisen og dermed ikke kan betale for mat hos deg. (I så fall er det jo en kjempedeal for kompisen! :fnise:)

Jeg bodde hos kjæresten min i flere mnd selv om jeg fremdeles betalte leie et annet sted. Jeg betalte da ikke leie til kjæresten min, men jeg betalte jo selvfølgelig min del av matutgiftene! Mat måtte jeg jo hatt uavhengig av hvor jeg bodde...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ringer det en alarm hos meg. At du lar være å ta opp noe så viktig fordi du vet han vil hisse seg opp. Det er en måte han har kontroll over deg på, og han unngår å være nødt til å gjøre opp for seg. Syns dette er mye verre enn pengene i seg selv.

Dette er en drøy hindring for ett godt samliv over tid. Dumpegrunn.

Jeg synes forresten at du gjør litt dyre valg på boligmarkedet. 12000 pr mnd for noe du ikke eier selv. 12000 passer ikke til en litt begrenset inntekt.

Jeg kjenner en som bor for ca 7000, i egen borettslagsleilighet inkl. lån sentralt i Oslo. Det er en ettroms. Fullfinansiert.

Det er bedre å bo litt trangt enn å ha anorektisk økonomi.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du nevner nå er det jeg må fortelle han, bare pakker det litt inn så det ikke blir for mye bråk ;)

Er jo egentnlig bare 2 muligheter jeg ser.. Og det enten at han flytter til leiligheten han betaler, og at han får heller flytte inn igjen i septmeber eller når han får råd til å betale.

Eller så må jeg be han si opp kontrakten med hans kompis nå, og han flytter inn 2 måneder før, men må også få han til å bidra litt mer økonomisk hjemme til da.

Hvis han gjør deg skremt og nervøs hver gang du kommer med en alvorsprat så tror jeg det er best at han flytter til kameraten sin, og blir der.

Det som er viktig med ett hjem er å ha et sted der man slapper av, og drar du inn en person som gjør deg utrygg så går livskvaliteten din i dass. Og hvor er rømningsveien din når du har han boende?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det jo ikke det at han betaler leie et annet sted som er problemet, men at han ikke betaler for den maten han spiser og den bensinen han indirekte bruker. Har du egentlig noen garanti for at han kommer til å betale mat når dere flytter sammen? Det er jo ikke noen som helst grunn til at han ikke skal betale for mat selv nå heller, man betaler da ikke kun for mat man spiser på sin egen adresse! Det er vel ikke sånn at han betaler inn til en felles matkonto med kompisen og dermed ikke kan betale for mat hos deg. (I så fall er det jo en kjempedeal for kompisen! :fnise:)

Jeg bodde hos kjæresten min i flere mnd selv om jeg fremdeles betalte leie et annet sted. Jeg betalte da ikke leie til kjæresten min, men jeg betalte jo selvfølgelig min del av matutgiftene! Mat måtte jeg jo hatt uavhengig av hvor jeg bodde...

Hovedsaken på våre problemer er jo økonomien, da jeg sparer 9000 i måneden på å bo alene.. Samboeren min er så sløsete av seg, mens jeg er ganske sparsom og liker å ha en sparekonto i tilfelle noe skulle skje.

Hadde han delt strømmen/nettleie, mat, og drivstoff bruk av bil, så sparer jeg noen tusen i måneden mildt sagt.. Kompisen har jo en kjempedeal! Bor i en 4 roms alene og betaler ikke strømmen eller kanalpakke alene engang og har alt for seg selv... Så han kommer gunstigst ut av dette, så kommer min samboer som blakker seg fort og lever resten på meg, så kommer jeg til bånn og dårligst ut av dette dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D.O.A.

Hovedsaken på våre problemer er jo økonomien, da jeg sparer 9000 i måneden på å bo alene.. Samboeren min er så sløsete av seg, mens jeg er ganske sparsom og liker å ha en sparekonto i tilfelle noe skulle skje.

Hadde han delt strømmen/nettleie, mat, og drivstoff bruk av bil, så sparer jeg noen tusen i måneden mildt sagt.. Kompisen har jo en kjempedeal! Bor i en 4 roms alene og betaler ikke strømmen eller kanalpakke alene engang og har alt for seg selv... Så han kommer gunstigst ut av dette, så kommer min samboer som blakker seg fort og lever resten på meg, så kommer jeg til bånn og dårligst ut av dette dessverre...

En ting er at han ikke betaler husleie fordi han betaler et annet sted, men du lar deg jo utnytte til det fulle! Hvorfor setter du ikke foten ned og sier at det ikke er greit at han ikke betaler sin egen mat og er med å spleiser på bensin?

Du tjener kanskje mer enn han, men mat ville han jo måttet ha uansett om han bodde hos deg eller det stedet han betaler leie!

Hvis han blir sint når du prøver å ta det opp, så virker det som om han synes det er helt i orden at du betaler all hans mat. Det er ikke greit og gjør forholdet deres veldig skjevt!

Jeg fatter ikke at du klarer å leve sånn, ikke bare fordi du ikke kan spare penger, men fordi han som skal være kjæresten din snylter på deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at han ikke betaler husleie fordi han betaler et annet sted, men du lar deg jo utnytte til det fulle! Hvorfor setter du ikke foten ned og sier at det ikke er greit at han ikke betaler sin egen mat og er med å spleiser på bensin?

Du tjener kanskje mer enn han, men mat ville han jo måttet ha uansett om han bodde hos deg eller det stedet han betaler leie!

Hvis han blir sint når du prøver å ta det opp, så virker det som om han synes det er helt i orden at du betaler all hans mat. Det er ikke greit og gjør forholdet deres veldig skjevt!

Jeg fatter ikke at du klarer å leve sånn, ikke bare fordi du ikke kan spare penger, men fordi han som skal være kjæresten din snylter på deg!

Ja, nå vet han at jeg ikke har et øre fremover, så tror han vil prøve å få kjøpt sin egen mat og bli kjørt av andre. Men på en annen side, så må jeg vente 10 dager på lønn og sier seg selv at ikke det går ann å leve på det da jeg bruker 200 kr i bensin hver dag. (Og hvis dere lurer på hvorfor jeg bruker så mye bensin så er det fordi jeg har et stykke å kjøre til jobben og er mye kjøring generelt i jobben)

Og ja, jeg vet jo at jeg har høy husleie, men hvorfor må jeg da flytte da jeg plutselig har fått en samboer som ikke kan betale for seg? Jeg har jo til og med hatt god nok råd til å spare meg opp en pen sum med penger på den sparekontoen som nå er blitt tom pga litt ekstra lass hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor forskjell ja.. Nettleien og strømmen har gått opp 1000 i måneden, og mitt matbudsjett har alltid ligget på 1500-2000,- i måneden. Nå er den på 6000-7000,-

Når jeg slipper å hente han og kjøre han steder hele tiden gjør det det går minst 1000 lapp i måneden i bensin og det blir også slitasje av bilen.

Så JA! Selvfølgelig arter det seg "litt" annerledes

Så matbudsjettet firdoblet seg nesten når en til flytta inn? Hvorfor betaler han ikke maten sin selv? Han betaler jo ikke for mat hjemme hos kompisen der han ikke bor, så det skulle han jo hatt penger til å gjøre hos deg også.

Nei, her er det du som har vært dum og naiv. Han burde bodd hos kameraten sin, og du skulle selvsakt ikke betalt alt for ham. Dere har videre sløst med pengene også. Dere har spist dyr mat og sløst med strøm. Her i huset betaler vi ikke mye over 1000 kr i størm i måneden (i alle fall ikke på vårhalvåret) tilsammen for 2, så om det har økt med så mye er det snakk om sløsing. 1000 kr ekstra i bensin for å kjøre og hente p ham i måneden? Jeg betaler max 1500 i bensin i måneden selv, og da kjører jeg ganske mye (til og fra jobb, handling etc) så om du faktisk har brukt så mye på ham så har du kjørt veldig mye eller så har du en bil som bruker utrolig mye bensin.

Det er faktisk du som har sløst bort dine egne penger ved å betale for kjæresten din, du har sløst bort penger på mye mat som dere ikke hadde behov for. Han kunne bodd hos kameraten sin, og du kunne latt være å bruke sparepengene og sakt at nå har du ikke mer penger til mat lenger. Dette er ene og alene din feil.

Jeg hadde i alle fall sakt at han nå får bo hos kammeraten sin til leieforholdene der er ordentlig ferdig, fordi du ikke har råd til å ha ham boende hos deg så lenge han ikke betaler noe for seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå vet han at jeg ikke har et øre fremover, så tror han vil prøve å få kjøpt sin egen mat og bli kjørt av andre.

Dette er et tilfelle da du ikke skal tro, men vite. Snakk med ham i kveld og si at dette går ikke lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han ikke vil gå ut av husleieavtalen med kameraten før tiden, så bør han få beskjed om at da får han bo der frem til hans forpliktelser der er ferdige og heller besøke deg innimellom. Komme seg til og fra steder må han da klare selv, når han klarte det før.

Hvis han vil fortsette å bo sammen med deg likevel, får du si at da skal han betale halvparten av utgiftene også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så matbudsjettet firdoblet seg nesten når en til flytta inn? Hvorfor betaler han ikke maten sin selv? Han betaler jo ikke for mat hjemme hos kompisen der han ikke bor, så det skulle han jo hatt penger til å gjøre hos deg også.

Dette skulle han selvfølgelig gjort. Jeg er småspist og vegetarianer, han er glad i mye kjøtt og spiser mye mat store mannen ;) Derfor går maten mye opp.

Nei, her er det du som har vært dum og naiv. Han burde bodd hos kameraten sin, og du skulle selvsakt ikke betalt alt for ham. Dere har videre sløst med pengene også. Dere har spist dyr mat og sløst med strøm. Her i huset betaler vi ikke mye over 1000 kr i størm i måneden (i alle fall ikke på vårhalvåret) tilsammen for 2,

(Har ikke du en gjenomsmnitligpris på strøm å nettleie? Det kommer jo litt ann på hvor man bor, hvor gammelt bygget er osv, men tilsammen hver månede så går det kr 1000 i strøm/nettleie i måneden.)

så om det har økt med så mye er det snakk om sløsing. 1000 kr ekstra i bensin for å kjøre og hente p ham i måneden?(Jeg kjører 1 til 2 ganger dagen, så ja, bensin koster når han må kjøres og hentes hver dag. Det kommer også litt ann på om du har bensin/diesel/stor motor/liten motor.

Jeg betaler max 1500 i bensin i måneden selv, og da kjører jeg ganske mye (til og fra jobb, handling etc) så om du faktisk har brukt så mye på ham så har du kjørt veldig mye eller så har du en bil som bruker utrolig mye bensin.

Det er faktisk du som har sløst bort dine egne penger ved å betale for kjæresten din, du har sløst bort penger på mye mat som dere ikke hadde behov for. Han kunne bodd hos kameraten sin, og du kunne latt være å bruke sparepengene og sakt at nå har du ikke mer penger til mat lenger. Dette er ene og alene din feil.

Jeg hadde i alle fall sakt at han nå får bo hos kammeraten sin til leieforholdene der er ordentlig ferdig, fordi du ikke har råd til å ha ham boende hos deg så lenge han ikke betaler noe for seg.

Der har du et poeng, må bare klare å fortelle han det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så må jeg vente 10 dager på lønn og sier seg selv at ikke det går ann å leve på det da jeg bruker 200 kr i bensin hver dag. (Og hvis dere lurer på hvorfor jeg bruker så mye bensin så er det fordi jeg har et stykke å kjøre til jobben og er mye kjøring generelt i jobben)

Du har 400 igjen de neste 10 dagene. Det er dårlig planlegging fra din side, du har selv ansvar for å sørge for at du har nok penger ut måneden.

Jeg regner med at du får dekket utgiftene for besin i jobben din, og at du også kan skrive en del av reiseutgiftene av på skatten? Du bør også skaffe deg en bil som bruker mindre bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest D.O.A.

Ja, nå vet han at jeg ikke har et øre fremover, så tror han vil prøve å få kjøpt sin egen mat og bli kjørt av andre. Men på en annen side, så må jeg vente 10 dager på lønn og sier seg selv at ikke det går ann å leve på det da jeg bruker 200 kr i bensin hver dag. (Og hvis dere lurer på hvorfor jeg bruker så mye bensin så er det fordi jeg har et stykke å kjøre til jobben og er mye kjøring generelt i jobben)

Og ja, jeg vet jo at jeg har høy husleie, men hvorfor må jeg da flytte da jeg plutselig har fått en samboer som ikke kan betale for seg? Jeg har jo til og med hatt god nok råd til å spare meg opp en pen sum med penger på den sparekontoen som nå er blitt tom pga litt ekstra lass hjemme..

Jeg sier ikke at du skal flytte, det er ikke der hovedproblemet ditt ligger. Det er det at du betaler all mat osv for samboeren som er problemet ditt, det er der pengene du kunne spart forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, nå er vi harde mot deg. Ja det er din feil at du ikke står opp for deg selv. Og jeg forstår hvorfor. Fordi typen din ikke tillater det. Men han har også MYE skyld.

Det er en ærlig sak å dele livet med en ressurstappende dominerende partner, men vil du det? Har du godt av det? Vil du få ett godt liv?

Du ofrer deg for han. Du ofrer økonomien for han , og til slutt skal du også ofre privatlivets fred for han.

Er det noen som beskylder deg for å "leke martyr"?

Du framstår også svak på jobben din hvis du kjører rundt uten å få bensinpenger/kjøregodtgjørelse.

1,5 timer vei til jobb. Det er mye, det passer ikke sammen med å bo så dyrt.

Unnskyld meg, men svake damer trenger gentlemen, som stiller opp, støtter og tar seg av de. Jeg sier ikke at du er mindreverdig fordi du viser svakhet, men jeg sier at du opptrer for svakt til å kunne stå imot den bulldozeren du roter med.

Jeg tror du bør bytte ut bulldozeren med en som støtter deg, bryr seg om deg, og er på laget ditt. Javel, han er kanskje utrolig vakker, men du har ikke råd til å kjøre rundt på en slik krevende skjønnhet.

Hva er det du har:

Dyr bolig

Dyr bil

Dyr gubbe

Dyr jobbreisevei

Begrenset inntekt.

Dette er mer luksus enn lommeboka di tåler.

Jeg mener at gutten din oppfører seg helt feil, det vil si ressurstappende på ett slikt nivå at han utarmer deg.

Fordi han kan! Fordi han er en som bruker sine damer, og fordi du tillater det.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden betaler du all maten hans? :S Det må jo være en sinnsykt enkel sak å få han til å betale halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden betaler du all maten hans? :S Det må jo være en sinnsykt enkel sak å få han til å betale halvparten.

Han betaler jo heller ikke mat hos kammeraten sin, så hvrfor er det slik at denne mannen skal leve uten å betale for matutgiftene sine? Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen kan godta noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...